AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #21 Skrevet 8. april 2024 Jentamedtekopp skrev (Akkurat nå): Bor du i Norge om sommeren ts kan du tjene ok til livsopphold på leiligheten din. Husverten vår tjener 23K i uka om sommeren. Så i løpet av sesongen har han tjent nesten 300tusen norske kroner. Og denne leiligheten som kan leies ut for 24 000 kroner i uka koster 1,8.mill å kjøpe? I så tilfelle hadde jeg sluttet jobben, og kjøpt to-tre leiligheter i spania i stedet for 😅 Anonymkode: cc5fb...b3c 1
Loff77 Skrevet 8. april 2024 #22 Skrevet 8. april 2024 Jentamedtekopp skrev (2 minutter siden): Vi bor i Malaga. Det er ikke noe «god» standard. Men helt ok og relativt gammelt i henhold til norsk standard. Leier for 850€ i mnd for 80kvadrat med like stor altan. Her er felles basseng og 5min gange til stranden. I høysesong (fra Juni tilogmed ut august) leies leiligheten ut for 2000€ i uka. Det er 23 152kr i uka. Nettop, høysesong er det veldig bra som jeg sa men utenom altså 850€ i mnd, det er ikke verdt å leie ut for synes jeg da
Gjertrud von Knäbe Skrevet 8. april 2024 #23 Skrevet 8. april 2024 3 minutter siden, bvp said: Man kjøper bare ikke eiendom i Spania, det mange ikke vet er at Spania har en lov som skal hjelpe boligløse så dersom du er borte fra boligen kan noen ta over boligen og du kan bruke år i rettssystemet før du får kastet dem ut. Nettopp. 1
Loff77 Skrevet 8. april 2024 #24 Skrevet 8. april 2024 bvp skrev (2 minutter siden): Man kjøper bare ikke eiendom i Spania, det mange ikke vet er at Spania har en lov som skal hjelpe boligløse så dersom du er borte fra boligen kan noen ta over boligen og du kan bruke år i rettssystemet før du får kastet dem ut. De kastes ut innen 48t etter nye lover, dette er diskutert her inne på kg ørten ganger, og utover de 2-3 tårevåte vg oppslagene er det nærmest ikke eksisterende i turistleiligheter, vi er 35 000 nordmenn med bolig der nede og veldig lite problemer;) 1 2
Loff77 Skrevet 8. april 2024 #25 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det hopper fra drøye 200 Euro siste uka i Mai. til 2000 euro første uka i juni. Jada... Anonymkode: cc5fb...b3c Er ikke uvanlig med 120-200€ pr døgn der jeg er i hvert fall i høysesong
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #26 Skrevet 8. april 2024 Gjertrud von Knäbe skrev (Akkurat nå): Nettopp. Jeg kjenner mange folk med peiling som har eid feriehus i Spania i åresvis uten å oppleve dette, jeg kjenner faktisk INGEN som har opplevd det. Er det fremnedfrykten som snakker her? Anonymkode: 711a5...205
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #27 Skrevet 8. april 2024 Loff77 skrev (2 minutter siden): De kastes ut innen 48t etter nye lover, dette er diskutert her inne på kg ørten ganger, og utover de 2-3 tårevåte vg oppslagene er det nærmest ikke eksisterende i turistleiligheter, vi er 35 000 nordmenn med bolig der nede og veldig lite problemer;) Etter at de har skutt 15 doser heroin hver og veggene har blitt ødelagt, dritt og piss og spy på gulv, brukte sprøyter overalt, osv. Anonymkode: 8d94f...efc
bvp Skrevet 8. april 2024 #28 Skrevet 8. april 2024 Loff77 skrev (3 minutter siden): De kastes ut innen 48t etter nye lover, dette er diskutert her inne på kg ørten ganger, og utover de 2-3 tårevåte vg oppslagene er det nærmest ikke eksisterende i turistleiligheter, vi er 35 000 nordmenn med bolig der nede og veldig lite problemer;) Forutsetningen er vel at det oppdages før det har gått 48 timer, er man borte ei uke så har man problemer. 1
Loff77 Skrevet 8. april 2024 #29 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter at de har skutt 15 doser heroin hver og veggene har blitt ødelagt, dritt og piss og spy på gulv, brukte sprøyter overalt, osv. Anonymkode: 8d94f...efc He he ja sikkert mulig i de boligene det stort sett skjer og det er tomme bank overtatte boliger som står og forfaller i årevis Er man bekymret for dette så har man jo en enkel fiks i securitas direct eller Verisure feks her også Tusenvis av bedrifter som spesialiserer seg på oppsyn av boliger med lufting, vanning og nøkkelservice får man også til noen hundrelapper i mnd 1
Loff77 Skrevet 8. april 2024 #30 Skrevet 8. april 2024 (endret) bvp skrev (3 minutter siden): Forutsetningen er vel at det oppdages før det har gått 48 timer, er man borte ei uke så har man problemer. Nei, det var fra gammelt av, nå er det gjort om til at politiet kaster dem ut innen 48t;) og det hjelper ikke om de har vært der over 48t Men for all del, jo mindre nordmenn som kjøper her nede jo bedre for oss som har her;) Endret 8. april 2024 av Loff77 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #31 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 15.03): Jeg er ufør blant annet pga revmatisme, og vurderer å bo i Spania 5-6 mnd i året. Og heller leie i Norge. Mest pga jeg ikke orker styr med å leie ut i Norge, og i Spania er det et helt annet marked, enn hjemme. Og firmaer som tar seg av alt. Hvis jeg selger nåværende bolig vil jeg ha ca 1,7 mill til EK. Har sett brukte til rundt 1,8, og nyere til 2,5-3 mill. Jeg tror en brukt er mest hensiktsmessig både økonomisk og med tanke på slitasje; mye korttidsleie/ulike mennesker. I høysesong er det potensielt ganske gode inntekter. Tar gjerne imot pro and cons, og selvsagt må jeg ha en skatteadvokat som har kjennskap til spanske lover mm. Jeg klarer ikke å sitte på boliglån i Norge, og kunne ha økonomi til flere mnd i Spania årlig🙃 Anonymkode: 444e4...b8d Da kan du ikke bare komme hjem å tro du får de samme gratis helsetjenester her i landet . Om du f.eks får kreft eller andre sykdommer som krever behandling, drar du da til norge og forventer gratis helsehjelp? Mange nok som har dumma seg ut med slike ting, uten å forstå konsekvensen av egne handlinger. Anonymkode: 3a645...dd3 1
Loff77 Skrevet 8. april 2024 #32 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan du ikke bare komme hjem å tro du får de samme gratis helsetjenester her i landet . Om du f.eks får kreft eller andre sykdommer som krever behandling, drar du da til norge og forventer gratis helsehjelp? Mange nok som har dumma seg ut med slike ting, uten å forstå konsekvensen av egne handlinger. Anonymkode: 3a645...dd3 Kan man jo så lenge man er bosatt i Norge og i er i Spania mindre enn 6mnd pr år 2
Gjertrud von Knäbe Skrevet 8. april 2024 #33 Skrevet 8. april 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Og denne leiligheten som kan leies ut for 24 000 kroner i uka koster 1,8.mill å kjøpe? I så tilfelle hadde jeg sluttet jobben, og kjøpt to-tre leiligheter i spania i stedet for 😅 Anonymkode: cc5fb...b3c Kan bli lange dødperioder mellom hver utleie.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #34 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan du ikke bare komme hjem å tro du får de samme gratis helsetjenester her i landet . Om du f.eks får kreft eller andre sykdommer som krever behandling, drar du da til norge og forventer gratis helsehjelp? Mane nok som har dumma seg ut med slike ting, uten å forstå konsekvensen av egne handlinger. Anonymkode: 3a645...dd3 Man beholder jo statsborgerskapet sitt da. Når det er sagt kjenner jeg en spansk person som reiser mellom Norge og Spania, og hen gjør alt av helserelaterte saker i Spania fordi hen hevder helsevesenet er mye bedre der. Anonymkode: 711a5...205
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #35 Skrevet 8. april 2024 Loff77 skrev (11 minutter siden): Er ikke uvanlig med 120-200€ pr døgn der jeg er i hvert fall i høysesong De ligger også ganske høyt gjennom året, her. Det er ikke så stort sprang i et område der man får fine uker fra mars-oktober. Men november-ferbruar er ganske dødt. Anonymkode: cc5fb...b3c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #36 Skrevet 8. april 2024 bvp skrev (9 minutter siden): Forutsetningen er vel at det oppdages før det har gått 48 timer, er man borte ei uke så har man problemer. Vi er som nevnt tidligere i tråden 30 000 + som eier i Spania. På 10 år har jeg aldri snakket med noen som har hatt problemer, aldri i urbanizazion der vi eier, eller i tilhørende områder. Aldri i facebookgruppa nordmenn-i-spania. Du bør ikke leve livet ditt etter at forsiden på Dagbladet er sannheten for hvordan ting "utenfor trygge norge" er. Anonymkode: cc5fb...b3c 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #37 Skrevet 8. april 2024 Ts her☺️takk for masse input. Ang folketrygd og helsehjelp, så mister jeg ikke rettigheter hvis jeg er i Spania 5 mnd i året. Uansett har de vel private forsikringer som kan være aktuelle(?). Usikker på om reiseforsikring kan dekke noe ved feks noe akutt, når jeg bor der så lenge. Jeg bare tenker og dagdrømmer enn så lenge😄 Er pissredd vegglus, veggdyr og annet krek som kan komme i en utleieleilighet. Skal spare penger ett par år, og ta meg to-tre uker for å se hvordan jeg trives. Det finnes vel securitas eller annet vakthold i leilighetskomplekser? Anonymkode: 444e4...b8d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #38 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Man beholder jo statsborgerskapet sitt da. Når det er sagt kjenner jeg en spansk person som reiser mellom Norge og Spania, og hen gjør alt av helserelaterte saker i Spania fordi hen hevder helsevesenet er mye bedre der. Anonymkode: 711a5...205 Det er ikke det norske statsborgerskapet som avgjør om man har rett på gratis helsehjelp i Norge. Anonymkode: ed623...1cb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #39 Skrevet 8. april 2024 Loff77 skrev (50 minutter siden): Nei, det var fra gammelt av, nå er det gjort om til at politiet kaster dem ut innen 48t;) og det hjelper ikke om de har vært der over 48t Men for all del, jo mindre nordmenn som kjøper her nede jo bedre for oss som har her;) En ting er hva loven sier og det andre er hva som faktisk skjer når man kontakter politiet, selv om okkupanter i teorien skal kastes ut så kan det ta veldig lang tid og spesielt hvis det er barn inn i bildet. Selv om den nye loven er på plass så kan en utkastelse i verste fall drøye opp til 2 år før det blir behandlet i rettsvesenet, Som kjent så har fremdeles ikke huseieren lov til å kutte verken strøm eller vann. Den beste måten å beskytte seg på er å ha alarm tilknyttet anerkjente firma som Securitas eller Sector samt noen som ser etter boligen med jevne mellomrom, men selv det er ingen garanti for at man får ut okkupanter på kort tid. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Da kan du ikke bare komme hjem å tro du får de samme gratis helsetjenester her i landet . Om du f.eks får kreft eller andre sykdommer som krever behandling, drar du da til norge og forventer gratis helsehjelp? Mange nok som har dumma seg ut med slike ting, uten å forstå konsekvensen av egne handlinger. Anonymkode: 3a645...dd3 Når man melder flytting tilbake til Norge igjen så blir man medlem i Folketrygden fra dag 1, planlagt behandling i Norge når man fremdeles er bosatt i Spania er noe annet. Men får man kreft så er det like greit å være i Spania siden det er en av de beste landene i Europa når det kommer til kompetanse og behandling for diverse kreftformer, dessuten så er egenandelene på medisin latterlig lave og legetimer er helt gratis. Anonymkode: a42cb...7cb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #40 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En ting er hva loven sier og det andre er hva som faktisk skjer når man kontakter politiet, selv om okkupanter i teorien skal kastes ut så kan det ta veldig lang tid og spesielt hvis det er barn inn i bildet. Selv om den nye loven er på plass så kan en utkastelse i verste fall drøye opp til 2 år før det blir behandlet i rettsvesenet, Som kjent så har fremdeles ikke huseieren lov til å kutte verken strøm eller vann. Den beste måten å beskytte seg på er å ha alarm tilknyttet anerkjente firma som Securitas eller Sector samt noen som ser etter boligen med jevne mellomrom, men selv det er ingen garanti for at man får ut okkupanter på kort tid. Når man melder flytting tilbake til Norge igjen så blir man medlem i Folketrygden fra dag 1, planlagt behandling i Norge når man fremdeles er bosatt i Spania er noe annet. Men får man kreft så er det like greit å være i Spania siden det er en av de beste landene i Europa når det kommer til kompetanse og behandling for diverse kreftformer, dessuten så er egenandelene på medisin latterlig lave og legetimer er helt gratis. Anonymkode: a42cb...7cb Dette visste jeg ikke; at Spania har bedre kompetanse ang kreft. Hvordan er helsevesenet ellers? jeg bruker en del private tjenester i dag, da jeg ikke får hjelp i det offentlige. Desse tingene er viktigere enn boform. Jeg har googlet meg frem til at det finnes ketamin IV klinikk i Madrid. Får ikke hjelp rundt smerteproblemer og vil legge en plan for å få lindret smerter i de siste årene. Hvis ikke varmen er nok😄 Anonymkode: 444e4...b8d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå