Gå til innhold

Instantkamera. Erfaringer?

miniomelett

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har slike instantkameraer man får kjøpt  nå - disse Fujifilm instax osv. Syns dere de var verdt å kjøpe?

Leser på nett (engelsk) at det bare er søppel og at fotopapiret er så dyrt at det ikke er noe vits overhodet å kjøpe, osv.

Er det noen her som vil dele erfaringer? Er det andre instantkamera som er bedre? Noen å styre helt unna? Hva er prisene i Norge? Jeg er ikke såpass rik at jeg kan sløse bort myyye penger på fotopapir 😂 

Noen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi kjøpte det da vi fikk barn. Tok en del bilder av baby og våre venner første gang de traff hverandre. Gøy å kunne printe og gi bort bilder. Nå har vi ikke tatt bilder på en stund, men kan se for meg at barnet kan bruke det når han er litt større. 

Har sett bildene på kjøleskapene til vennene mine, så de ble satt pris på. 

Anonymkode: 224e9...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Polaroid-kameraet og passbilde-automatene hadde en ikke uviktig funksjon i en analog tid der man først måtte bruke opp kamerarullen, og deretter fremkalle bildene for å kunne se resultatet, og det var ikke få intime bilder som ble tatt med Polaroid uten å risikere å få rare blikk fra fotoforhandleren etter å ha fremkalt filmen.

Med dagens digitale teknologi, der man for det første kan ta så mange bilder man vil, for det andre straks se bildene på skjermen, og for det tredje ha en rimelig fotoprinter i stua der bildene trykkes etter tre minutter, er "instant"-kameraene ubrukelige i forhold til fortrinnet Polaroid hadde i gamle dager; dette er bare en håpløs salgsgimmick for å få kidsa til å kjøpe noe overpriset og "retro".

Og en passbilde-automat har jeg ikke sett i Oslo siden det digitale kameraet ble allemannseie; alt har sin tid - i likhet med videoutleiesjappa og telefonkiosken er det ingen som har bruk for dette lenger.

Anonymkode: 24170...8b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Polaroid-kameraet og passbilde-automatene hadde en ikke uviktig funksjon i en analog tid der man først måtte bruke opp kamerarullen, og deretter fremkalle bildene for å kunne se resultatet, og det var ikke få intime bilder som ble tatt med Polaroid uten å risikere å få rare blikk fra fotoforhandleren etter å ha fremkalt filmen.

Med dagens digitale teknologi, der man for det første kan ta så mange bilder man vil, for det andre straks se bildene på skjermen, og for det tredje ha en rimelig fotoprinter i stua der bildene trykkes etter tre minutter, er "instant"-kameraene ubrukelige i forhold til fortrinnet Polaroid hadde i gamle dager; dette er bare en håpløs salgsgimmick for å få kidsa til å kjøpe noe overpriset og "retro".

Og en passbilde-automat har jeg ikke sett i Oslo siden det digitale kameraet ble allemannseie; alt har sin tid - i likhet med videoutleiesjappa og telefonkiosken er det ingen som har bruk for dette lenger.

Det tenkte jeg ikke på! Har en grei skriver, men syns fotopapir mangler litt den der lille ekstra touchen som "polariod" har.

Men når jeg først har en...kan jo like greit bruke den! Eneste er at mobilkamera har så ræv linse. Alt er så fordreid og stygt. Da må jeg heller bruke et gammelt digitalkamera og deretter fikle på PC og printe derfra.

Kjenner noen som har en sånn liten fotoskrive-dings som printer ut "polaroider" fra mobil, men der også er papir/blekk svindyrt og man tømmer nesten hele for 1 bilde.

Anonymkode: a9cfc...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kom borti anonym. Det er meg som postet som ...11d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det tenkte jeg ikke på! Har en grei skriver, men syns fotopapir mangler litt den der lille ekstra touchen som "polariod" har.

Men når jeg først har en...kan jo like greit bruke den! Eneste er at mobilkamera har så ræv linse. Alt er så fordreid og stygt. Da må jeg heller bruke et gammelt digitalkamera og deretter fikle på PC og printe derfra.

Kjenner noen som har en sånn liten fotoskrive-dings som printer ut "polaroider" fra mobil, men der også er papir/blekk svindyrt og man tømmer nesten hele for 1 bilde.

Anonymkode: a9cfc...11d

Har selv et Polaroid-kamera fra de glade 1990-årene, og sjarmen ved å vente et par minutter og se bildene bli fremkalt der og da var jo en del av opplevelsen; det blir ikke det samme med en digital printer uansett hvor "retro" man forsøker å få dette til å bli.

Hvis man vil skrive ut ting fra kameraet eller mobilen med en liten, bærbar fotoprinter har for eksempel Canon noe som kalles Selphy, men dette er kanskje det du skriver at andre har:

https://www.canon.no/printers/selphy-compact-photo-printers/

En annen løsning kan være å sende bildene man vil gi til andre på e-post, og la dem printe ut dette på egen hånd; å bruke laserprinter er billigst, men man får ikke fotokvalitet der. Med blekkprintere kan man trykke alt, men de er ikke billige i drift - det er blekkpatronene produsentene tjener penger på, ikke selve printeren.

Ellers vil jeg varmt anbafale å ha et vanlig, kompakt kamera når man vil ta bilder da bildesensoren i mobilkameraet ikke er den beste - Panasonic hadde et greit kamera med 30x ultrazoom; det var naturligvis ikke like godt som speilrefleks, men godt nok til vanlig bruk i dagslys.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...