Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Er på utkikk etter et kamera til rundt 10.000 ca. Ønsker speilløst systemkamera. Det må være enkelt å bruke, grei kvalitet og greit å ta med seg rundt omkring. Vil bare oppdatere kvaliteten på bildene jeg tar fra iPhone. Og kameraet er tenkt til typisk ferieturer og bilder ved spesielle anledninger.

Var på JapanPhoto og ble anbefalt Canon EOS R50. Men har også sett på Fujifilm x-t30 (ikke ii, da det ikke virker som det er vesentlige forskjeller på disse). Bør jeg se på noen andre kameraer og hvilket av disse kameraene (evt andre) hadde dere gått for? 

Anonymkode: 0059f...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Begge kameraene du nevner, Canon EOS R50 og Fujifilm X-T30, er gode valg i prisklassen din og vil definitivt oppgradere kvaliteten på bildene dine fra en iPhone. Begge kameraene har enkle grensesnitt og leverer god bildekvalitet.

Canon EOS R50 er en del av Canons speilløse R-serie og har en APS-C sensor, som er større enn sensoren på iPhone, noe som gir bedre bildekvalitet spesielt i dårligere lysforhold. Den har også en vribar skjerm som gjør det enklere å ta bilder fra ulike vinkler.

Fujifilm X-T30 er en del av Fujifilms populære X-serie og har også en APS-C sensor. Fujifilm-kameraer er kjent for sine flotte farger og fine bildekvalitet, samt at de har en rekke kreative filtre og innstillinger som kan være morsomme å eksperimentere med.

Hvis du vurderer andre alternativer, kan Sony A6000-serien være verdt å se på. A6000-kameraene har også en APS-C sensor og er kompakte og lette å ta med seg. De har også gode autofokusegenskaper og leverer god bildekvalitet.

Det beste valget avhenger av dine preferanser når det gjelder brukervennlighet, bildekvalitet og design. Jeg vil anbefale deg å besøke en butikk for å prøve begge kameraene og se hvilket som føles mest komfortabelt for deg å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CoolBerth skrev (4 timer siden):

Hei! Begge kameraene du nevner, Canon EOS R50 og Fujifilm X-T30, er gode valg i prisklassen din og vil definitivt oppgradere kvaliteten på bildene dine fra en iPhone. Begge kameraene har enkle grensesnitt og leverer god bildekvalitet.

Canon EOS R50 er en del av Canons speilløse R-serie og har en APS-C sensor, som er større enn sensoren på iPhone, noe som gir bedre bildekvalitet spesielt i dårligere lysforhold. Den har også en vribar skjerm som gjør det enklere å ta bilder fra ulike vinkler.

Fujifilm X-T30 er en del av Fujifilms populære X-serie og har også en APS-C sensor. Fujifilm-kameraer er kjent for sine flotte farger og fine bildekvalitet, samt at de har en rekke kreative filtre og innstillinger som kan være morsomme å eksperimentere med.

Hvis du vurderer andre alternativer, kan Sony A6000-serien være verdt å se på. A6000-kameraene har også en APS-C sensor og er kompakte og lette å ta med seg. De har også gode autofokusegenskaper og leverer god bildekvalitet.

Det beste valget avhenger av dine preferanser når det gjelder brukervennlighet, bildekvalitet og design. Jeg vil anbefale deg å besøke en butikk for å prøve begge kameraene og se hvilket som føles mest komfortabelt for deg å bruke.

Jeg er ikke TS, men spør likevel da jeg også er ute etter kamera. Tenker du det er merkbar forskjell mellom kamera på mobil og for eks canon eos r50? Jeg har Samsung galaxy s23 ultra og ble nesten usikker på om jeg skal investere i et kamera. Hvis jeg ser en sammenligning på bilder kan jeg ikke se forskjell med det blotte øye. Men det spørs vel kanskje litt hva man vil fotografere og hvor nøye man studerer det...🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CoolBerth skrev (5 timer siden):

Takk for utfyllende svar! Det ble, etter litt om og men, Canon EOS R50. Virker som et greit nybegynnerkamera og de på Japan Photo anbefalte dette over Fujifilm x-t30 ii (med 15-45 mm objektiv, slik som R50 sitt også er). Skulle jeg gått for x-t30 ii med 18-55 mm objektiv ville dette kostet over 5000 kr mer. I første omgang synes jeg det ble litt mye penger, når det kun er snakk om å oppgradere bildekvaliteten litt og å ha foto som et lite hobbyprosjekt. Men må si meg enig i at Fujifilm har veldig fine farger på bildene, og det virker veldig praktisk å kunne bruke de kreative filtrene som følger med! I tillegg til at Fujifilm sine kamera ser desidert finest ut, rent utseendemessig. 

Kameraet ligger til lading nå, og vi gleder oss til å ta det i bruk ☺️ Har hatt speilrefleks fra Canon før, og fikk beskjed om at man kan kjøpe adapter til objektivene jeg allerede har. Håper vi blir fornøyd 🤞🏼

Anonymkode: 0059f...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...