Gå til innhold

Holbarhet på gelè


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jenter,

Jeg er en gelèentusiast. Jeg vudreer og lage gelè i kveld, men jeg skal reise bort hele neste uke. Jeg får nok ikke spist opp alt i morgen. Hvor lenge holder gelè seg i kjøleskapet egentlig?

Hilsen
Jonas

Anonymkode: 7553c...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interresant tema. Jeg er usikker.

Anonymkode: 7553c...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig. Eller bedre sagt, den flyter nok litt etter en lang stund, men verken sukker eller gelatin blir farlig å spise.

Anonymkode: c2c4a...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Evig. Eller bedre sagt, den flyter nok litt etter en lang stund, men verken sukker eller gelatin blir farlig å spise.

Anonymkode: c2c4a...4b6

Er det fare for mugg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (4 minutter siden):

Er det fare for mugg?

Med så mye sukker er det ikke det. Det er jo ingen levende organismer i utgangspunktet.

Anonymkode: c2c4a...4b6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvopplevd erfaring: Jeg har både flere år gammel ferdiglaget gelé og enda eldre karamellpudding kjøpt i sin tid på tilbud stående lagret.

Geléen er oppbevart i romtemperatur; den har mistet noe av smaken, så den smaker ikke like godt som da den var helt fersk. Karamellpuddingen er oppbevart i kjøleskap, og smaker like godt som om den var ny til tross for at det har gått flere år etter "best før"-dato, så jeg lurer egentlig på hvilke konserveringsmidler man tilsetter i dagens matvarer.

Andre ting som kan oppbevares lenge etter "best før", er Litago melk med tilsatt smak - den holder seg nærmest evig - og andre ferdiglagede dessertprodukter.

Anonymkode: a2fe5...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvopplevd erfaring: Jeg har både flere år gammel ferdiglaget gelé og enda eldre karamellpudding kjøpt i sin tid på tilbud stående lagret.

Geléen er oppbevart i romtemperatur; den har mistet noe av smaken, så den smaker ikke like godt som da den var helt fersk. Karamellpuddingen er oppbevart i kjøleskap, og smaker like godt som om den var ny til tross for at det har gått flere år etter "best før"-dato, så jeg lurer egentlig på hvilke konserveringsmidler man tilsetter i dagens matvarer.

Andre ting som kan oppbevares lenge etter "best før", er Litago melk med tilsatt smak - den holder seg nærmest evig - og andre ferdiglagede dessertprodukter.

Anonymkode: a2fe5...d21

Ferdige produkter som lages i trygge produksjonslokaler, hvor hygieneregler følges, og deretter pakkes i hermetiske bokser trenger ikke mye tilsetningsstoffer. Det meste av slik produksjon foregår i lukkede systemer som steriliseres hver eneste dag.

Man kan derimot stille spørsmål med hvor mye bakterier man faktisk tilfører ved å lage samme produkt hjemme.

Anonymkode: 6bbb9...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vaniljesaus? Det er jo digg, liksom . Men klarer det deg en ukes tid i kjøleskapet?

 

 

Anonymkode: 7553c...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...