Gå til innhold

Hvor mye tid bruker dere på husarbeid hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser i en annen tråd at flere av dere rydder i opp til en time hver eneste dag. For meg høres det ekstremt mye og kjedelig ut!

Jeg og samboer har fire barn, og bruker max 15 min hver dag på husarbeid utenom middag.

1 time bruker jeg en gang i måneden og det er når jeg vasker hele huset (300 kvm/3,5 etasjer).

Anonymkode: fa0c4...df7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, bare katter og en aktiv mann, men jeg er nok tidenes dårligste husmor. Her vaskes badet og kjøkkenbenkene og støvsuges gulv en gang i uka. Støvtørk og vask av gulv noe sjeldnere. Jeg orker bare ikke å være noen superhusmor. Hvos folk forventer et gullende rent og strøkent hus får de gå et annet sted.
Om ikke annet så kan jeg jo være en trøst for dem som føler seg som dårlige husmødre. :ler2:

Anonymkode: 23cf5...8f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke super lang tid på husarbeid i det daglige. Rydder kjøkkenbenken, setter på oppvaskmaskin og tømmer kattedoen, men det tar ikke lange tiden. Vasker klær selvsagt, men ikke hver dag. Her vasker og ordner 18 åringen sine egne klær.

I helgen støvsuger jeg kjøkken og gang, stue med behov. Vasker som regel også bad.

Anonymkode: 06f8c...217

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker nok opp mot en time hver dag aom gjennomsnitt hvis man summerer alle minutter gjennom dagen.

- 5-10 minutter etter frokost. Rydder og tørker av benken, kopper i oppvaskmaskin. Bruker mindre når det ikke er små barn som smuler/griser.

- 10 min klesvask. Setter på en maskin annen hver dag. Henger opp, eller putter i trommel. Rydder vekk.

- 5 min vask av overflate bad hver dag.

- 5-10 min rydderunde hver kveld. Vasker også kjøkkengolv,

Støvsuger stue en dag I uka. Det samme med soverom. 

Så kommer tid til å skifte sengetøy, vaske bad og inngangsparti, tørke litt støv, vaske vinduer osv.

Anonymkode: 9bef1...cd2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ser i en annen tråd at flere av dere rydder i opp til en time hver eneste dag. For meg høres det ekstremt mye og kjedelig ut!

Jeg og samboer har fire barn, og bruker max 15 min hver dag på husarbeid utenom middag.

1 time bruker jeg en gang i måneden og det er når jeg vasker hele huset (300 kvm/3,5 etasjer).

Tror du glemmer å ta en hel del med i beregningen. 
Sortering av skittentøy, legge til vask, hive i trommel/henge til tørk, brette og legge på plass må gjøres flere ganger i uka hos oss. Vi er to voksne og to barn. 
Støvsuging gjøres flere ganger i uka. 
Vask av toalettene gjøres daglig. 
Rydding av kjøkkenbenk, inn og ut av oppvaskmaskin gjøres minst en gang daglig, ofte mer hvis besøk/alle er hjemme hele dagen. 
Skift av sengetøy gjøres en gang i uka. 
Støvtørk, vask av dusjkabinett, speil og andre flater (som kjøkkenskapene) gjøres ved behov, 2-3 ganger i måneden. 
Generell rydding gjøres daglig. 

Samlet tar dette mye lengre enn et kvarter, for å si det sånn.

Anonymkode: 4adc7...c99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg voksne barn, men de griset ikke så mye, faktisk. Hus på 240 kvm, men er en etg (tre soverom, kjellerstue, bad/vaskerom) som stort sett bare vaskes når det kommer overnattingsgjester.

Middag hver dag, 30 min

Rydde etter middag/oppvaskmaskin, 10 min

Klesvask 2 - 3 ganger i uka, 10 min hver gang.

Husvask annenhver uke lett vask, annenhver uke litt bedre vask, og skifte av sengetøy. 1 - 2 timer.

Noen ganger i uka tørker jeg over vask, speil og toalett på badet, tar under 10 min.

All ryddingen folk nevner kjenner jeg ikke til. Ting har jo sin plass. Var litt jobb å rydde barnerom når det skulle vaskes.

Vår/sommer/høst, masse jobb i hage og drivhus. Det prioriteres foran husarbeid 😃

Anonymkode: a3aa8...8ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sortering av skittentøy, legge til vask, hive i trommel/henge til tørk, brette og legge på plass må gjøres flere ganger i uka hos oss. Vi er to voksne og to barn. 
Rydding av kjøkkenbenk, inn og ut av oppvaskmaskin gjøres minst en gang daglig, ofte mer hvis besøk/alle er hjemme hele dagen. 
Støvtørk, vask av dusjkabinett, speil og andre flater (som kjøkkenskapene) gjøres ved behov, 2-3 ganger i måneden. 

Glemte et par punkter: Søppel hives daglig. 
Gulvene vaskes en gang i uka. 
Kjøleskapet gjennomgås jevnlig og gammel mat kastes. 
Stelle og vanne plantene.
Pant av flasker månedlig. 
Hive glass til gjenvinning månedlig. 
Skifte ut/etterfylle håndsåpe, toalettpapir, sjampoo, vaskemidler, etc.  
Planlegge, handle og sette på plass matvarer.

Vi har også et uteområde som skal vedlikeholdes, og skift av filter, dekkskift på to biler, høytrykksspyling av terrasse etc. Gjøres også i løpet av året og inngår i totalsummen.

Skrevet

Jeg bruker nok 2-3 timer hver dag, men det inkluderer alle plikter, fra rent husarbeid og matlaging til å følge opp diverse. Jeg hadde ikke så mye tid til slikt da barna var små, men da var det desto mer oppfølging av barn, og mye mindre fritid, selv om jeg hadde kjappere måltider og var mer hastig angående husarbeid og diverse. Mer behov for større økter innimellom også, der jeg måtte ta igjen etterslep på diverse ved anledning. 

Noe 15- 30 minutter daglige plikter kan jeg ikke si å ha opplevd i voksen alder. Det er nok hva jeg bruker kun på å holde kjøkkenet rent og ryddig daglig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg bor alene på 60 kvm og bruker mer tid enn dere på husarbeid. Føler likevel at jeg alltid henger etter. 

Anonymkode: d0a84...28b

• Liker 1
Skrevet

en liten time hver dag kansje ? men jeg er treig..... veldig treig

AnonymBruker
Skrevet

Bir alene på 70 kvm og bruker et kvarter om dagen ca. Ikke inkl matlaging, da. Går over med støvsugeren og tørker over litt på badet når jeg kommer hjem fra jobben. Trenger ikke å rydde, for jeg roter ikke.

Anonymkode: 2d231...805

AnonymBruker
Skrevet

Maks 30 minutter. Har to under to, to hunder og to katter. 

Anonymkode: 1b584...c2d

AnonymBruker
Skrevet

En time i uka på 300kvm.

Vel, det er ikke et hus jeg ville overnattet i. 🤢 Stakkars barn.

Anonymkode: bbbb6...fdf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå har ikke jeg barn, bare katter og en aktiv mann, men jeg er nok tidenes dårligste husmor. Her vaskes badet og kjøkkenbenkene og støvsuges gulv en gang i uka. Støvtørk og vask av gulv noe sjeldnere. Jeg orker bare ikke å være noen superhusmor. Hvos folk forventer et gullende rent og strøkent hus får de gå et annet sted.
Om ikke annet så kan jeg jo være en trøst for dem som føler seg som dårlige husmødre. :ler2:

Anonymkode: 23cf5...8f1

Sjelden jeg legger meg opp i hvordan folk gjør det hjemme hos seg selv, men: vasker du kjøkkenbenkene dine bare én gang i uka?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det blir fort en time i snitt per dag, selv om jeg sjeldent rydder og vasker en time i strekk. Tar ting litt fortløpende, men det tar den tiden det tar uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En time i uka på 300kvm.

Vel, det er ikke et hus jeg ville overnattet i. 🤢 Stakkars barn.

Anonymkode: bbbb6...fdf

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Barna (10-16 år) har en egen etasje der de har soverom/bad/stue. Den etasjen har de har ansvar for og det må være shinet den helgen i måneden som jeg skal vaske. Alle må vaske/brette sine egne klær og rydde etter seg (leker, tallerken, kopper osv). Alle skifter selvsagt sitt eget sengetøy. 

Robotstøvsuger går hver ettermiddag.

Meg og samboer rydder dermed maks 15 min om kvelden/ettermiddag, så er det passe strøkent. Middag kommer selvsagt utenom. Det bruker vi ofte mye tid på.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker altfor lite, har ikke energi til alt som burde vært gjort. 30 min på arbeidsdager er maks, noe mer på fridager og helger. 

Skifter på seng en gang i mnd og har ikke ordenssans så det blir deretter. 

"det er jo bare å rydde på plass etter bruk", den forstår jeg ikke. Om jeg leser en bok så ryddes ikke den inn i hylla før den er ferdig lest, om man drikker kaffe så står jo koppen der og brukes igjen flere ganger gjennom dagen f. Eks 

Anonymkode: 14a5b...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 16.05):

Vel i motsetning til deg, vasker jeg og støvsuger daglig, det er alltid noe å gjøre. Men har rutiner på å slå på oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel hver morgen. Kjører tre vask Per dag i snitt. 

Støvsuger 1-2 ggr daglig. Rydding, vindusvask og vedlikehold tar også tid.  Alltid sluk å rense, peis å rengjøre, vifter å vaske, filter å rengjøre osv. Gulvvask tas om kveldene. Toalettet og dusjen må også vaskes, speilene tas annenhver dag. Skifting på senger hver 3.-4. dag. Rydder lite, annet enn på kjøkkenet da alt har sin egen plass. Oppvask, støvsuging av sofa og stoler, steaming av klær osv. Bruker nok 2-4 timer daglig på husarbeid.

Anonymkode: 3dd1f...707

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vel i motsetning til deg, vasker jeg og støvsuger daglig, det er alltid noe å gjøre. Men har rutiner på å slå på oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel hver morgen. Kjører tre vask Per dag i snitt. 

Støvsuger 1-2 ggr daglig. Rydding, vindusvask og vedlikehold tar også tid.  Alltid sluk å rense, peis å rengjøre, vifter å vaske, filter å rengjøre osv. Gulvvask tas om kveldene. Toalettet og dusjen må også vaskes, speilene tas annenhver dag. Skifting på senger hver 3.-4. dag. Rydder lite, annet enn på kjøkkenet da alt har sin egen plass. Oppvask, støvsuging av sofa og stoler, steaming av klær osv. Bruker nok 2-4 timer daglig på husarbeid.

Anonymkode: 3dd1f...707

Hvor mange barn har du og hvor stort hus ? Du kan neppe jobbe fullt så mye som du jobber i huset.

Anonymkode: c68ad...4b8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Rydder ca.15-30 minutt hver dag. Og hver torsdag tar jeg helgevasken (tar ca.1 time). 
Har 1 barn og hun har ansvar for å rydde og vaske eget rom, ta ut av oppvaskmaskinen, rydde gangen (stort sett hun som roter den til med sko, jakker, treningstøy mm.) og legge på plass egne klær etter tørk. 

Anonymkode: 902b1...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...