Gå til innhold

husleie og oppsigelsestid....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sendte skriftlig oppsigelse til husverten som jeg leier hybel av 30. januar om at jeg kom til å flytte innen 1. mars. Da jeg ikke hadde funnet hybel noen dager senere spurte jeg om jeg kunne fortsette å bo her.

2 dager etterpå ringte d en som hadde hybel til meg og jeg tok den.

Jeg ga så beskjed til husverten om at jeg kom til å flytte alikevel å han ble sur og sa at jeg måtte betale husleie ut mars.

Er dette rett? jeg hadde jo skrevet oppsigelsen i januar og oppsigelsestiden va ut februar da. Nå skal det sies at han sendte meg skriftlig at dersom brev om husleieøkning fra og med 1. januar fortsatt godtas anses leieforholdet som uavbrutt og løper videre.

Men denne har jeg da ikke skrevet under på enda....

Hvilke rettigheter har jeg...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke skrivit på noe enda og forespørselen ang at få bo der i noen dager til bare var muntlig så kan huseier i grunn ikke kreve noe.

Skrevet

Hmm...

En muntlig avtale skal jo være like bindende som en skriftlig...

Så da kan det kanskje regnes som ny leie-avtale (muntlig), og en ny oppsigelse (muntlig).

Så da spørs det hvor lang oppsigelse du har, og hva som står i leiekontrakten (og ikke minst: hvor samarbeidsvillig denne husverten din er).

Skrevet

Hvis muntligt var like bindende som skriftligt så hade jo ingen trengt å skrive under på lånepapirer kontrakter osv...

Er det muntligt så har man ingen beviser for hva som blitt sagt eller ikke.

Utfra innlegget til trådstarter så oppfatter jeg det sånn at hun har en måneds oppsigelse.

Skrevet

Leieavtaler løper vanligvis til utløpet av en kalendermåned, derfor regner nok husverten med at du ønsket å forlenge leieforholdet med en måned. Han ønsker selvsagt at hybelen er leid ut hele veien, og dersom denne vingling gjør at han lider tap, så er jo ikke det rettferdig. Likevel, det er såpass tidlig i måneden at det ikke burde være umulig å få leid ut igjen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fikk panikk allerede få dager etter at oppsigelsen var sendt. Det er enda tidlig i februar, så du har litt tid på deg til å finne noe nytt. Enten må du finne deg noe før du sier opp, ellers bør du ha litt is i magen.

Jeg ser stadig at folk flytter ut av en leilighet og inn i en annen på samme dag. Det er en del utgifter med å flytte. Dobbel husleie for en måned er en av dem synes jeg. Men meg om det.

Skrevet

jeg skal ikke uttale meg veldig om rettigheter etc. men jeg synes det faktisk er ufint av deg å gjøre det du gjør.

først sier du opp, og forteller at du kommer til å være ute til 1. mars, det vil si at da kan huseier allerede begynne nå å lete etter overtaker som kan flytte inn allerede 1.mars.

så kommer du, ett par dager etterpå, altså over i februar, og spør pent om du kan fortsette å bo der, siden du ikke har funnet deg ny hybel enda, altså, du spør om du kan gå boutover den tiden du har sagt opp leiligheten for å sikre deg selv.

dette aksepterer huseier, og gir deg en kontrakt som løper videre og ser bortifra din oppsigelse som du muntlig har bedt om å endre.

så kommer en hybel som passer deg, og du ønsker å endre IGJEN!

når huseier da ønsker SIN sikkerhet, så vil ikke du gi ham den, for du har jo ikke skrevet under den endringen han ga deg når du ba om det for din skyld.

forstår godt at huseier reagerer som han gjør, han var da virkelig samarbeidsvillig når det var du som trengte det.

men, er du ydmyk og ser ting fra hans side, beklager vingling fra din kant og kanskje til og med hjelper til med å få tak i ny leietaker, så kanskje det ordner seg=

jeg fikk gå før oppsigelsestiden fra en leilighet, uten å betale for mer en den tiden jeg bodde der, på de premisser at jeg hjalp til å få tak i ny leietaker. så jeg satt inn annonse i avisa, betalte for annonsen og passet på at ting kom igang.

hadde hun ikke fått ny leietaker innen tiden, måtte jeg betalt. siden hun fikk ny leietaker, slapp jeg. ;)

Skrevet

poenget her er at de egentlig ikke sku leie ut hybelen igjen....

de skulle ikke leie ut dette året jeg har bodd her heller, men når de hørte jeg trengte hybel sa de jeg kunne bo her, i og med at jeg har vært leieboer her før....

Skrevet

I følge husleieloven kan en oppsigelse gis muntlig av leietaker, men ikke av huseier. Regner da med at det også gjelder for at du trekker oppsigelsen muntlig.

Det annbefales imidlertid å gjøre det skriftlig.

Synes likevell det er dårlig gjort av huseier å oppføre seg slik.

Om du ikke skriver under på husleieøknings brevet, så tolker jeg det som at huseier selv sier opp leiekontrakten. Dere har gjernsidig oppsigelsestid så se på dato og svarfrist på det brevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...