Hareena Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Allbokappen ble avviklet for nye lån 3.4.2024. Biblioteket jeg «tilhører» skriver på sine nettsider at den er erstattet av Bookbites. Jeg opprettet bruker og prøvde meg på testlån på et femtitalls bøker, men ingen var tilgjengelig og «ønsk bok» funksjonen fungerer heller ikke. Sett på ønskeliste er det eneste som fungerer, men det blir lite tilgjengelig litteratur av det. Jeg lurer derfor på om noen har klart å låne noe som helst i den appen. «Få tilgang til tusenvis av bøker» står det, vel, ikke på skandinaviske språk etter hva jeg har erfart i alle fall. Jeg trenger ikke svar fra dere som kjøper e-bøker, låner papirbøker, leser kun engelske ol, jeg er klar over mulighetene. Jeg ønsker svar fra dem som har erfaring med appen jeg spør om. 2 1
velociraptor Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Jeg og barna bruker bookbites masse, men ja det er ofte en del som er utlånt dessverre 2
Zidji Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 Nei, serr! Det suger at Allbok forsvinner. Bookbites er elendig! De har ingenting tilgjengelig! Faen da 😛 Det var kjipe nyheter. Jeg håper at Bookbites tar over bøkene til Allbok eller noe, slik at en faktisk kan låne hos de!! Vet ikke om det er slik det funker, men viss "hele norge" skal bruke Bookbites så må de forbedre seg altså. 3
molo80 Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 Jeg har forstått det sånn at bibliotekene betaler pr. nedlasting pr. bok. De har et budsjett i mnd. og når de har «brukt opp budsjettet» så går det ikke an å låne boka lenger. Jeg opplever at det er veldig mye mer tilgjengelig i begynnelsen av mnd. enn i slutten. En annen ting er at biblioteket selv ikke ser hvor lite tilgjengelige bøker der er, så det er viktig å si ifra! 4 1
Hareena Skrevet 6. april 2024 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2024 velociraptor skrev (6 minutter siden): Jeg og barna bruker bookbites masse, men ja det er ofte en del som er utlånt dessverre Nå vet ikke jeg om barna er små eller store, men er det barnebøker dere har lånt mye av? Veldig synd det ikke er sorteringsmuligheter på tilgjengelighet.
Hareena Skrevet 6. april 2024 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2024 (endret) molo80 skrev (7 minutter siden): Jeg har forstått det sånn at bibliotekene betaler pr. nedlasting pr. bok. De har et budsjett i mnd. og når de har «brukt opp budsjettet» så går det ikke an å låne boka lenger. Jeg opplever at det er veldig mye mer tilgjengelig i begynnelsen av mnd. enn i slutten. En annen ting er at biblioteket selv ikke ser hvor lite tilgjengelige bøker der er, så det er viktig å si ifra! Ja, jeg har sendt e-post og bedt om kort redegjørelse, og som du sier, viktig med tilbakemelding. Det er vel kanskje for begynnelsen av måneden å regne nå, men jeg ser jo at betalingsmodellen du skisserer er sannsynlig og da er det jo bare å stenge, så blir kostnadene lavere… Endret 6. april 2024 av Hareena 1 1
molo80 Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 Hareena skrev (9 minutter siden): Nå vet ikke jeg om barna er små eller store, men er det barnebøker dere har lånt mye av? Veldig synd det ikke er sorteringsmuligheter på tilgjengelighet. Du kan velge å bare vise tilgjengelig bøker i søkefunksjonen.. 1
Cata Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 Jeg har ikke hatt noen problemer med å låne via Bookbites så lenge jeg har brukt iPad app. Kjøpte imidlertid lesebrett som var androidbasert og skulle funke med Bookbites og der gikk det heller dårlig. Fikk tak i bøkene og lastet dem ned men fikk ikke lest dem. Aner ikke hvor feilen ligger, men tror det helst er i lesebrettet. Prøvde imidlertid å kontakte kundeservice hos bookbites også i sakens anledning og de var ikke spesielt ekspeditte. Det har selvsagt hendt at de ikke har hatt tilgjengelig bøker jeg ønsker å låne, men de dukker jo opp og blir tilgjengelig etterhvert på lik linje med at papirbøker kan være utlånt når jeg ønsker dem.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 Betalinger for ebøker og lydbøker i Bookbites skjer på to ulike måter. Enten i noe som heter klikkløsning, hvor bibliotekene betaler en bestemt sum hver gang noen leser eller hører boka (som molo80 skriver om ovenfor her). Mange nye bøker og lydbøker kan bare kjøpes i «pakker», hvor det er et visst antall lisenser i hver pakke. (10 lisenser i ebøker og 6 lisenser i lydbøker). Hvis noen leser over en viss prosent av boka, så er den lisensen «brukt» opp selv om boka blir levert tilbake. Medier til Bookbites kjøpes i all hovedsak inn fylkesvis, selv om bibliotekene også kan kjøpe inn til appen. Men budsjettene til bibliotekene har jo mye å si på hvor mye de ulike kan og vil prioritere å kjøpe inn utenom. Anonymkode: 39e57...fe3 3
Hareena Skrevet 6. april 2024 Forfatter #10 Skrevet 6. april 2024 molo80 skrev (24 minutter siden): Du kan velge å bare vise tilgjengelig bøker i søkefunksjonen.. Hvor finner jeg den valgmuligheten? Jeg har appen på iPad og kan sortere på - materialtype (e og lyd) - aldersgruppe - språk - sortering (nyeste, alfabetisk tittel og alfabetisk forfatter)
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 Biblioteket mitt har hatt Bookbites i flere år, jeg har aldri greid å finne ut av den appen. Minst brukervennlige jeg har vært borti. Anonymkode: 08205...8ad 1
molo80 Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 Hareena skrev (4 minutter siden): Hvor finner jeg den valgmuligheten? Jeg har appen på iPad og kan sortere på - materialtype (e og lyd) - aldersgruppe - språk - sortering (nyeste, alfabetisk tittel og alfabetisk forfatter) Hmm.. kan det være forskjell på innstillingene fra bibliotek til bibliotek? sånn ser min ut: 1
Mezzosoprena Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 Jeg har bare erfaring med Bookbites, og har brukt det i 3-4 år? Har aldri noen problemer med å låne bøker derfra, men jeg leser mest populære bøker så det kan kanskje ha en sammenheng med det? Opplever heller ikke særlige problemer med "ønsk bok" - den kommer gjerne etter en stund og jeg har masse å lese på i mellomtiden. Det eneste problemet er at det virker som om alle "ønsk bok" kommer inn samtidig når de først kommer - så da har jeg et tidsproblem. 1
Hareena Skrevet 6. april 2024 Forfatter #14 Skrevet 6. april 2024 molo80 skrev (1 time siden): Hmm.. kan det være forskjell på innstillingene fra bibliotek til bibliotek? sånn ser min ut: Tydeligvis forskjell. Jeg har ikke det øverste valget. Burde vært et nasjonalt prosjekt/tilbud dette her. Nå skal hver fylkeskommune sitte og rote med det på hver sin tue. Deichman er visst på gang med noe annet. 1
velociraptor Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 Hareena skrev (3 timer siden): Nå vet ikke jeg om barna er små eller store, men er det barnebøker dere har lånt mye av? Veldig synd det ikke er sorteringsmuligheter på tilgjengelighet. Ja veldig irriterende at de ikke har mulighet til det! Jeg synes også at det blir mindre og mindre tilgjengelig 😕 Barna er 10 og 12, og vi leser alle tre mest fantasy. Siste jeg leste nå var boka Slemme jenter av Monica Goksøyr. Den har vunnet flere litteraturpriser i det siste, og er ikke fantasy. Forrige uke leste jeg Pulskuren, som heller ikke er fantasy, så der slapp jeg å kjøpe den ☺️ Bare som eksempler.
Trubadur Skrevet 8. april 2024 #16 Skrevet 8. april 2024 (endret) Hareena skrev (På 6.4.2024 den 10.21): Allbokappen ble avviklet for nye lån 3.4.2024. Biblioteket jeg «tilhører» skriver på sine nettsider at den er erstattet av Bookbites. Jeg opprettet bruker og prøvde meg på testlån på et femtitalls bøker, men ingen var tilgjengelig og «ønsk bok» funksjonen fungerer heller ikke. Sett på ønskeliste er det eneste som fungerer, men det blir lite tilgjengelig litteratur av det. Jeg lurer derfor på om noen har klart å låne noe som helst i den appen. «Få tilgang til tusenvis av bøker» står det, vel, ikke på skandinaviske språk etter hva jeg har erfart i alle fall. Jeg trenger ikke svar fra dere som kjøper e-bøker, låner papirbøker, leser kun engelske ol, jeg er klar over mulighetene. Jeg ønsker svar fra dem som har erfaring med appen jeg spør om. Hareena skrev (På 6.4.2024 den 10.21): Allbokappen ble avviklet for nye lån 3.4.2024. Biblioteket jeg «tilhører» skriver på sine nettsider at den er erstattet av Bookbites. Jeg opprettet bruker og prøvde meg på testlån på et femtitalls bøker, men ingen var tilgjengelig og «ønsk bok» funksjonen fungerer heller ikke. Sett på ønskeliste er det eneste som fungerer, men det blir lite tilgjengelig litteratur av det. Jeg lurer derfor på om noen har klart å låne noe som helst i den appen. «Få tilgang til tusenvis av bøker» står det, vel, ikke på skandinaviske språk etter hva jeg har erfart i alle fall. Jeg trenger ikke svar fra dere som kjøper e-bøker, låner papirbøker, leser kun engelske ol, jeg er klar over mulighetene. Jeg ønsker svar fra dem som har erfaring med appen jeg spør om. Jeg får den ikke til å virke. Får ikke lånt noe som helst. Alt står på huskelisten, det er så langt jeg kommer. Brukte allbok mye, så irriterende. Endret 8. april 2024 av Trubadur 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #17 Skrevet 9. april 2024 Hareena skrev (På 6.4.2024 den 11.15): Hvor finner jeg den valgmuligheten? Jeg har appen på iPad og kan sortere på - materialtype (e og lyd) - aldersgruppe - språk - sortering (nyeste, alfabetisk tittel og alfabetisk forfatter) Har du logget på lånenummer og pinkode eller har du en Feide-innlogging som har du har brukt? Anonymkode: 39e57...fe3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #18 Skrevet 9. april 2024 molo80 skrev (På 6.4.2024 den 10.34): Jeg har forstått det sånn at bibliotekene betaler pr. nedlasting pr. bok. De har et budsjett i mnd. og når de har «brukt opp budsjettet» så går det ikke an å låne boka lenger. Jeg opplever at det er veldig mye mer tilgjengelig i begynnelsen av mnd. enn i slutten. En annen ting er at biblioteket selv ikke ser hvor lite tilgjengelige bøker der er, så det er viktig å si ifra! Og takk og lov for det. Når man låner en fysisk bok som ligger i bokhyllen, er det gratis for biblioteket å låne ut boken; anskaffelseskostnaden er en engangskostnad. Når folk ikke lenger klarer å lese analoge bøker og ønsker å få alt servert digitalt, koster dette biblioteket penger i løpende utgifter, noe som igjen går ut over andre ting. Streaming er definitivt ikke gratis hvis noen trodde det - tvert imot; å leie er dyrere enn å eie. Selv om dette ikke koster låneren noe, gjør dette bibliotekenes budsjett strammere, og andre lånere og biblioteket som helhet får et redusert tilbud. Anonymkode: 73532...b4b 1 1
Kålrota Skrevet 9. april 2024 #19 Skrevet 9. april 2024 Har du registrert deg med nasjonalt lånekort? Da får du god tilgang til bøker (du kan velge selv hvilke bibliotek du legger til). Jeg har brukt BookBites i flere år og er veldig fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #20 Skrevet 9. april 2024 Jeg har brukt bookbites i mange år. Syns det fungerer ok Anonymkode: 1fd5f...8e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå