Gå til innhold

Slette Facebook-venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette handler om at vedkommende har skapt en merkelig situasjon mtp at vi kommer til å treffes. Utover det er det overhodet ikke noe tap for meg.

Anonymkode: e6598...557

Den eneste grunnen til at det skulle bli merkelig, er fordi du har blitt fornærmet over dette. Jeg rydder stadig i vennelista mi, det er tross alt helt vanlig. 

svartkatt skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal man samle på "venner" der. Ser ikke poenget med å ha mange der som jeg ikke har noe særlig med å gjøre. Egentlig kunne jeg tenke meg å fjerne flere slektninger også. Uten at det har noe å gjøre med mine følelser for dem irl. 

Med andre ord er det ingenting å ta seg nær av.

Jeg har fjernet slektninger også. Null problem😊 Og skulle de ta det opp, skal de få svar også.

Anonymkode: 8f61e...817

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal du ha tidligere kolleger som du ikke har utvekslet ett ord med på 15 år der? Bare nyskjerrig. Gir det deg noe?

Anonymkode: d0ac8...f03

Hehe, det gir meg overhodet ingenting😉 Men jeg får meg bare ikke til å slette noen, rett og slett. Og det gjør meg jo ingenting å ha dem som venner der. De er jo bare der, liksom;)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man kan lure på hva folk tenker når de sletter venner på Facebook uten at det har oppstått en konflikt eller vært noen uenighet. Vi har felles venner og kommer til å treffes nå og da pga det, vi bor ikke så langt fra hverandre, så det er sannsynlig å treffes på kjøpesenteret, ute på byen etc. 

Jeg vet ikke om dette kan skyldes skrantende psyke. Eneste mulige årsak jeg kommer på er at det er en viss aldersforskjell. Jeg spammer overhodet ikke på Facebook, men kommenterer ting en gang i blant, ikke med noe kontroversielle. Om det er irriterende å få opp varsler kan man enkelt unngå det utenlandske å slette og skape en rar stemning.

Ikke akkurat noe tap for min del, men det er en utrolig merkelig ting å gjøre, og det vil jo bli et tema når jeg snakker med folk som også kjenner denne personen. Jeg kommer bare til å la være å å si noe til den personen som kjenner vedkommende best, som har mest kontakt med vedkommende og som er den mest sannsynlige til å invitere både meg og denne personen til ting.

Glad det ikke bare er meg som er overfølsom og overtenkende på dette området. Jeg er en person med lavt selvbilde og er svært usikker på meg selv. Opplever jevnlig å bli slettet som fb venn på måten du nevner. Folk jeg feks har fått på skole med, vært i vennekrets med og som jeg kan møte på byen, kjøpesenter o.l. Da hilser vi og har noen ganger slått av en småprat. Plutselig er jeg ikke fb venner med dem lengre…og tankene kommer. Er jeg virkelig så drit? Kjedelig, dum,uinteressant? Ikke minst skaper det klein stemning om jeg så møter dem etter at de har fjernet meg som venn.  Sist sånn kleine stemning var da vi hadde ungdomskole reunion og minst 3 av de, som var der hadde slettet meg som fb venn. Visste ikke hvordan jeg skulle forholde meg, men bare latet som ingenting. Det gjorde de også. Var kjempehyggelige mot meg og minglet. Da opplevdes det nesten falskt.

Det er så mange alternativ fremfor å slette som fb venn. Man kan velge hvilke fb venner som skal se hva man legger ut. Man kan trykke på å ikke ønske oppdateringer fra visse venner osv osv. Å slette som venn burde ikke skje med mindre man har åpenlyse ting i mot denne personen. Vanskelige konflikter o.l. Jeg kan ikke komme på en eneste god grunn til at de som har slettet meg har gjort det. Utenom at de bare syns jeg er et drit/dumt menneske. Jeg forstår likevel ikke hva jeg kan ha gjort dem.

Anonymkode: 1b39c...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Det første jeg gjør om noen sletter meg er å sjekke felles venner på vennelista. Om fb venner jeg vet har like lite kontakt med vedkommende som meg eller jeg feks er den eneste fra tidligere klassevenner som har blitt slettet, da er det temmelig vanskelig å ikke ta det personlig.

Anonymkode: 1b39c...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sletta en gang 60 stk i en jafs. Det var kun bekjente. Folk jeg mest sannsynlig aldri hadde stoppet opp for å prate med om jeg hadde møtt dem ute. Tenkte den gang: Hvorfor skal jeg mate folk jeg nesten ikke kjenner med ting, som skjer i livet mitt. I tillegg så jeg meg lei på de samme bekjentefolka som spamma FB feeden med fullt av bilder av seg selv med bilder av: se hvor lykkelig jeg er! Noe som førte til at de jeg ønske å få opp havnet nederst eller fikk de ikke opp. Den gang kunne man ikke slumre profiler eller velge noen som favoritter.

Anonymkode: fc722...fe3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, bekjente med felles venner. Følgelig en veldig dårlig idé å slette uten en åpenbar grunn. Var ikke jeg som la til i utgangspunktet. Vi kan ha omgang, men det blir veldig rart og jeg vil tro at de som får greie på dette vil tenke det samme. 

Jeg aner ikke om flere har litt slettet. Uansett fryktelig dumt å slette et titalls venner etc når man mest sannsynlig kommer til å treffes igjen nå og da.

Ja, jeg mistenker at psyken er en faktor her. Dette er en trygdet person som tar en mengde dårlige avgjørelser som i stor grad påvirker livssituasjonen og som er potensielt skadelig for andre.

Jeg leste bare første setningen og svaret er nei. Typisk KG-feil. Man reflekterer ikke, man trekker bare raske konklusjoner og har ikke tålmodighet til å tenke over situasjonen.

Oh, jeg har ikke ord, er du seriøs?

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er en veldig merkelig tankegang. Ditt fokus er at det ikke er naturlig å ha dem som venner, dere har ikke kontakt osv, men tankegangen må jo være "hva taper jeg på dette Facebook-vennskapet, er det verdt å slette med de ulemper det medfører"? 

Jeg er venn med folk som jeg ikke har hatt noen kontakt med siste fem årene og som jeg ikke kjenner så godt, og jeg er til og med venn med en person som jeg neppe ville hilst på om vi treffes tilfeldig, og som kanskje ikke ville husket navnet mitt om vedkommende så profilbildet mitt uten navnet tilgjengelig. Null grunn til å slette denne personen, det er bare et "vennskap" uten betydning.

Skal forresten også sies at personen denne tråden handler om er i et merkelig mijø. Vi traff hverandre for et måltid for noen mnd siden og da var det flere av dem som hadde null interesse av å si hei og presentere seg overfor oss andre som de ikke har møtt før.

Hvilke ulemper?

Hvorfor er det så viktig for deg å være på den vennelisten? Hvorfor går dette såpass inn på deg?

Andre får vite om dette når vi snakkes, når man snakker om løst og fast, som trolig blir allerede i dag siden det er en som kjenner oss begge som høyst sannsynlig kommer til å ringe meg i dag. Det blir neppe et tema som vi snakker mye om, men det er den mest naturlige tingen å nevne fra min side.

Jeg har ikke behov for å være venner, som er en grunnleggende misforståelse i denne tråden. Jeg har fra starten av prøvd å få fram at dette ikke er noe tap.

Det virker som at det er et skikkelig tap for deg, det er skinner igjennom i innleggene dine.

Hvorfor ta det opp med andre? Det er jo bare sjukt flaut.. Hadde noen fortalt noe slikt til meg, så hadde jeg tenkt mitt om den som reagerer på å bli slettet fra listen til en perifer person. 

Dette blir så feil tankegang, som jeg har vært inne på allerede. Det handler ikke om nytte eller verdi, eller om man føler at det er et vennskap, men om det er en ulempe å fortsatt være venner eller ikke, og så må man naturligvis tenke over konsekvenser mtp bosted, felles venner som inviterer til forskjellig osv.

I slike tråder har jeg vel aldri sett noen skikkelige grunner til å slette på denne måten.

Hva slags ulempe snakker du om? Of hvilke konsekvenser?

Jeg har sjekket profilen. Ting ser ut som normalt der og vi har fortsatt felles venner. 

Om man mister kontrollen på profilen stiller det seg annerledes.

Vet ikke om vedkommende kan ha vært rusa, men jeg tror det handler mer om den generelle psyken og en rekke dårlige avgjørelser. Det er en litt kontroversiell person på noen måter og som det er litt delte meninger om.

Den personen som kjenner vedkommende best vurderte å blokkere for noen år siden, som sier litt. Det er en veldig easy going person som begynte å gå lei.

Det er ganske sjukt å komme frem til at det er rus eller psykisk uhelse som må ligge bak som grunnen til at vedkommende slettet deg fra vennelisten.

Og det er dårlig gjort å prøve å bake inn negative ting om vedkommende. Hva om hn bare rydder i listen sin? Det er jo noe veldig mange gjør innimellom, uten at det ligger noe mer bak.

Vet ikke hvor du får slike tall fra i denne sammenhengen. La oss si at vedkommende har kuttet ned fra 180 til 150 venner. Jeg har aldri sjekket hvor mange venner vedkommende har, om det plutselig mangler mange eller om det bare er jeg som har blitt slettet. 

Mange som ikke helt forstår de sosiale mekanismene, tenker at det er bare Facebook osv. 

Hvilke sosiale mekanismer tenker du på?

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå har jeg snakket med personen som jeg antok at ville ringe meg i dag, og da snakket vi naturligvis om dette. Denne personen er enig i at dette er en merkelig ting å gjøre og at vedkommende som slettet er en ustabil person, er i et litt spesielt miljø osv. 

Vi snakket også om at vedkommende som slettet kan ha hatt en agenda med dette vennskapet fra starten av, som virker sannsynlig, men at livssituasjonen til vedkommende som har endret seg de siste mnd til gjør at den potensielle nytten ved å være venn med meg har bortfalt.

Å konfrontere vedkommende er helt utelukket. Jeg kommer til å la vedkommende være i fred og bare svare om jeg blir snakket til.

Hvorfor snakket dere naturligvis om dette? Hvorfor tok du det opp?

Jeg tenker at personen du snakket med helt bare jattet med deg. Og du, hvorfor gjør du deg selv så viktig i en bekjents liv?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er i hvert fall det mest umodne og ulogiske noen har skrevet i denne tråden 👏

Jeg er 43 år og jeg er helt enig med vedkommende. Jeg får samme vibber av deg, som jeg får av min mor når hun styrer på med fb. Hun er utrolig opptatt av vennelisten, hva folk legger ut, at hun får likes og kommentarer på innleggene sine, osv.

De unge i dag bruker ikke fb, men de godt voksne gjør.

Og det kan diskuteres om hvem som er mest umoden og ulogisk i denne tråden.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oi, åpenbart noen med mentale utfordringer som ble trigget 😂😂

Ta en titt i speilet, du. 

Det er som at jeg ikke klarer å ta dette seriøst. 

Anonymkode: bcc34...e73

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...