Gå til innhold

Arve fra ektefellens foreldre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan min mor kreve arv fra mine besteforeldre på min fars side, når far er død?
Farmoren min døde føre min far, men min farfar lever ennå.
Min far har ventet med arven til min farfar går bort. Den dagen min farfar også går bort, skal den arven deles på oss søskena og hans kone eller hans kone, søskena mine og min mor?
Min mor vil jo arve fra min far, men gjelder dette i denne situasjonen?

Anonymkode: ccd01...50d

Skrevet

Arven vil deles i like andeler til fars søsken og far. Fars del vil gå til fars barn om far ikke lever. Mor kan ikke få noe av denne arven. Man arver personer, ikke arv personer kunne hatt om de levde. 

• Liker 4
Skrevet

Din mor har ingen arverett til din fars foreldre. Siden din far er død, så stepper du inn i arverekken når din farfar dør.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (Akkurat nå):

Din mor har ingen arverett til din fars foreldre. Siden din far er død, så stepper du inn i arverekken når din farfar dør.

Okei. tenkte siden min farmor døde føre min far ville kanskje min mor arve en del der. Min farfar har skrevet testamente på at hans nye kone skal arve fra han og ikke oss barnebarn, men oss barnebarn vil jo arve min farmors del, men om min mor også kunne kreve å være med på det, med tanke på farmors dødsfall føre min far

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okei. tenkte siden min farmor døde føre min far ville kanskje min mor arve en del der. Min farfar har skrevet testamente på at hans nye kone skal arve fra han og ikke oss barnebarn, men oss barnebarn vil jo arve min farmors del, men om min mor også kunne kreve å være med på det, med tanke på farmors dødsfall føre min far

Det testamentet kan ikke være lovlig. Han kan ikke testamentere bort pliktarv og arven du skal Arve gjennom din far er vel pliktarv? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
-venter- skrev (1 minutt siden):

Det testamentet kan ikke være lovlig. Han kan ikke testamentere bort pliktarv og arven du skal Arve gjennom din far er vel pliktarv? 

Han kan jo testamentere alt over pliktarven

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Din mor har ikke arverett her på noe måte. Og kan ikke kreve noe som helst. Spiller ingen rolle om farmor eller farfar dør først. 

Siden din far er dø, blir arven DIN far skulle hatt fordelt på deg og eventuelt andre søsken. 

Hvorfor skulle din mor arve fra din farmor? 

Anonymkode: 0dab1...e64

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Om din farfar sitter i uskifte kan dere kreve skifte av boet i og med at han har giftet seg igjen, om dere frykter for å bli snytt. Og han kan ikke nekte livsarvinger pliktarv heller, uskifte eller ei, som er en rimelig høy sum pr arvetaker. Hans kone får ektefellearv, ev minstesum om boet er lite, resten blir fordelt på livsarvinger, en ganske voksen minimumssum pr livsarving.

Kort fortalt er det bare de med små eller veldig store verdier som kan etterate livsarvinger "arveløse". Men din mor er ikke arving, hverken i uskifteboet ellet boet etter din farfar.

Anonymkode: 7cdf9...cb1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min far har ventet med arven til min farfar går bort. Den dagen min farfar også går bort, skal den arven deles på oss søskena og hans kone eller hans kone, søskena mine og min mor?

Din mor arver ikke om hun ikke var gift med sin bror 🙂

Anonymkode: 10bd1...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1) Farfar kan ikke gifte seg på ny uten å gjøre opp arven etter farmor

2) Barn (barnebarn) har pliktarv, så farfar kan ikke testamentere alt til ny ektefelle

Dette er advokatmat.

Anonymkode: 51b17...a41

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Din mor sitter kanskje i uskiftet bo, som din farfar også gjorde? Siden han har giftet seg på nytt kan han ikke sitte i uskiftet bo. Arv etter farmor skal da være gjort opp. 

Av det han eier står han fritt til å testamenteres 1/3 av sine eiendeler til hvem han vil, mens 2/3 deler går til barn. Er barn døde går arvelotten til deres barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

1) Farfar kan ikke gifte seg på ny uten å gjøre opp arven etter farmor

2) Barn (barnebarn) har pliktarv, så farfar kan ikke testamentere alt til ny ektefelle

Dette er advokatmat.

Anonymkode: 51b17...a41

Det ble egt skrevet kontrakt på uskiftet bo, men de ble aldri sendt inn til tingretten, men lagt i en safe.. så han kan jo teknisksett rive i stykker det arket? han giftet seg med den nye konen ett år føre pappa gikk bort. men halve huset der er jo vårt, men er ikke gjort noe med siden farfar lever. 

AnonymBruker
Skrevet

Denne arven min far skulle få fra min farmor, skulle han vente med til min farfar gikk bort så min farfar kunne bo i huset og slippe å tenke på arven. Jeg søkte opp huset, men da står min farfar som eier? ville det ikke stått oss barnebarna også? når vi gjorde arveoppgjør med min mor, ble ikke det huset regnet med

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Din mor har ingen arverett fra fars slekt. Fars arv tilfaller deg og dine søsken. 

Når farfar dør arver hans barn han. Hovedregelen er av barn arver like deler. Pliktselsarven (altså det barna har krav på) utgjør opp til 15G (ca 1,6 mill pr barn). Dersom det er noe igjen etter at pliktdelsarven er fordelt, så står din farfar fritt til å testamentere dette bort til hvem han vil. Merk at dette må fremgå av et testamente. Foreligger det ikke et testamente, så fordeles hele arven på barna. Siden din far er død. tilfaller hans del av arven deg og dine eventuelle søsken.

Edit: Dersom din farfar har giftet seg på nytt, så har ny kone rett på 1/3 eller 1/4 (jeg husker ikke, men prinsippet skulle bli riktig lell) av farfars arv, og farfars barn resten. Men først må boet etter din avdøde farmor gjøres opp!

Endret av Tripptrapp1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Loff77 skrev (56 minutter siden):

Han kan jo testamentere alt over pliktarven

Pliktarven kan utgjøre en god slant pr arving. 

Anonymkode: 93297...201

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (8 minutter siden):

Nei. Din mor har ingen arverett fra fars slekt. Fars arv tilfaller deg og dine søsken. 

Når farfar dør arver hans barn han. Hovedregelen er av barn arver like deler. Pliktselsarven (altså det barna har krav på) utgjør opp til 15G (ca 1,6 mill pr barn). Dersom det er noe igjen etter at pliktdelsarven er fordelt, så står din farfar fritt til å testamentere dette bort til hvem han vil. Merk at dette må fremgå av et testamente. Foreligger det ikke et testamente, så fordeles hele arven på barna. Siden din far er død. tilfaller hans del av arven deg og dine eventuelle søsken.

Edit: Dersom din farfar har giftet seg på nytt, så har ny kone rett på 1/3 eller 1/4 (jeg husker ikke, men prinsippet skulle bli riktig lell) av farfars arv, og farfars barn resten. Men først må boet etter din avdøde farmor gjøres opp!

Ja hun har rett på 1/3. Huset er verd 10mill og er uten gjeld.. da vil jo den nye thai dama til farfar få mere enn oss uansett?
Er så tullete av han.. møtte ei thai dame, så giftet han seg med hun for at hun kunne bo i norge. Når min far da levde så sa han klart ifra at min farfar kunne bo i det huset til han dør, men det får ikke hun thai damen lov til. nå etter pappa da døde, har min farfar skrevet testament på at hun skal arve fra han. men om dette er snakk om 10mil vill vell hun få mere enn oss? vi er 3 søsken som skal dele på dette.

Det er feil av meg å tenke på dette nå, men han er 80år og dårlig.. fikk telefon om dette i går, men det var ikke fra han. 
Synes bare det er spesielt av han

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja hun har rett på 1/3. Huset er verd 10mill og er uten gjeld.. da vil jo den nye thai dama til farfar få mere enn oss uansett?
Er så tullete av han.. møtte ei thai dame, så giftet han seg med hun for at hun kunne bo i norge. Når min far da levde så sa han klart ifra at min farfar kunne bo i det huset til han dør, men det får ikke hun thai damen lov til. nå etter pappa da døde, har min farfar skrevet testament på at hun skal arve fra han. men om dette er snakk om 10mil vill vell hun få mere enn oss? vi er 3 søsken som skal dele på dette.

Det er feil av meg å tenke på dette nå, men han er 80år og dårlig.. fikk telefon om dette i går, men det var ikke fra han. 

Om det er farmors del også så får dere først farmors del før farfars del deles. Ny kone har bare rett på farfars del

Anonymkode: 62b24...3a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det er farmors del også så får dere først farmors del før farfars del deles. Ny kone har bare rett på farfars del

Anonymkode: 62b24...3a2

Men siden ikke min far har tatt mi farmors del da, må det stå papirer på det?? jeg har ikke noe greie på dette, men prøvd å google meg grønn 

AnonymBruker
Skrevet

Her høres det ut som at det har skjedd mange feil.

Enig med dem som mener at dette er sak for en advokat.

Men det høres ut som at bestefaren din mistet retten til uskifte (pga. ekteskap) allerede mens din far levde, og at din far da var innforstått med at han eide sin del av arven? I så fall sitter vel din mor i uskifte med denne arven etter din far allerede.

Anonymkode: 478b5...577

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som en bruker under her skriver, så må først farmors arv gjøres opp. Hvis hennes del var halve huset, så står det 5 mill igjen som er farfars.

Ektefelle har rett på 1/4 av arven (jeg sjekket det opp), eller minstebeløp på 4G. Hvis din far var eneste livsarving, så har han rett på opp til 15G/ca 1,6 mill av de 5 mill. Disse blir i dette tilfellet fordel på deg og dine søsken siden far er falt fra. Verdier utover pliktarven kan farfar gjøre hva han vil med, men det må fremkomme av et godkjent testamente, ellers tilfaller alt utenom ektefellens 1/4 livsarvingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...