Gå til innhold

Langvarige plager etter covid?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått hjerte problemer etter Covid infeksjon , smittet fire mnd siden Høyt BT og høy puls , brystsmerter og hjertebank , Er under utredning , ingen funn så langt. Har måtte starte opp med to typer hjertemedisin . Alltid hatt normalt BT og puls , før smitte

Merker det også på hodet  konsentrasjon og blir fort sliten i hodet. Heldigvis ikke i like stor grad, som jeg leser mange andre er plaget

Anonymkode: 11ece...ee6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok helst vrøvl folk innbiller seg. Tipper dette kommer mer frem veldig snart.

https://www.dagbladet.no/nyheter/covid-studie-vekker-oppsikt-mysterium/81133669

Anonymkode: a4747...790

Hvordan tenker du man innbiller seg  biomedisinske funn, som  skader på blodårer, høyt BT , hjertebetennelse , dysfunksjon av  immunceller  osv 

Hundrevis av boimedisinske funn er dokumentert , mange pasienter opplever dusinvis av symptomer, på tvers av flere organsymptomer. L.C omfatter flere ønskede utfall, med vanlige tilstander inkludert kardiovaskulær, trombotisk og cerebrovaskulær sykdom, diabetes type 2, myalgisk encefalomyelitt/kronisk utmattelsessyndrom (ME/CFS) og dysautonomi, spesielt postural ortostatisk takykardi (POTS) syndrom   Symptomer kan vare i årevis og spesielt i tilfeller av nyoppstått ME/CFS og dysautonomi forventes det å være livslang Med betydelige andeler av individer med langvarig covid som ikke kan komme tilbake i arbeid 

https://www.nature.com/articles/s41579-022-00846-2

Flere studier har vist en sammenheng med covid 19  og hjerneslag hjerteinfarkt og plutselig død,, en av årsaken er at viruset kan  skade blodårene og danner plakk.

https://www.nationalgeographic.com/premium/article/covid-19-risk-heart-attack-stroke

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/heart-problems-after-covid

https://www.ft.com/content/ed17fac5-0af4-432d-ab1b-0a55bc789865

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan tenker du man innbiller seg  biomedisinske funn, som  skader på blodårer, høyt BT , hjertebetennelse , dysfunksjon av  immunceller  osv 

Hundrevis av boimedisinske funn er dokumentert , mange pasienter opplever dusinvis av symptomer, på tvers av flere organsymptomer. L.C omfatter flere ønskede utfall, med vanlige tilstander inkludert kardiovaskulær, trombotisk og cerebrovaskulær sykdom, diabetes type 2, myalgisk encefalomyelitt/kronisk utmattelsessyndrom (ME/CFS) og dysautonomi, spesielt postural ortostatisk takykardi (POTS) syndrom   Symptomer kan vare i årevis og spesielt i tilfeller av nyoppstått ME/CFS og dysautonomi forventes det å være livslang Med betydelige andeler av individer med langvarig covid som ikke kan komme tilbake i arbeid 

https://www.nature.com/articles/s41579-022-00846-2

Flere studier har vist en sammenheng med covid 19  og hjerneslag hjerteinfarkt og plutselig død,, en av årsaken er at viruset kan  skade blodårene og danner plakk.

https://www.nationalgeographic.com/premium/article/covid-19-risk-heart-attack-stroke

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/heart-problems-after-covid

https://www.ft.com/content/ed17fac5-0af4-432d-ab1b-0a55bc789865

Jaa. Og ikke minst det kognitive

føler det feilkommuniseres ved at long covid er å «være sliten».

Anonymkode: 84471...a61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvordan man kan konkludere med noe som helst ang. long covid. Når så å si hele kloden har hatt den samme sykdommen, hvordan skal man da kunne skjelne mellom plager som ville ha kommet uansett av andre årsaker og covid? Nå vil jo en hver som opplever plager i etterkant skylde på covid. Vi ser samme ressonering ang. vaksinene. Jeg har ikke følt meg tipp topp selv, og håper på sett og vis jeg kan "skylde" på long covid, men tror igrunn jeg bare lurer meg selv. Men heller long covid enn noe annet drit som lurer i kroppen min som jeg enda ikke vet hva er.

Anonymkode: 385f4...577

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvordan man kan konkludere med noe som helst ang. long covid. Når så å si hele kloden har hatt den samme sykdommen, hvordan skal man da kunne skjelne mellom plager som ville ha kommet uansett av andre årsaker og covid? Nå vil jo en hver som opplever plager i etterkant skylde på covid. Vi ser samme ressonering ang. vaksinene. Jeg har ikke følt meg tipp topp selv, og håper på sett og vis jeg kan "skylde" på long covid, men tror igrunn jeg bare lurer meg selv. Men heller long covid enn noe annet drit som lurer i kroppen min som jeg enda ikke vet hva er.

Det er gjort masse forskning på dette. Der i blant man har sammelignede smittede mot de som ikke har hatt corona. Man har sett på vaksinerte opp mot uvaksinerte. Man har også sett at viruset  er tilstede i tarmer vev osv flere mnd etter smitte. Andre studier har sammlignet MR bilder av hjerne , lunger m.m   ( der de har hatt bilder fra tidligere) før og etter smitte, og det er ikke hyggelige funn

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvordan man kan konkludere med noe som helst ang. long covid. Når så å si hele kloden har hatt den samme sykdommen, hvordan skal man da kunne skjelne mellom plager som ville ha kommet uansett av andre årsaker og covid? Nå vil jo en hver som opplever plager i etterkant skylde på covid. 

Det har jo også med tidspunktet symptomene oppstår å gjøre. Jeg fikk voldsom hodepine første dagen jeg hadde covid. Var ikke plaget med hodepine eller migrene før dette. Sydomsfølelsen (sår hals, feber, hoste, slim osv) forsvant av seg selv ganske raskt, mens hodpinen fortsatte. Døgnet rundt. Nå har det gått over to år, og den er der fortsatt. Så siden hodepinen oppsto samtidig som jeg fikk influensasymptomer og testet positivt på pcr-test, vet jeg at den skyldes covid.

Men joda, der er en viss sjans for at man feilaktig henger symptomer på covid, og det er viktig at symptomene man har blir sjekket grundig. 

Jeg har fått tatt MR av hodet og sjekket at smertene ikke skyldes en svulst eller noe annet skummelt som man ikke bør overse.

Anonymkode: ecaa1...1a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har jo også med tidspunktet symptomene oppstår å gjøre. Jeg fikk voldsom hodepine første dagen jeg hadde covid. Var ikke plaget med hodepine eller migrene før dette. Sydomsfølelsen (sår hals, feber, hoste, slim osv) forsvant av seg selv ganske raskt, mens hodpinen fortsatte. Døgnet rundt. Nå har det gått over to år, og den er der fortsatt. Så siden hodepinen oppsto samtidig som jeg fikk influensasymptomer og testet positivt på pcr-test, vet jeg at den skyldes covid.

Men joda, der er en viss sjans for at man feilaktig henger symptomer på covid, og det er viktig at symptomene man har blir sjekket grundig. 

Jeg har fått tatt MR av hodet og sjekket at smertene ikke skyldes en svulst eller noe annet skummelt som man ikke bør overse.

Samme her  ikke hatt høyt BT eller Puls tidligere. Fikk brystsmerter/press i brystet da jeg var syk etter få dager. Dette gikk på , da jeg var mer i ativitet. Dro til lege og fikk påvist skyhøyt BT+ høy hvilepuls. Ingen funn så langt  utredning, og BT puls ok nå, da står på hjertemedisiner. Presset i brystet er der dgl, men de har ikke funnet noe galt , og også endel hjertebank/ekstraslag

2. gangs smitte., og forskning viser at risikoen for senplager øker, for hver gang man blir smittet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her. Hodepine var faktisk det første symptomet jeg hadde på covid. Før jeg viste jeg var syk, fikk jeg murrende hodepine. Deretter kom andre symptomer og positiv test. Jeg har hatt kronisk hodepine siden da. Dvs i mer enn tre år. Jeg er også utredet og sjekket for annen somatisk sykdom og har tatt MR av hode, av samme årsak.

For meg øker hodepinen med økt mental innputt. Det er ingen tvil om at coviden har gjort noe med hjernen. Jeg sliter med å lagre fortløpende informasjon og klarer ikke hente essensen om flere ting formidles samtidig. Jeg glemmer ord og mister fokus. Jeg kan ikke lengre lese bøker. Skal jeg lese artikler på engelsk på jeg oversette. Hjernen makter ikke å forholde  seg til mitt andre språk. Det blir alt for overveldende.

Jeg makter ikke lyder og alt oppleves som støy. Jeg blir også sliten av mine barn, når de skravler mye. Radioen som jeg elsket å ha på, klarer jeg kun i korte økter og får alltid økt hodepine i etterkant. 

Anonymkode: fe660...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her. Hodepine var faktisk det første symptomet jeg hadde på covid. Før jeg viste jeg var syk, fikk jeg murrende hodepine. Deretter kom andre symptomer og positiv test. Jeg har hatt kronisk hodepine siden da. Dvs i mer enn tre år. Jeg er også utredet og sjekket for annen somatisk sykdom og har tatt MR av hode, av samme årsak.

For meg øker hodepinen med økt mental innputt. Det er ingen tvil om at coviden har gjort noe med hjernen. Jeg sliter med å lagre fortløpende informasjon og klarer ikke hente essensen om flere ting formidles samtidig. Jeg glemmer ord og mister fokus. Jeg kan ikke lengre lese bøker. Skal jeg lese artikler på engelsk på jeg oversette. Hjernen makter ikke å forholde  seg til mitt andre språk. Det blir alt for overveldende.

Jeg makter ikke lyder og alt oppleves som støy. Jeg blir også sliten av mine barn, når de skravler mye. Radioen som jeg elsket å ha på, klarer jeg kun i korte økter og får alltid økt hodepine i etterkant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er gjort masse forskning på dette. Der i blant man har sammelignede smittede mot de som ikke har hatt corona. Man har sett på vaksinerte opp mot uvaksinerte. Man har også sett at viruset  er tilstede i tarmer vev osv flere mnd etter smitte. Andre studier har sammlignet MR bilder av hjerne , lunger m.m   ( der de har hatt bilder fra tidligere) før og etter smitte, og det er ikke hyggelige funn

Er det noen som har funn på mr hjerne? Føler de fleste ikke har det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor lenge har du vært slik?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor lenge har du vært slik?

3 år og 2 måneder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det noen som har funn på mr hjerne? Føler de fleste ikke har det

Dette er bilder sammenligning før og etter smitte

When comparing imaging from the COVID group to the control group, researchers observed significant changes to the gray matter in brains of those who had been infected with the virus. They noted a reduction of gray matter thickness in the areas of the orbitofrontal cortex and parahippocampal gyrus, both of which impact memory processing. The experts also identified tissue damage in the primary olfactory cortex. Given that the olfactory system is responsible for our sense of smell, the damage observed in this area of the brain could explain the sudden loss of smell many people reported experiencing during their infection. 

Dette var hos pasienter ikke innlagt på sykehus. COVID-gruppen viste også et tap av total hjernestørrelse og viste tegn på økt kognitiv nedgang

https://healthimaging.com/topics/medical-imaging/magnetic-resonance-imaging-mri/mri-scans-show-covids-impact-brain

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er bilder sammenligning før og etter smitte

When comparing imaging from the COVID group to the control group, researchers observed significant changes to the gray matter in brains of those who had been infected with the virus. They noted a reduction of gray matter thickness in the areas of the orbitofrontal cortex and parahippocampal gyrus, both of which impact memory processing. The experts also identified tissue damage in the primary olfactory cortex. Given that the olfactory system is responsible for our sense of smell, the damage observed in this area of the brain could explain the sudden loss of smell many people reported experiencing during their infection. 

Dette var hos pasienter ikke innlagt på sykehus. COVID-gruppen viste også et tap av total hjernestørrelse og viste tegn på økt kognitiv nedgang

https://healthimaging.com/topics/medical-imaging/magnetic-resonance-imaging-mri/mri-scans-show-covids-impact-brain

Ser man slik grå masse på vanlig mr caput?

Gjest BittenTei
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 15.01):

Ekstrem hjernetåke, føler meg ikke som meg selv, trykk og dirring i hodet, uro, hukommelsevansker, utmatta mentalt, ikke konsentrasjon eller fokus

Samme her 🤯😩

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser man slik grå masse på vanlig mr caput?

Vil tro det brukes ulike teknikker. Samt i noen tilfeller brukes det kontrast. For bedre å kunne blodforsyningen og skille mellom sykt og friskt vev.

Så en negativ standard MR caput  vil ikke nødvendigvis avdekke funn en ser i studier. Ved økt kunnskap vil røntgen legene, trolig kunne avdekke skader de ikke  ser i dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Her står det mer om covid 19 og hjernen

• Now, researchers have found that some people with long COVID and brain fog have dysregulated blood-brain barriers that can leak, and dysregulated coagulation, up to 1 year after infection with SARS-CoV-2.

He said that this latest paper supported the idea that “inflammation and vascular injury seem to be key consequences of the infection and these may be mechanistically driving disease manifestations such as brain fog.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/blood-brain-barrier-leaks-may-be-to-blame-for-brain-fog-in-long-covid

AnonymBruker
Skrevet

Mange her har jo fått long covid sent i pandemien, da viruset var mildere. Kanskje dere har et overaktivt immunforsvar, av en eller annen grunn? 

Anonymkode: 96a69...f8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...