Gå til innhold

Venninne som alltid sier at jeg "antar"..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som alltid mener at jeg "antar" ting...

for eksempel hvis vi diskuterer noe og jeg føler at det hun indirekte sier at jeg er egoistisk, så svarer jeg " så  du mener at jeg er egoistisk?" Så svarer hun: nå antar du bare igjen, det er så utrolig slitsomt. Så sier jeg at jeg antar jo ikke, jeg spør om det er det du mener med det du sier.. men denne klarer hun ikke å legge død, uansett hva det er så "antar" jeg... når jeg føler selv at jeg egentlig bare spør henne hva hun mener med det. Jeg har prøvd å forklare at å "anta" er å være bastant på noe om en person, ikke å spørre om det er det hun mener. 

Jeg får altså aldri svar på sånne type ting, eneste hun svarer meg hver gang er at hun er lei av at jeg antar. 

Det jeg la frem var bare et eksempel som ikke har skjedd.. det kan like gjerne være at hun sier " jeg liker kaffe, men drikker det ikke" så kan jeg svare "åja, tåler du ikke koffein?" Så har jeg antatt noe... det var også bare et eksempel som ikke har skjedd. 

Hun er lei av at jeg antar ting, og jeg er dritt lei av at hun alltid svarer med at jeg antar istedefor å bare svare meg på spørsmålet.. for jeg antar jo ikke noe? . Eller hva mener dere? 

Anonymkode: 14730...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at du bare legger den død. Jeg hadde ikke klart ei sånn venninne som hadde svart slik hun gjør. Jeg hadde blitt helt tollat i hodet. 

Anonymkode: a892c...96a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så slitsomt! Hadde du antatt noe, hadde du jo ikke spurt..

Kanskje du må stille åpnere spørsmål. "Åja, hvorfor drikker du ikke kaffe?" 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ferdige med hverandre. 

Hun synes du er paranoid, du synes hun hakker på deg. 

Move on

Anonymkode: 97c86...4f8

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør hvorfor det istedenfor.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en venninne som alltid mener at jeg "antar" ting...

for eksempel hvis vi diskuterer noe og jeg føler at det hun indirekte sier at jeg er egoistisk, så svarer jeg " så  du mener at jeg er egoistisk?" Så svarer hun: nå antar du bare igjen, det er så utrolig slitsomt. Så sier jeg at jeg antar jo ikke, jeg spør om det er det du mener med det du sier..

Anonymkode: 14730...121

Det er jo en antakelse. Kanskje du ikke mener det sånn, men hvis du ordrett sier det sånn, så antar du at det var det hun mente. Hvis du føler at hun indirekte mener noe, så har ikke jeg et annet ord for det enn antakelse. 

Anonymkode: 62c60...d05

  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hedda-78 skrev (Akkurat nå):

Åh, så slitsomt! Hadde du antatt noe, hadde du jo ikke spurt..

Kanskje du må stille åpnere spørsmål. "Åja, hvorfor drikker du ikke kaffe?" 

Joda, men i de settingene som er virkelige så er det ikke naturlig å spørre åpne spørsmål, de eksmplene var bare diktet, jeg kan ikke legge frem ekte samtaler for de er litt for kompliserte.. men same shit different story.. jeg er ikke bastant og sier "du mener jeg er egoistisk" jeg sier enten at jeg føler det er det hun mener eller spør henne om det er det hun mener 

Anonymkode: 14730...121

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo en antakelse. Kanskje du ikke mener det sånn, men hvis du ordrett sier det sånn, så antar du at det var det hun mente. Hvis du føler at hun indirekte mener noe, så har ikke jeg et annet ord for det enn antakelse. 

Anonymkode: 62c60...d05

Ok, men hva er isåfall feilen ved å anta det da? Jeg må jo få legge frem det jeg føler rundt det hun sier eller spørre om det er det hun mener, ellers går det jo ingen vei. 

Anonymkode: 14730...121

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den type kommunikasjon med "så du mener at..." fungerer sjelden bra. For de fleste så kan dette føles som man setter ord i munnen på en, så slikt prøver jeg unngå. 

Aldri sett et intervju der intervjuer konstant bruker den taktikken med "så du mener at" på en måte som er et forsøk på å sette en på plass og tillegge folk meninger de ikke var? Det er pinlig, og virker mot sin hensikt, det gjør det også i relasjoner ellers 

Anonymkode: b449e...b8c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (5 minutter siden):

Spør hvorfor det istedenfor.

Jo, men.. det er ikke helt naturlig i de ekte settingene. 

Anonymkode: 14730...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Joda, men i de settingene som er virkelige så er det ikke naturlig å spørre åpne spørsmål, de eksmplene var bare diktet, jeg kan ikke legge frem ekte samtaler for de er litt for kompliserte.. men same shit different story.. jeg er ikke bastant og sier "du mener jeg er egoistisk" jeg sier enten at jeg føler det er det hun mener eller spør henne om det er det hun mener 

Anonymkode: 14730...121

Jeg ville blitt litt lei meg hvis en venninne trodde jeg mente hun var egoistisk. Tenker jo ikke så negativt om mennesker jeg velger i livet mitt. 

Kan det være noe slikt? At du antar (sorry) at hun er fiendtlig innstilt ovenfor deg? 

Anonymkode: 97c86...4f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den type kommunikasjon med "så du mener at..." fungerer sjelden bra. For de fleste så kan dette føles som man setter ord i munnen på en, så slikt prøver jeg unngå. 

Aldri sett et intervju der intervjuer konstant bruker den taktikken med "så du mener at" på en måte som er et forsøk på å sette en på plass og tillegge folk meninger de ikke var? Det er pinlig, og virker mot sin hensikt, det gjør det også i relasjoner ellers 

Anonymkode: b449e...b8c

Jo men ofte er det jo litt for åpenbart til at det egentlig betyr noe annet. Gir jo ikke noe svar på det hun faktisk mener heller da, ved å bare si "nå antar du" 

Anonymkode: 14730...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville blitt litt lei meg hvis en venninne trodde jeg mente hun var egoistisk. Tenker jo ikke så negativt om mennesker jeg velger i livet mitt. 

Kan det være noe slikt? At du antar (sorry) at hun er fiendtlig innstilt ovenfor deg? 

Anonymkode: 97c86...4f8

Ja, det kan hende, men da er hun jo nødt til å forklare litt annerledes for det er jo ganske åpenbart... men kan som sagt ikke legge frem et ekte eksempel. 

Anonymkode: 14730...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, men hva er isåfall feilen ved å anta det da? Jeg må jo få legge frem det jeg føler rundt det hun sier eller spørre om det er det hun mener, ellers går det jo ingen vei. 

Anonymkode: 14730...121

Det er ikke feil å anta, men hvis det er det krangelen går ut på, så har jo hun rett i akkurat det, at du antar. Jeg ville nok også ha antatt ting hvis de ble lagt frem på en sånn måte som du sier her. Er litt usikker på hva dere egentlig krangler om. At du antar, eller at hun indirekte sier negative ting om deg? For sistnevnte er det jo større grunn til å krangle om i så fall.

Anonymkode: 62c60...d05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo men ofte er det jo litt for åpenbart til at det egentlig betyr noe annet. Gir jo ikke noe svar på det hun faktisk mener heller da, ved å bare si "nå antar du" 

Anonymkode: 14730...121

Er det egentlig noe verre enn å spørre hva hun mener med det, for det du gjør er nettopp å anta. Gi henne muligheten til å forklare hva hun mener, uten å si hva du antar hun mener. Og hvis det er så åpenbart, så er det vel ikke noe poeng å spørre? 

Anonymkode: b449e...b8c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det egentlig noe verre enn å spørre hva hun mener med det, for det du gjør er nettopp å anta. Gi henne muligheten til å forklare hva hun mener, uten å si hva du antar hun mener. Og hvis det er så åpenbart, så er det vel ikke noe poeng å spørre? 

Anonymkode: b449e...b8c

Nei det ble ganske dumme eksempler... vet ikke hvordan eksempel jeg skal ta for å ikke være gjenkjenbart

Anonymkode: 14730...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som en hersketeknikk. Skjønner godt at du blir provosert og lei. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bombasi

Dette er en hersketeknikk, for hun sier egentlig først at du er egoistisk, men når hun blir konfrontert med den holdningen (sier du at jeg er egoistisk?) så snur hun heller det negative fokuset mot deg. Manipulerende!

Anonymkode: d37a3...04d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har en venninne som alltid mener at jeg "antar" ting...

for eksempel hvis vi diskuterer noe og jeg føler at det hun indirekte sier at jeg er egoistisk, så svarer jeg " så  du mener at jeg er egoistisk?" Så svarer hun: nå antar du bare igjen, det er så utrolig slitsomt. Så sier jeg at jeg antar jo ikke, jeg spør om det er det du mener med det du sier.. men denne klarer hun ikke å legge død, uansett hva det er så "antar" jeg... når jeg føler selv at jeg egentlig bare spør henne hva hun mener med det. Jeg har prøvd å forklare at å "anta" er å være bastant på noe om en person, ikke å spørre om det er det hun mener. 

Jeg får altså aldri svar på sånne type ting, eneste hun svarer meg hver gang er at hun er lei av at jeg antar. 

Det jeg la frem var bare et eksempel som ikke har skjedd.. det kan like gjerne være at hun sier " jeg liker kaffe, men drikker det ikke" så kan jeg svare "åja, tåler du ikke koffein?" Så har jeg antatt noe... det var også bare et eksempel som ikke har skjedd. 

Hun er lei av at jeg antar ting, og jeg er dritt lei av at hun alltid svarer med at jeg antar istedefor å bare svare meg på spørsmålet.. for jeg antar jo ikke noe? . Eller hva mener dere? 

Anonymkode: 14730...121

"Så du mener" i stedet for "mener du?" ser du forskjellen? Jeg forstår at hun mener at du antar.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei jeg kan ta et ekte eksempel, samme det. 

Jeg har vært sammen med en fyr som på ingen måte har behandlet meg pent.. gjort mye dumt og er narsisistisk. Når jeg forteller henne f.eks at nå har han rusa seg igjen og han gjorde sånn og sånn og sa ditt og datt, så virker det som at hun alltid prøver å støtte han ved å si at "åh, men han har det kanskje ikke så bra, gi han en sjanse til å forklare seg". også har jeg jo satt pris på at hun er en venninne som ikke bare sier "drit og dra, dump han", men nå har det gått alt for langt.. og ting han gjør gjentar seg og gjentar seg og når jeg sier at "nå dumper jeg han" så sier hun sånn "håper ikke du angrer på det da".

Også kom vi til en diskusjon om dette, at jeg føler at jeg ikke får noe støtte, hun har hørt og sett alt han har gjort og det virker på meg som at hun støtter han, og ikke ønsker meg det beste og at det blir vanskeligere for meg å gå når den eneste venninnen jeg betror meg om sånt til indirekte alltid sier at jeg bare skal bite tenna sammen og fortsette å bli sparka ned i søla gang på gang, at jeg begynner å tro at det er jeg som er gal når jeg ikke får noe feeback, bare sånn "stakkars han" opplegg.. og da klikker hun jo og sier at jeg bare antar og at hun ikke vil at jeg skal komme senere å skylde på henne for at jeg dumpa han... da ble jeg ganske irritert, hvorfor skulle jeg skyldt på henne for det. 

Ja det er mitt valg hva jeg gjør, men jeg får ikke noe sympati rundt det han gjør, hun kjenner han ikke, har aldri møtt han, men kaster ut sympati for han selvom han har gjort de værste tenkelige ting. 

Jeg sier også i denne sammenheng: syns du han er snill mot meg liksom? Så sier hun igjen: åh nå antar du bare... 

Det må sies at jeg har vært der mye for henne også i veldig vanskelige situasjoner..

 

Anonymkode: 14730...121

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...