AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #21 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, dette er økonomisk lønnsomt, såfremt man vet at man ikke blir fristet til å bruke pengene på noe annet 🙂 Anonymkode: 32f6e...eca Smart da! Hadde aldri tenkt på dette selv, hvis jeg ikke hadde plukket det opp her inne. Jeg har spart jevnt og trutt siden jeg var barn, og har ingen problemer med å ha store beløp stående på konto. Jeg har vel en slags indre spareradar. Så heller vel egentlig mer og mer mot rammelån. Anonymkode: ad591...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #22 Skrevet 6. april 2024 TS her igjen...Kan noen av dere kloke lånehoder svare meg på dette under her? Banken jeg har fått tilbud om rammelån fra skriver at de vil ta en provisjon på 0.05%. Jeg antar at det er en slik provisjon smartepenger.no refererer til i følgende sitat og hvor de også da skriver at rammelånet blir svært dyrt: Fra smartepenger.no: "Du betaler kun renter av den kreditten du til enhver tid bruker. I noen få tilfeller tar banken en liten provisjon av totalrammen. Da blir et rammelån svært dyrt når du ikke bruker mye av rammen." Hva mener de her egentlig? At rammelånet blir svært dyrt hvis jeg prioriterer å bruke rammelånskontoen som sparekonto og prøver å betale ned lånet jevnt? Skjønner ikke. Det er jo i såfall motsatt av at det som skrives over her, at det er lurt å bruke kontoen som sparekonto? Anonymkode: ad591...bcf
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #23 Skrevet 6. april 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: TS her igjen...Kan noen av dere kloke lånehoder svare meg på dette under her? Banken jeg har fått tilbud om rammelån fra skriver at de vil ta en provisjon på 0.05%. Jeg antar at det er en slik provisjon smartepenger.no refererer til i følgende sitat og hvor de også da skriver at rammelånet blir svært dyrt: Fra smartepenger.no: "Du betaler kun renter av den kreditten du til enhver tid bruker. I noen få tilfeller tar banken en liten provisjon av totalrammen. Da blir et rammelån svært dyrt når du ikke bruker mye av rammen." Hva mener de her egentlig? At rammelånet blir svært dyrt hvis jeg prioriterer å bruke rammelånskontoen som sparekonto og prøver å betale ned lånet jevnt? Skjønner ikke. Det er jo i såfall motsatt av at det som skrives over her, at det er lurt å bruke kontoen som sparekonto? Anonymkode: ad591...bcf De mener vel at uansett hvor mye av rammen man bruker, må man betale 0,05 % av rammen. Så selv om du bare bruker 10 000 av 3 millioner, må du i tillegg til rente for de 10 000 betale 0,05 % av 3 millioner. Da blir det jo uforholdsmessig dyrt å låne små beløp. Men 0,05 % av 3 millioner er 1500 kroner i året - det er jo ikke en megasum. Anonymkode: 32f6e...eca 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #24 Skrevet 6. april 2024 Hvilken rente har du blitt tilbudt på rammelån forresten? Til sammenligning betaler vi 5,65 % nominell / 5,80 % effektiv i Bulder Bank, da innenfor 50 % belåningsgrad, som er laveste rentenivå for rammelån der. Anonymkode: 32f6e...eca 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #25 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilken rente har du blitt tilbudt på rammelån forresten? Til sammenligning betaler vi 5,65 % nominell / 5,80 % effektiv i Bulder Bank, da innenfor 50 % belåningsgrad, som er laveste rentenivå for rammelån der. Anonymkode: 32f6e...eca AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De mener vel at uansett hvor mye av rammen man bruker, må man betale 0,05 % av rammen. Så selv om du bare bruker 10 000 av 3 millioner, må du i tillegg til rente for de 10 000 betale 0,05 % av 3 millioner. Da blir det jo uforholdsmessig dyrt å låne små beløp. Men 0,05 % av 3 millioner er 1500 kroner i året - det er jo ikke en megasum. Anonymkode: 32f6e...eca Takk! Nå forstod jeg det. Jeg blitt tilbudt følgende fra min bank: Flexilån med nominell rente på 5,92% (i tillegg til 0,05% i provisjon kapitalisert kvartalsvis). Evt. å velge annuitetslån med en nominell rente på 5,76%. Anonymkode: ad591...bcf
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #26 Skrevet 6. april 2024 Jeg tok rammelån ifjor. Lånte like mye som jeg hadde i boliglån før (i annen bank) - men jeg putta sparekontoen (litt over hundretusen) inn på rammelånet. Høyere rente på rammelånet enn på sparekonto i banken. Og så betaler jeg inn like mye som jeg gjorde før, hver måned. Føler litt mer økonomisk trygghet nå, i og med at jeg kan la være å betale "avdrag" dersom jeg skulle få litt dårligere inntekt i framtida (f.eks sykdom). Anonymkode: 13d8b...246 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #27 Skrevet 6. april 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Takk! Nå forstod jeg det. Jeg blitt tilbudt følgende fra min bank: Flexilån med nominell rente på 5,92% (i tillegg til 0,05% i provisjon kapitalisert kvartalsvis). Evt. å velge annuitetslån med en nominell rente på 5,76%. Anonymkode: ad591...bcf Da ville jeg vurdert å søke om lån et annet sted også, for eksempel Bulder. Der får man i tillegg kundeutbytte, vi får 5000 kroner i år, selv om vi bare har lånt en million. Anonymkode: 32f6e...eca 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #28 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da ville jeg vurdert å søke om lån et annet sted også, for eksempel Bulder. Der får man i tillegg kundeutbytte, vi får 5000 kroner i år, selv om vi bare har lånt en million. Anonymkode: 32f6e...eca Oi, det høres jo ut som en bra deal. Trodde jeg hadde fått et godt tilbud, men ser jo nå at jeg burde prøve å til noe enda bedre. Takker for info. Har aldri prøvd Bulder. Skal sjekke ut det. Og har sendt en prutemail til banken min nå i kveld. Spent på om de er villige til å gi bedre betingelser enn de jeg nevnte her oppe i tråden. Anonymkode: ad591...bcf
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #29 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tok rammelån ifjor. Lånte like mye som jeg hadde i boliglån før (i annen bank) - men jeg putta sparekontoen (litt over hundretusen) inn på rammelånet. Høyere rente på rammelånet enn på sparekonto i banken. Og så betaler jeg inn like mye som jeg gjorde før, hver måned. Føler litt mer økonomisk trygghet nå, i og med at jeg kan la være å betale "avdrag" dersom jeg skulle få litt dårligere inntekt i framtida (f.eks sykdom). Anonymkode: 13d8b...246 Akkurat det med å føle den økonomiske tryggheten som jeg også tenker er en stor fordel. Tror jeg vil sove bedre om natta av å vite at jeg ikke trenger å selge boligen, men i stedet heller kan kutte ut avdragene en stund og på den måten få det til å gå rundt.. Og gjøre slike smarte ting som du nevner, å putte sparepengene inn på rammelånskontoen. Anonymkode: ad591...bcf 1
punkyB Skrevet 6. april 2024 #30 Skrevet 6. april 2024 Jeg har rammelån og betaler kun renter men betaler tilsvarende avdrag+litt til inn på div. aksjefond . Så har jeg solgt meg ut der innimellom for å betale inn på lånet. Hadde også større oppussing underveis og da kunne jeg jo bruke av kreditten jeg hadde tilgjengelig der. Vil påstå at man ikke bør ha rammelån hvis man ikke sparer tilsvarende - evnt. vet man kommer til å ha større variable utgifter. Man bør ha penger tilgjengelig på sparekonto for mindre utgifter som vaskemaskin e.l. Synes det virker som om du ikke har råd til å betale avdrag og det synes jeg jo såfall høres litt "skummelt" ut. Nå går forh. ikke renten mye opp men det kan den jo gjøre. Før eller senere må du jo betale avdrag også - dette da hvis du ikke sparer et større beløp hver mnd. Siden du får mer utgifter - sanns. høyere rente og gebyr ville jeg gått for ann.lån. (så lenge du ikke skal spare avdraget) Du bør ikke benytte deg av avdragsfrihet konstant - da vil jeg også tro at banken senere er fleksibel med å gi avdragsfrihet ved behov når det oppstår situasjoner hvor du trenger mer penger der og da. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #31 Skrevet 6. april 2024 punkyB skrev (1 time siden): Jeg har rammelån og betaler kun renter men betaler tilsvarende avdrag+litt til inn på div. aksjefond . Så har jeg solgt meg ut der innimellom for å betale inn på lånet. Hadde også større oppussing underveis og da kunne jeg jo bruke av kreditten jeg hadde tilgjengelig der. Vil påstå at man ikke bør ha rammelån hvis man ikke sparer tilsvarende - evnt. vet man kommer til å ha større variable utgifter. Man bør ha penger tilgjengelig på sparekonto for mindre utgifter som vaskemaskin e.l. Synes det virker som om du ikke har råd til å betale avdrag og det synes jeg jo såfall høres litt "skummelt" ut. Nå går forh. ikke renten mye opp men det kan den jo gjøre. Før eller senere må du jo betale avdrag også - dette da hvis du ikke sparer et større beløp hver mnd. Siden du får mer utgifter - sanns. høyere rente og gebyr ville jeg gått for ann.lån. (så lenge du ikke skal spare avdraget) Du bør ikke benytte deg av avdragsfrihet konstant - da vil jeg også tro at banken senere er fleksibel med å gi avdragsfrihet ved behov når det oppstår situasjoner hvor du trenger mer penger der og da. Du har rett i at jeg kommer til å få en stram økonomi. Med dagens inntekt vil det gå helt fint å betale avdrag. Men har innsett at jeg til høsten sannsynligvis kommer til å gå ned en del lønn. Tenker at med et rammelån så vil jeg prøve så godt det går å betale inn månedlige avdrag, eller putte avdragssummen i aksjefond, slik du gjør. Det er et godt råd. Samtidig tenker det kan følge en viss trygghet med å ha muligheten til å avstå fra avdragene en periode, dersom det virkelig kniper. Spennende å høre deres ulike erfaringer her i forumet. Tar det med meg i beslutningen. Anonymkode: ad591...bcf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå