AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Jeg har lest mye om narisissister nå og ser at han jeg hadde et forhold til mest sannsynlig er det. Det er mange tegn og trekk i oppførsel og væremåte som er lik. Jeg fikk også en dårlig magefølelse av å være sammen med han men tok den ikke på alvor før etter en stund. Jeg klarte heller ikke å åpne meg for han og være meg selv med han da vi var sammen. Jeg er en følsom og sensitiv person også. Men jeg har ikke kontakt med han og det er jeg glad for. Men føler meg så dum fordi jeg ikke oppdaget tidlig at han ikke var bra for meg. Det kom opp røde flagg tidlig men jeg overså dem dessverre. Må bare passe på å ikke gå i samme fellen igjen. Anonymkode: 7bc7a...3e2 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Skrevet 5. april 2024 Er imponert over denne stadige hangen folk har til å påstå at de kjenner, er/har vært sammen med narsissister og psykopater. Det er daglige tråder om dette. Vil tro over 90% tar feil, men de står på sitt hardnakket. Anonymkode: e94e5...9cf 14 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #3 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er imponert over denne stadige hangen folk har til å påstå at de kjenner, er/har vært sammen med narsissister og psykopater. Det er daglige tråder om dette. Vil tro over 90% tar feil, men de står på sitt hardnakket. Anonymkode: e94e5...9cf Det er mange tråder om dette ja. Samtidig er det også slik at de som skriver slike tråder er mest sannsynlig i usunne forhold og trenger å skrive om det. Alle har jo litt narsissisme i seg. Men når trekkene er sterke så er det et problem, diagnose eller ikke. Til TS: det viktigste du kan gjøre når du går inn i en ny relasjon er å stole på deg selv. Bruk god tid. Anonymkode: d26bd...3d2 13 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Skrevet 5. april 2024 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har lest mye om narisissister nå og ser at han jeg hadde et forhold til mest sannsynlig er det. Det er mange tegn og trekk i oppførsel og væremåte som er lik. Jeg fikk også en dårlig magefølelse av å være sammen med han men tok den ikke på alvor før etter en stund. Jeg klarte heller ikke å åpne meg for han og være meg selv med han da vi var sammen. Jeg er en følsom og sensitiv person også. Men jeg har ikke kontakt med han og det er jeg glad for. Men føler meg så dum fordi jeg ikke oppdaget tidlig at han ikke var bra for meg. Det kom opp røde flagg tidlig men jeg overså dem dessverre. Må bare passe på å ikke gå i samme fellen igjen. Anonymkode: 7bc7a...3e2 Du skal ikke føle deg dum! Det er MANGE som havner i slike forhold fordi narsissister er så gode til å manipulere og vise fram et fint ytre i starten. Så man merker ikke hva man er i før det gjerne har gått mange år, mange vet det ikke da en gang men føler bare at noe er feil i forholdet. Pris deg lykkelig for at du ikke har barn med han, det hadde vært et helvete i etterkant både for deg og eventuelle barn❤️ Dette blir bedre med tiden. Vær snill med deg selv! Anonymkode: b7bef...5ad 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #5 Skrevet 5. april 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har lest mye om narisissister nå og ser at han jeg hadde et forhold til mest sannsynlig er det. Det er mange tegn og trekk i oppførsel og væremåte som er lik. Jeg fikk også en dårlig magefølelse av å være sammen med han men tok den ikke på alvor før etter en stund. Jeg klarte heller ikke å åpne meg for han og være meg selv med han da vi var sammen. Jeg er en følsom og sensitiv person også. Men jeg har ikke kontakt med han og det er jeg glad for. Men føler meg så dum fordi jeg ikke oppdaget tidlig at han ikke var bra for meg. Det kom opp røde flagg tidlig men jeg overså dem dessverre. Må bare passe på å ikke gå i samme fellen igjen. Anonymkode: 7bc7a...3e2 Jeg er i samme situasjon. Var sammen med en dame (jeg er mann) som hadde en del mindre "issues", men det var jo bare noen småting så det var ikke så farlig. Disse småtingene ble gradvis større uten at jeg innså det. Før jeg visste ordet av det så handlet alt om henne og alt jeg gjorde var galt. Når jeg ser tilbake så skjønner jeg ikke hvordan jeg ikke så det som det var, men hun var vel utspekulert nok til å ta det så gradvis at jeg ikke skjønte noe. Så jeg føler med deg. Jeg burde ha innsett hva hun drev med, men hun var jo så snill og god at de småtingene ikke betydde noe. Det er først nå i etterkant at jeg innser at grunnen til at hun var så snill og god var fasade. Alt som betydde noe var andres oppfatning av henne. Og det var kun derfor hun var snill og god mot meg, at jeg skulle se hvor fantastisk hun var og at jeg da hadde noe å gi henne. Gaver, middager, turer.. Hun brukte meg og jeg er flau over at jeg lot meg bli utnyttet på den måten. Anonymkode: a7533...640 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har lest mye om narisissister nå og ser at han jeg hadde et forhold til mest sannsynlig er det. Det er mange tegn og trekk i oppførsel og væremåte som er lik. Jeg fikk også en dårlig magefølelse av å være sammen med han men tok den ikke på alvor før etter en stund. Jeg klarte heller ikke å åpne meg for han og være meg selv med han da vi var sammen. Jeg er en følsom og sensitiv person også. Men jeg har ikke kontakt med han og det er jeg glad for. Men føler meg så dum fordi jeg ikke oppdaget tidlig at han ikke var bra for meg. Det kom opp røde flagg tidlig men jeg overså dem dessverre. Må bare passe på å ikke gå i samme fellen igjen. Anonymkode: 7bc7a...3e2 Håper ikke dere hadde barn sammen, beskytt de isåfall, hilsen en som vokste opp med en narsisstisk far! Godt du kom deg vekk! Anonymkode: fa39a...5df
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #7 Skrevet 5. april 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Er imponert over denne stadige hangen folk har til å påstå at de kjenner, er/har vært sammen med narsissister og psykopater. Det er daglige tråder om dette. Vil tro over 90% tar feil, men de står på sitt hardnakket. Anonymkode: e94e5...9cf Hei, kg er full av livets harde skole utdannede psykologer og leger. Livets harde skole representerer også rundt 99% av mastergradene her inne. Så at noen på kg stiller diagnoser er noe man må leve med. Pro tips: bruk kg framfor lege eller psykolog. Da får du diagnosen din gratis Anonymkode: ba336...7d0 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 On 4/5/2024 at 10:49 PM, AnonymBruker said: Hei, kg er full av livets harde skole utdannede psykologer og leger. Livets harde skole representerer også rundt 99% av mastergradene her inne. Så at noen på kg stiller diagnoser er noe man må leve med. Pro tips: bruk kg framfor lege eller psykolog. Da får du diagnosen din gratis Anonymkode: ba336...7d0 Narsissisme er ikke en diagnose. Det er en personlighetstype basert på x antall narsissistiske trekk. Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er derimot en diagnose. Og det antas, via forskning, at ca 6% av verdens befolkning faktisk faller inn i denne diagnosen, altså oppfyller kriteriene. Det er MANGE mennesker. Så det er ikke veldig rart at det er en god del som har opplevd den type forhold her inne. Men trenger ingen psykolog til å fortelle en hvordan eksen faktisk er, spesielt om man har levd med personen noen år. Når man vet, så vet man. Anonymkode: 78dfb...805 4 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 On 4/5/2024 at 10:45 PM, AnonymBruker said: Jeg er i samme situasjon. Var sammen med en dame (jeg er mann) som hadde en del mindre "issues", men det var jo bare noen småting så det var ikke så farlig. Disse småtingene ble gradvis større uten at jeg innså det. Før jeg visste ordet av det så handlet alt om henne og alt jeg gjorde var galt. Når jeg ser tilbake så skjønner jeg ikke hvordan jeg ikke så det som det var, men hun var vel utspekulert nok til å ta det så gradvis at jeg ikke skjønte noe. Så jeg føler med deg. Jeg burde ha innsett hva hun drev med, men hun var jo så snill og god at de småtingene ikke betydde noe. Det er først nå i etterkant at jeg innser at grunnen til at hun var så snill og god var fasade. Alt som betydde noe var andres oppfatning av henne. Og det var kun derfor hun var snill og god mot meg, at jeg skulle se hvor fantastisk hun var og at jeg da hadde noe å gi henne. Gaver, middager, turer.. Hun brukte meg og jeg er flau over at jeg lot meg bli utnyttet på den måten. Anonymkode: a7533...640 Det er trist å høre. Hvordan forstod du det? Og hva slags ting var det som gjorde at du ble sikker på at hun er narsissist? Min ex var et skjult monster, so I feel you. Anonymkode: 78dfb...805 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 14.25): Er imponert over denne stadige hangen folk har til å påstå at de kjenner, er/har vært sammen med narsissister og psykopater. Det er daglige tråder om dette. Vil tro over 90% tar feil, men de står på sitt hardnakket. Anonymkode: e94e5...9cf Ikke så rart når media daglig skriver artikler om hvordan kjenne igjen slike personligheter. Det sier litt om den dårlige journalistikken og folks evne til å være kritisk til det de leser. Det er ikke slik at folk med ulike personlighetstrekk trenger å ha en diagnose. Disse blir gjerne satt etter en lang utredning. For de alle færreste av disse er det umulig å se og klassifisere på stående fot. Men folk biter rett på og bruker disse argumentasjonene og diagnosene alt for ofte. Anonymkode: 2e7d2...37d 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Skrevet 7. april 2024 Vel tror mange opplever veldig krevende og vanskelige relasjoner med folk som er selvsentrerte, kalde, og giftige og at disse menneskene har behov for å forstå hvorfor dette skjer. Anonymkode: 8d8a7...28c 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 Hvis noe kjennes galt, så er det 100% noe som faktisk er galt også! I et sunt forhold vil man aldri trenge å stusse. Anonymkode: 4f0ad...15b 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #13 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis noe kjennes galt, så er det 100% noe som faktisk er galt også! I et sunt forhold vil man aldri trenge å stusse. Anonymkode: 4f0ad...15b I et sunt forhold stusser man, fordi det er rom til å reflektere over ulikheter. Anonymkode: c51cf...119
Lapislazula Skrevet 7. april 2024 #14 Skrevet 7. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: I et sunt forhold stusser man, fordi det er rom til å reflektere over ulikheter. Anonymkode: c51cf...119 Hvis man mistenker at personen er narsissist, etter å ha lest seg opp, så er man ikke i et sunt forhold. Da hadde man kanskje lurt på hvorfor han var en drittsekk. Man hadde ikke gjenkjent narsissisme... Det er på ingen måte sammenlignbart med å reflektere over ulikheter. Men det tror jeg dessverre ikke folk skjønner uten å ha hatt nærkontakt med disse menneskene selv, i et romantisk forhold. For den psykiske volden de utøver er så mye verre enn folk er i stand til å kunne forstå, eller se for seg, uten å ha opplevd det på nært hold. Fordi det høres ut som ren galskap. Noe det jo strengt tatt er... 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #15 Skrevet 7. april 2024 Det er en svært liten del av befolkningen som faktisk er narssisister. Man kan være i et usunt forhold med en drittsekk uten at vedkommende er narsissist. Anonymkode: 13f23...286 2
Lapislazula Skrevet 7. april 2024 #16 Skrevet 7. april 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en svært liten del av befolkningen som faktisk er narssisister. Man kan være i et usunt forhold med en drittsekk uten at vedkommende er narsissist. Anonymkode: 13f23...286 Det er veldig feil. Du kan selv lese hvor mange som faktisk har diagnosen her (de har linket til all relevant forskning som tallene hentes fra). Vi snakker en stor mengde mennesker... På det absolutt minste 1 av 200 mennesker, og de antar at det er langt flere. Det er på ingen måte en svært liten del av befolkningen. Folk må slutte å mistro de som sier de har vært utsatt for denne type psykisk vold. Det et langt vanligere enn dere tror, og er ekstremt ødeleggende for offeret. https://thoughtcatalog.com/shahida-arabi/2023/09/narcissism-isnt-as-rare-as-people-think-according-to-research/ 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #17 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 14.22): Jeg har lest mye om narisissister nå og ser at han jeg hadde et forhold til mest sannsynlig er det. Det er mange tegn og trekk i oppførsel og væremåte som er lik. Jeg fikk også en dårlig magefølelse av å være sammen med han men tok den ikke på alvor før etter en stund. Jeg klarte heller ikke å åpne meg for han og være meg selv med han da vi var sammen. Jeg er en følsom og sensitiv person også. Men jeg har ikke kontakt med han og det er jeg glad for. Men føler meg så dum fordi jeg ikke oppdaget tidlig at han ikke var bra for meg. Det kom opp røde flagg tidlig men jeg overså dem dessverre. Må bare passe på å ikke gå i samme fellen igjen. Anonymkode: 7bc7a...3e2 Ta Røde flagg alvorlig. Lykke til. Anonymkode: c69ed...bf0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #18 Skrevet 7. april 2024 Narsissister får stort sett ikke diagnose da de ikke oppsøker hjelp, de har jo ingen problemer. Derfor er det nok mørketall når det kommer til hvor mange som har denne personlighetsforstyrrelsen. Anonymkode: 445c7...faf 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #19 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke så rart når media daglig skriver artikler om hvordan kjenne igjen slike personligheter. Det sier litt om den dårlige journalistikken og folks evne til å være kritisk til det de leser. Det er ikke slik at folk med ulike personlighetstrekk trenger å ha en diagnose. Disse blir gjerne satt etter en lang utredning. For de alle færreste av disse er det umulig å se og klassifisere på stående fot. Men folk biter rett på og bruker disse argumentasjonene og diagnosene alt for ofte. Anonymkode: 2e7d2...37d Joda, men det virker som de virkelig vil at det skal stemme også. Alt handler om å kalle folk dette, og aller helst skal man kjenne flere og ha hatt nær relasjon til dem. Anonymkode: e94e5...9cf
Lapislazula Skrevet 7. april 2024 #20 Skrevet 7. april 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Joda, men det virker som de virkelig vil at det skal stemme også. Alt handler om å kalle folk dette, og aller helst skal man kjenne flere og ha hatt nær relasjon til dem. Anonymkode: e94e5...9cf Vil at det skal stemme? For en rar ting å si. Hva slags erfaring har du med dette, som kan fortelle andre hva de har opplevd og ikke, eller hvorfor de sier det de gjør? Tviler sterkt på at noen går rundt og kaller folk narsissister for moro skyld. Merkelig å ta seg nær av at noen sier de har vært i et forhold med en narsissist, og å beskylde folk du ikke kjenner for å ta feil av et menneske du aldri har møtt. Det finnes ganske så mange narssisister her i verden, så hvem er egentlig du til å si at folk tar feil? Faktisk er det veldig få, i prosentandel, som sier de har vært sammen med en narsissist. Du minimerer folks opplevelser, og du har absolutt ingen grunnlag for å gjøre det. Selvsagt er det også mange som tar feil av hva en narsissist er. Folk som tror at så fort en person er egoistisk eller en drittsekk, så er hen narssisist. Og det er jo langt, langt ifra virkeligheten. Men hvis de sier at de har lest seg opp, så vil jeg vel tro at de vet litt mer om emnet. Og da også vet at alle har narsissistiske trekk, det ligger i menneskets natur. Men det er et langt hopp fra å ha noen trekk, til å være narsissist. Nå finnes det flere typer narssisister, og flere grader av narssisisme. Men å komme ut av et lengere forhold med en skikkelig jævlig narsissist, er som å komme ut av et halvvåkent mareritt. Virkeligheten din er totalt snudd på hodet, og etterhvert som tiden går klarer man å skjønne mer og mer av hva man faktisk har vært utsatt for. Og hvor ekstremt mye det ødelegger mentalt, og hvor mye kontroll narsissisten har hatt over ens tanker, følelser, ord og handlinger. De aller fleste sitter igjen med ekstremt mye forvirring, sorg, traumer, sinne, hat og et virrvarr av andre følelser. Og veldig ofte står man igjen med PTSD, og et traumebånd som er eksepsjonelt vanskelig å bryte. Og en narsissist som står på sin side og ikke kunne brydd seg mindre, fordi de ikke eier empati, og heller ikke er i stand til å ta ansvar. Eller ha selvinnsikt. I stedet projiserer de sine handlinger over på offeret, og påstår at det var de som var den slemme. Og de tror som regel på løgnene sine selv, for det er tross alt dems beskyttelsesmekanisme. Så offeret sitter igjen ødelagt, svertet og forvirra. Og har det rimelig jævlig. Og det siste de trenger er å bli mistrodd når de selv prøver å forstå, og fortelle, hva som har skjedd. Ingen er i stand til å forstå hvordan det er, uten å ha levd med en narsissist selv. Visse ting må faktisk oppleves for å forstås. Sånn er det bare. 6 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå