AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Del Skrevet 5. april 2024 Livslangt ekteskap var heilt vanleg før med etterhvert begge sitt navn innfelt på gravstøtten,men livslangt ekteskap er noe som hører fortiden. Eit ektepar levde saman til ene døde, og etterhvert fant han / hun seg en ny partner ,og han eller hun levde i samboerskap til de døde. Bør den avdøde som tidligere mistet sin ektefelle som han / hun var gift med begraves i felles grav saman med sin ektefelle eller gravlegges einskilt. ? Er det vanleg praksis at samboere likestilles med gifte på gravminnesteinen. Anonymkode: 29271...67d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Del Skrevet 5. april 2024 Who cares. De er jo døde. Gjør som dere føler for Anonymkode: 9e0ed...2e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #3 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Who cares. De er jo døde. Gjør som dere føler for Anonymkode: 9e0ed...2e1 Det er mange som bryr seg om slik. Hvis man skal tenke slik så kan jo alle slenges i en fellesgrav da. Også etter døden skal det være respekt og gjennomtenkte løsninger. Anonymkode: 4dc32...683 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Livslangt ekteskap var heilt vanleg før med etterhvert begge sitt navn innfelt på gravstøtten,men livslangt ekteskap er noe som hører fortiden. Eit ektepar levde saman til ene døde, og etterhvert fant han / hun seg en ny partner ,og han eller hun levde i samboerskap til de døde. Bør den avdøde som tidligere mistet sin ektefelle som han / hun var gift med begraves i felles grav saman med sin ektefelle eller gravlegges einskilt. ? Er det vanleg praksis at samboere likestilles med gifte på gravminnesteinen. Anonymkode: 29271...67d det må jo bli en helt konkret vurdering i hvert tilfelle. Men det er selvfølgelig ikke noe prinsipielt i veien for at samboere legges i samme grav, men da bør de ha ytret det ønsket selv. Når det gjelder folk som har vært gift/samboere flere ganger, kommer det jo og veldig an på hva avdøde mente selv, og de konkrete omstendighetene. Det blir i hvertfall veldig ugreitt om de etterlatte skal stille seg om dommere over hvilket ekteskap som var "viktigst", så med mindre avdøde sa noe om saken, bør vedkommende kanskje begraves alene tenker jeg. Var vedkommende gift første gang fra 1950 til 1951, og andre gang fra 1952 til 2024, eller omvendt - først et 40 år langt ekteskap med felles barn og så et kort ekteskap nummer to på tampen av livet, eller var vedkommende gift opptil flere ganger, eller var det to like lange, og like "viktige" ekteskap? Det er jo helt umulig å gi et generelt svar som passer for alle. Anonymkode: c0f86...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #5 Del Skrevet 5. april 2024 Det går selvfølgelig ikke an å generalisere seg til ett på dette spørsmålet, det må vurderes i hver enkelt situasjon hva som føles riktig. Hvis jeg skal reflektere løst rundt det, så tenker jeg at dersom man har blitt enke/enkemann tidlig og finner seg en ny å dele resten livet med, så impliserer dette at man har gått videre i livet. Det mest naturlige er vel da å begraves med den siste partneren, hvis man skal gravlegges sammen med noen? Et ekteskap varer til døden skiller oss ad, evt til skillsmissepapirene er godkjent. Etter døden har man da ikke noe forpliktelse til hverken det ene eller den andre overfor avdød ektefelle. Anonymkode: b1286...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Del Skrevet 5. april 2024 Min mor døde over 20 år etter pappa og hadde samboer. Men hun ble gravlagt sammen med min pappa. Hennes samboer som døde senere har egen grav. Det var iallefall naturlig for oss. Anonymkode: 75ac0...cd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #7 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Min mor døde over 20 år etter pappa og hadde samboer. Men hun ble gravlagt sammen med min pappa. Hennes samboer som døde senere har egen grav. Det var iallefall naturlig for oss. Anonymkode: 75ac0...cd6 Synes det var ein god løsning og kanskje var det også din fars siste ønske at han ønslet å bli gravlagd saman med sin kone han var gift med. Anonymkode: 29271...67d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå