Gå til innhold

Tradisjonen med kranser / bårebuketter ved begravelser ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I min manns bisettelse var det over gjennomsnittet med bårebuketter og kranser (skjønner ikke hvorfor egentlig, da han/ vi ikke har så mange venner)

Vi fordelte de rundt til familie på begge sider, slik at de kunne pynte på gravene til sin familie.

Jeg tok med hjem noen bårebuketter, men syntes det var ubehagelig og trist å ha den buketten som hadde vært på kisten liggende i stuen.

Anonymkode: 7186d...b4e

Jeg har aldri hørt om noen som tar med seg bårebuketter hjem. Det høres makabert ut.

Anonymkode: 1ff69...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

men det er jo veldig rart? hvis jeg sender en bårebukett, så er det jo for å hedre den avdøde som jeg kjente - ikke for at de skal legges på gravene til vilt fremmede. Det synes jeg var ganske respektløst egentlig. 

Anonymkode: 4a469...053

Jeg var ikke helt tilstede i min manns bisettelse, så jeg gjorde bare det som min svigerinne og svoger sa at vi skulle gjøre.

Det var de som begynte å dele ut blomster til familien. Jeg syntes det var makabert å ha en bårebukett liggende på salongbordet, og følte at det stod en likkiste i stuen, derfor kastet jeg den etter en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var ikke helt tilstede i min manns bisettelse, så jeg gjorde bare det som min svigerinne og svoger sa at vi skulle gjøre.

Det var de som begynte å dele ut blomster til familien. Jeg syntes det var makabert å ha en bårebukett liggende på salongbordet, og følte at det stod en likkiste i stuen, derfor kastet jeg den etter en dag eller to.

jeg tenkte mest på det å dele dem ut til familiemedlemmer, og legge dem på andre folks graver. Det synes jeg var veldig respektløst både overfor giverne som mente å gi dem til avdøde, og også i forhold til avdøde, som skulle hatt et blomsterberg på sin grav. Jeg skjønner at du ikke var helt med altså, men jeg synes det var tankeløst og ganske blåst gjort av de andre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

jeg tenkte mest på det å dele dem ut til familiemedlemmer, og legge dem på andre folks graver. Det synes jeg var veldig respektløst både overfor giverne som mente å gi dem til avdøde, og også i forhold til avdøde, som skulle hatt et blomsterberg på sin grav. Jeg skjønner at du ikke var helt med altså, men jeg synes det var tankeløst og ganske blåst gjort av de andre der.

Min mann ble bisatt og da var det ingen grav å legge blomstene på, og ikke mye blomster som fikk plass i bårebilen heller siden han ble kjørt til krematoriumet fra kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blomstene ble lagt på graven til min manns foreldre, besteforeldre og noen tanter, så det var ikke fremmede graver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Blomstene ble lagt på graven til min manns foreldre, besteforeldre og noen tanter, så det var ikke fremmede graver.

ikke for dere,men for giverne. Du sa at du var overveldet over mengden blomster som kom, så da antar jeg at det kom fra langt flere enn nærmeste familie. Sorry, men jeg synes det er tankeløst å ta blomster som var ment som en siste hilsen til en person som giveren kjente, og bruke dem som gratis pynt på andres graver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

ikke for dere,men for giverne. Du sa at du var overveldet over mengden blomster som kom, så da antar jeg at det kom fra langt flere enn nærmeste familie. Sorry, men jeg synes det er tankeløst å ta blomster som var ment som en siste hilsen til en person som giveren kjente, og bruke dem som gratis pynt på andres graver.

Ja er enig med deg i det, men alternativet var søppeldunken.

Jeg hadde aldri tenkt tanken, men det var min manns søsken som ønsket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 15.59):

Det er et veldig snevert syn på "levetiden". Blomstene lever jo for alltid i minne til de som var tilstede. Jeg blir fremdeles rørt når jeg tenker tilbake på det blomsterhavet som møtte meg da jeg kom inn i kirken til min  mors begravelse. Blomstene er jo et uttrykk for at det var mange som brydde seg, og det minnet bærer jeg med meg. 

Ja, slik tenker jeg og. Jeg tenker følelser og tradisjoner rundt en begravelse. Bærekraft får jeg tenke i andre anledninger. Masse blomster er en trøst og en påminning om alle som bryr seg. 

Anonymkode: 58c2e...225

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tigge penger til seg selv i en dødsannonse virker veldig sært. Det har jeg aldri sett. 

Å ønske donasjon til en spesifikk sak i stedet for blomstet er helt innafor.

Men ikke penger til seg selv/privatpersoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...