Gå til innhold

Angst for å gjøre aktiviteter alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame som elsker å være aktiv, men jeg gjør sjelden aktiviteter alene. Jeg dro sammen med en venninne og buldret for en stund siden, og det er noe jeg virkelig har lyst til å fortsette med. Utfordringen er at jeg har en enorm sperre når det kommer til å gjøre ting alene. Jeg blir veldig engstelig og ukomfortabel, men jeg ønsker å kunne klare å gjøre mer ting alene. Jeg er lei av å måtte avhenge av andre for å gjøre det jeg vil, og jeg har lyst til å kunne dra når som helst. 

Noen tips til hvordan man kan jobbe med seg selv mentalt for å klare å dra, og faktisk få en god økt - uten å avslutte tidlig fordi man blir ukomfortabel og usikker? 

Anonymkode: 83ca1...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må rett og slett øve på å dra, og øve på å stå i ubehaget. Etter hvert vil ubehaget reduseres og det vil begynne å føles helt normalt å være der alene. Bygg deg opp gradvis. For eksempel kan du dra sammen med noen, men avtale at de skal gå ut 10 minutter før deg og vente i lobbyen for at du skal kunne øve.

Senere kanskje de kan dra 20 minutter før, eller dra 10 minutter før og dra helt hjem. Gjenta, gjenta, gjenta og øk tiden og så er jeg helt sikker på at angsten vil reduseres betydelig eller forsvinne helt. Du har angst fordi det er ukjent eller du/kroppen er redd for noe som du forestiller deg bevisst eller ubevisst at skal skje.

Etter hvert som du merker at ikke noe skjer, og etter hvert som du blir vant til å være der alene, så vil det føles mer "som hjemme" :)

"uten å avslutte tidlig fordi man blir ukomfortabel og usikker?"

Her gjelder det også å prøve å øke tiden du står i ubehaget over tid. Du blir ikke kvitt dette ved å flykte. Du blir kun kvitt det ved å møte det. Og det å være på buldring vil jeg si er en kjempetrygg måte å møte noe slikt på :) 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Du må rett og slett øve på å dra, og øve på å stå i ubehaget. Etter hvert vil ubehaget reduseres og det vil begynne å føles helt normalt å være der alene. Bygg deg opp gradvis. For eksempel kan du dra sammen med noen, men avtale at de skal gå ut 10 minutter før deg og vente i lobbyen for at du skal kunne øve.

Senere kanskje de kan dra 20 minutter før, eller dra 10 minutter før og dra helt hjem. Gjenta, gjenta, gjenta og øk tiden og så er jeg helt sikker på at angsten vil reduseres betydelig eller forsvinne helt. Du har angst fordi det er ukjent eller du/kroppen er redd for noe som du forestiller deg bevisst eller ubevisst at skal skje.

Etter hvert som du merker at ikke noe skjer, og etter hvert som du blir vant til å være der alene, så vil det føles mer "som hjemme" :)

"uten å avslutte tidlig fordi man blir ukomfortabel og usikker?"

Her gjelder det også å prøve å øke tiden du står i ubehaget over tid. Du blir ikke kvitt dette ved å flykte. Du blir kun kvitt det ved å møte det. Og det å være på buldring vil jeg si er en kjempetrygg måte å møte noe slikt på :) 

Dette var et ekstremt godt innlegg. Jeg klatrer og sliter veldig med det samme. Takk for gode råd!

Anonymkode: f3a25...e68

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var et ekstremt godt innlegg. Jeg klatrer og sliter veldig med det samme. Takk for gode råd!

Anonymkode: f3a25...e68

20 års erfaring med panikkangst hjelper 😂

Stort sett helt kvitt det nå 😎🤩

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (5 timer siden):

Du må rett og slett øve på å dra, og øve på å stå i ubehaget. Etter hvert vil ubehaget reduseres og det vil begynne å føles helt normalt å være der alene. Bygg deg opp gradvis. For eksempel kan du dra sammen med noen, men avtale at de skal gå ut 10 minutter før deg og vente i lobbyen for at du skal kunne øve.

Senere kanskje de kan dra 20 minutter før, eller dra 10 minutter før og dra helt hjem. Gjenta, gjenta, gjenta og øk tiden og så er jeg helt sikker på at angsten vil reduseres betydelig eller forsvinne helt. Du har angst fordi det er ukjent eller du/kroppen er redd for noe som du forestiller deg bevisst eller ubevisst at skal skje.

Etter hvert som du merker at ikke noe skjer, og etter hvert som du blir vant til å være der alene, så vil det føles mer "som hjemme" :)

"uten å avslutte tidlig fordi man blir ukomfortabel og usikker?"

Her gjelder det også å prøve å øke tiden du står i ubehaget over tid. Du blir ikke kvitt dette ved å flykte. Du blir kun kvitt det ved å møte det. Og det å være på buldring vil jeg si er en kjempetrygg måte å møte noe slikt på :) 

Veldig gode tips!😊 Tusen takk! Har jobbet mye med angsten på andre områder, men akkurat på dette punktet så har jeg mye å jobbe med. Har så lyst til å få det til - så tusen takk for respons! 

Anonymkode: 83ca1...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sandum.PT said:

Du må rett og slett øve på å dra, og øve på å stå i ubehaget. Etter hvert vil ubehaget reduseres og det vil begynne å føles helt normalt å være der alene. Bygg deg opp gradvis. For eksempel kan du dra sammen med noen, men avtale at de skal gå ut 10 minutter før deg og vente i lobbyen for at du skal kunne øve.

Senere kanskje de kan dra 20 minutter før, eller dra 10 minutter før og dra helt hjem. Gjenta, gjenta, gjenta og øk tiden og så er jeg helt sikker på at angsten vil reduseres betydelig eller forsvinne helt. Du har angst fordi det er ukjent eller du/kroppen er redd for noe som du forestiller deg bevisst eller ubevisst at skal skje.

Etter hvert som du merker at ikke noe skjer, og etter hvert som du blir vant til å være der alene, så vil det føles mer "som hjemme" :)

"uten å avslutte tidlig fordi man blir ukomfortabel og usikker?"

Her gjelder det også å prøve å øke tiden du står i ubehaget over tid. Du blir ikke kvitt dette ved å flykte. Du blir kun kvitt det ved å møte det. Og det å være på buldring vil jeg si er en kjempetrygg måte å møte noe slikt på :) 

Litt off topic dette, men du er min favorittbruker her inne. Hvert eneste innlegg jeg ser fra deg er så fulle av gode råd og omsorg. Kunnskapsrik og medmenneskelighet i beste kombinasjon!

Skulle ønske jeg bodde i nærheten av deg, så skulle jeg gjerne hatt deg som ukentlig PT 🙏🎉

Anonymkode: 41cd1...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Litt off topic dette, men du er min favorittbruker her inne. Hvert eneste innlegg jeg ser fra deg er så fulle av gode råd og omsorg. Kunnskapsrik og medmenneskelighet i beste kombinasjon!

Skulle ønske jeg bodde i nærheten av deg, så skulle jeg gjerne hatt deg som ukentlig PT 🙏🎉

Anonymkode: 41cd1...28b

❤️❤️❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...