Gå til innhold

For mye hverdagsalkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har også perioder hvor jeg nyter vin tilo maten, har bodd lenge i utlandet. Drikker meg sjelden full.

Jeg drikker ikke like ofte lenger, på grunn av høyt kaloriinnhold, og at jeg føler at jeg har mer energi når jeg ikke drikker.

Men jeg synes at noen lar de skinnhellige kommentarene her gå litt langt, hver sin last. Man trenger ikke bli tykk av høyt alkoholforbruk, min høyeste BMI-noensinne er 23, selv da jeg drakk vin til maten hver dag.

Anonymkode: 3a2c9...a27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er mye. Men jeg vokste også opp med en alkoholisert mor som brukte "hverdagskos"-unnskyldningen støtt og stadig. Hun drikker nok mer enn deg, da. Et glass til maten er vel ikke så ille egentlig, det er vel når man drikker utover det som er "normalt" at det blir i overkant. Ellers enig med hun som sier at det ikke spiller noen rolle om du fordeler enhetene utover uka eller tar alle i ett jafs i helgen, hvis man uansett skal drikke det.

Anonymkode: 9ae76...1e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Takk for alle svar. Jeg skal ikke diskutere på at alkohol er sunt, det er det absolutt ikke. Når jeg regner på ukentlige enheter er jeg over anbefalt ukentlig grense for kvinner (ikke veldig mye, men litt) kanskje én gang annenhver mnd (14 enheter).

Som noen skriver over her kjennes det absolutt skamfullt ut og drikke vin i ukedagene (og attpåtil alene) - selv om jeg selv opplever at det jeg gjør ikke er problematisk. Jeg har god helse og er normalvektig, men kan selvfølgelig hende jeg hadde opplevd positive helsefordeler om jeg f.eks. prøver en hvit mnd.

Så lenge vi ikke har barn lever jeg godt med meg selv :) Så kommer nok dette til å endre seg dersom vi får det!

Anonymkode: fdb65...37b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen: 

En av grunnene til at jeg spør er nettopp for å få utenforperspektiver på forbruk, da jeg vet mange som sliter er flinke til å finne unnskyldninger/skylde på hverdagskos som til syvende og sist kan gå utover de rundt en. Så takk for alle perpektiver! 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvflaske vin hver dag er så klart for mye. Da vil leververdier øke, noe man ikke vil på sikt. 
Avhengighet starter nettopp sånn dere holder på med. Man blir tjukk rundt magen alkohol. 

Anonymkode: 69e0b...116

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kilder til nettopp dette? Røyking er fare for den type kreft du fremstiller her. Jeg jobber på sykehjem og vet om ei av de eldste som fortalte meg det at hun nøt rødvin hver dag, hun var da 90år. 

Anonymkode: 55cd3...bf7

https://kreftforeningen.no/forebygging/alkohol-og-kreft/

Anonymkode: 32ccd...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker rødvin - men sparer meg til helgene. Mye pga det er usunt -for sammen med vin må jeg ha snacks😁 så det blir fort noen kalorier inn. Men jeg trener 3-4 ganger i uken og prøver å unngå snacks i ukene. Jeg liker ikke å gå på fest, hater å bli full, liker rolige helger med tente lys, god serie, ett  til tre glass vin fredag og lørdag og strikketøyet i fanget🥰 

Anonymkode: a967a...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS igjen: 

En av grunnene til at jeg spør er nettopp for å få utenforperspektiver på forbruk, da jeg vet mange som sliter er flinke til å finne unnskyldninger/skylde på hverdagskos som til syvende og sist kan gå utover de rundt en. Så takk for alle perpektiver! 

Føler du at du sliter? Eller er du bare nysgjerrig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumle med hverdagsdrikking er at alkoholtoleransen gradvis økes. Etter hvert må man drikke mer for å få den følelsen av avslapning og “kos” som man er ute etter. Før man vet ordet av det er man i avhengighetsfella.

Anonymkode: c6159...e90

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ærlig med deg selv, klarer du å kose deg uten vinen? Hvis vinen må til, for at du skal kose deg, så anser jeg det som et problem. Jeg personlig syns det var mye, og hadde jeg begynt å drikke de mengdene ville jeg blitt bekymret for meg selv. Kommer fra en familie med mye avhengighet, så jeg vet hvor lett det kan "bikke" over. Hadde selv en periode for noen år siden, hvor jeg drakk alkohol hver eneste helg, og jeg begynte å forbinde alkohol med morro, som for meg var det en skikkelig wake-up call. 

Anonymkode: d04fe...cfa

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Føler du at du sliter? Eller er du bare nysgjerrig? 

TS her!

Absolutt ikke - bare nysgjerrig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

TS igjen: 

Mengden totalt på en uke kan virke mye, ja, dvs økt risiko for helseproblemer. Men, som flere har sagt, det blir jo ditt eget valg- som alt annet usunt vi gjør i hverdagen.

Med tanke på evt fare for å utvikle avhengighet har jeg lært at mengden i seg selv ikke er den viktigste faktoren, men hvorvidt man plages av å skulle avstå fra den alkoholbruken man har (dvs betyr ikke så mye om det er 1 glass per dag, 1 halv flaske per dag eller en real fyllekule på helgen, men om det å la være å drikke i de situasjonene man pleier å drikke gir stress, abstinenser, påvirker humøret eller at man ikke klarer å la flasken stå selv om man har bestemt seg for det, o.l.)

Anonymkode: afd51...750

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS her!

Takk for alle svar. Jeg skal ikke diskutere på at alkohol er sunt, det er det absolutt ikke. Når jeg regner på ukentlige enheter er jeg over anbefalt ukentlig grense for kvinner (ikke veldig mye, men litt) kanskje én gang annenhver mnd (14 enheter).

Som noen skriver over her kjennes det absolutt skamfullt ut og drikke vin i ukedagene (og attpåtil alene) - selv om jeg selv opplever at det jeg gjør ikke er problematisk. Jeg har god helse og er normalvektig, men kan selvfølgelig hende jeg hadde opplevd positive helsefordeler om jeg f.eks. prøver en hvit mnd.

Så lenge vi ikke har barn lever jeg godt med meg selv :) Så kommer nok dette til å endre seg dersom vi får det!

Å drikke vin i ukedagene eller alene er det vel ikke grunn til å være skamfull over! Virkningen av alkohol er jo helt den samme uansett ukedag og om du drikker alene. Vi som bor alene har vel like mye behov og glede av å ta et glass hjemme som andre. 

Anonymkode: 54ad2...9ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som drikker som deg, Ts, ønsker at folk skal svare at alkoholforbruket høres helt ok ut. Da kan de nemlig fortsette som før meg god samvittighet. Jeg synes det høres ut som du drikker for mye ila ei uke. Beklager hvis det ikke er det du vil høre. Du kan jo teste deg selv med en hvit mnd eller noe? Hvis det blir vanskelig for deg, så bør det ringe en bjelle.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kilder til nettopp dette? Røyking er fare for den type kreft du fremstiller her. Jeg jobber på sykehjem og vet om ei av de eldste som fortalte meg det at hun nøt rødvin hver dag, hun var da 90år. 

Slike eksempler kan du finne på alt.. Det betyr ikke hva som er normalen. Finnes de som har røyket i alle år og blir godt over 100 år. Betyr ikke at flertallet som røyker ikke får helseskader av det. Samme som de som drikker alkohol ikke alle får noen negative helseproblemmer. men sjansene øker betraktelig. Finnes de som spiser usunn mat, ikke trener, drikker ofte, røyker, driver med ekstremsport osv. som aldri blir syk, aldri får skader og blir over 100 år. Man må se på gjennomsnittet, ikke enkelt eksempler. 

Mener ikke å høres frekk ut, er bare at jeg hører det du skriver litt for ofte fra et familiemedlem som nekter å ta til seg ny informasjon/ny forskning på et helt annet tema.. Blir litt oppgitt 😂

Anonymkode: 3c4e4...fbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres mye ut. Men for å være helt ærlig så har jeg også lyst på litt vin nesten hver dag for å kjenne den første slurken, men jeg drikker nesten aldri. Jeg har en mann som ikke er glad i vin, og jeg tenker at det er mer ugreit å drikke alene med han enn å drikke helt alene. Dessuten må vi kjøre til og fra mange aktiviteter så kveldskosen med vin hadde uansett blitt veldig sent. Enda en grunn er st jeg synes at det er unødvendige kallorier. Men likevel, på grunn av lysten på den følelsen, så jeg tenker at jeg er i faresonen for å kunne drikke for mye i fremtiden hvis livssituasjonen min endres. 

Anonymkode: 09fe0...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at du ikke merker du blir beruset er gjerne økt toleranseutvikling. Hvis du skal snu opp-ned på problemstillingen, så kan du heller kanskje tenke hvordan kan du fortsette å kose deg med vinen, uten at det blir mer helseskadelig og eventuelt utvikle seg til avhengighet? I det perspektivet er det sikkert lurt å legge inn noen hvite uker, slik st toleransen går ned. Ellers vil du nok sannsynligvis sakte men sikkert øke på litt videre. I tillegg kan det være lurt å lage en eller annen slags regel på hvor mye du synes det er ok å drikke (enten pr. kveld eller pr.uke). På den måten er det lettere å kjenne det igjen dersom du skulle streve med å holde deg til planlagt forbruk.

Om du på et tidspunkt skulle måle Peth-verdier hos fastlege med dette forbruket, kan det hende at du ligger over nivået for å beholde førerkortet. Ikke meningen å skremme deg, men det nok være realiteten. I det perspektivet er drg nok også lurt å legge inn flere hvite dager eller redusere forbruket noe. 

Anonymkode: ea2b5...c0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er velkjent at de som skryter av å ha kontinentale drikkevaner på ukedagene også er de som har høyest gjennomsnittlig alkoholforbruk totalt. Og det er det totale forbruket som innebærer helserisiko, både når det gjelder avhengighet og når det gjelder kreft og andre sykdommer man ikke ønsker seg. 

Anonymkode: f7e1a...a1c

Er så utrolig mye som er kreftfremkallende. Å spise brent ost, kull som ofte kommer i enden av ostesmørbrød er også farlig. Tannkrem (spesiell type) er også kreftfremkallende, sukker og ja you name it. Du hører også de som får kreft som ikke har røyker eller drukket alkohol. Så tror vi må være flinke på å leve i nuet, ikke drikke for mye, trene/gå regelmessig, spise riktig og ikke stresse for å gjøre en god gevinst til livet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig harry å drikke hver dag, as. Det er også utrolig usunt for kroppen - alkohol er en gruppe 1 karsinogen. Om dere skal holde på slik for resten av livene deres, så ikke bli overrasket om dere får kreft i helt vanlig, godt voksen alder, i tillegg til massevis av andre helseproblemer som lett kunne blitt unngått. 

Jeg føler jeg må si dette, fordi det virker som om at de som er over gjennomsnittlige glade i alkohol skyver vekk dette faktumet for sin egen komforts skyld. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De fleste som drikker som deg, Ts, ønsker at folk skal svare at alkoholforbruket høres helt ok ut. Da kan de nemlig fortsette som før meg god samvittighet. Jeg synes det høres ut som du drikker for mye ila ei uke. Beklager hvis det ikke er det du vil høre. Du kan jo teste deg selv med en hvit mnd eller noe? Hvis det blir vanskelig for deg, så bør det ringe en bjelle.

Jeg har jo forstått at de som må ta seg en hvit mnd gjør det for å teste sin egen alkoholisme. Jeg kan fint ha dager der jeg har daglig, og dager der det går uten. Jeg trenger ikke å ha alkohol i tankene og nærmest forberede kvelden på om det blir ned eller uten. Enig at de som får abstinenser for å ikke ha, bør nok la alkoholen ligge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...