Gå til innhold

Vaskepulver. Hvor mye er nok?


h/k

Anbefalte innlegg

Pleier bare å hive oppi "noe". På pakka er det målt i ml for dosering, men det sier meg ingenting. 😆 For en stor maskin skal jeg ha mellom 63 til 101 ml avhengig om jeg har bløtt eller hardt vann (hvordan vet jeg det?).

Hjelp! Bruker vann fra Oslo og neutral Vaskemiddel. Tipper jeg bruker 3 ganger så mye pulver som jeg trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En spiseskje er ofte definert som 15ml. Så mulig det kan gi deg en pekepinn.

Anonymkode: fd80c...63d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en sånn måleskje jeg hadde i kjøkkenskuffen, på 1 dl. Bruker en knapp 1 dl hvis maskina er full, mindre hvis den ikke er full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo har mykt vann så du trenger ikke å slenge opp i så mye vaskepulver. Jeg bruker omtrent 30 ml flytende vaskemiddel. Så står det 63 ml så blir det vel omtrent 4 spiseskjeer med pulver.

Anonymkode: cb70d...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En spiseskje er ofte definert som 15ml. Så mulig det kan gi deg en pekepinn.

Anonymkode: fd80c...63d

wow, så 4 spiseskjeer, tror aldri jeg har brukt mer enn 1 spiseskje og aldri følt at klærne ikke ble rene. Spørs om de ikke tar litt hardt i for å selge mer produkt ?

Anonymkode: 6ce6d...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Less is more. Man får ikke renere hender ved å bruke 1 dl såpe. I hvert fall når man bare skyller med vanlig mengde vann.. 

Jeg snakket med en venninne som sa hun måtte kjøpe vaskemiddel hele tiden. Viste seg at hun brukte en god desiliter flytende såpe. Det forklarte hvorfor hennes sengetøyet klør som faen 

Anonymkode: f9664...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker en kork.. tipper det er 1-2 spiseskjeer. Noe mer enn det tenker jeg blir altfor mye. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen hensikt å bruke mye, klærne blir ikke renere jo mer du bruker. Vaskepulver skal løse opp flekkene og det gjør det selv med liten mengde når det blandes med vann. 

Husker med gru under korona at et par på jobb brukte MYE vaskemiddel fordi de trodde det var nødvendig. Resultatet var at skummet tøt ut og la seg over halve gulvet. Slik går det når man ikke har peiling! 

Anonymkode: 9a36f...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
h/k skrev (58 minutter siden):

Pleier bare å hive oppi "noe". På pakka er det målt i ml for dosering, men det sier meg ingenting. 😆 For en stor maskin skal jeg ha mellom 63 til 101 ml avhengig om jeg har bløtt eller hardt vann (hvordan vet jeg det?).

Hjelp! Bruker vann fra Oslo og neutral Vaskemiddel. Tipper jeg bruker 3 ganger så mye pulver som jeg trenger. 

https://omo.no/klesvask/dosering-hvor-mye-vaskepulver/ :fornøyd:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en liten kaffeskje, ca 20ml, vaskepulver til en full maskin. 
Da jeg vasket møkkete arbeidsklær hjemme, så brukte jeg to skjeer, men hverdagsklærne mine er aldri så møkkete at det er behov for store mengder kjemi. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...