Gå til innhold

Gravid og har drukket alkohol + tatt sovetablett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant nettopp ut at jeg er gravid og jeg er ganske stressa fordi jeg den siste måneden har drukket mye alkohol (et par glass hver dag i påsken) og tatt sovetablett tre ganger. I tillegg har jeg drukket uendelige mengder kaffe og spist mye jeg ikke bør.

 

Noen som har gjort det samme og kan berolige meg? 😰

Anonymkode: 65a24...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man er jo forskjellig, hva andre har opplevd er jo ikke fasiten for deg.

Anonymkode: f4d18...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fant nettopp ut at jeg er gravid og jeg er ganske stressa fordi jeg den siste måneden har drukket mye alkohol (et par glass hver dag i påsken) og tatt sovetablett tre ganger. I tillegg har jeg drukket uendelige mengder kaffe og spist mye jeg ikke bør.

 

Noen som har gjort det samme og kan berolige meg? 😰

Anonymkode: 65a24...65c

Hvis du kutter ut nå som du vet tror jeg det går fint. Du visste jo ikke. Fokuser på sunnere mat fremover og dropp alkohol. Det gikk fint med venninna mi i hvert fall. Snakk med lege eller jordmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man er jo forskjellig, hva andre har opplevd er jo ikke fasiten for deg.

Anonymkode: f4d18...07e

Det skjønner jeg jo og skal selvsagt ta det med lege også, men nå har jeg litt panikk og trenger å høre at andre har opplevd å få sunne friske barn selv om de gjorde litt uhedlige ting tidlig i svangerskapet. Om legen sier det kan være en risiko tar jeg heller abort.

Luksusbia skrev (Akkurat nå):

Hvis du kutter ut nå som du vet tror jeg det går fint. Du visste jo ikke. Fokuser på sunnere mat fremover og dropp alkohol. Det gikk fint med venninna mi i hvert fall. Snakk med lege eller jordmor

Ja nå kutter jeg alt. Takk, jeg skal ringe lege i morgen.

Anonymkode: 65a24...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det befrukta egget først festet til livmoren 5–14 dager etter befruktning. Egget/fosteret får ikke mors næring/promille før det festes. Det betyr at noen dager etter eggløsning er ganske trygt. 

Dersom du har drukket og tatt sovetabletter også etter at egget er festet, så går det som regel fint også. Det er jo svært mange som "lever som vanlig" (med alt det kan innebære av alkohol, myke oster og spekemat) og plutselig oppdager at de er gravide. Og veldig ofte går det jo likevel bra! 

Om fosteret skulle tatt stor skade såpass tidlig i svangerskapet, så er vel sjansen for at det aborteres uansett ganske stor. 

Anonymkode: bfd7a...c5e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

festes*

Anonymkode: bfd7a...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk at det befrukta egget først festet til livmoren 5–14 dager etter befruktning. Egget/fosteret får ikke mors næring/promille før det festes. Det betyr at noen dager etter eggløsning er ganske trygt. 

Dersom du har drukket og tatt sovetabletter også etter at egget er festet, så går det som regel fint også. Det er jo svært mange som "lever som vanlig" (med alt det kan innebære av alkohol, myke oster og spekemat) og plutselig oppdager at de er gravide. Og veldig ofte går det jo likevel bra! 

Om fosteret skulle tatt stor skade såpass tidlig i svangerskapet, så er vel sjansen for at det aborteres uansett ganske stor. 

Anonymkode: bfd7a...c5e

Takk for dette. Akkurat dette jeg trenger å høre for å roe nervene litt ❤️ 

Anonymkode: 65a24...65c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid før egget fester seg og enda litt tid før det tilføres næring via din kropp og ditt blod. Den første tiden får cellen næring fra sekret rundt, det går en stund før den «kobler» seg på resten av maskineriet. Det har nok gått bra skal du se. 
 

Gratulerer. 

Anonymkode: 93c16...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det tar tid før egget fester seg og enda litt tid før det tilføres næring via din kropp og ditt blod. Den første tiden får cellen næring fra sekret rundt, det går en stund før den «kobler» seg på resten av maskineriet. Det har nok gått bra skal du se. 
 

Gratulerer. 

Anonymkode: 93c16...04e

Tusen takk ❤️

Anonymkode: 65a24...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To glass vin er da ikke all verden. Ville ikke vært bekymret. Ang sovepillene ville jeg rådført meg med lege dersom det er noe "sterkere" enn melatonin fra butikken.

Anonymkode: 8c430...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fant nettopp ut at jeg er gravid og jeg er ganske stressa fordi jeg den siste måneden har drukket mye alkohol (et par glass hver dag i påsken) og tatt sovetablett tre ganger. I tillegg har jeg drukket uendelige mengder kaffe og spist mye jeg ikke bør.

 

Noen som har gjort det samme og kan berolige meg? 😰

Anonymkode: 65a24...65c

Går helt fint. Viktigste er hva du gjør videre nå. 

Fosteret er ikke "koblet" til ditt blod før hjertet begynner å slå, og selv da får fosteret alt den trenger fra plommesekken. 

Anonymkode: a4f76...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de fleste som finner ut at de er gravide uten at det har planlagt har både spist og drukket ting de ikke burde kjempetidlig. Det går mest sannsynlig helt fint. Men snakk med en lege uansett ☺️ lykke til! 

Anonymkode: 2943c...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint. 🙂

Anonymkode: f246e...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er melatonin, så skal jeg ikke si at det er trygt og man skal såklart ikke ta det, men i enkelte land er det vanlig å ta dette selvom man er gravid. Det er fraråder pga lite forskning, ikke fordi forskning viser at det er farlig, så akkurat den biten ville jeg ikke tenkt på. Og som de andre sier: det tar lang tid før fosteret begynner å nære seg av ditt konsum, så det går nok helt fint! Så lenge du bare starter på folat og ellers kutter ut det du har gjort, er alt i orden 💛

Anonymkode: eaf9e...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er hva du gjør fra nå! Mange har inntatt ting som er definert å øke risiko, når man ikke vet man er gravid. Det er ikke slik at det kommer til å skje noe fordi du har drukket alkohol, mye kaffe eller spist spekemat. Men det handler om en risiko. Det går stort sett veldig bra, så lenge man ikke fortsetter :) 

Anonymkode: c1e27...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chill! Dett går fint! Ikke alle har symptomer på svangerskap annet enn uteblitt mens. Og dermed levd som normalt og vips, flotte sunne barn selv om. Jeg er en av de. Null symptomer på svangerskap, men friske barn selvom. Det er nå du starter prosessen videre! Grattis !

Anonymkode: 03dff...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...