Gå til innhold

Reisetips Roma


Stonegiant

Anbefalte innlegg

Kona og jeg skal til Roma i September, tenkte vi.

Hva gjør man, og hvor bor man? Har sett at området litt øst for Vatikanet skal være et godt sted å bo med mye i nærheten.

Vi liker å se på gamle ting, og vi liker god mat. Gjerne billig gatemat. Vi prøver alt!

Er det noen typiske turistfeller som må unngås? Vi vil gjerne se de mest kjente tingene, men samtidig liker vi ikke lange køer. Er September en bra måned å dra dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stonegiant skrev (10 timer siden):

Kona og jeg skal til Roma i September, tenkte vi.

Hva gjør man, og hvor bor man? Har sett at området litt øst for Vatikanet skal være et godt sted å bo med mye i nærheten.

Vi liker å se på gamle ting, og vi liker god mat. Gjerne billig gatemat. Vi prøver alt!

Er det noen typiske turistfeller som må unngås? Vi vil gjerne se de mest kjente tingene, men samtidig liker vi ikke lange køer. Er September en bra måned å dra dit?

Har vært i Roma en gang, og vil gjerne tilbake! Vi bodde ved Spansketrappen som er sentralt. Var i Vatikanet med guide, og tenker at det var gull verdt, selv om det koster litt mer. Roma er en gå-by, er du glad i historie, så kommer dere til å nyte byen. Angrer på at vi ikke var i Trastevere, så sjekk ut det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger..

Anonymkode: f3033...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roma er en flott by, men jeg var der i påsken så mitt inntrykk av byen preges nok litt av det😅 vanvittig mye folk og lange køer overalt. September er helt sikkert mye bedre!

Vi bodde nær Colosseum som da er et lite stykke til de andre attraksjonene som Trevi fontenen, spansketrappene, Pantheon osv. Men fint sted å bo hvis man liker å utforske steder til fots.

Jeg likte meg godt i Trastevere, anbefaler at dere bruker litt tid der. Jeg syns det var litt vanskelig å finne gode steder å spise i Roma, rett og slett fordi det er så mye å velge i og vi fikk ikke helt oversikt pga det var så folksomt og fullbooket overalt. Cappuccino og is var uansett alltid godt:-)

Hvis dere har mer enn tre dager i Roma ville jeg vurdert å ta en tur ut av byen. Vi tok toget til Tivoli, en times togtur eller noe sånt. Besøkte Villa d'este, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantheon var fantastisk...det var en liten konsert når vi var der,må sees! Peterskirken er utrolig og vi brukte mange timer der. Var med på gudstjeneste og var nede i gravkammeret der alle de gamle paven lå. Trevifontenen lønner det seg nok å se veldig tidlig på morgenen,på kvelden er det fullt! Spansketrappen er oppskrytt synes jeg...det er en lang trapp?! Men området er flott,vi spiste på en restaurant rett ved som var bra. Hvis du går opp Spansketrappen og  rett til venstre ligger det et utested på toppen med fantastisk utsikt! Liker dere å handle dyre merkeklær etc så er handlegaten rett ved Spansketrappen.  Ved Colosseum er det lett å bli lurt av selgere som selger private omvisning. Bare stå i den vanlige køen! Dere trenger ikke privat omvisning. Det går såå tregt og det er bedre å lese seg opp på historien i forkant selv (hvis du ikke vet). Se på forum romanum! Mye transking opp på toppen,men det er mye historie knyttet til dette stedet. Anbefaler ikke de sightseeingbussene. Vi tok en slik og det var så dyrt og dårlig. Man må gå rundt for å se alt. Restauranter ligger overalt og endel av sjarmen er å finne seg en restaurant i en av små gatene. 

Anonymkode: e4df0...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rooooooma er bare magisk ❤️

Jeg har bodd flere steder og nå sist bodde vi oppe ved Termini - lett å ta seg rundt derfra. 

Så anbefalinger:

1. kom dere opp tidlig. Gjerne før byen våkner - det er da dere får se mange av over attraksjonene før kaoset starter.

Mine anbefalinger:
Trastevere - et must og særlig på kvelden da er det ofte sang og dans, god mat og bare gode vibes

Trevi fontenen er jo et must, men de siste gangene har jeg stått opp tidlig før byen våkner og da får man se fontenen i ro og mak.

Pantenon - vel verdt et besøk - man kan ikke annet enn å bli imponert over arkitekturen.

Piazza Navone, Villa Borghese

Vaktikanet - er nesten et must. Onsdager er det pave audiens så om du ikke er Katolikk eller spesielt interessert så tror jeg at jeg hadde drøyd å ta turen dit. Men starter man tidlig så kan man fint unngå køene. Vatikan museumene er absolutt verdt å få med seg. 

Jødiske ghettoen er nok ikke så velkjent, men absolutt verdt et besøk.

Roma har jo et hav av nydelige kirkerom og alle har sin historie så det er bare å ta turen innom.

Colosseum, Roma Fomarum, Piazza Venezia - dette er rett i nærheten av hverandre så ta gjerne turen dit.

Altså Roma blir man uansett ikke ferdig med på 1,2 eller 3 +++ besøk - denne byen har alt. Man må bare suge det til seg. Gå på koselige restauranter, spis god mat og drikk god vin og bare nyt den herlige vinen som er i Roma. 

Så om man lurer på om jeg elsker Roma - oh yes. Min topp favoritt by av alle storbyer jeg har vært i rundt omkring i verden. 

Ps. Ser dere noen gladiatorer etc. løp motsatt vei ;)

God TUR :D
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...