Stonegiant Skrevet 4. april 2024 #1 Skrevet 4. april 2024 Kona og jeg skal til Roma i September, tenkte vi. Hva gjør man, og hvor bor man? Har sett at området litt øst for Vatikanet skal være et godt sted å bo med mye i nærheten. Vi liker å se på gamle ting, og vi liker god mat. Gjerne billig gatemat. Vi prøver alt! Er det noen typiske turistfeller som må unngås? Vi vil gjerne se de mest kjente tingene, men samtidig liker vi ikke lange køer. Er September en bra måned å dra dit?
Conradi Skrevet 4. april 2024 #2 Skrevet 4. april 2024 Stonegiant skrev (10 timer siden): Kona og jeg skal til Roma i September, tenkte vi. Hva gjør man, og hvor bor man? Har sett at området litt øst for Vatikanet skal være et godt sted å bo med mye i nærheten. Vi liker å se på gamle ting, og vi liker god mat. Gjerne billig gatemat. Vi prøver alt! Er det noen typiske turistfeller som må unngås? Vi vil gjerne se de mest kjente tingene, men samtidig liker vi ikke lange køer. Er September en bra måned å dra dit? Har vært i Roma en gang, og vil gjerne tilbake! Vi bodde ved Spansketrappen som er sentralt. Var i Vatikanet med guide, og tenker at det var gull verdt, selv om det koster litt mer. Roma er en gå-by, er du glad i historie, så kommer dere til å nyte byen. Angrer på at vi ikke var i Trastevere, så sjekk ut det. 1
Pusle Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Roma er en flott by, men jeg var der i påsken så mitt inntrykk av byen preges nok litt av det😅 vanvittig mye folk og lange køer overalt. September er helt sikkert mye bedre! Vi bodde nær Colosseum som da er et lite stykke til de andre attraksjonene som Trevi fontenen, spansketrappene, Pantheon osv. Men fint sted å bo hvis man liker å utforske steder til fots. Jeg likte meg godt i Trastevere, anbefaler at dere bruker litt tid der. Jeg syns det var litt vanskelig å finne gode steder å spise i Roma, rett og slett fordi det er så mye å velge i og vi fikk ikke helt oversikt pga det var så folksomt og fullbooket overalt. Cappuccino og is var uansett alltid godt:-) Hvis dere har mer enn tre dager i Roma ville jeg vurdert å ta en tur ut av byen. Vi tok toget til Tivoli, en times togtur eller noe sånt. Besøkte Villa d'este, anbefales!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Pantheon var fantastisk...det var en liten konsert når vi var der,må sees! Peterskirken er utrolig og vi brukte mange timer der. Var med på gudstjeneste og var nede i gravkammeret der alle de gamle paven lå. Trevifontenen lønner det seg nok å se veldig tidlig på morgenen,på kvelden er det fullt! Spansketrappen er oppskrytt synes jeg...det er en lang trapp?! Men området er flott,vi spiste på en restaurant rett ved som var bra. Hvis du går opp Spansketrappen og rett til venstre ligger det et utested på toppen med fantastisk utsikt! Liker dere å handle dyre merkeklær etc så er handlegaten rett ved Spansketrappen. Ved Colosseum er det lett å bli lurt av selgere som selger private omvisning. Bare stå i den vanlige køen! Dere trenger ikke privat omvisning. Det går såå tregt og det er bedre å lese seg opp på historien i forkant selv (hvis du ikke vet). Se på forum romanum! Mye transking opp på toppen,men det er mye historie knyttet til dette stedet. Anbefaler ikke de sightseeingbussene. Vi tok en slik og det var så dyrt og dårlig. Man må gå rundt for å se alt. Restauranter ligger overalt og endel av sjarmen er å finne seg en restaurant i en av små gatene. Anonymkode: e4df0...789
MiominMio Skrevet 8. april 2024 #6 Skrevet 8. april 2024 Rooooooma er bare magisk ❤️ Jeg har bodd flere steder og nå sist bodde vi oppe ved Termini - lett å ta seg rundt derfra. Så anbefalinger: 1. kom dere opp tidlig. Gjerne før byen våkner - det er da dere får se mange av over attraksjonene før kaoset starter. Mine anbefalinger: Trastevere - et must og særlig på kvelden da er det ofte sang og dans, god mat og bare gode vibes Trevi fontenen er jo et must, men de siste gangene har jeg stått opp tidlig før byen våkner og da får man se fontenen i ro og mak. Pantenon - vel verdt et besøk - man kan ikke annet enn å bli imponert over arkitekturen. Piazza Navone, Villa Borghese Vaktikanet - er nesten et must. Onsdager er det pave audiens så om du ikke er Katolikk eller spesielt interessert så tror jeg at jeg hadde drøyd å ta turen dit. Men starter man tidlig så kan man fint unngå køene. Vatikan museumene er absolutt verdt å få med seg. Jødiske ghettoen er nok ikke så velkjent, men absolutt verdt et besøk. Roma har jo et hav av nydelige kirkerom og alle har sin historie så det er bare å ta turen innom. Colosseum, Roma Fomarum, Piazza Venezia - dette er rett i nærheten av hverandre så ta gjerne turen dit. Altså Roma blir man uansett ikke ferdig med på 1,2 eller 3 +++ besøk - denne byen har alt. Man må bare suge det til seg. Gå på koselige restauranter, spis god mat og drikk god vin og bare nyt den herlige vinen som er i Roma. Så om man lurer på om jeg elsker Roma - oh yes. Min topp favoritt by av alle storbyer jeg har vært i rundt omkring i verden. Ps. Ser dere noen gladiatorer etc. løp motsatt vei God TUR 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #7 Skrevet 8. mai 2024 MiominMio skrev (På 8.4.2024 den 19.42): Rooooooma er bare magisk ❤️ Jeg har bodd flere steder og nå sist bodde vi oppe ved Termini - lett å ta seg rundt derfra. Så anbefalinger: 1. kom dere opp tidlig. Gjerne før byen våkner - det er da dere får se mange av over attraksjonene før kaoset starter. Mine anbefalinger: Trastevere - et must og særlig på kvelden da er det ofte sang og dans, god mat og bare gode vibes Trevi fontenen er jo et must, men de siste gangene har jeg stått opp tidlig før byen våkner og da får man se fontenen i ro og mak. Pantenon - vel verdt et besøk - man kan ikke annet enn å bli imponert over arkitekturen. Piazza Navone, Villa Borghese Vaktikanet - er nesten et must. Onsdager er det pave audiens så om du ikke er Katolikk eller spesielt interessert så tror jeg at jeg hadde drøyd å ta turen dit. Men starter man tidlig så kan man fint unngå køene. Vatikan museumene er absolutt verdt å få med seg. Jødiske ghettoen er nok ikke så velkjent, men absolutt verdt et besøk. Roma har jo et hav av nydelige kirkerom og alle har sin historie så det er bare å ta turen innom. Colosseum, Roma Fomarum, Piazza Venezia - dette er rett i nærheten av hverandre så ta gjerne turen dit. Altså Roma blir man uansett ikke ferdig med på 1,2 eller 3 +++ besøk - denne byen har alt. Man må bare suge det til seg. Gå på koselige restauranter, spis god mat og drikk god vin og bare nyt den herlige vinen som er i Roma. Så om man lurer på om jeg elsker Roma - oh yes. Min topp favoritt by av alle storbyer jeg har vært i rundt omkring i verden. Ps. Ser dere noen gladiatorer etc. løp motsatt vei God TUR Regner med du mente Forum Romanum. Er det ruiner som Colosseum? Litt usikker på hva det er? Anonymkode: ea9bd...050
MiominMio Skrevet 8. mai 2024 #8 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Regner med du mente Forum Romanum. Er det ruiner som Colosseum? Litt usikker på hva det er? Anonymkode: ea9bd...050 Sorry ble en skrivefeil som snek seg inn. Forum Romanum ligger rett ved siden av Colosseum og ka er ruiner. Du kan se en del fra gateplan eller gå inn på området.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #9 Skrevet 8. mai 2024 Ikke kast bort penger på dyr overnatting og dyre restauranter. Roma er jo ødelagt av masseturisme som mange andre storbyer. Selv bodd der i 6mndr. Reis dit i januar eller februar Januar er beste tiden, laveste nivået av turisme hele året er uke 2. Da har folk reist hjem fra nyttårsfeiringen. September har fortsatt kaos og varme. Det som mange overser som turist er jo hvordan de lokale egentlig har det, de lever i et samfunn gjennomsyret av korrupsjon og mafia-tilstander der de må betale under bordet for å drive restaurant/andre bedrifter for eks. Kommer en "kontrollør" innom fra myndighetene som krever penger for at de ikke skal stenge sjappa, helt vanlig. Ting ser rosa ut for oss Norske som kommer til Roma....sååå fint på overflaten.Tenk litt mer på dette når dere er ute å reiser i verden, alle land har korrupsjon. Selv Norge har mye, men Italia er nok ganske ekstrem. Anonymkode: 2b1bf...19f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #10 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke kast bort penger på dyr overnatting og dyre restauranter. Roma er jo ødelagt av masseturisme som mange andre storbyer. Selv bodd der i 6mndr. Reis dit i januar eller februar Januar er beste tiden, laveste nivået av turisme hele året er uke 2. Da har folk reist hjem fra nyttårsfeiringen. September har fortsatt kaos og varme. Det som mange overser som turist er jo hvordan de lokale egentlig har det, de lever i et samfunn gjennomsyret av korrupsjon og mafia-tilstander der de må betale under bordet for å drive restaurant/andre bedrifter for eks. Kommer en "kontrollør" innom fra myndighetene som krever penger for at de ikke skal stenge sjappa, helt vanlig. Ting ser rosa ut for oss Norske som kommer til Roma....sååå fint på overflaten.Tenk litt mer på dette når dere er ute å reiser i verden, alle land har korrupsjon. Selv Norge har mye, men Italia er nok ganske ekstrem. Anonymkode: 2b1bf...19f Litt merkelig å bruke ordet «overser». Vi vet jo at dette er utbredt, enda mer lenger sør, men vi kan jo ikke SE det. Anonymkode: ea9bd...050
enkefru Skrevet 8. mai 2024 #11 Skrevet 8. mai 2024 Har vært i Roma en gang, vil tilbake! Hadde alt for tett program for å rekke over "alt", så legg inn så du/dere har tid til bare å sluntre rundt og sette dere ned hvor enn det faller seg. Herlig atmosfære og nydelig by!
Karoline Eva Skrevet 8. mai 2024 #12 Skrevet 8. mai 2024 Stonegiant skrev (På 4.4.2024 den 13.37): Kona og jeg skal til Roma i September, tenkte vi. Hva gjør man, og hvor bor man? Har sett at området litt øst for Vatikanet skal være et godt sted å bo med mye i nærheten. Vi liker å se på gamle ting, og vi liker god mat. Gjerne billig gatemat. Vi prøver alt! Er det noen typiske turistfeller som må unngås? Vi vil gjerne se de mest kjente tingene, men samtidig liker vi ikke lange køer. Er September en bra måned å dra dit? Anbefaler å ta en tur til Trastevere ❤️
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #13 Skrevet 8. mai 2024 Karoline Eva skrev (1 minutt siden): Anbefaler å ta en tur til Trastevere ❤️ Hva gjøre der på dagtid? Lunsje? Anonymkode: ea9bd...050
Karoline Eva Skrevet 8. mai 2024 #14 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva gjøre der på dagtid? Lunsje? Anonymkode: ea9bd...050 spise, gå, nytte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå