Gå til innhold

Reisetips nord-italia


petrine91

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har bestilt tur til Italia til høsten. Vi flyr til Bergamo og tenkte å ha dette som base, men har lyst til å se Lake Como, Gardasjøen, Milano og kanskje en dagstur til Venezia. Har noen vært disse stedene før og har noen generelle tips til steder å se/besøke, hvordan komme seg dit osv? 
Ingen av oss har vært i Italia før, så vet ikke hvordan det er og komme seg rundt. Er det lettest med tog, buss eller å leie bil? Hvordan er det med parkering i Italia? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parkeringen er små og få, så om du leier en bil, så lei en liten Fiat 😅 vi kom ned i vår norske stasjonsvogn..  Den var altfor stor for gatene der og parkeringene. Trangt og "skummelt". Mange biler har bulker der, og jeg skjønner hvorfor 😅 vet ikke hvordan  det er med buss eller tog. Vi bodde i Erba, og så ikke buss eller tog der 

Anonymkode: 4216c...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet tanken om "base", og heller flyttet dere rundt. Bergamo er fin, men er gjort på 1-2 dager, og kjedelig å bruke mye tid på å kjøre frem og tilbake til samme by. Leie bil er nesten et must for å oppleve ting på best mulig måte, rundt sjøene er kollektivtransporten veldig dårlig. Opplever det som veldig enkelt og greit. Også i Bergamo by. 

Har vært på alle stedene du nevner. Ville først brukt tid ved Como (velg en av sjøene) to-tre netter, for eksempel i Menaggio. Derfra kan dere ta båt/dagsturer til Bellano, Belagio, og andre steder. Verona er fin, men dagstur holder. Venezia ville jeg bodd utenfor byen, og tatt toget inn, en kveld, og en dag, er nok, så får dere begge variantene av stemning. Avsluttet i Bergamo, som jeg også ville brukt som base for tur inn til Milano med kollektivtransport.  Mulig også kjøre litt opp i nord, i fjellene, det er flott. 

men personlig ville jeg nok tatt milano som storbytur på annet tidspunkt. Og heller brukt mer ved sjøene og nordover

Anonymkode: 69efc...ad0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville droppet tanken om "base", og heller flyttet dere rundt. Bergamo er fin, men er gjort på 1-2 dager, og kjedelig å bruke mye tid på å kjøre frem og tilbake til samme by. Leie bil er nesten et must for å oppleve ting på best mulig måte, rundt sjøene er kollektivtransporten veldig dårlig. Opplever det som veldig enkelt og greit. Også i Bergamo by. 

Har vært på alle stedene du nevner. Ville først brukt tid ved Como (velg en av sjøene) to-tre netter, for eksempel i Menaggio. Derfra kan dere ta båt/dagsturer til Bellano, Belagio, og andre steder. Verona er fin, men dagstur holder. Venezia ville jeg bodd utenfor byen, og tatt toget inn, en kveld, og en dag, er nok, så får dere begge variantene av stemning. Avsluttet i Bergamo, som jeg også ville brukt som base for tur inn til Milano med kollektivtransport.  Mulig også kjøre litt opp i nord, i fjellene, det er flott. 

men personlig ville jeg nok tatt milano som storbytur på annet tidspunkt. Og heller brukt mer ved sjøene og nordover

Anonymkode: 69efc...ad0

Takk for utfyllende svar! Så du anbefaler å leie bil når vi kommer til Bergamo og kjøre rundt, så booke hoteller de forskjellige stedene i forveien? Er vel litt skummelt og satse på at man finner noe ledig der nede når man er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldtur til Piza for å se det skjeve tårnet er verdt hele reisen til Italia. Leier dere bil og farter litt rundt er det overkommelig.

Anonymkode: 82d36...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petrine91 skrev (17 minutter siden):

Takk for utfyllende svar! Så du anbefaler å leie bil når vi kommer til Bergamo og kjøre rundt, så booke hoteller de forskjellige stedene i forveien? Er vel litt skummelt og satse på at man finner noe ledig der nede når man er der?

Det er slik vi gjør det, ja. Legger opp en rute. Utenfor sesong finner du noe, men aldri de beste stedene, det er et populært område. 

Bergamo flyplass er veldig ok med tanke på å leie bil, den er liten og oversiktlig. Og Bergamo er en ok by å kjøre i. Men dere bør jo ha litt erfaring som sjåfør og kartleser, om ikke kan ferien bli veldig stressende. 

Anonymkode: 69efc...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kveldtur til Piza for å se det skjeve tårnet er verdt hele reisen til Italia. Leier dere bil og farter litt rundt er det overkommelig.

Anonymkode: 82d36...89d

Pisa er verdt en stopp i løpet av livet. Men ikke tre timer hver vei for å ta en titt på et tårn i solnedgangen.

Ville uansett aldri anbefalt dette området for noen som flyr til Bergamo for første gang. I Nord-Nord-vest kunne jeg lett fylt 14+ dager med opplevelser, innenfor 1-2 timer kjøring mellom hvert sted. Piza kombineres best med Firenze, Luca, Cinque Terre, Portofino. Om dette frister mer enn tingene TS nevner ville jeg heller lagt hele oppholdet til denne regionen. 

Anonymkode: 69efc...ad0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er slik vi gjør det, ja. Legger opp en rute. Utenfor sesong finner du noe, men aldri de beste stedene, det er et populært område. 

Bergamo flyplass er veldig ok med tanke på å leie bil, den er liten og oversiktlig. Og Bergamo er en ok by å kjøre i. Men dere bør jo ha litt erfaring som sjåfør og kartleser, om ikke kan ferien bli veldig stressende. 

Anonymkode: 69efc...ad0

Skjønner :) Jeg er litt stressa med tanke på å kjøre i ett fremmed land og hvordan finne frem, men forhåpentligvis er samboer litt bedre der, hehe. Har aldri reist rundt sånn før, har alltid bare dratt på sånn charter turer hvor man er på samme hotell hele tiden og har transport til/fra flyplassen inkludert så det blir jo en ny opplevelse.

Men da burde vi ta kollektiv transport til Milano og kjøre til de andre stedene? Er det vanskelig å finne parkeringsplasser? Har hotellene egne osv? Lake Como blir førstepri hvertfall, det stedet har jeg alltid hatt lyst til å se 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petrine91 skrev (Akkurat nå):

Skjønner :) Jeg er litt stressa med tanke på å kjøre i ett fremmed land og hvordan finne frem, men forhåpentligvis er samboer litt bedre der, hehe. Har aldri reist rundt sånn før, har alltid bare dratt på sånn charter turer hvor man er på samme hotell hele tiden og har transport til/fra flyplassen inkludert så det blir jo en ny opplevelse.

Men da burde vi ta kollektiv transport til Milano og kjøre til de andre stedene? Er det vanskelig å finne parkeringsplasser? Har hotellene egne osv? Lake Como blir førstepri hvertfall, det stedet har jeg alltid hatt lyst til å se 😍

Lake Como er min favoritt i regionen. Det er så fint der. 

Her bytter vi på litt å kjøre. Men regelen er at begge er påkoblet, med unntak av transportetappene. Den i passasjersetet har god kontroll på hvor vi skal, hvor hotellet er, og veien, selv filvalg på motorveien. Den som kjører er kun ansvarlig for å manøvrere bilen, og følge med på trafikk. Og; pust. Det verste som kan skje (om man kan kjøre bil, da), er at den bak blir irritert. 

Med tanke på hotell så varierer det. Enkelte steder er det gratis, andre steder må man betale. Undersøk i forkant. Du bruker uansett google maps, så den kan vise dere til parkering. 

Anonymkode: 69efc...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petrine91 skrev (2 timer siden):

Jeg og samboeren min har bestilt tur til Italia til høsten. Vi flyr til Bergamo og tenkte å ha dette som base, men har lyst til å se Lake Como, Gardasjøen, Milano og kanskje en dagstur til Venezia. Har noen vært disse stedene før og har noen generelle tips til steder å se/besøke, hvordan komme seg dit osv? 
Ingen av oss har vært i Italia før, så vet ikke hvordan det er og komme seg rundt. Er det lettest med tog, buss eller å leie bil? Hvordan er det med parkering i Italia? 

 

Høst i nord Italia må tilbringes i Piemonte.. 

vingård besøk med smaking og trøffelfestivaler.. blir aldri lei den komboen!
Alba er en perfekt base👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
BBB12345 skrev (9 minutter siden):

Høst i nord Italia må tilbringes i Piemonte.. 

vingård besøk med smaking og trøffelfestivaler.. blir aldri lei den komboen!
Alba er en perfekt base👍

Verken jeg eller samboer er noe store vindrikkere🙈 Hehe, så blir nok ingen vingård besøk på oss. Pizza, pasta og iskrem derimot- det er en av de største grunnene til at jeg vil reise til Italia 😍

Endret av petrine91
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Lake Como er min favoritt i regionen. Det er så fint der. 

Her bytter vi på litt å kjøre. Men regelen er at begge er påkoblet, med unntak av transportetappene. Den i passasjersetet har god kontroll på hvor vi skal, hvor hotellet er, og veien, selv filvalg på motorveien. Den som kjører er kun ansvarlig for å manøvrere bilen, og følge med på trafikk. Og; pust. Det verste som kan skje (om man kan kjøre bil, da), er at den bak blir irritert. 

Med tanke på hotell så varierer det. Enkelte steder er det gratis, andre steder må man betale. Undersøk i forkant. Du bruker uansett google maps, så den kan vise dere til parkering. 

Anonymkode: 69efc...ad0

Takk for tips :) Hva burde man se i Lake Como? Det er vel dyrt og bo på de mest populære stedene? Men vil gjerne se de fineste områdene og få med meg mest mulig når vi først skal dit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (15 minutter siden):

Høst i nord Italia må tilbringes i Piemonte.. 

vingård besøk med smaking og trøffelfestivaler.. blir aldri lei den komboen!
Alba er en perfekt base👍

Jeg har vært i Piemonte mange ganger. Men unngår høsten. I alle fall vinhøsten.

Da har de ikke tid til deg. 

Jeg velger meg Mai i Piemonte. Fantastisk temperatur, grønne åkre, vinbønder som har godt med tid og ønsker deg velkommen til gården. Tilbyr gratis vin.

Flyr imidlertid da alltid inn til Nice, og kombinerer med litt riviera. Selv om det er lengre gir det større variasjon, da veien Bergamo-Piemonte er litt kjedelig. 

Anonymkode: 69efc...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

petrine91 skrev (1 minutt siden):

Takk for tips :) Hva burde man se i Lake Como? Det er vel dyrt og bo på de mest populære stedene? Men vil gjerne se de fineste områdene og få med meg mest mulig når vi først skal dit

Jeg har ikke særlig sansen for Como by, men den er jo ok om du vil shoppe litt, og ha litt større utvalg i restauranter. Hotell er imidlertid dyrere, og bademulighetene ikke like gode.

Menaggio er en favoritt for å bo. Grand Hotel, velg da sjøutsikt. Godt tilbud av restauranter på kveld. Et perfekt utgangspunkt for dagsturer via båt. Blant annet Bellagio - verdt et besøk, dropp å bo der. Unngå også områdene i nord, der er det mye camping, og ikke fullt så flott. Bellano og Varenna er mer sjarmerende plasser, som fortsatt har litt å by på, og båtforbindelse. Ellers kan du finne små agriturismo som ligger litt oppe i fjellsidene. Eller på mindre plasser. Litt avhengig av hva dere ønsker. 

Prisnivået er relativt høyt. (Slik er det egentlig i hele Nord-Italia nå, men dyrere akkurat i Como) Med budsjett så finnes det nok flere muligheter rundt Garda. Men det kommer jo litt an på hvor mye kvalitet, basseng etc, betyr for dere. 

Como er et mye mindre område enn hva du skulle tru. Du kjører rundt hele sjøen på bare 3-4 timer. Så det er jo også et sted man drar for å bare slappe av, nyte utsikt, vann, mat, ikke sightse. 

Anonymkode: 69efc...ad0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, petrine91 said:

Skjønner :) Jeg er litt stressa med tanke på å kjøre i ett fremmed land og hvordan finne frem, men forhåpentligvis er samboer litt bedre der, hehe. Har aldri reist rundt sånn før, har alltid bare dratt på sånn charter turer hvor man er på samme hotell hele tiden og har transport til/fra flyplassen inkludert så det blir jo en ny opplevelse.

Men da burde vi ta kollektiv transport til Milano og kjøre til de andre stedene? Er det vanskelig å finne parkeringsplasser? Har hotellene egne osv? Lake Como blir førstepri hvertfall, det stedet har jeg alltid hatt lyst til å se 😍

Anbefaler kollektiv transport i Milano. T-banen der er billig, effektiv og veldig enkelt å forholde seg til når man skjønner hvordan linjene fungerer. Like lett som i Oslo. 

Om spektakulære fjell og natur er deres greie kan jeg anbefaler Sør-Tirol i nord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å finne frem er nok noe som går greit. Veiene i de små byene er ofte trange og snirklete, i hvert fall der et ligger i høyden.

Dere burde og besøke Cinque Terre. 

Vi tok tog fra Milano til genova og langs kysten og det gikk veldig greit, men skjønner at det kan være greit å ha bil.

Anonymkode: df877...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

petrine91 skrev (21 timer siden):

Jeg og samboeren min har bestilt tur til Italia til høsten. Vi flyr til Bergamo og tenkte å ha dette som base, men har lyst til å se Lake Como, Gardasjøen, Milano og kanskje en dagstur til Venezia. Har noen vært disse stedene før og har noen generelle tips til steder å se/besøke, hvordan komme seg dit osv? 
Ingen av oss har vært i Italia før, så vet ikke hvordan det er og komme seg rundt. Er det lettest med tog, buss eller å leie bil? Hvordan er det med parkering i Italia? 

 

Jeg ville droppet Bergamo som base. 

Leie bil for noen dager, og hotell ved en av sjøene. 

Deretter ville jeg hatt Milano som base (dropp bil i Milano). Velg hotell som ligger i gangavstand til hovedjernbanestasjonen (ikke verdens hyggeligste område på kveldstid, men det er lett å finne taxi).  Det er hurtigtog fra Milano som bringer dere til Venezia på null komma niks. Sjekk ut blant annet Italo-toget, ofte gode tilbud på billetter. Firenze er også bare 2 små timer unna, så perfekt for en dagstur. Det er også gode togforbindelser fra Milano nedover vestkysten (blant annet Cinque Terre). 

Hvordan det generelt er med parkering i Italia, er helt umulig å svare på. Det kommer helt an på hvor du skal. Inne i byene er det ofte supertrangt og vanskelig med parkering. Så et tips er å ikke ta med bilen inn i byer, spesielt ikke i byenes "centro storico". Parker utenfor, og ta shuttlebuss eller annen kollektiv evt. taxi inn til byene. Endel byer har store, gratis parkeringsplasser utenfor bygrensen. Utenom "centro storico" i mange byer, er det etter min erfaring ofte helt greit å finne parkering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (3 timer siden):

Jeg ville droppet Bergamo som base. 

Leie bil for noen dager, og hotell ved en av sjøene. 

Deretter ville jeg hatt Milano som base (dropp bil i Milano). Velg hotell som ligger i gangavstand til hovedjernbanestasjonen (ikke verdens hyggeligste område på kveldstid, men det er lett å finne taxi).  Det er hurtigtog fra Milano som bringer dere til Venezia på null komma niks. Sjekk ut blant annet Italo-toget, ofte gode tilbud på billetter. Firenze er også bare 2 små timer unna, så perfekt for en dagstur. Det er også gode togforbindelser fra Milano nedover vestkysten (blant annet Cinque Terre). 

Hvordan det generelt er med parkering i Italia, er helt umulig å svare på. Det kommer helt an på hvor du skal. Inne i byene er det ofte supertrangt og vanskelig med parkering. Så et tips er å ikke ta med bilen inn i byer, spesielt ikke i byenes "centro storico". Parker utenfor, og ta shuttlebuss eller annen kollektiv evt. taxi inn til byene. Endel byer har store, gratis parkeringsplasser utenfor bygrensen. Utenom "centro storico" i mange byer, er det etter min erfaring ofte helt greit å finne parkering. 

Takk for tips :) Tenkte bare det var lettvindt å ha Bergamo som base siden det er billig å bo der og vi flyr derfra, men er nok bedre å leie bil og bo litt rundt skjønner jeg.

Tenkte bare å leie bil via Ryanair sin tjeneste, så kjøre til Lake Como og finne ett sted å bo der. Noen som har noe å anbefale her? Hvor det er lettvindt og komme seg rundt og få sett litt ting, hvor det er greit med parkering osv? Hva burde man egentlig få med seg ved Lake Como?

Deretter tenkte vi kanskje å kjøre mot Gardasjøen og Verona og bruke en dag der før vi drar mot Venezia, så kanskje Milano siste dagene dersom det blir noe tid, så tilbake til Bergamo for å fly hjem. Vi blir der bare 1 uke, så har ikke allverden med tid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en tur innom Brescia, en koselig gammel by med masse historie 🥰 jeg var der en kort tur for jobb for litt siden og skulle gjerne sett mer av byen :) 

Anonymkode: fa673...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke har noen spesiell planer som gjør at dere må ha bil kan tog virkelig anbefales. Det meste av reisen til og fra storbyen blir både billigere og enklere med tog. Da har dere også muligheten til å senke skulderen litt fremfor å stresse over trafikk og parkering. Benytter dere motorveiene for å komme dere kjappest mulig frem vil dere heller ikke se noe mer langs veien på disse bilturen enn dere vil fra tog.

Med kun en uke ville jeg også prioritert hva som er viktigst for dere. Italia springer ikke fra dere og dere kan alltids reise tilbake. Blir fort mye stress om du skal oppleve "alt" på en tur. 

Anonymkode: d89a4...601

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...