Gå til innhold

Valpeyoga- hvem eier valpene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem er det som eier disse valpene? 

Lånes de ut fra oppdrettere?

Avles de og selges billig når de ikke er yoga-valper mer?

Er det yogadeltagerne som har med egne valper?

Anonymkode: 322a6...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valpeyoga, en internasjonal trend der deltakerne gjør yoga omgitt av valper, har nådd Norge. Dyrebeskyttelsen Norge advarer mot å delta på valpeyoga, fordi de mener det kan være brudd på dyrevelferdsloven. To 22-år gamle kompiser, William Lien Karlsen og Jeppe Oppegård, står bak Norges første valpeyoga-tilbud.for 3 døgn siden
 

Valpeyoga har kommet til Norge: – Utnytter forsvarsløse dyr

 

https://www.vg.no/nyheter/i/O8RQ9A/dyrebeskyttelsen-kritiserer-valpeyoga-i-oslo

https://www.dyrebeskyttelsen.no/2024/03/20/valper-skal-ikke-jobbe-i-et-yogastudio/

 

Utifra disse utdragene fra nett ser det ut til at det er yogainstruktørene som skaffer valpene, eller treningsstedet. Det er jo rett og slett forkastelig.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må jo eie desse valpekullene, og det er ihvertfall ikke noen seriøs oppdretter. Dette er vel den værste typen sosialisering av valp som jeg har hørt om. Dette er jo bare tåpelig….. Alle vet jo at et kull med små valper tisser og bæsjer hele tiden, det må jo være mye gris i den yoga salen😬 med mindre de gjør slik som det ble avslørt i England; la vær å gi de vann….

Anonymkode: 6dd54...35d

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var en aprilsnarr da jeg leste om det. 

Jeg har ingen kunnskap om hund/oppdrett, men kan da ikke tenke meg at noen seriøse vil selge/leie ut valper til dette??

Men det finnes nok useriøse og alt kan kjøpes for nok penger.

Anonymkode: 322a6...c2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var sånn at oppdrettere tar med valper til yogastudiet for miljøtrening/sosialisering? 

 

Anonymkode: 05af7...fd4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Trude Mostue, som er en rimelig oppegående veterinær, så kan dette være positivt for valpene om de har mulighet til å trekke seg tilbake når de øsker det og nok tilgang på mat og vann.

Anonymkode: 8c5f3...285

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I følge Trude Mostue, som er en rimelig oppegående veterinær, så kan dette være positivt for valpene om de har mulighet til å trekke seg tilbake når de øsker det og nok tilgang på mat og vann.

Anonymkode: 8c5f3...285

:sjokkert: hvilken sten har du sovet under de siste ti årene? Den dama er jo spik spenna gæren! 

Anonymkode: 6c99b...a09

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

:sjokkert: hvilken sten har du sovet under de siste ti årene? Den dama er jo spik spenna gæren! 

Anonymkode: 6c99b...a09

Vet du noe som ikke jeg vet? Det har vært litt storm rundt henne pga helt andre ting enn det som har med yrket hennes å gjøre. Rent faglig har jeg forstått det det slik at hun er svært god.

Anonymkode: 8c5f3...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere googler puppy yoga Norge, så finner dere navnet på  oppdretteren som hadde de hvite små krøllevalpene i artikkelen om puppy yoga Norge. På fb siden til oppdretteren kritiserer hun artikkelen, og skriver at hun og valpene var der på besøk i en time.

Men om disse skal drive "stort" med faste yogatimer ,samt events (som de tilbyr) så er de avhengig av en god del valper.  Så hvordan dette Kan foregå på dyreveldferssmessig bra vis kan jeg ikke skjønne.

 

Anonymkode: 322a6...c2a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert sånne useriøse oppdrettere som skal tjene mest mulig penger på hundene sine. Sånne som uten problem setter valper på tisper flere løpetider etter hverandre. Sånne som driver med rovdrift rett og slett. Håper de blir meldt til Mattilsynet.

Anonymkode: d62c1...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg trodde det var sånn at oppdrettere tar med valper til yogastudiet for miljøtrening/sosialisering? 

 

Anonymkode: 05af7...fd4

Det er vel det som blir sagt om valpene i Norge i alle fall. Problemet er vel at denne type sosialisering, med villt fremmede, ikke-hundekyndige personer er ganske risikabelt i den sårbare fasen så små valper er i. 

Anonymkode: bd95e...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I følge Trude Mostue, som er en rimelig oppegående veterinær, så kan dette være positivt for valpene om de har mulighet til å trekke seg tilbake når de øsker det og nok tilgang på mat og vann.

Anonymkode: 8c5f3...285

Nei, hun er absolutt ikke rimelig oppegående. En god veterinær hadde aldri bifalt denne typen sosialisering av valper. En dyrlege kan behandle skader på en hund, men de har ikke noe særlig kunnskap om oppdragelse - og akkurat det setter hun to streker under med en slik uttalelse.

Anonymkode: 6dd54...35d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Helt sikkert sånne useriøse oppdrettere som skal tjene mest mulig penger på hundene sine. Sånne som uten problem setter valper på tisper flere løpetider etter hverandre. Sånne som driver med rovdrift rett og slett. Håper de blir meldt til Mattilsynet.

Anonymkode: d62c1...da1

Jeg tror Dyrebeskyttelsen har meldt de til mattilsynet. 
 

Forferdelig opplegg, kan ikke skjønne at folk deltar på sånt. Håper det blir raskt slutt på dette

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, hun er absolutt ikke rimelig oppegående. En god veterinær hadde aldri bifalt denne typen sosialisering av valper. En dyrlege kan behandle skader på en hund, men de har ikke noe særlig kunnskap om oppdragelse - og akkurat det setter hun to streker under med en slik uttalelse.

Anonymkode: 6dd54...35d

Helt enig. Hun virker veldig useriøs på meg. Tar betalt for det meste tenker jeg. Kjendisveterinær er ikke ensbetydende med flink veterinær. 

Anonymkode: d62c1...da1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et studio lagde en spesiell event, uten at det er fast på timeplanen.

En oppretter velger å ta med valpene, for litt sosialisering.

Så mediene, dyrebeskyttelsen, kjenidsveterinær, og nå KG, hiver seg på... 

Godt å vite vi ikke har skikkelige problemer i dette alndet. 

Anonymkode: 49167...fd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Et studio lagde en spesiell event, uten at det er fast på timeplanen.

En oppretter velger å ta med valpene, for litt sosialisering.

Så mediene, dyrebeskyttelsen, kjenidsveterinær, og nå KG, hiver seg på... 

Godt å vite vi ikke har skikkelige problemer i dette alndet. 

Anonymkode: 49167...fd7

det er en fast greie, man kan bestille time der nå. Koster 500 kr for en time. 

I følge de som driver dette bruker de valper som er over 7 uker, og hvis de skal ut i nye hjem så er jo det når de er 8 uker. Det er altså kun 1 uke der hvor valpene kan være på yoga før de skal flytte i sitt nye hjem. Da må enten driverne finne veldig mange valpekull, eller gå på akkord med dyrevelferden. 

De som arrangerer dette kan godt hende at de har god kontroll på dyrevelferden nå i oppstarten, men jeg skjønner ikke helt hvordan de skal klare å opprettholde det etterhvert når de skal tjene penger og ha et større volum på dette. Det man ser i utlandet er at valpene ikke får nok hvile, og at de tar fra de vann sånn at de ikke skal tisse. Syns det er bra at dyrebeskyttelsen sier fra med en gang om at dette ikke er en bra form for aktivitet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å påstå at Trude Mostue er en oppegående veterinær er vel på linje med å mene at Sophie Elise er en klok og reflektert samfunnsdebattant. 

Anonymkode: 4c553...f43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje ikke satt meg godt nok inn i dette, men som tidligere oppdretter setter jeg litt spørsmålstegn ved aldre på valpene ?
Det kan være  en fin måte for sosialisering av valpene, de møter forskjellige mennesker, opplever forskjellige miljøer osv. Samtidig er det jo veldig  viktig at valpene får tilgang til ro og hvile når det er behov for det.
Jeg er ikke udelt negativ til tiltaket.

Anonymkode: 0596f...94d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å påstå at Trude Mostue er en oppegående veterinær er vel på linje med å mene at Sophie Elise er en klok og reflektert samfunnsdebattant. 

Anonymkode: 4c553...f43

Jeg vet lite om henne, men blir nysgjerrig: Hva galt er det hun har gjort?

Anonymkode: 1cd89...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene oppdretteren de bruker har hatt rundt 30 kull de siste årene. Bare det antallet kull sier at han er mer opptatt av pengene enn valpene. 

Anonymkode: 93b88...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...