Gå til innhold

Snill NAV-veileder ble plutselig sjalu


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud, rull inn. Hun er neppe sjalu. Så dumt, hvorfor skulle hun være det? 😅 hev deg over de følelsene du sitter på, gi litt faen og legg deg til å sove. 

Anonymkode: 5289b...ffc

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du er sjalu på henne.

Anonymkode: 2ead4...58f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som satte seg på bakbeina og hengte seg opp i riktig bruk av ord. 
 

Uansett om det så var riktig det hun sa til deg om at du ikke er kvalifisert, så er det uprofesjonelt av henne å uttale seg til deg om det. Altså, det at hun i det hele tatt sier det til deg hører ikke hjemme i en dialog mellom dere, og jeg tipper det er der du har følt at noe ikke helt stemmer.

Dessuten merket du sikkert en endring i henne, at hun plutselig ble litt annerledes eller litt rar, det er sikkert ikke uten grunn at du følte det du følte og som du kalte sjalu. (Irriterer meg over alle som bare avfeide hele problemstillingen her)

Og det mener jeg du har rett i. 

Om det er slik at hun har søkt på samme stilling som deg så skal hun egentlig skjønne av seg selv at dette ikke er et tema dere skal gå inn på i deres dialog der hun er din veileder, det fører til en rollekonflikt som det er hennes ansvar å forhindre. 

Jeg ville tatt det opp med sjefen at hun har sagt dette. 

Anonymkode: 5add9...ae7

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 23.17):

NAV-veilederen min har vikariat. Det viste seg tilfeldigvis at jeg har søkt på hennes stilling, som nå er utlyst som fast. Hun har nok også søkt.

Jeg vet hun vil være den foretrukne og kan vise til erfaring. Hun ble likevel veldig sjalu.  Hun sa jeg ikke er kvalifisert og bør søke jobb på kundesenteret.

Det ødela min selvtillit. Hun har ellers vært hyggelig.  Jeg ble også fornærmet og tenker på dette. Bør jeg konfrontere henne. Jeg tenker på dette og får ikke sovet.

Jeg er kvalifisert for stillingen men har bare litt erfaring fra relevant arbeid siden jeg ble langvarig syk.

Anonymkode: cb347...1a2

Jeg forstår det slik at det ikke er hun som har tatt opp at du har søkt på stillingen hun sitter i, men at du har nevnt det for henne. Hun har i løpet av vikariatet sitt fått god innsikt i hva stillingen innebærer, og har gjennom rollen som veileder for deg også en oversikt over dine kvalifikasjoner og utfordringer. Mest sannsynlig har hun vært ærlig, når hun sa at hun mente du ikke er kvalifisert.

Å bli fornærmet og mene at "selvtilliten ble ødelagt" av det her, tyder på at du ikke er klar for å jobbe som veileder i Nav, der du jevnlig vil møte mennesker som har en negativ innstilling til deg og måten du jobber på (slik som du også utviser for din veileder). Om du er så nærtagende og usikker på deg selv, vil du ikke holde lenge i den type stilling før du er sykemeldt igjen. Det er mange måter å bli mer robust og trygg på seg selv, så jeg sier ikke at du ikke kan ha den typen stilling og mestre den godt, men ut fra det du skriver er det ikke noe som tyder på at du er der i dag. 

Jeg kan ikke se noen grunn til at hun skal være sjalu, da du ikke er noen trussel for henne, i og med at hun allerede sitter i et vikariat for stillingen. Selv om stillinger lyses ut så går det gjerne til noen som internt om de søker (så fremt den som er i vikariat ikke mangler en utdannelse de krever for å gi fast stilling, og en ekstern søker har det i tillegg til relevant kompetanse).  Jeg tror hun rett og slett forsøkte å veilede deg (uten å være spesielt dyktig i det), og at du projiserer egne tanker og følelser over på henne. 

Jeg hadde AAP i mange år, og hadde flere ulike veiledere. Noen var temmelig direkte og nådeløst negative i sine tilbakemeldinger på mine ønsker og planer for fremtiden, men i ettertid ser jeg at de hadde rett. Det å lære å se realistisk på ting trenger ikke å være negativt,  å kunne erkjenne egne begrensninger er veldig nyttig, det trenger ikke å bety at man gir opp, men justerer veien videre så det er større sjanse for å lykkes. 



 

Anonymkode: 1109a...9ca

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som at hun har gitt deg en realistisk tilbakemelding på at du neppe får jobben - noe du selv også vet og sier.

Og så gitt deg et bra tips på hvordan du kan få en fot innenfor via jobb som ikke krever like mye erfaring på forhånd - som jo er jobben hennes?

Skjønner ærlig talt ikke problemet her - annet enn at det kanskje føltes litt kleint for deg da hun oppdaget at du hadde søkt på hennes stilling, tidligere vikariat.

 

Anonymkode: 50f13...9e3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hun er i jobb, men er sjalu på deg fordi du ikke er i jobb? Eller føler hun seg truet av deg? Tviler på at du stiller sterkest til den stillingen, noe også du bekrefter, så hva er hun sjalu på?

Anonymkode: 12c65...c9b

Kanskje hun er sjalu fordi TS har såpass superfantastisk NAV -veileder  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 23.17):

NAV-veilederen min har vikariat. Det viste seg tilfeldigvis at jeg har søkt på hennes stilling, som nå er utlyst som fast. Hun har nok også søkt.

Jeg vet hun vil være den foretrukne og kan vise til erfaring. Hun ble likevel veldig sjalu.  Hun sa jeg ikke er kvalifisert og bør søke jobb på kundesenteret.

Det ødela min selvtillit. Hun har ellers vært hyggelig.  Jeg ble også fornærmet og tenker på dette. Bør jeg konfrontere henne. Jeg tenker på dette og får ikke sovet.

Jeg er kvalifisert for stillingen men har bare litt erfaring fra relevant arbeid siden jeg ble langvarig syk.

Anonymkode: cb347...1a2

Klassisk eksempel på projisering. Du er misunnelig på henne, og psyken din snur det på hode - og får det til at hun er misunnelig på deg.

Uansett, ikke handle på følelsene dine - å lage noe drama ut av dette vil kunne ødelegge dine sjanser for jobb i etaten. 

Anonymkode: 03084...f15

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 23.17):

NAV-veilederen min har vikariat. Det viste seg tilfeldigvis at jeg har søkt på hennes stilling, som nå er utlyst som fast. Hun har nok også søkt.

Jeg vet hun vil være den foretrukne og kan vise til erfaring. Hun ble likevel veldig sjalu.  Hun sa jeg ikke er kvalifisert og bør søke jobb på kundesenteret.

Det ødela min selvtillit. Hun har ellers vært hyggelig.  Jeg ble også fornærmet og tenker på dette. Bør jeg konfrontere henne. Jeg tenker på dette og får ikke sovet.

Jeg er kvalifisert for stillingen men har bare litt erfaring fra relevant arbeid siden jeg ble langvarig syk.

Anonymkode: cb347...1a2

Akkurat hva mener du at hun skulle vært sjalu på?

Anonymkode: 1ddf0...7cc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Akkurat hva mener du at hun skulle vært sjalu på?

Anonymkode: 1ddf0...7cc

At en "ressussvak" person som jeg er i hennes øyner, mener er kvalifisert til å konkurrere med henne.  Ts

Anonymkode: cb347...1a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At en "ressussvak" person som jeg er i hennes øyner, mener er kvalifisert til å konkurrere med henne.  Ts

Anonymkode: cb347...1a2

Så ho er sjalu på at du har sjølvtillitt? 

Anonymkode: cfd8a...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

At en "ressussvak" person som jeg er i hennes øyner, mener er kvalifisert til å konkurrere med henne.  Ts

Anonymkode: cb347...1a2

Hva mener du egentlig her? 

Synes du selv at du er ressurssvak? 

Tror du hun mener du er ressurssvak? I såfall hvorfor tror du det? 

 

Anonymkode: 33378...9bd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hvorfor TS reagerer. Min opplevelse som jobbsøker er at veiledere er overpositive til stillinger jeg selv ser jeg ikke er kvalifisert til. Men de prøver å være positive med å si at det skader ikke å søke uansett. 

Eksempel, jeg har null ledererfaring men likevel har de foreslått å søke på en jobb seksjonssjef som krever mange års erfaring som leder for å være kvalifisert, + en helt haug med andre egenskaper.

Da er det plutselig litt rart å bli møtt med "du er nok ikke kvalifisert til denne stillingen" på en jobb hun vil søke på, når veilederen også har søkt på denne. 

Jeg tenker uansett det er det som ansetter som vurderer det. NAV anser det jo som god trening å skrive søknader og være litt på å vurdere alle muligheter, så hvorfor skal ikke klienter kunne søke på stillinger i NAV også?

Anonymkode: b0e7e...1ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

At en "ressussvak" person som jeg er i hennes øyner, mener er kvalifisert til å konkurrere med henne.  Ts

Anonymkode: cb347...1a2

Men du konkurrerer jo ikke med henne når du ikke har kvalifikasjonene som kreves?

Anonymkode: 1ddf0...7cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du konkurrerer jo ikke med henne når du ikke har kvalifikasjonene som kreves?

Anonymkode: 1ddf0...7cc

Ser nå at du er kvalifisert. Men uansett så er jeg ganske sikker på at i denne situasjonen så projiserer du dine egne følelser over på henne, eller at du ønsker veldig hardt at hun skal være sjalu.

Anonymkode: 1ddf0...7cc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalu eller realistisk??

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så mange søppelsvar ts får. Det er bare fordi hun er under Nav. Jeg er sikker på at ts har et poeng her. 

Anonymkode: ea7bd...c40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gud så mange søppelsvar ts får. Det er bare fordi hun er under Nav. Jeg er sikker på at ts har et poeng her. 

Anonymkode: ea7bd...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gud så mange søppelsvar ts får. Det er bare fordi hun er under Nav. Jeg er sikker på at ts har et poeng her. 

Anonymkode: ea7bd...c40

Du er helt sikker på at du har belegg for å hevde dette?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 23.17):

NAV-veilederen min har vikariat. Det viste seg tilfeldigvis at jeg har søkt på hennes stilling, som nå er utlyst som fast. Hun har nok også søkt.

Jeg vet hun vil være den foretrukne og kan vise til erfaring. Hun ble likevel veldig sjalu.  Hun sa jeg ikke er kvalifisert og bør søke jobb på kundesenteret.

Det ødela min selvtillit. Hun har ellers vært hyggelig.  Jeg ble også fornærmet og tenker på dette. Bør jeg konfrontere henne. Jeg tenker på dette og får ikke sovet.

Jeg er kvalifisert for stillingen men har bare litt erfaring fra relevant arbeid siden jeg ble langvarig syk.

Anonymkode: cb347...1a2

Tror ikke hun ble hverken sjalu eller misunnerlig, for det er ingenting å være sjalu eller misunnerlig på.

Men det var taktløst av henne som veileder å snakke deg ned rundt en jobb som dere begge har søkt på. Det burde hun holdt seg for god til! 

Utover det bør du kanskje søke på kundesenteret også, så mulig det var noe velmenende bak kommentaren hennes. 

Jeg tror ikke hun mente noe vondt i det, selv om kommentaren var sleivete.

Så du bør ikke konfrontere henne, eller la deg bli fornærmet over det. Hev deg over det, og la det gå. Søk på begge jobbene du! Måtte den beste av dere vinne. Lykke til! :)  

Endret av Bombasi
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lignende erfaring med en veileder via NAV. 

Er høyt utdannet og havnet i NAV-systemet på grunn av sykdom. Var veldig fornøyd med de jeg møtte på i NAV, men jeg endte etterhvert hos et firma som skal hjelpe dem å få folk ut i arbeidstrening. Det var en sjokkerende opplevelse, for å si det mildt!

Anonymkode: 71198...a55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...