AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Eks samboer og mor til mine barn har fått ny kjæreste, dem ble sammen rett etter det ble slutt. Hun var utro mot meg med denne typen. Jeg har gått videre og valgt å fokusere på barna våre. Vi har bestemt at jeg skal ha ungene i helgene og hun dem i uke dagene. Jeg skal nå flytte nærmere og bytte jobb for jeg ønsker å ha omsorgen 50/50. Men det tar tid da jeg må få meg jobb først. Nå har eldste barnet mitt begynt å si pappa til den nye typen hennes, eldste barnet mitt er 5år. Jeg ble veldig overrasket og merket det var litt vondt. Dette tok jeg opp med barne mor men da ble hun veldig sint på meg og mente de må få kalle dem hva han vil. Hun ble i veldig forsvar posisjon, jeg er litt dårlig på å si i fra for jeg er veldig vandt til at hun tar kontrollen når vi var sammen, jeg prøvde i samråd med terapeuten våres om at hun kunne la meg får styre skuta litt, men det gikk hun ikke med på Så jeg føler meg veldig liten i situasjonen, snakket med psykologen min og han mente på at dette er viktig å prate om og at barne mor må respektere min rolle som far og da være med å lære barna til å lære dem hvilke roller vi har i dems liv. Men som nevnt over er ikke det så lett. Har noen andre her vært i en slik situasjon? Hva gjorde dere med det? Jeg vurderer jo veldig å bare akseptere det, men jeg blir så lei meg. Anonymkode: 1bd69...01e 2 12
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #2 Skrevet 3. april 2024 Dersom dette er noe BARNET selv har kommet med så syns jeg det blir feil å gjøre noe med det/si noe på det, stanse det. Er det noe mor eller ny partner har bedt barnet si så syns jeg det blir feil. Eldste her kaller fars nye samboer for mami og min nye samboer for papi. Dette var noe barnet kom med selv. Min nye samboer syns i første omgang at det var noe ukomfortabel at barnet valgte dette, men ettersom vi fikk barn sammen syns han det ble veldig naturlig da det føltes feil dersom 1 av 3 barn i huset skulle brukt fornavn. Anonymkode: 89514...8f8 2 1 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #3 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dersom dette er noe BARNET selv har kommet med så syns jeg det blir feil å gjøre noe med det/si noe på det, stanse det. Er det noe mor eller ny partner har bedt barnet si så syns jeg det blir feil. Eldste her kaller fars nye samboer for mami og min nye samboer for papi. Dette var noe barnet kom med selv. Min nye samboer syns i første omgang at det var noe ukomfortabel at barnet valgte dette, men ettersom vi fikk barn sammen syns han det ble veldig naturlig da det føltes feil dersom 1 av 3 barn i huset skulle brukt fornavn. Anonymkode: 89514...8f8 Jeg tror dette er nok noe hun(barnemor) har funnet på dessverre 😕 Anonymkode: 1bd69...01e
Paneera Skrevet 3. april 2024 #4 Skrevet 3. april 2024 Klarer du å se det slik at du er biologisk far, men at barnet kan ha "flere fedre"? Altså flere i livet som fyller en viktig rolle i barnets liv? 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #5 Skrevet 3. april 2024 Jeg husker enda hvor sint faren min ble den gagen jeg kalte stefaren min pappa, at det turte jeg aldri igjen å gjøre. Jeg skjønner at det er vondt for deg, men om barnet selv ønsker å kalle han for pappa, så la barnet få lov. Selv om stefar kalles pappa, er det ingen som kan ta fra barnet de følelsene han føler for deg. Anonymkode: 7c26e...308 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #6 Skrevet 3. april 2024 Din eks virker å være veldig usympatisk og vanskelig, så det er viktig at du tør ta din plass. Husk at du beskytter dine barn ved å vise at du er tydelig tilstede for barna. Ikke la henne overkjøre deg. Når det er sagt så tenker jeg at hvis barna har et godt og nært forhold til han som lever sammen med deres mor, så er det en god ting for barna. Hva barna kaller ham er mindre viktig. Unntaket er hvis det er slik at barnas mor og han har fortalt barna at de skal kalle ham pappa - det mener jeg er manipulering og kontrollerende adferd for å såre deg. Problemet med slik manipulering er at det også skader barna. Så - om barna selv har kommet på å kalle ham pappa er det greit, men om de er blitt lært til at de må kalle ham det, da er det ikke greit. Så er det slik at hva barna dine kaller ham, det minker ikke din rolle eller din viktighet for barna. Han blir aldri deres biologiske far, selv om de kaller ham for pappa. Hva kaller de deg? Jeg tenker at pr. i dag så bor barna mer sammen med ham enn deg, og barna er små. Når du begynner å ha barna 50 % så tenker jeg at forholdet ditt til barna vil bli nærere igjen også, og da vil ting gå seg til. Men ta gjerne opp på familievernkontoret, med eller uten barnas mor, hva som skjer. Se om du kan greie å være glad for at barna dine har en fornuftig (håper jeg) mann i sin hverdag, ikke se på ham som en trussel. Skap din egen farsrolle og ditt eget gode og nære forhold til dine barn, og la det tale for seg selv. Det er heller ikke noe i veien for at barna kan kalle dere begge for pappa - barn skiller lett mellom hvilken pappa det er snakk om, og andre vil forstå ut fra sammenhengen om det er deg eller han andre barnet snakker om. Husk at den andre mannen ikke truer din stilling som far,uansett hva de kaller ham ❤️ (Men den eksen skal du være glad er en eks, for hun høres ikke helt god ut..) Anonymkode: 0f887...cc5 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #7 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror dette er nok noe hun(barnemor) har funnet på dessverre 😕 Anonymkode: 1bd69...01e Da er det en samtale du må ta med mor om dette. For man skal ikke "påtvinge" barn å gi andre mennesker roller i deres liv. Ikke rett av mor. MEN - syns barnet dette er greit og er komfortabel med det så må man igjen vurdere om det er noe man bør akseptere for barnets beste. Anonymkode: 89514...8f8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #8 Skrevet 3. april 2024 Forstår godt at dette gjør vondt ❤️ Jeg tenker følgende: du må få styre skuta mer. Gjør som du planlegger med flytting og jobb, få 50/50. Men: barna må få kalle stefar det dem vil. Det er en trygghet for dem, og sålenge du ikke viser at du blir plaget av det viser du også for barna+ mor at du er trygg på deg selv i rollen som "ekte pappan". Mvh hilsen ei som kalte stemor for mamma i ca 2 år. Anonymkode: 1baa9...d00
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #9 Skrevet 3. april 2024 Det er ikke unormalt å kalle ny partner med navn heller. Barnet har bare en mor og en far. Anonymkode: 02e40...d69 2 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #10 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg husker enda hvor sint faren min ble den gagen jeg kalte stefaren min pappa, at det turte jeg aldri igjen å gjøre. Jeg skjønner at det er vondt for deg, men om barnet selv ønsker å kalle han for pappa, så la barnet få lov. Selv om stefar kalles pappa, er det ingen som kan ta fra barnet de følelsene han føler for deg. Anonymkode: 7c26e...308 Jeg som skrev innlegget. Det var fint sagt! Tusen takk, det var fint å høre fra en erfaring fra du var selv barn i den situasjonen! Anonymkode: 1bd69...01e 1 1
Diskulis Skrevet 3. april 2024 #11 Skrevet 3. april 2024 Barnet har bare en biologisk mamma og pappa, men mange har flere foreldrepersoner. Ordene er ikke avhengig av kjøtt og blod, det henger like mye sammen med hvem man blir fulgt opp av, har tillit til, søker til og får støtte av i livet. Ser ingenting rart med at et barn kaller stefar for pappa, men tror det er mest vanlig hvis stefar har vært mest tilstede. Hvis begge biologiske foreldre er like aktive i livet til barnet, tror jeg steforelder oftest får et litt annet navn, f.eks far, bonusfar eller rett og slett stefar. Ikke alltid! Men ofte. Det er en selvfølge at barnet har begynt med det selv. Har det blitt ledet til å gjøre det av voksne er det sabla ugreit. Vanskelig å bevise da, men går jo an å prøve seg på noen ledende spørsmål til barnet uten å avsløre hensikten… Jeg skjønner at det er sårt, siden man fort føler at noen andre tar over din rolle. Og har du hatt de i helgene har du jo ikke vært så fraværende heller. Men du får ikke gjort særlig annet enn å være en god og sympatisk far som er et trygt sted å gå til og en god støtte i livet. Så må de nesten få kalle stefar hva de vil, men jeg ville tenkt at med 50/50 samvær i fremtiden kan balansen fort skyves til at du er pappa og stefar er noe annet 🙂
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #12 Skrevet 3. april 2024 Min datter gjorde det i en periode hun ikke hadde så mye kontakt med sin far. Hun var 5-7 år. Men så flyttet vi nærmere barnefar og han hadde henne ca 40 prosent. Da ble det vel naturlig for henne selv å slutte med å kalle stefar for pappa. Det var hele tiden hun selv som styrte hva hun kalte dem. Kan du ikke si rett ut til barnemor og barna at dette sårer deg? Anonymkode: f22f2...536
Akryl Skrevet 3. april 2024 #13 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dersom dette er noe BARNET selv har kommet med så syns jeg det blir feil å gjøre noe med det/si noe på det, stanse det. Er det noe mor eller ny partner har bedt barnet si så syns jeg det blir feil. Eldste her kaller fars nye samboer for mami og min nye samboer for papi. Dette var noe barnet kom med selv. Min nye samboer syns i første omgang at det var noe ukomfortabel at barnet valgte dette, men ettersom vi fikk barn sammen syns han det ble veldig naturlig da det føltes feil dersom 1 av 3 barn i huset skulle brukt fornavn. Anonymkode: 89514...8f8 Der er ikke bra uansett. Barnet kan bli knust hvis partner senere forsvinner fra dens liv
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #14 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min datter gjorde det i en periode hun ikke hadde så mye kontakt med sin far. Hun var 5-7 år. Men så flyttet vi nærmere barnefar og han hadde henne ca 40 prosent. Da ble det vel naturlig for henne selv å slutte med å kalle stefar for pappa. Det var hele tiden hun selv som styrte hva hun kalte dem. Kan du ikke si rett ut til barnemor og barna at dette sårer deg? Anonymkode: f22f2...536 Jo jeg prøvde på det som nevnt i innlegget. Men hun ble veldig sint på meg og da ga jeg meg for vil ikke krangle for da stopper ikke krangelen hvis jeg sier hva jeg mener til barnemor😅 Etter svarene jeg får her så begynner jeg å skjønne at dette skal nok gå bra. Er godt å høre andres synspunkter i blandt. Men ja jeg må nok bli mye tøffere på å stå på mitt og mine egene meninger 😅 Anonymkode: 1bd69...01e 1 2
Mousj Skrevet 3. april 2024 #15 Skrevet 3. april 2024 Jeg synes det er helt idiotisk av din eks, og temmelig ufølsomt. I tillegg forvirrende for barna. Er ikke god, hun der. Det er du som er pappa, den nye mannen har et navn. Pappa er en rolle. Om du var borte fullstendig, så ja, men det er du ikke. Du får velge om du vil ta kampen, men det er ikke normalt. Tror jeg hadde latt henne styre på,de får bare kalle ham og pappa foreløpig, men skjønner frustrasjonen. Jobb med å gjennomføre planen din, selvtilliten din, og ta din plass. Du er like mye forelder som hun er. Og barna blir større og finner ut av det. 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #16 Skrevet 3. april 2024 Akryl skrev (4 minutter siden): Der er ikke bra uansett. Barnet kan bli knust hvis partner senere forsvinner fra dens liv Like mange biologiske fedre som stikker og gir faen, - skal ikke barna kalle noen for pappa kanskje? La ungen kalle folk for det den vil - barn kan ha flere mødre/fedre, men kun dere er biologiske. Du er ikke erstattet kun fordi de har flere omsorgspersoner som er glad i de ❤️ Anonymkode: 25f04...a7e
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #17 Skrevet 3. april 2024 Jeg har aldri forstått hvorfor en ny partner skal kalles mamma eller pappa! ?? Hva er poenget med det? Man har bare en mamma og en pappa. Ingen andre kan noen gang få den tittelen. Stygt å si det men man kan få ny mann/kone om den du har nå dør. Og man kan få nytt barn om det du har nå dør. Det blir ikke det samme barnet, men tittelen er/blir det samme Anonymkode: 54750...813
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #18 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eks samboer og mor til mine barn har fått ny kjæreste, dem ble sammen rett etter det ble slutt. Hun var utro mot meg med denne typen. Jeg har gått videre og valgt å fokusere på barna våre. Vi har bestemt at jeg skal ha ungene i helgene og hun dem i uke dagene. Jeg skal nå flytte nærmere og bytte jobb for jeg ønsker å ha omsorgen 50/50. Men det tar tid da jeg må få meg jobb først. Nå har eldste barnet mitt begynt å si pappa til den nye typen hennes, eldste barnet mitt er 5år. Jeg ble veldig overrasket og merket det var litt vondt. Dette tok jeg opp med barne mor men da ble hun veldig sint på meg og mente de må få kalle dem hva han vil. Hun ble i veldig forsvar posisjon, jeg er litt dårlig på å si i fra for jeg er veldig vandt til at hun tar kontrollen når vi var sammen, jeg prøvde i samråd med terapeuten våres om at hun kunne la meg får styre skuta litt, men det gikk hun ikke med på Så jeg føler meg veldig liten i situasjonen, snakket med psykologen min og han mente på at dette er viktig å prate om og at barne mor må respektere min rolle som far og da være med å lære barna til å lære dem hvilke roller vi har i dems liv. Men som nevnt over er ikke det så lett. Har noen andre her vært i en slik situasjon? Hva gjorde dere med det? Jeg vurderer jo veldig å bare akseptere det, men jeg blir så lei meg. Anonymkode: 1bd69...01e Føler sånn med deg 💙 Det er selvfølgelig ikke rett at barna skal kalle noen andre enn deg for pappa. Bare du er pappa til dine barn og ingen kan erstatte deg! Har mine tvil på at dette er noe barna har kommet med, høres veldig ut som noe mor (som for øvrig virker å være veldig vanskelig) har fått barna til å si. Og om det nå skulle vært barna ville enhver fornuftig mor rettet på barnet og sagt noe ala «nei, det er ikke pappa, det er «Arne». Pappa kommer til helga». Støtter deg i å flytte nærmere og få mer samvær med barna, høres ut som de trenger sin ordentlige pappa! Anonymkode: fa4ba...7a9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #19 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Like mange biologiske fedre som stikker og gir faen, - skal ikke barna kalle noen for pappa kanskje? La ungen kalle folk for det den vil - barn kan ha flere mødre/fedre, men kun dere er biologiske. Du er ikke erstattet kun fordi de har flere omsorgspersoner som er glad i de ❤️ Anonymkode: 25f04...a7e Høres jo ikke ut som TS har stukket, høres ut som han er utsatt for en gal barnemor. Og nei, barn kan ikke ha flere mødre/fedre. Selvfølgelig med unntak av barn av homofile foreldre, som selvfølgelig har to mødre eller to fedre. Anonymkode: fa4ba...7a9
Flintis Skrevet 3. april 2024 #20 Skrevet 3. april 2024 Tenker det viktigste er at de kaller deg pappa. Så blir det viktig å samarbeide med eksen når du kommer i orden. Litt leit at han andre blir kalt pappa også, samtidig kan han jo være det i gavnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå