Gå til innhold

Sykkel eller gåturer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har siste året kun gått turer, går ca tre ganger i uken. Jeg vurderer innkjøp av sykkel rett og slett for litt variasjon i hverdagen, men er usikker på hvor stor treningsgevinst jeg får? Surt å svi av ca 10 000 kr på noe som eventuelt gir lite uttelling kontra gåturene. Men, det skal sies at dette har jeg så lite kunnskap om så håper noen her kan gi meg noen gode råd og tips☺️ 

Jeg håper også at det blir mer jogging/kombinert gå/jogg i løpet av sommeren men da må formen og forhåpentligvis vekten være bedre mtp belastningsskader☺️

Anonymkode: a29d3...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sykkel er god trening. Varier med motbakke, tyngre gir og lengre turer. All bevegelse er bra bevegelse 👍 Supert å variere mellom sykling og gåing. 

Anonymkode: 9e5b0...808

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Du kan jo sykle opp bratte bakker/stigninger, og trene muskler i beina og generelt kondisjon, men så triller du ned igjen. Når du går så raskt du kan opp samme bakke, kan du også få pulsen bra opp, du trener nok beina litt mindre intensivt, men du har samtidig en god og naturlig bevelgelse i hele kroppen og trener kjernemuskulatur og setet. Dessiten må du faktisk GÅ ned igjen.

Og du må jo ikke bruke 10 000 på en sykkel, finnes haugevis brukt på Finn.

Anonymkode: 0cc1d...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du jo styre selv. Jo raskere du sykler, jo bedre treningseffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Variasjon og treningsglede vil gi deg mye større treningseffekt på sikt, enn å optimalisere hver økt med tanke på utbytte :)

Anonymkode: bd10f...fa9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får ett helt enormt utbytte av terrengsykkelen min. Det er dyrere enn vanlig sykkel, men også ca 40 ganger mer morsomt.

Det du må gjøre er å finne en aktivitet som gir deg glede og påfyll. Er ikke så nøye om det er sykling, golf eller pokemon go. 

Anonymkode: 673a4...626

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar☺️ Jeg vurderer terrengsykkel grunnet flere grusveier i nærheten. Tenker det er greit å ha muligheten til litt variasjon ihvertfall, selv om jeg er veldig glad i gåturene mine.

Anonymkode: a29d3...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...