Gå til innhold

Tips til hva jeg kan studere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har allerede hatt et friår der jeg har jobbet og reist, men har fortsatt ikke blitt noe særlig klokere på hva jeg vil studere. Har hatt en del jobber så jeg har fått prøvd ulike ting, blant annet sykehjem og butikk. Sykehjem var ikke noe for meg i det lange løp, syntes helse er spennende, men det blir for nært på syke/krevende pasienter. 
Favorittfagene mine på vgs var nok samfunnsfag, og likte også godt matte (hadde bare p-matte og fikk 5) og vet jeg ikke hadde likt noe mer avansert matte. Alt av realfag er uaktuelt. 
ser for meg en jobb på kontor, eller en blanding av kontor og feks møter med mennesker. Kan også se for meg å jobbe med rådgivning/veiledning.
Føler jeg er litt låst siden jeg bare har 4 i snitt, og aner ikke hvilken utdanning jeg burde ta. Vil også helst kun studere i 3 år, men har hørt at man gjerne må ha master nå for å få en relevant jobb. 
Har selv vært inne på tanken om økonomi og administrasjon, men er mye mer interessert i adm. delen som HR og organisasjoner osv, ikke såå interessert i økonomi (tror jeg, aldri hatt økonomi fag så vet egentlig ikke)

Har sett på studiet helseledelse og økonomi på UiO, det tror jeg hadde passet bra for meg, men er alt for høyt snitt å komme inn der. 

Har også vært inne på sosialt arbeid, men redd for at jeg kommer til å ende opp i en veldig emosjonelt krevende jobb. 
Noen som har tips til utdanninger innen feks helse/samfunnsfag/administrasjon? Eller noe helt annet? :) 

Anonymkode: 6eecf...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med cyberteknikk? Eller noe annet teknologisk og fremtidsretta? 
De fleste typer saksbehandler-stillinger er emosjonelt krevende og ofte med høye arbeidskrav og tempo. Så lurt av deg å ikke gå den veien når du vet at syke/krevende mennesker ikke er noe for deg.

Du kan ta yrkestest på nett for å få en pekepinn på retninger du bør gå i.

Anonymkode: b6db6...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det lille jeg leser, så kanskje noe i retning av Vernepleier, barnevarnspedagog eller tilsvarende hadde vært noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...