Gå til innhold

Sammenligning av katter og hunder som kjæledyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil dere si er likhetene mellom katter og hunder? 

Hva vil dere si er de største forskjellene?

Til deg som har hund: Hva var grunnen til at du valgte hund?

Til deg som har katt: Hva var grunnen til at du valgte katt?

Anonymkode: e8606...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hund og katt! 

Hund fordi jeg elsker å gå tur, hunden er så glad i deg og resten av familien, den er alltid glad for å se deg...og når feks min datter var alvorlig syk, så lå den der i senga hennes, dag inn og dag ut. Slik er hunder. Iallefall de to jeg har hatt i mitt liv. Jeg ville at mine barn skulle vokse opp med en slik bestevenn som jeg selv hadde. 

Katt fordi de er selvstendig, morsomme, flotte, ligger og koser åå fanget, trenger ikke tur...men lufter seg selv. Kan leke med deg og generelt bare er herlige.

 

 

Anonymkode: 3b3c0...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg over..

Det er noe helt annet å ha hund enn katt. Kattunger er intense, men å få hund er en helt annen oppfølging. Vår hund er gammel, og har gikt...veldig klok gammel dame, men de tre første årene, trening, tur, oppfølging...der de ikke kan være alene, det er noe annet. 

Det er ikke helt sammenlignbart. Katter er enkle i forhold. 

Anonymkode: 3b3c0...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er ekstremt mye mer jobb enn en katt.

Hunder er totalt avhengig av deg, mens katter er selvstendige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva vil dere si er likhetene mellom katter og hunder? 

Hva vil dere si er de største forskjellene?

Til deg som har hund: Hva var grunnen til at du valgte hund?

Til deg som har katt: Hva var grunnen til at du valgte katt?

Anonymkode: e8606...3b9

Jeg har hund, fordi jeg liker å være ute å gå tur. Da er det alltid hyggelig å ha med seg en turvenn ♥️ Jeg er vel det man kan kalle en "hunde-nerd", som sluker alt som har med hunder å gjøre 😄

Katter skjønner jeg meg ikke på og jeg kommer aldri til å skaffe meg katt. Jeg synes de er uforutsigbare og ikke til å stole på 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største likheten mellom hund og katt er vel at (de fleste) har fire bein, hale og pels 🫣🥰

Det er vel like mye personlighet ute og går blant disse, som det er blant folk.

Jeg har katter fordi kona kom med to som ikke valgfritt tilleggsutstyr da vi ble sammen, og jeg trivdes med det ☺️ Da han eldste døde skaffet vi raskt en kattunge, og to år senere fikk vi en tildelt fra The Universal Cat Distribution System.

Vi ønsker oss hund, men det blir ikke før den eldste katten vår takker for seg. Vi tror ikke han takler så godt å skulle få en valp å forholde seg til, så det skal han få slippe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to katter og en hund. Det er ganske stor forskjell på de to vil jeg si. Grunnen til at jeg valgte katt først var at jeg var alene og det var ikke praktisk mulig for meg å ha hund. Har siden min første katt innsett at jeg aldri skal leve et liv uten katt igjen. Alle kattene jeg har hatt har vært veldig hengivne og trivelige, og de kommer løpende til døra når jeg kommer hjem. For det meste klarer de seg selv, men siden jeg har innekatter trenger de en del lek og stimuli. Jeg tror nok dessverre en del katteeiere overvurderer hvor mye de klarer seg selv. Katter er faktisk også sosiale dyr som trenger kos og omsorg. 

Å ha hund er helt annerledes. Det er jo mye mer jobb å oppdra en valp enn en kattunge, og det stilles høyere krav til oppdragelse siden hunden skal være med ut blant folk og helst oppføre seg sånn nogenlunde. Det er også mer jobb i hverdagen med hund, med turer og trening og slikt. Likevel er det noen ting som er lettere med hund, f. eks å få pass til hunden når man skal bort. Man kan også ta med hunden en del rundt, det går ikke like greit med katt. 

Grunnen til at jeg skaffet meg katt var at jeg elsker å ha selskap av dyr, og at katter er artige og koselige dyr som passer godt som selskapsdyr. Grunnen til at jeg skaffet meg hund var vel egentlig at mannen ønsket seg hund, men jeg har ikke angret heller akkurat. Er like glad i begge. 

Anonymkode: 5f838...3d5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt katt i over 10 år og jeg elsker virkelig å ha katt. De er søte, kosete og godt selskap. Den klarer seg fint selv og savner meg ikke når jeg er på jobb. Trenger lite oppfølging utenom mat, dokasse og lignende.

Jeg vet at vi som familie ikke har kapasitet til å ha hund, selv om vi har hus med hage nå. Det å ha hund krever tid, penger og oppfølging nesten på samme måte som å få et nytt barn. Det hadde vært kjempekoselig å ha hund, men da må barna bli større. 

Anonymkode: 5cf2f...469

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både katt og hund. 

Katten er den som er der for meg når jeg er sliten/lei meg, mens hunden bare alltid er glad. Hvis jeg har det travelt en dag er pus fornøyd med mat i skåla og et par turer ut for å gå på do. Mens hunden må ha flere turer og krever generelt mer oppmerksomhet. Men har jeg en rolig dag er det pus som kommer snikende og gjerne vil ha kos konstant i en time eller to. 
 

Jeg elsker de begge, men de har litt ulike roller. Jeg synes det er gøy å trene hund og det trenger bikkja også, så hun er hobbyen min og den som får meg med ut (og det har jeg godt av, også mentalt). Mens katten er mer min bestevenn eller sjelevenn, det er han jeg bruker som trøst når jeg er sliten og det gir en helt egen ro å kose med han. Men jeg har også godt av å gå tur med hunden og trene henne, da tenker jeg ikke på hva jeg skal gjøre eller huske eller ting jeg stresser over. I tillegg har jeg blitt kjent med veldig mange hyggelige folk gjennom hundetrening. 
 

Katten er blitt vant til sele, bur og bilkjøring fra den var liten, så den er strengt tatt enklere å ha med seg enn bikkja🤪 Kan bare ta han i en sånn hundeveske og så koser han seg, mend hund på 30kg krever mer plass, mer stæsj og må kunne mye mer for å være en fin reisevenn😅

 

Jeg kjenner også noen som tenkte at katter bare trenger mat og å gå ut og har innsett at litt mer krever de. De tar sin rolle i hjemmet, og skal ha sin dose oppmerksomhet og kos. Men de har det helt greit på travle dager hvor man ikke rekker å gi de så mye av det heller. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er likhetene, utenom at de har fire ben, pels og hale? Hehe.. Jeg skal skrive en oppgave om temaet skjønner dere.

Anonymkode: e8606...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hva er likhetene, utenom at de har fire ben, pels og hale? Hehe.. Jeg skal skrive en oppgave om temaet skjønner dere.

Anonymkode: e8606...3b9

Begge gir deg hyggelig selskap. Det er vel en del forskning som viser at det å klappe på varm pels utløser lykkehormoner, så det gjelder jo også for begge. 

Med et dyr har man noen som er til stede og som man føler støtte fra men som ikke dømmer deg. Det er noe mange setter pris på. Jeg hørte noen beskrive det som at hvis man forteller noe trist til et menneske, så blir den andre også lei seg, og da får man på en måte ansvaret for at den man fortalte det til ble lei seg. Sånn er det ikke med hunder og katter. De er der for deg uten at man føler at man skylder de noe tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har katt fordi vi liker at katter er litt sære, har myk og god pels, er god å kose med (når den vil), er underholdende, lukter ikke og fordi den er selvstendig. 
For oss var det ikke aktuelt med hund. Jeg er ikke så glad i hunder fordi jeg synes de lukter dårlig, og pelsen er stort sett ikke så myk. Jeg er heller ikke interessert i å bruke så mye tid på et dyr (vi har tre barn, det siste jeg vil ha er mer ansvar og plikter). Jeg synes heller ikke hunder er så veldig søte, og liker ikke slafselydene de lager når de spiser. 

Anonymkode: 37534...bcb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kart fordi de er enkle å ha med å gjøre gir mee frihet og mindre husarbeid.

Kunne hatt hund. Men har ikke tid til å gi den det en hund trenger. Også har jeg nok husarbeid.  Og orker ikke lukta i lengden 

Anonymkode: c7d3f...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hva er likhetene, utenom at de har fire ben, pels og hale? Hehe.. Jeg skal skrive en oppgave om temaet skjønner dere.

Anonymkode: e8606...3b9

Både hund og katt kan klikkertrenes

Anonymkode: f1692...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 20.39):

Hva vil dere si er likhetene mellom katter og hunder? 

Hva vil dere si er de største forskjellene?

Til deg som har hund: Hva var grunnen til at du valgte hund?

Til deg som har katt: Hva var grunnen til at du valgte katt?

Anonymkode: e8606...3b9

Likheten er vel at begge former sterke bånd til eier, de forstår når du er syk, og vil som regel ligge ved din side. De er glade når du kommer hjem, på hver sin måte. 

Den største grunnen til at jeg valgte hund er fordi jeg er kjempe allergisk mot katt. Men har alltid foretrukket hund, fordi jeg elsker å gå tur, å drive med hundesport, og føler jeg får sterkere tilknytning til hund. De gjør som regel mer ut av seg, og bringer litt liv til heimen. 

Har også hatt katter i oppveksten ettersom min mor valgte å fortsette med katt, til tross allergien haha. Det er veldig koselig, og fortsatt mye selskap i dem. Hadde det ikke vært for astma og allergi, så hadde jeg sikkert elsket å ha dem liggende i fanget mens jeg så på tv. 

Anonymkode: 61f68...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt føere hunder og katter gjennom oppveksten, og bodd hos folk som har det, så hadde konstant dem rundt meg.

Likheter: du blir roligere av å klappe begge. Begge deler lukter og røyter. Du blir avhengig av å ha noen til å passe på de om du reiser vekk. Begge kan være superkoselige, om du trives med de.

Forskjeller: katter kan være kosete og komme og ligge oppå fanget ditt, men stirrer ikke på deg med triste øyne når du må noe sted fordi de blir alene i huset. Du er nødt til å underholde en hund i mye større grad, og de gir deg dårlig samvittighet i mye større grad om du ikke gjør. Hunder har en tendens til å være dyrere på flere måter, med mindre du har utekatt som sloss mye. Du trenger ikke gå tur med katt 2-3 ganger om dagen... katyer er fine til å slape av med, hunder er fine som turvenner (seøv om kattene våre elsket å være med på turer, og fulgte oss et stykke til skole og jobb :)

Har ingen kjæledyr i dag, men hadde definitivt valgt katt om jeg skulle hatt noe. De er mye likere i humøret som meg og jeg har allerede MYE jeg må styre med, så det er bedre å ha et dyr som hjelper meg å roe ned heller enn et som krever enda mer aktivitet. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...