Gå til innhold

Kattene ødelegger for naboene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har hatt katt i snart 6 mnd.

vi bor i et boligfelt og mange av naboene har katter. 
Vår katt er 8 mnd og har skkurat begynt å være ute. Hun har katteluke med chip og går inn og ut selv.

Nå har hun begynt å gå inn til naboene og gjøre ugang inne hos dem. 
Det er jo helt forferdelig, jeg er livredd for uvennskap med dem. 

Hvordan lære katta å ikke gå inn til naboer

Anonymkode: 18ee5...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan du ikke lære en katt. Det er litt av greia med katter, de gjør som de vil. Man kan ikke tvinge en katt til å avstå fra noe den har lyst til å gjøre. Har den lyst å snike seg inn et åpent vindu eller en dør i et hus som ser spennende ut, så gjør den jo det.

Du får be naboene ha vinduene kun på luftegløtt, og ev skaffe seg chipavleser på sine katteluker så kun deres egen katt(er) kommer seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (Akkurat nå):

Det kan du ikke lære en katt. Det er litt av greia med katter, de gjør som de vil. Man kan ikke tvinge en katt til å avstå fra noe den har lyst til å gjøre. Har den lyst å snike seg inn et åpent vindu eller en dør i et hus som ser spennende ut, så gjør den jo det.

Du får be naboene ha vinduene kun på luftegløtt, og ev skaffe seg chipavleser på sine katteluker så kun deres egen katt(er) kommer seg inn.

Hvis en av mine naboer hadde sakt at jeg i sommer kun kan ha dører og vindu oppe på luftegløtt, så dems katt kan gå fri uten å gå inn til oss hadde jeg ledd høyt. Jeg har inngjerdet tomt slik at dørene kan stå åpen, og hundene gå inn og ut som de vil, hele dagen hver eneste varme dag. Jeg stenger ikke igjen det slik at naboens katt kan traske slik den vil. Har raske og enormt lekne hunder, slik at den katten hadde i så fall fått seg en løpetur den aldri vil glemme.

TS, du får gå til innkjøp av kattespray og andre ting som holder de unna og spandere på naboen di.

Anonymkode: c8115...95d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be naboene om å jage den som f*** når den kommer inn sånn at det til slutt blir skummelt. 

Anonymkode: 87a89...472

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis en av mine naboer hadde sakt at jeg i sommer kun kan ha dører og vindu oppe på luftegløtt, så dems katt kan gå fri uten å gå inn til oss hadde jeg ledd høyt. Jeg har inngjerdet tomt slik at dørene kan stå åpen, og hundene gå inn og ut som de vil, hele dagen hver eneste varme dag. Jeg stenger ikke igjen det slik at naboens katt kan traske slik den vil. Har raske og enormt lekne hunder, slik at den katten hadde i så fall fått seg en løpetur den aldri vil glemme.

TS, du får gå til innkjøp av kattespray og andre ting som holder de unna og spandere på naboen di.

Har man hund, så skygger katter vanligvis unna uansett. Bare lukten av hundetiss i hagen får katten til å gå andre veier som regel.

Der vi bodde før, hadde vi et problem med at en bestemt hannkatt brukte vår hage som toalettet sitt. Den bodde bare to hus lenger nedi gata, men gikk hele veien opp til oss for å drite, og så hjem igjen. Dette var en pest og en plage, særlig når jeg jobbet i blomsterbedene mine og kom borti kattedritt... fy flate.

Uansett, etter å ha bodd der i fem år, kjøpte vi hund. Valpen tisset og bæsjet i hagen (som vi plukket opp, så klart) Og da ble det bråstopp fra den nabokattens side. Den viste seg aldri hos oss igjen, og fant seg et annet toalett. Bare lukten av hunden var nok.

Uansett, mitt forrige innlegg var et FORSLAG som naboene kunne benytte seg av hvis det er så at det er plagsomt med fremmede katter som tar seg inn. Gidder man ikke lukke inntil vinduet så ikke dyr kan klatre inn, får man ta følgene. Ikke noe verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må ha innekatt. Hadde slike katter kommet inn til meg hadde jeg blitt rimelig negativ til deg. Hadde sprutet vann på katta og kanskje en lettere spark og roping for å få den ut. Jeg vil ikke ha katt, og hvertfall kkke naboens! 

Anonymkode: a6b8f...1a7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ha innekatt. Hadde slike katter kommet inn til meg hadde jeg blitt rimelig negativ til deg. Hadde sprutet vann på katta og kanskje en lettere spark og roping for å få den ut. Jeg vil ikke ha katt, og hvertfall kkke naboens! 

Du hadde også fått regningen for hver eneste ting katten ødela eller mat den spiste, og du skulle fått rydde opp om den laget kaos og plukket dritt i hagen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men husk at om du får besøk av ett rådyr inni huset ditt så må du oppføre deg, det må du også gjøre med katten. Ingen slåing. Skremme er greit for å få katten til å ikke komme tilbake. Dyr er uskyldige.

Anonymkode: 37eb3...ae0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (8 minutter siden):

Har man hund, så skygger katter vanligvis unna uansett. Bare lukten av hundetiss i hagen får katten til å gå andre veier som regel.

Der vi bodde før, hadde vi et problem med at en bestemt hannkatt brukte vår hage som toalettet sitt. Den bodde bare to hus lenger nedi gata, men gikk hele veien opp til oss for å drite, og så hjem igjen. Dette var en pest og en plage, særlig når jeg jobbet i blomsterbedene mine og kom borti kattedritt... fy flate.

Uansett, etter å ha bodd der i fem år, kjøpte vi hund. Valpen tisset og bæsjet i hagen (som vi plukket opp, så klart) Og da ble det bråstopp fra den nabokattens side. Den viste seg aldri hos oss igjen, og fant seg et annet toalett. Bare lukten av hunden var nok.

Uansett, mitt forrige innlegg var et FORSLAG som naboene kunne benytte seg av hvis det er så at det er plagsomt med fremmede katter som tar seg inn. Gidder man ikke lukke inntil vinduet så ikke dyr kan klatre inn, får man ta følgene. Ikke noe verre enn det.

Men et særdeles dårlig forslag var det uansett da det ikke er naboen som skal stenge seg inne fra katten til TS. 

TS har to alternativer: Gjøre katten til innekatt eller punge ut for midler som holder katten unna naboen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk besøk av to hester shirehester fra naboen. De ødela og herjet vilt i låven min. Blir irritert, men dyr er dyr

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Million said:

Anskaffer man seg et dyr er man selv ansvarlig for at det ikke plager andre mennesker. Ikke noe verre enn det.

Anonymkode: 8f40a...fdd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men et særdeles dårlig forslag var det uansett da det ikke er naboen som skal stenge seg inne fra katten til TS. 

TS har to alternativer: Gjøre katten til innekatt eller punge ut for midler som holder katten unna naboen.

Du snakker som om naboene liksom er nødt til å få viljen sin? Det er de jo ikke. De kan forlange så mye de orker og be om det, men de har ikke noe krav på det. TS kan bare si nei. Katteeiere er ikke pålagt av noen lov å skulle betale for at naboene skal spraye og strø ut cat-off midler.

Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anskaffer man seg et dyr er man selv ansvarlig for at det ikke plager andre mennesker. Ikke noe verre enn det.

Anonymkode: 8f40a...fdd

Vis meg den loven som sier at katteeiere får noen straff eller økonomisk byrde av dette? Har det skjedd noengang, at naboer har fått politiet til å skrive ut en bot fordi katten gikk inn et vindu hos feil familie? Eller at naboen har fått penger fordi katten gikk inn og rev ned en vase så den knuste, men katteeieren sier "ikke mitt problem" og nekter å betale?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 20.28):

Vår katt er 8 mnd og har skkurat begynt å være ute. Hun har katteluke med chip og går inn og ut selv.

Hva sier naboene om katten da? Hva slags ugagn er det snakk om?  

Naboer er ulike, jeg har 1 nabo som er kattebarnehage for katten, den er inne hos dem store deler av tiden mens jeg er på jobb og de elsker det og alle er fornøyde. 

Så har jeg 1 nabo som hater katter, og der har jeg strødd ' katt deg vekk " pulver rundt inngangen/ husveggen og gitt ham pulver å strø selv. 

Anonymkode: 2377b...386

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (10 timer siden):

Vis meg den loven som sier at katteeiere får noen straff eller økonomisk byrde av dette? Har det skjedd noengang, at naboer har fått politiet til å skrive ut en bot fordi katten gikk inn et vindu hos feil familie? Eller at naboen har fått penger fordi katten gikk inn og rev ned en vase så den knuste, men katteeieren sier "ikke mitt problem" og nekter å betale?

Alle dyreeiere er pliktig til å erstatte det som dyret deres ødelegger. Ref skadeserststningsloven §1-5.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men husk at om du får besøk av ett rådyr inni huset ditt så må du oppføre deg, det må du også gjøre med katten. Ingen slåing. Skremme er greit for å få katten til å ikke komme tilbake. Dyr er uskyldige.

Du skjønner vel forskjellen på et rådyr som er et vilt dyr og en katt som noen skaffer seg for å kunne kose litt med den når den gidder? Med gidder mener jeg når denne hjemme og ikke er opptatt av å ødelegge bestanden av småfugler, drite hos naboen eller er inne hos naboen for å spise opp maten som er satt til tining. Katt burde ikke vært lov å ha hvis det ikke er en innekatt - de er faktisk en trussel mot naturen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor ofte får man egentlig besøk at ett rådyr inne i huset sitt?

Jeg skjønner godt at naboene blir lei om katten til ts til stadighet kommer inn til dem og gjør ugang (hva nå ts legger i det). Og selvsagt skal ikke naboene måtte ha vinduene på gløtt, for å slippe unna katten (som en annen bruker foreslo). Det er selvsagt ts sitt ansvar å ta de nødvendige grepene, så katten ikke lengre går inn i huset til naboen, uavhengig hvor åpent vinduet er. 

Anonymkode: 7aec9...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 20.28):

Dere lar 8 måneder gammel katt få lov å gå inn og ut som den vil? Leste dere dere ikke opp på kattehold før dere skaffet dere en katt?

Anonymkode: 35aee...4bb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har da hatt mange nabokatter som har tatt turen innom.

Har ikke vært noe problem å kjefte og smelle for å skremme katten ut. De vil som regel ikke tilbringe tid der de får dårlige opplevelser. 

Anonymkode: a9a05...1bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...