Gå til innhold

hvordan motivere seg til rydding og vasking?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter jobb og middag blir jeg sittende med pc og tv...kommer ikke i gang med noe. Vil jo så gjerne ha det reint og ryddig rundt meg. Kan sitte å kikke på pinterest og drømme meg bort i flotte hjem....men gidder ikke noe sjøl. tips til hvordan komme i gang? :) 

Anonymkode: 1d59e...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker hele huset fast hver torsdag, tørker støv sånn ca hver annen dag, badene vaskes over oftere, samme med støvsuger som omtrent går daglig. Har det aldri rotetet, aldri hatt selv med 2 barn. Rydder en på plass etter seg hver gang så er det ryddig, passer på at klesvask ikke hoper seg opp. Jeg bretter alltid sammen tøyet når jeg tar det ned av stativet eller ut av tørketrommel, samme med å stryke tøy. Tar det når klærne er tørket.  Barna har alltid lært seg å legge tøy i skittentøyskurvene på badet, de har alltid ryddige rom, ryddes alltid før leggetid osv. Barna er tenåringer nå og de har det alltid ryddig, ryder 

Anonymkode: 840cc...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vasker hele huset fast hver torsdag, tørker støv sånn ca hver annen dag, badene vaskes over oftere, samme med støvsuger som omtrent går daglig. Har det aldri rotetet, aldri hatt selv med 2 barn. Rydder en på plass etter seg hver gang så er det ryddig, passer på at klesvask ikke hoper seg opp. Jeg bretter alltid sammen tøyet når jeg tar det ned av stativet eller ut av tørketrommel, samme med å stryke tøy. Tar det når klærne er tørket.  Barna har alltid lært seg å legge tøy i skittentøyskurvene på badet, de har alltid ryddige rom, ryddes alltid før leggetid osv. Barna er tenåringer nå og de har det alltid ryddig, ryder 

Anonymkode: 840cc...5f1

Rydder alltid etter seg på kjøkkenet, setter inn i oppvaskmaskin, rydder oppvask ut av rommet sitt og det ligger ikke klør og slenger. Mye triveligere for oss alle

Anonymkode: 840cc...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivere? 

Prøv disiplin. 

 

Anonymkode: ecc50...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disiplin ja. Man har ikke motivasjon til sånt.

Ikke ha lov å bruke skjerm før du har gjort det du skal først? 

Anonymkode: 552f1...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til motivasjonen kommer og la det flyte litt til da. Jeg har faste dager til bad og kjøkken resten tar jeg når jeg gidder. Bruker rølpemusikk for å orke litt da. 

Anonymkode: 77742...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har en sånn fiks idé om at hvis noe står i kalenderen så må det gjøres. Så hvis kalenderen sier at jeg skal rydde kl halv åtte på torsdag, så gjør jeg det 🙂

Anonymkode: 1a385...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg har en sånn fiks idé om at hvis noe står i kalenderen så må det gjøres. Så hvis kalenderen sier at jeg skal rydde kl halv åtte på torsdag, så gjør jeg det 🙂

Anonymkode: 1a385...e60

Det er disiplin. 💪🤘

Anonymkode: ecc50...6b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vasker hele huset fast hver torsdag, tørker støv sånn ca hver annen dag, badene vaskes over oftere, samme med støvsuger som omtrent går daglig. Har det aldri rotetet, aldri hatt selv med 2 barn. Rydder en på plass etter seg hver gang så er det ryddig, passer på at klesvask ikke hoper seg opp. Jeg bretter alltid sammen tøyet når jeg tar det ned av stativet eller ut av tørketrommel, samme med å stryke tøy. Tar det når klærne er tørket.  Barna har alltid lært seg å legge tøy i skittentøyskurvene på badet, de har alltid ryddige rom, ryddes alltid før leggetid osv. Barna er tenåringer nå og de har det alltid ryddig, ryder 

Anonymkode: 840cc...5f1

Hmm... Dette blir vel litt å gni inn hvor flink du er, i motsetning til TS. 😊

Anonymkode: b6eaf...43f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter noen på besøk. Funker for meg..

Anonymkode: 15cb2...389

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

se motivasjonsvideoer av andre som rydder

Anonymkode: 941d5...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det nytter ikke vente på motivasjon. Man må bare bestemme seg for å gjøre det selv om man ikke har lyst. Det kjennes veldig bra etterpå!

Anonymkode: 7f915...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på timer på 15 minutt og bestem deg for at når klokka ringer har du lov å avslutte.

Når det har gått 15 min er du gjerne så godt i gang at det er lettere å gjøre seg ferdig likevel. Hvis ikke, er det uansett ryddigere enn da du begynte. Et lite triks som lurer hjernen min nok til å komme i gang.

Utover det funker det for meg å se på reset-videoer på SoMe.

Anonymkode: 22792...8ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utover det funker det for meg å se på reset-videoer på SoMe. Anonymkode: 22792...8ac

    Gled oss gjerne med noen fine sånne. :nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av helgen til å vaske og rydde hele huset eller leiligheten. Så vedlikeholder du. Ikke lov å legge seg før huset er ryddet. Tar noen få minutter om dagen her, og jeg har barn og en mann som ikke rydder noe som helst🙄 

Kjøp en roborock, så støvsuger og vasker den. Men da må det være ryddig på gulvet😅

Jeg synes det er lettere å sette av tid til rydding og støvtørk når roboten tar seg av gulvet😊 

Anonymkode: a1d00...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...