AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Hei! Jeg sitter i en situasjon hvor jeg trenger desperat råd. Jeg har en kone og 2 barn. For ca 1.5 år siden var kona mi utro mot meg, noe hun selv fortalte. Etter en lang diskusjon så valgte jeg å tilgi henne på grunn av barna våre. Etter dette har vi kranglet mye og ikke hatt det greit hjemme. Vi tenkte å adskille oss for en liten periode slik at det ikke påvirker de to små barn vi har. Vi begynte å bo i to forskjellige steder, med barn hos hverandre annenhver uke. Foreldrene våre har prøvd lenge å få oss til å bli sammen igjen men jeg var fortsatt i tvil om hele situasjonen og tenkte at hun fortsatt er utro. Det viser seg at det stemte. Og jeg fant ut av det ved å sette en lydopptak på rommet til sønnen min. Ikke bare det, men sønnen min har autisme og må passes på hver natt. Han trenger noen ved siden av han hvis han begynner å grine midt på natt. Hun har ikke bare vært utro men også latt sønnen vår grine i flere minutter mens hun er på telefon med han andre fyren. Jeg er veldig klar for skilsmisse, men jeg ønsker også å si til familien at grunnen til skilsmisse er utroskap og at jeg har bevis på dette. Men nå gjelder det spørsmål ang. lover og regler. Hvor ulovlig er det å ta lydopptak? Eneste grunnen til at jeg gjorde det var for å få bevis på at hun er utro mot meg. Men samtidig fant jeg ut at hun bare lar sønnen vår grine mens hun er opptatt på telefon selv. Så her kunne jeg også hatt en sak på "child negligence". Alle svar hjelper. Anonymkode: 8212a...bfe 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #2 Skrevet 3. april 2024 Hvordan vet du hun var i telefonen og ikke fex på toalettet eller i dusjen? Hvor mye er flere minutter? Stor forskjell på 3 og 15. Jeg synes dere bør skille dere når det er så lite tillit og respekt i forholdet som her. Ulovlig er ikke en strikk som kan tøyes. Det er helt ulovlig det du gjorde. Anonymkode: 56a80...6ac 22 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #3 Skrevet 3. april 2024 Du kan straffes med fengsel i inntil 2 år for ulovlig opptak, det eneste som er tillatt er opptak av samtaler du deltar i selv. Anonymkode: 31f8e...b08 13 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #4 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Etter en lang diskusjon så valgte jeg å tilgi henne på grunn av barna våre. Etter dette har vi kranglet mye og ikke hatt det greit hjemme. Vi tenkte å adskille oss for en liten periode slik at det ikke påvirker de to små barn vi har. Du har jo ikke tilgitt henne. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vi begynte å bo i to forskjellige steder, med barn hos hverandre annenhver uke. Foreldrene våre har prøvd lenge å få oss til å bli sammen igjen men jeg var fortsatt i tvil om hele situasjonen og tenkte at hun fortsatt er utro. Det viser seg at det stemte. Og jeg fant ut av det ved å sette en lydopptak på rommet til sønnen min. Ikke bare det, men sønnen min har autisme og må passes på hver natt. Han trenger noen ved siden av han hvis han begynner å grine midt på natt. Hun har ikke bare vært utro men også latt sønnen vår grine i flere minutter mens hun er på telefon med han andre fyren. Foreldrene deres har ikke noe med ekteskapet deres å gjøre, så deres meninger kan de ha for seg selv med mindre noen spør om de. Det er faktisk helt ulovlig med det opptaket du har gjort (og enda gjør??). Det er faktisk til og med straffebart, så om du vil redde din egen ræv, stopper du med dette med en eneste gang og sletter det du har! Også det du har i minnet. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så her kunne jeg også hatt en sak på "child negligence". Nei, å grine i 'flere' minutter er ikke omsorgssvikt (lær deg norsk!). AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er veldig klar for skilsmisse, men jeg ønsker også å si til familien at grunnen til skilsmisse er utroskap og at jeg har bevis på dette. Skilsmisse høres ut som en god ide! Anonymkode: fdba1...972 17 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #5 Skrevet 3. april 2024 Fra straffeloven: § 205.Krenkelse av retten til privat kommunikasjon Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget a. og ved bruk av teknisk hjelpemiddel hemmelig avlytter eller gjør hemmelig opptak av telefonsamtale eller annen kommunikasjon mellom andre, eller av forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller som han uberettiget har skaffet seg tilgang til, b. bryter en beskyttelse eller på annen uberettiget måte skaffer seg tilgang til informasjon som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler, c. åpner brev eller annen lukket skriftlig meddelelse som er adressert til en annen, eller på annen måte skaffer seg uberettiget tilgang til innholdet, eller d. hindrer eller forsinker adressatens mottak av en meddelelse ved å skjule, endre, forvanske, ødelegge eller holde meddelelsen tilbake. Anonymkode: fdba1...972 6 1
jentautennavn Skrevet 3. april 2024 #6 Skrevet 3. april 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan vet du hun var i telefonen og ikke fex på toalettet eller i dusjen? Hvor mye er flere minutter? Stor forskjell på 3 og 15. Jeg synes dere bør skille dere når det er så lite tillit og respekt i forholdet som her. Ulovlig er ikke en strikk som kan tøyes. Det er helt ulovlig det du gjorde. Anonymkode: 56a80...6ac 25 minutter! Hvordan jeg vet det er allerede nevnt i tråden. 17 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan vet du hun var i telefonen og ikke fex på toalettet eller i dusjen? Hvor mye er flere minutter? Stor forskjell på 3 og 15. Jeg synes dere bør skille dere når det er så lite tillit og respekt i forholdet som her. Ulovlig er ikke en strikk som kan tøyes. Det er helt ulovlig det du gjorde. Anonymkode: 56a80...6ac
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #7 Skrevet 3. april 2024 Det du har gjort er verre enn det hun har gjort. Det hun har gjort er umoralsk og ikke straffbart, det du har gjort er ulovlig og straffbart. Ingen barn med en forelder kan ha tilsyn 100% av tiden. Da må man ha støtte fra pleiere. Jeg kan ikke se at det skal være så urovekkende at et barn, selv med diagnose, blir liggende å gråte et par minutter. Verre hvis vi snakker et kvarter, det er mer graverende. Anonymkode: f126a...e29 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #8 Skrevet 3. april 2024 Og fra datatilsynet om det er lettere for deg å forstå: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/lydopptak/?print=true Anonymkode: fdba1...972 2
Pappi Skrevet 3. april 2024 #9 Skrevet 3. april 2024 Glem å bruke det opptaket til noe annet enn bevis for deg selv. Nå vet du med stor nok sikkerhet at det ikke skal være dere to. 8 1
TomSawyer Skrevet 3. april 2024 #10 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei! Jeg sitter i en situasjon hvor jeg trenger desperat råd. Jeg har en kone og 2 barn. For ca 1.5 år siden var kona mi utro mot meg, noe hun selv fortalte. Etter en lang diskusjon så valgte jeg å tilgi henne på grunn av barna våre. Etter dette har vi kranglet mye og ikke hatt det greit hjemme. Vi tenkte å adskille oss for en liten periode slik at det ikke påvirker de to små barn vi har. Vi begynte å bo i to forskjellige steder, med barn hos hverandre annenhver uke. Foreldrene våre har prøvd lenge å få oss til å bli sammen igjen men jeg var fortsatt i tvil om hele situasjonen og tenkte at hun fortsatt er utro. Det viser seg at det stemte. Og jeg fant ut av det ved å sette en lydopptak på rommet til sønnen min. Ikke bare det, men sønnen min har autisme og må passes på hver natt. Han trenger noen ved siden av han hvis han begynner å grine midt på natt. Hun har ikke bare vært utro men også latt sønnen vår grine i flere minutter mens hun er på telefon med han andre fyren. Jeg er veldig klar for skilsmisse, men jeg ønsker også å si til familien at grunnen til skilsmisse er utroskap og at jeg har bevis på dette. Men nå gjelder det spørsmål ang. lover og regler. Hvor ulovlig er det å ta lydopptak? Eneste grunnen til at jeg gjorde det var for å få bevis på at hun er utro mot meg. Men samtidig fant jeg ut at hun bare lar sønnen vår grine mens hun er opptatt på telefon selv. Så her kunne jeg også hatt en sak på "child negligence". Alle svar hjelper. Anonymkode: 8212a...bfe Slett opptaket og gi kona foten i ræva asap. 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #11 Skrevet 3. april 2024 Hvorfor skal han få så mye pes for avlytting? Hadde det vært en kvinne, så hadde det sikkert vært helt innafor. Utroskap er aldri greit, og hun har jo bevist at du ikke kan stole på hun. Du trenger kanskje ikke nevne det for foreldrene dine. For å gjøre saken verre. Anonymkode: 15e6a...4db 7 2
jentautennavn Skrevet 3. april 2024 #12 Skrevet 3. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du har jo ikke tilgitt henne. Foreldrene deres har ikke noe med ekteskapet deres å gjøre, så deres meninger kan de ha for seg selv med mindre noen spør om de. Det er faktisk helt ulovlig med det opptaket du har gjort (og enda gjør??). Det er faktisk til og med straffebart, så om du vil redde din egen ræv, stopper du med dette med en eneste gang og sletter det du har! Også det du har i minnet. Nei, å grine i 'flere' minutter er ikke omsorgssvikt (lær deg norsk!). Skilsmisse høres ut som en god ide! Anonymkode: fdba1...972 Her spurte jeg bare om lover og regler ang. lydopptak så resten av kommentarene dine kan du holde til deg selv. Når det gjelder barn med autisme som har grinet i 25 minutter kl 1. på natta mens moren ligger på sengen og snakker med en annen fyr - kan jeg faktisk kalle det for omsorgssvikt! 4 5
jentautennavn Skrevet 3. april 2024 #13 Skrevet 3. april 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Og fra datatilsynet om det er lettere for deg å forstå: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/lydopptak/?print=true Anonymkode: fdba1...972 Tusen takk!
jentautennavn Skrevet 3. april 2024 #14 Skrevet 3. april 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Fra straffeloven: § 205.Krenkelse av retten til privat kommunikasjon Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget a. og ved bruk av teknisk hjelpemiddel hemmelig avlytter eller gjør hemmelig opptak av telefonsamtale eller annen kommunikasjon mellom andre, eller av forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller som han uberettiget har skaffet seg tilgang til, b. bryter en beskyttelse eller på annen uberettiget måte skaffer seg tilgang til informasjon som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler, c. åpner brev eller annen lukket skriftlig meddelelse som er adressert til en annen, eller på annen måte skaffer seg uberettiget tilgang til innholdet, eller d. hindrer eller forsinker adressatens mottak av en meddelelse ved å skjule, endre, forvanske, ødelegge eller holde meddelelsen tilbake. Anonymkode: fdba1...972 Tusen takk!
Raven.Writingdesk Skrevet 3. april 2024 #15 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Alle svar hjelper. Anonymkode: 8212a...bfe Hei. Forholdet du beskriver mellom deg og kjæresten er særdeles destruktivt. Du trenger ikke foreldre sin velsignelse til å leve ditt eget liv og ta dine egne valg, du trenger kun din egen. Du vet nok utmerket godt at forholdet mellom deg og barnemor er dødt; hun bruker tid på en annen og du spises opp innvendig av sjalusi. Som sagt så er dette ufattelig destruktivt. Avslutt forholdet. Stå inne for ditt valg, og fokuser på deg selv, barna dine og å mestre hverdagen uten henne. 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #16 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal han få så mye pes for avlytting? Hadde det vært en kvinne, så hadde det sikkert vært helt innafor. Utroskap er aldri greit, og hun har jo bevist at du ikke kan stole på hun. Du trenger kanskje ikke nevne det for foreldrene dine. For å gjøre saken verre. Anonymkode: 15e6a...4db Fordi det er ulovlig og i tillegg krysser man en psyk grense når man avlytter ektefelle/eks som sier mye om deg som person. Det er ikke noe friske folk gjør rett og slett. Og det har ikke noe å si hva det andre har gjort. Når det er sagt så hadde jeg heller ikke tilgitt utroskap og hadde brutt forholdet. Så jeg syns på ingen måte det er greit heller. Men det er helt noe annet enn avlytting. Moralsk forkastelig, men ikke ulovlig. Anonymkode: f126a...e29 6 2
jentautennavn Skrevet 3. april 2024 #18 Skrevet 3. april 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det du har gjort er verre enn det hun har gjort. Det hun har gjort er umoralsk og ikke straffbart, det du har gjort er ulovlig og straffbart. Ingen barn med en forelder kan ha tilsyn 100% av tiden. Da må man ha støtte fra pleiere. Jeg kan ikke se at det skal være så urovekkende at et barn, selv med diagnose, blir liggende å gråte et par minutter. Verre hvis vi snakker et kvarter, det er mer graverende. Anonymkode: f126a...e29 Om jeg må bli straffet for å få frem sannheten som jeg har blitt kalt en løgner for i snart 1.5 år så får det bare bli sånn. Nå kan jeg ihvertfall skille meg uten å ha dårlig samvittighet for å ikke ha prøvd. 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #19 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fra straffeloven: § 205.Krenkelse av retten til privat kommunikasjon Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget a. og ved bruk av teknisk hjelpemiddel hemmelig avlytter eller gjør hemmelig opptak av telefonsamtale eller annen kommunikasjon mellom andre, eller av forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller som han uberettiget har skaffet seg tilgang til, b. bryter en beskyttelse eller på annen uberettiget måte skaffer seg tilgang til informasjon som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler, c. åpner brev eller annen lukket skriftlig meddelelse som er adressert til en annen, eller på annen måte skaffer seg uberettiget tilgang til innholdet, eller d. hindrer eller forsinker adressatens mottak av en meddelelse ved å skjule, endre, forvanske, ødelegge eller holde meddelelsen tilbake. Anonymkode: fdba1...972 Hvor mange har du hørt om som har blitt straffet for det ts har gjort? Anonymkode: 3185a...932 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #20 Skrevet 3. april 2024 jentautennavn skrev (2 minutter siden): Om jeg må bli straffet for å få frem sannheten som jeg har blitt kalt en løgner for i snart 1.5 år så får det bare bli sånn. Nå kan jeg ihvertfall skille meg uten å ha dårlig samvittighet for å ikke ha prøvd. Med den mangelen på tillit som har vært i forholdet ditt (med god grunn høres det ut til) så er det grunn nok i seg selv til å bryte ut. Du trenger ingen annen grunn enn at du har lyst og mangler tillit. Nå har du gjort noe ulovlig for å skaffe deg et bevis du ikke trengte, og gjort deg selv til den som har begått det største overtrampet. Det var dumt. Om du i tillegg forteller omverden om det du har gjort, så kan det få større konsekvenser for deg. Både strafferettslig, men også i forhold til relasjoner. Det er fare for at folk rundt deg vil kunne få et annet og svært negativt syn på deg og det du har gjort. Anonymkode: f126a...e29 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå