Gå til innhold

12-åring med kraftige kramper i syklus og mens-smerter, skolefravær mm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min fikk menstr. rett etter 11-årsdagen for ca 2 år siden og plages hver måned av kramper rundt eggløsing, kvalme og smerter når blødning starter mm. Får så vondt av henne, ingen smertestillende hjelper og hun klarer ikke gå på skolen de vondeste dagene. Dette sammen med annen «normal» sykdom fører til at antall fraværsdager fra skolen er høyt. 

Er det noen med erfaringer å dele, noe som kan hjelpe? 

Anonymkode: 072a3...922

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En utredning er det eneste riktige. Begynn hos fastlegen og be om å bli sendt til gynekolog. Endometriose kan være sannsynlig her.

Anonymkode: 04c49...748

• Liker 27
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta henne med til legen for utredning. Ikke normalt å ha så vondt.

Anonymkode: d7d97...0f3

• Liker 11
  • Nyttig 2
Gjest Humlemor
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Datteren min fikk menstr. rett etter 11-årsdagen for ca 2 år siden og plages hver måned av kramper rundt eggløsing, kvalme og smerter når blødning starter mm. Får så vondt av henne, ingen smertestillende hjelper og hun klarer ikke gå på skolen de vondeste dagene. Dette sammen med annen «normal» sykdom fører til at antall fraværsdager fra skolen er høyt. 

Hun burde bli undersøkt om hun har Endometriose. 

https://sto-varmeplaster.no/hva-er-tegn-pa-endometriose/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw_LOwBhBFEiwAmSEQAXjsALn8O560ubyCDvptw-NepoBnJWcnMbNjavUmhoSsJgxpCR-jVhoCLRQQAvD_BwE

AnonymBruker
Skrevet

P piller 

Anonymkode: 28733...868

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mini-piller kan hjelpe.

Anonymkode: 70772...c5e

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt ikke gitt p-piller til et barn uten at en utredning er gjort!

Anonymkode: 04c49...748

• Liker 13
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

P-piller reddet meg

Anonymkode: 69b59...be4

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problemstilling med vår datter. Vi gikk til legen da hun var 12,5 år, hun fikk ikke p piller, men beskjed om å ta seg en joggetur for å få opp endorfinene og dermed få mindre vondt🙈. Nå er hun 13,5 år og det er blitt litt bedre. Men nå er hun gammel nok til å gå på Helsestasjon for ungdom og få hjelp der. Eller så tenker jeg å se hvordan det får og evnt ta henne til samtale med gynekolog når er blitt 14.

Anonymkode: 65a9a...eee

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg har faktisk tenkt at det kan være endimetriose, men håper for hennes del at det ikke er det… Har nevnt det for fastlegen tidligere som sa noe om å starte på p-piller når hun fyller 13 år. Men dette var i starten så håpet jo det skulle «gå seg til litt». Skal ta kontakt med fastlegen igjen, og be om undersøkelse/ utredning. 

Hun bruker en varmepute jeg fikk i gave for mange år siden som kan varmes i microbølgeovn, den lindrer litt. TS

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde samme problemstilling med vår datter. Vi gikk til legen da hun var 12,5 år, hun fikk ikke p piller, men beskjed om å ta seg en joggetur for å få opp endorfinene og dermed få mindre vondt🙈. Nå er hun 13,5 år og det er blitt litt bedre. Men nå er hun gammel nok til å gå på Helsestasjon for ungdom og få hjelp der. Eller så tenker jeg å se hvordan det får og evnt ta henne til samtale med gynekolog når er blitt 14.

Herregud, stakkars unge!

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vår orket ikke dra på trening i dag fordi hun knapt klarer stå oppreist så en joggetur hadde nok ikke fungert i dag, men har lest at fysisk aktivitet skal hjelpe! TS

• Hjerte 7
Skrevet

Jeg var helt lik som du beskriver din datter som 11 åring når jeg fikk menstruasjonen. Jeg fikk mye fravær, klarte å gjøre minimal aktivitet, og lå stort sett i fosterstilling, med smertestillende og varmeflaske. Jeg begynte på p-piller da det også KAN hjelpe på menstruasjonssmertene. Det gjorde det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
anon01 skrev (6 minutter siden):

Jeg var helt lik som du beskriver din datter som 11 åring når jeg fikk menstruasjonen. Jeg fikk mye fravær, klarte å gjøre minimal aktivitet, og lå stort sett i fosterstilling, med smertestillende og varmeflaske. Jeg begynte på p-piller da det også KAN hjelpe på menstruasjonssmertene. Det gjorde det.

Huff, føles så ugreit at barn skal plages med det jeg forbinder med plager for ungdom og voksne damer.. Godt å høre at du har hatt god hjelp av p-piller, hvor gammel var du da du staret med de? TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må ta henne med til legen for utredning. Ikke normalt å ha så vondt.

For tenåringer er det ikke så uvanlig å ha veldig brutale mensensmerter. Det er først når det vedvarer inn i voksenlivet at det kan være tegn på sykdomstilstander som endometriose osv. Jeg hadde selv slike grusomme mensensmerter som tenåring, men det året jeg fylte 20 ble smertene mer moderate og kunne tas med paracet. 

Anonymkode: 09d52...948

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff, føles så ugreit at barn skal plages med det jeg forbinder med plager for ungdom og voksne damer.. Godt å høre at du har hatt god hjelp av p-piller, hvor gammel var du da du staret med de? TS

Begynte på p-piller etter ett års tid med menstruasjon og høyt fravær. Så hadde vel akkurat blitt 12 tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har du prøvd Naproxen? Det ble redningen for meg i tenårene, da jeg slet med voldsomme og smertefulle menstruasjons-kramper, som gjorde at jeg lå i fosterstilling og gråt i timesvis. Naproxen virker på den måten at det tar ondet ved roten; det løser opp krampene i muskelen i livmoren som er det smertefulle. Den har også noe betennelsesdempende virkning.

Den fås i styrke 250 mg reseptfritt på apotek. Man kan ta to om man har veldig ille smerter. Men start med en om gangen, og les pakn.vedlegget. Trenger hun styrke 500 mg er det å få på resept, men man kan altså også bare ta to reseptfrie.

Jeg har brukt Naproxen i mange år og det var virkelig REDNINGEN for meg. Ingen smertestillende hjalp, kun den.

PS! Noen kan reagere med å bli løse i magen av Naproxen. Jeg blir det. Men det var det verdt, så lenge menssmertene forsvant!

Endret av Million
  • Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lege, utredning.

Gir ikke den første ppiller prøv e annen. 

Anonymkode: 6b9fe...c3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen om henvisning til gynekolog. Skjønner at ungdommen antakelig ikke har noe lyst til det - men en gynekolog kan henvise videre til MR/lapraskopi om hun mener det er nødvendig. Og det høres absolutt sånn ut.

Med endometriose er det oftest p-piller som er behandlingen. Og det er viktig å komme i gang med behandling for å unngå problemer med å bli gravid senere.

Anonymkode: 95193...dc8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Humlemor skrev (1 time siden):

Desverre så skriver de ut p-piller for å se om det fungerer. Ungdommen her var bare vi vil ikke gå inn med kikkhull før ho minst er 25, så her er p-pille så håper vi det hjelper. Nå vil jenta slutte etter å brukt i 2 mnd  nå blør ho konstant hver dag, fra før 8 dager med heftig blødning og smerter

Anonymkode: b1e44...d21

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...