Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Verden er full av risiko og farer, vi kan ikke eliminere alt som oppleves litt vanskelig eller ubehagelig. Lær heller å håndtere det. Skal vi være der at kontakt mellom mennesker kun er innafor bak digital skjerm på sjekkeapper, spill og interessegrupper eller foran bardisken (det er jo sikkert feil det også, for du er jo bare ute med venninner). Og for å være ærlig, som over snittet pen dame som har vært mye rundt omkring, at menn skriker og skjeller deg ut må virkelig høre til unntaket. Hvis det har skjedd meg en gang eller to på 30 år, så er det ikke sånn at det er et dagligdags problem, ikke overdriv. 

Anonymkode: 62b66...7b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen tanker rundt at det blir misforståelser og ugreie situasjoner:

Hvis en person har blitt bitt av en hund, vil man kunne forstå at denne personen generelt sett kan være skeptisk/engstelig rundt hunder etterpå, da de har hatt en negativ opplevelse, og ikke kan vite om hunden de treffer på er "snill" eller ikke.

De fleste kvinner jeg kjenner har på et eller annet tidspunkt dessverre hatt negative erfaringer med enkelte menn. Siden vi ikke kan vite hvem som er farlige for oss eller ikke, vil mange ofte være generelt skeptiske hvis en mann tar kontakt litt sånn "ut av det blå". 
Noen menn kan slå av en prat uten å ha noen negative intensjoner, andre har baktanker og kan bli truende/farlige, det kan vi dessverre ikke vite. 
Noen få menn ødelegger dessverre for mange, da jeg vil tro de fleste menn som tar kontakt med en kvinne, ikke har noe ondt i sinne. 
Jeg håper og tror at de mange gode, oppegående menn som finnes, vil kunne ha en forståelse for dette?

• Liker 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Problemet er at vi ikke vet hvem som takler avvisning og hvem som ikke gjør. Jeg har blitt skjelt ut av ropende og rasende menn på byen fordi jeg høflig og smilende har sagt at jeg og venninnen min helst ville prate med hverandre siden det var lenge siden sist. Da var vi noen jævla, lesbiske fi**** begge to. 

Vi VET IKKE hvem av dere som er ok og hvem som ikke er det. DU vet at du er en hyggelig kar som takler å bli avvist, men vi kan altså ikke se på dere hvem som er hvem. DERFOR er vi skeptiske og avvisende overfor menn som henvender seg til oss når vi tydelig er i gang med å høre på musikk/podcast/lese bok/snakke med venninne osv. eller bare gjerne vil ha lov til a banen hjem i fred. 

Anonymkode: 32ca1...aff

Jeg visste ikke det var så ille skal jeg være helt ærlig.🤔.

Og ja jeg forstår deg selvsagt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (5 minutter siden):

Jeg visste ikke det var så ille skal jeg være helt ærlig.🤔.

Og ja jeg forstår deg selvsagt.

Jeg tenker de fleste oppegående menn evner å lese kroppsspråk til en kvinne? Du ser jo om du får blikkontakt og smil? Ville du gått bort til en kvinne som ikke har anerkjent din eksistens først, eller vil du starte med smil, blikkontakt, se om hun anerkjenner deg og holder øyekontakt? Og hvis du får denne typen kontakt, går det sikkert an å forsøke å oppnå kontakt på en annen måte enn å hevde at man vil «snakke litt»? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker de fleste oppegående menn evner å lese kroppsspråk til en kvinne? Du ser jo om du får blikkontakt og smil? Ville du gått bort til en kvinne som ikke har anerkjent din eksistens først, eller vil du starte med smil, blikkontakt, se om hun anerkjenner deg og holder øyekontakt? Og hvis du får denne typen kontakt, går det sikkert an å forsøke å oppnå kontakt på en annen måte enn å hevde at man vil «snakke litt»? 

Jeg kaster meg ikke over kvinner bakfra i fylla nei..🤭..og jeg starter heller ikke praten med å spørre om hun "vil snakke litt"..?

Er jo helt tonedøvt..og alt for forpliktende til at noen kvinne vil svare ja til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Raven.Writingdesk said:

Problemet er jo at så mange ikke evner å lese kroppspråk eller se an situasjonen. Kontakter damer som sitter med nesa i en bok på trikken, eller som har på headset og er i sin egen verden. Og etter kontakten er opprettet skjønner de heller ikke nå hun svarer unnvikende og kort, at de burde avslutte og trekke seg tilbake. De bare duerer på, helt uten hensyn til den andre parten i samtalen. 

Hvis alle hadde hatt tilstrekkelig med antenner og tålt et nei, hadde det jo ikke vært noe problem. 

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er et kjent problem i vårt samfunn at damer blir konfrontert av fremmede menn som "bare vil prate litt". Damene føler det som et problem og mennene blir krenka og sier at de ikke mente noe med det.

Javel? Hvorfor går aldri de mennene bort til andre menn for å "prate litt"? De vil altså bare "prate litt" med pene damer men aldri med stygge menn? Spar meg!

Ikke prøv å si at de ikke har baktanker, de er like lette å lese som en åpen bok......

Anonymkode: dd7c2...50d

Dette spørsmålet alene viser hvorfor denne #villebaresnakkelitt dukket opp.

Det handler om at de selvfølgelig ikke bare vil snakke litt. Det er et fordekt sjekkeforsøk. Så enkelt.

Anonymkode: c5175...84a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er dette egentlig et (stort) problem? 

Det vil jeg ikke si. Eneste gangene jeg har blitt «utsatt» for det, er på trening. Det er litt irriterende, men selvfølgelig ikke et stort problem. Mest av alt er kleint, Nettop fordi det er et så håpløst sjekkeforsøk, forsøkt under dekket av å #villebaresnakkelitt. Hadde de enda vært ærlige og åpne om sine intensjoner, så kunne jeg respektert dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både menn og kvinner foretrekker fremmede kvinner. Det er mye av grunnen til mannlig ensomhet tror jeg.

Anonymkode: 91c04...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

hvis man ikke kan ta kontakt uten å bli beskyldt for å være trakasserende eller ha baktanker?

Anonymkode: ca25a...429

Om man tar kontakt med en fremmed og #barevilsnakkelitt mens man egentlig forsøker å sjekke opp, så er det selve definisjonen på baktanker

Det er langt enklere å forholde seg til og respektere en mann som forsøker å sjekke deg opp uten å pakke det inn som noe annet. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (23 minutter siden):

Jeg kaster meg ikke over kvinner bakfra i fylla nei..🤭..og jeg starter heller ikke praten med å spørre om hun "vil snakke litt"..?

Er jo helt tonedøvt..og alt for forpliktende til at noen kvinne vil svare ja til det.

Gliffy skrev (10 minutter siden):

Problemet er jo at så mange ikke evner å lese kroppspråk eller se an situasjonen. Kontakter damer som sitter med nesa i en bok på trikken, eller som har på headset og er i sin egen verden. Og etter kontakten er opprettet skjønner de heller ikke nå hun svarer unnvikende og kort, at de burde avslutte og trekke seg tilbake. De bare duerer på, helt uten hensyn til den andre parten i samtalen. 

Hvis alle hadde hatt tilstrekkelig med antenner og tålt et nei, hadde det jo ikke vært noe problem. 

Akkurat..

Det som er så synd er jo at denne diskusjonen ser ut til å ofte vise hvor vanskelig det er å trekke et skille, og kanskje finnes det ikke nødvendigvis et klart et heller…

Mange unge menn sliter med dating og hvordan de skal tilnærme seg en kvinne. Jeg synes ikke vi skal skape et samfunn der kvinner og menn frykter for å ha en interaksjon med hverandre, likevel er det klart at hvor grensene går, hva som er akseptabelt og «innafor» er varierende. Jeg er sjeleglad for utviklingen som har vært de siste 10 årene, med tanke på at jeg selv er mor til jenter. 

Mange tror visstnok at det kun er de vakreste kvinnene som «sliter» med ubehagelige menn, men det er ikke tilfellet: 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verden er full av risiko og farer, vi kan ikke eliminere alt som oppleves litt vanskelig eller ubehagelig. Lær heller å håndtere det. Skal vi være der at kontakt mellom mennesker kun er innafor bak digital skjerm på sjekkeapper, spill og interessegrupper eller foran bardisken (det er jo sikkert feil det også, for du er jo bare ute med venninner). Og for å være ærlig, som over snittet pen dame som har vært mye rundt omkring, at menn skriker og skjeller deg ut må virkelig høre til unntaket. Hvis det har skjedd meg en gang eller to på 30 år, så er det ikke sånn at det er et dagligdags problem, ikke overdriv. 

Det handler ikke nødvendigvis om at kun de vakreste kvinnene opplever menn som «skriker og skjeller deg ut» men at menn har en forventning til hvordan kvinner skal tilpasse seg dem, fremfor at kvinner respekteres som egne selvstendige individer.  At menn har en rett til å kommentere kvinners kropp, utseende, deres oppfatning og definisjon av kvinner, og hvis kvinner bryter med dette er enkelte menn sine ego krenket. Dette gjelder såklart ikke alle menn, og min erfaring er at det er et generasjonsskille her: sorry Mac, men menn over 50 er som regel de verste (kombinert med den yngre opposisjonen av A.Tate fans) - Dette skyldes ikke at de er dårlige personer men en kulturell bakgrunn/oppvekst knyttet til kjønnsroller hvor kvinner ubevisst objektiviseres. De er ikke like selvstendige individer med samme mulighet for å være ulike, som menn.

En del menn skjønner ikke selv en gang, at de rett og slett har misognystiske holdninger. De «elsker» jo kvinner. Joda: du respekterer dem bare ikke.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gliffy said:

Problemet er at mange av oss kvinner har opplevd pågående og ubehagelig oppførsel fra menn som ikke tar nei for et nei gjentatte ganger. Når en fremmed fyr henvender seg på busstoppet eller i butikken og "bare vil prate" så aner ikke vi hvilken type det er. Vi er fanget i en situasjon med en potensiell stalker som vi ikke tør å avvise direkte men må prøve å komme oss unna uten at han blir sur. 

13 hours ago, Bigote said:

Snakker vi nå om menn som viser interesse ved å ta intiativ ved å starte en prat? Så lenge det er gjort med respekt så ser jeg ikke problemet. En mann som ikke tar nei for et nei er et problem.

Jeg har full respekt for at menn kan være et faremoment for kvinner. Men du må ikke glemme at eksempelet ditt kan gjelde kjæresten din, din beste mannlige venn eller kollegaen din og.  Kan man egentlig stole på noen??

Du og den andre brukeren som siterte me drar det jeg skriver så hindsides ut av kontekst fordi dere ikke klarte å lese tråden og hva som klages på i forkant av det jeg skrev. 

Så nei.. Denne diskusjonen ender før jeg risikerer å bli fanget i et hylekor av folk som prøver å fremstille meg som en person som bagtelliserer overgrep på kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (58 minutter siden):

Akkurat..

Det som er så synd er jo at denne diskusjonen ser ut til å ofte vise hvor vanskelig det er å trekke et skille, og kanskje finnes det ikke nødvendigvis et klart et heller…

Mange unge menn sliter med dating og hvordan de skal tilnærme seg en kvinne. Jeg synes ikke vi skal skape et samfunn der kvinner og menn frykter for å ha en interaksjon med hverandre, likevel er det klart at hvor grensene går, hva som er akseptabelt og «innafor» er varierende. Jeg er sjeleglad for utviklingen som har vært de siste 10 årene, med tanke på at jeg selv er mor til jenter. 

Mange tror visstnok at det kun er de vakreste kvinnene som «sliter» med ubehagelige menn, men det er ikke tilfellet: 

Det handler ikke nødvendigvis om at kun de vakreste kvinnene opplever menn som «skriker og skjeller deg ut» men at menn har en forventning til hvordan kvinner skal tilpasse seg dem, fremfor at kvinner respekteres som egne selvstendige individer.  At menn har en rett til å kommentere kvinners kropp, utseende, deres oppfatning og definisjon av kvinner, og hvis kvinner bryter med dette er enkelte menn sine ego krenket. Dette gjelder såklart ikke alle menn, og min erfaring er at det er et generasjonsskille her: sorry Mac, men menn over 50 er som regel de verste (kombinert med den yngre opposisjonen av A.Tate fans) - Dette skyldes ikke at de er dårlige personer men en kulturell bakgrunn/oppvekst knyttet til kjønnsroller hvor kvinner ubevisst objektiviseres. De er ikke like selvstendige individer med samme mulighet for å være ulike, som menn.

En del menn skjønner ikke selv en gang, at de rett og slett har misognystiske holdninger. De «elsker» jo kvinner. Joda: du respekterer dem bare ikke.

Nå leste du feil, jeg sa ikke at dette kun gjelder vakre kvinner. Men selvfølgelig, vakre kvinner vil alltid få oppmerksomhet og kontaktforsøk. Men det var altså ikke poenget i det hele tatt. Og jeg er mor selv og ønsker selvfølgelig ikke at datteren min skal oppleve stalkere/voldtektsmenn/farlige menn/menn som ikke respekterer henne. Men jeg har lært henne bein i nesa og evnen til å gi beskjed og ta igjen. Fortsatt, lær å håndtere små ubehagelige situasjoner som at en mann prater til deg på bussen eller viser interesse for deg på en klønete måte. Det er langt i fra der til rene farlige situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjernekarer går ikke bare bort og prater sånn til kvinner, de skjønner at det er ‘rart’, og lar kvinnen få synes at det er rart. De tvinger ikke kvinnen til å late som at det er normalt eller ok bare for å beskytte mannens følelser. Og jeg reagerer litt på at menn utelukkende oppsøker attraktive kvinner, mens kvinner selv skulle selv ikke få avgjøre om de synes det er en attraktiv mann? Det er fy-fy? Det er ikke en sak engang. Snakk om å gjøre seg vanskelig. 

Anonymkode: 36952...946

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er bare en hashtag med dårlig navn? 

Problemet er menn som takler avvisning dårlig? Det er alle enige om er feil. 

At alle menn av den grunn la være å kommunisere er vel feil løsning? 

Det rammer alle normale menn, som ikke har baktanker, eller som vil takle en avvisning. 

#«Ikke se på meg, ikke snakk til meg»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er vel som oftest at en del menn blir (tilsynelatende?) urimelig sure/fornærmet/sinte av kvinnens avslag/manglende interesse.

Anonymkode: c30a9...99d

Men da er det jo DETTE som er problemet, ikke at menn tar kontakt.

Anonymkode: 4084d...284

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ene leder jo til det andre. I og med at det kan ha ganske store negative konsekvenser når man blir kontakta av en mann som "bare vil prate" blir all kontakt av denne sorten skremmende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er et kjent problem i vårt samfunn at damer blir konfrontert av fremmede menn som "bare vil prate litt". Damene føler det som et problem og mennene blir krenka og sier at de ikke mente noe med det.

Jeg tror ikke kvinnene som ikke takler at en mann snakker til dem er representative for sterke, selvstendige norske kvinner. 

Sitat

Javel? Hvorfor går aldri de mennene bort til andre menn for å "prate litt"? De vil altså bare "prate litt" med pene damer men aldri med stygge menn? Spar meg!

Du vet antagelig svært lite om hvorvidt de går bort til andre menn. Mange av oss opplever at både kvinner og menn initierer samtaler med oss i det daglige. Mange av oss synes til og med det kan være ganske ok. 

Sitat

Ikke prøv å si at de ikke har baktanker, de er like lette å lese som en åpen bok......

Anonymkode: dd7c2...50d

Ja noen ganger sjekker menn og kvinner hverandre opp. Det tror jeg vi skal være glade for. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mhm, de som blir ubehagelige. 

Anonymkode: 36952...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men som flere var inne på, så er problemet mye mer enn bare menn som ikke håndterer avvisning. 
Problemet er menn som ikke forstår at første steg i et bekjentskap ikke er å "snakke litt", men å bruke blikk og kroppsspråk til å teste om det finnes noen gjensidig interesse. 

Om du klarer å skape nonverbal kommunikasjon, som blikkontakt og kanskje et smil, så går det an å teste å "bare snakke litt", ved å åpne med å si noe hun kan respondere på. "Nå håper jeg bussen kommer snart" eller "Det var jaggu kaldt i dag". 
Om hun svarer med enstavelsesord, er det bare å avslutte. Er hun interessert, innbyr hun til videre samtale. 

Utfordringen er altså at menn forventer at kvinner som i utgangspunktet ikke gir dem blikkontakt eller annen gjensidig interesse, likevel skal ønske å snakke med dem. "Bare snakke litt". Ikke fordi hun vil, men fordi HAN mener at hun "burde ville". 

Om hun hører på podcast eller leser bok, snakker med noen andre, eller bare titter ut av vinduet, så har hun egentlig allerede markert at hun er utilgjengelig for "å snakke litt". Hun er ikke åpen. Hun er ikke interessert. 

Greit nok at det går an å snakke med fremmede på offentlige steder. Det er bra for menneskeheten det. Men da bør det altså snakkes til folk som er åpne for å snakkes til. 

Mange menn mener derimot at de har "rett til"  definere mottakerens reaksjoner og følelser rundt deres egen oppførsel. 
Som når en godt voksen mann mener en ung jente bør ta det som "bare hyggelig" hvis han går bort til henne der hun sitter på cafe med venninner, for å fortelle henne at han synes hun er pen. 
Mens for henne er han en "gammel gris" som kommer bort og krever å få oppmerksomhet fra henne, og takknemlighet fordi han dømmer henne etter utseendet. 

Jeg tror ikke menn heller hadde likt om de satt på bussen, og den fulleste av de fulle gutta satte seg på setet ved siden av, sperret deg inne, og oppførte seg som om han var en av bestekompisene dine. (Armen rundt skuldra, og snakker omtrent opp i fjeset på deg.) 

Anonymkode: 6ae16...e35

• Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...