Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Problemet er at gifte kvinner, som meg, ikke ønsker at det oppstår noe som helst søt musikk, i hvert fall ikke med GUTTER (det er vi for gamle til). Hvorfor skal jeg skape en relasjon til en random mann på gata, i butikken og så videre?

Anonymkode: eab6b...3f3

Er dette er stort problem for deg (og andre)? Virkelig? Høres ut som verden er befolket av slibrige, uhøflige stalkere uten sosiale antenner som potensielt kan voldta kvinner bak nærmeste Narvesenkiosk uten at noen rundt reagerer. 

Anonymkode: 62b66...7b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså sliter du litt sosialt eller? Det er jo ingen som blir sammen ved å sjekke opp totalt fremmede på butikken. Man møtes gjennom felles venner, jobb, skole, fritidsaktiviteter +++ (også kjent som berøringspunkter).

Anonymkode: 1c41a...4c9

Velkommen tilbake i tråden pop up bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tull, jeg hadde blitt irritert samme hvem som forstyrret meg mens jeg hørte på lydbok eller leste eller tellet i strikketøyet mitt.

Her tror jeg du har svaret - det er ikke sånn at de pene opplever dette og de stygge ikke opplever det. Mange som anses som betraktelig mindre pene enn meg har hatt mange metoo opplevelser, men JEG opplever at disse jentene/kvinnene har utydelige grenser.

Anonymkode: 294b1...7e0

Jeg opplever ikke nødvendigvis at de som opplever mye kontakt i offentlig rom har utydelige grenser. 
Det jeg opplever er at de ofte er sosiale, åpne og omsorgsfulle. Og at de som oppsøkes aller oftest, er de som i tillegg er usikre på seg selv.
Altså er det de som har vanskeligst for å avvise, og som lett fanges inn i en "sympatifølelse" for den som kommer, som oftest oppsøkes. 

Av erfaring med egne venninner, så regner jeg de som ganske "like pene". Likevel er det noen som alltid oppsøkes. Ei fordi hun faktisk er åpen for å oppsøkes (og da er det jo greit.) Andre fordi de utstråler en form for empati og omsorg, kombinert med personlig usikkerhet. 
Mens de i gjengen som er mest trygge på seg selv, gjerne gås i ring rundt, for å komme til de som er usikre. 

Det er jo også forsket på slike ting. 
Det var noen som viste en video fra gaten i en storby, til flere voldtektsforbrytere. De ble spurt om hvem i videoen de ville forsøkt seg på. Og alle plukket ut de samme personene. 
Når de måtte forklare hvorfor, beskrev de ting som holdning, kroppsspråk osv. Som for dem da utstrålte at disse personene var mest åpne og usikre, og dermed også de letteste ofrene. 

Skal vi da spørre oss selv hvorfor mennene som "bare vil snakke litt" også i hovedsak oppsøker samme type kvinner som en voldtektsforbryter ville valgt som offer? 
Tyder det på at det er "keitete beiler" som velger på denne måten? Eller er det faktisk en annen type menn som oppsøker fremmede kvinner på offentlige plasser der kvinnen ikke kan komme seg unna? 

Anonymkode: 6ae16...e35

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså sliter du litt sosialt eller? Det er jo ingen som blir sammen ved å sjekke opp totalt fremmede på butikken. Man møtes gjennom felles venner, jobb, skole, fritidsaktiviteter +++ (også kjent som berøringspunkter).

Ikke meg du siterer men :

Har møtt totalt fremmed på butikken og ble kjærester.

Syntes til og med at det er romantisk at vi ikke visste noe om hverandre. Kjærlighet ved første blikk? 

Føler ikke at jeg sliter sosialt.

Anonymkode: 5a1f5...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er dette er stort problem for deg (og andre)? Virkelig? Høres ut som verden er befolket av slibrige, uhøflige stalkere uten sosiale antenner som potensielt kan voldta kvinner bak nærmeste Narvesenkiosk uten at noen rundt reagerer. 

Anonymkode: 62b66...7b0

Det er ikke et problem for meg overhodet, fordi jeg er stygg. Men venninner opplever det mer ofte enn sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du avstå fra de frekke kommentaren i dag? Ellers vil jeg ikke svare deg ytterligere. 

Jeg tror de fleste blir sammen etter å ha møttes på Tinder i dag? 

«Ved frognerparken møtes to trikker kvart på ni
Og hun smilte bak ruten til vinter'n var forbi
Jeg skrev I rutens morgendugg "Jeg tror jeg elsker deg"
Men våren kom og isen gikk og hun seilte sin vei»

Det er bare en sang, men likevel. 

Dette med berøringspunkter har jeg noen spørsmål ved. Skoler kan være veldig store med mange studenter og elever. Hva med festival? Nattklubb? Skibakken? DNT hytte?  Samme oppgang? 
Felles er en tilfeldig sammensatt, men begrenset folkemengde? Hva med trikk? Folk som er samlet og på vei et sted? 

Jobb er bare uproft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg opplever ikke nødvendigvis at de som opplever mye kontakt i offentlig rom har utydelige grenser. 
Det jeg opplever er at de ofte er sosiale, åpne og omsorgsfulle. Og at de som oppsøkes aller oftest, er de som i tillegg er usikre på seg selv.
Altså er det de som har vanskeligst for å avvise, og som lett fanges inn i en "sympatifølelse" for den som kommer, som oftest oppsøkes. 

Av erfaring med egne venninner, så regner jeg de som ganske "like pene". Likevel er det noen som alltid oppsøkes. Ei fordi hun faktisk er åpen for å oppsøkes (og da er det jo greit.) Andre fordi de utstråler en form for empati og omsorg, kombinert med personlig usikkerhet. 
Mens de i gjengen som er mest trygge på seg selv, gjerne gås i ring rundt, for å komme til de som er usikre. 

Det er jo også forsket på slike ting. 
Det var noen som viste en video fra gaten i en storby, til flere voldtektsforbrytere. De ble spurt om hvem i videoen de ville forsøkt seg på. Og alle plukket ut de samme personene. 
Når de måtte forklare hvorfor, beskrev de ting som holdning, kroppsspråk osv. Som for dem da utstrålte at disse personene var mest åpne og usikre, og dermed også de letteste ofrene. 

Skal vi da spørre oss selv hvorfor mennene som "bare vil snakke litt" også i hovedsak oppsøker samme type kvinner som en voldtektsforbryter ville valgt som offer? 
Tyder det på at det er "keitete beiler" som velger på denne måten? Eller er det faktisk en annen type menn som oppsøker fremmede kvinner på offentlige plasser der kvinnen ikke kan komme seg unna? 

Keitete beilere tør jo som regel ikke å oppsøke kvinner i det hele tatt, i hvert fall ikke på gata. Men når det gjelder utseendet, er jeg ikke helt enig med deg. Jeg har ei venninne som er klassisk pen, med utsøkt ansikt, timeglassfigur, slank og med naturlig svai i ryggen. Hun hører på svart metall, har kraftig sminke og er humørsyk og med "resting bitch face". Likevel blir hun oppsøkt titt og ofte, nettopp fordi hun er oppsiktsvekkende vakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Syntes til og med at det er romantisk at vi ikke visste noe om hverandre. Kjærlighet ved første blikk? 

Hyggelig å lese om oppi alt dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A new man skrev (Akkurat nå):

Kan du avstå fra de frekke kommentaren i dag? Ellers vil jeg ikke svare deg ytterligere. 

«Ved frognerparken møtes to trikker kvart på ni
Og hun smilte bak ruten til vinter'n var forbi
Jeg skrev I rutens morgendugg "Jeg tror jeg elsker deg"
Men våren kom og isen gikk og hun seilte sin vei»

Det er bare en sang, men likevel. 

Dette med berøringspunkter har jeg noen spørsmål ved. Skoler kan være veldig store med mange studenter og elever. Hva med festival? Nattklubb? Skibakken? DNT hytte?  Samme oppgang? 
Felles er en tilfeldig sammensatt, men begrenset folkemengde? Hva med trikk? Folk som er samlet og på vei et sted? 

Jobb er bare uproft. 

Her er forskjellen. HUN SMILTE. Hun inviterte til kommunikasjon. Damer som trener konsentrert med musikk på øret, damer som leser en bok osv, er IKKE åpne for kommunikasjon. De vil være i fred. Folk på trikken har for øvrig svært få berøringspunkter. De fleste av dem skal ikke på samme sted en gang, med mindre trikken bare har ETT stopp.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A new man skrev (1 minutt siden):

Seriøst? 😅 De fleste er vel ikke på Tinder engang.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette tror jeg ikke på et halvt sekund engang.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A new man skrev (10 minutter siden):

Så psykologistudenten kan kontakte random studiner på banen til Blinderen? Eller må det være samme fakultet? 

Hva med de som går av på nasjonalteateret fordi de går på jussen? 

De grensene du setter er neppe alle enige i. Aldersforskjell, hvor går grensen da, gjelder den alle eller kan noen få bestemme dette selv? I så fall hvem? 

Det er forskjell på en skolebuss (Som beskrevet over) der alle på bussen går på samme skole og busses dit. Og på en T-bane som brukes av alle slags folk. 
Om psykologistudenten oppsøker noen på banen, hvordan vet denne at dette er en studine i det hele tatt? 
Hvorfor kan ikke psykologistudenten oppsøke andre studenter på Blindern, der det er relativt sikkert at den andre også er student? 

Det er mulig å oppsøke folk i de aller fleste settinger. Men de settingene der andre er åpne for å treffe nye mennesker, er kanskje noe mer begrenset. Og oftest oppstår den beste dialogen der folk har noe til felles. (Og vet det fra start) 
Altså vil du ha større sjanse for å møte noen det oppstår søt musikk med, på studiested, på arbeidsplass, på utesteder, i forbindelse med fritidsaktiviteter og hobbyer osv. 

Om du skal snakke med noen på buss/bane el.l. så har du kanskje mest suksess om det er noen du "treffer" på banen ofte. Da går det jo an å bruke det at man har det til felles som "inngangsport". 

I Norge har vi en ganske stor andel introverte mennesker. Det er folk som blir slitne av å forholde seg til folk de ikke kjenner. De har ikke noe utbytte av en prat med en fremmed på buss/bane. Det trekker bare energi fra dem. 
De fleste av disse er gode på å gjøre seg utilgjengelige, med ørepropper/bok/telefon/lukkede øyne/Ser ut av vinduet osv. 
Hva med å bare unngå å oppsøke disse som tydelig ikke ønsker det. 

Og hvis du har en avstandsflørt på gang, start med blikkontakt. Om noen holder blikket ditt over tid, smiler om du blunker til dem, eller blunker tilbake, så er det kanskje en åpning for å gå bort og ta en prat. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette tror jeg ikke på et halvt sekund engang.

Har kilde til deg: «Sånt skjer»

Ser du? Bare å bruke «» 

Er du Gud allmektige som ser alt og vet alt. 
Vet du hvordan alle i Norge ble sammen eller? 

Du har ikke noe som helst grunnlag for si det du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplever stadig at damer på 80+ sier hei og snakker om været. Det synes jeg er bare hyggelig. Hvis en av dem spør om jeg har lyst til å gå på date så svarer jeg bare «nei». Ingen skade skjedd?

Anonymkode: 5c827...88f

Damer på 80+ pleier ikke å henvende seg for å snakke om været dersom det ser ut som du er opptatt med noe annet. Ikke pleier de å si: «HEI!!! Hørte du meg?!!!» dersom du ikke svarer, heller.

Anonymkode: 9a9c2...3fc

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hvis du har en avstandsflørt på gang, start med blikkontakt. Om noen holder blikket ditt over tid, smiler om du blunker til dem, eller blunker tilbake, så er det kanskje en åpning for å gå bort og ta en prat.

Joda. Gode råd til dagens ungdom dette. 

Det skal være plass til alle i samfunnet, men jeg mener det blir feil å bygge det med utgangspunkt i snowflakes som har selvdiagnostiser seg med sosial angst på bakgrunn av tiktokvideoer de har sett. Eller andre som er livredd alle menn de ser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her er forskjellen. HUN SMILTE. Hun inviterte til kommunikasjon. Damer som trener konsentrert med musikk på øret, damer som leser en bok osv, er IKKE åpne for kommunikasjon. De vil være i fred. Folk på trikken har for øvrig svært få berøringspunkter. De fleste av dem skal ikke på samme sted en gang, med mindre trikken bare har ETT stopp.

Matadoren må jo ha blikket henne først? 

De skal selvsagt til hvert sitt sted. De har det til felles at de er på vei. Det er ikke en større fellesnevner enn folk som går på Blindern? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Disse to lovene synes ikke veldig relevant hvis jeg går bort til en jente på bussen og sier «hei, har du lyst til å slå av en prat?».

Det gjør deg ikke til en lovbryter. Det gjør deg sosialt tilbakestående. 

Anonymkode: c5175...84a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes heller ingen lov mot å være utro mot partner, bryte avtaler med venner, snike i køen på matbutikken, glane stygt på folk og så videre. Bare fordi det ikke kan straffes ved lov, betyr ikke at det er greit eller burde praktiseres.

Jeg prøvde i posten min å lage et rimelig skille mellom juss og normer, men det later til at det svoosjet rett over hodet ditt og du gikk rett på en stråmann hvor du prøver å kritisere meg for ikke å anerkjenne normer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Damer på 80+ pleier ikke å henvende seg for å snakke om været dersom det ser ut som du er opptatt med noe annet. Ikke pleier de å si: «HEI!!! Hørte du meg?!!!» dersom du ikke svarer, heller.

Anonymkode: 9a9c2...3fc

Det virker som om vi snakker om to kategorier samtaler, og i tråder som dette er man låst i en evig runddans om stråmenn.

A: jeg snakker om høflig kontakt, og jeg forstår ikke hvorfor noen misliker det

B: Jeg snakker om uhøflig kontakt, og jeg misliker det

A:Ok, men nå lurte jeg på hvorfor noen blir sint over et høflig hei?

A: Ok, jeg snakker litt til veggen her. Men jeg synes altså at det er ok å si hei til fremmede jenter, og forstår ikke at noen er så tverr etter et hei?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker som om vi snakker om to kategorier samtaler, og i tråder som dette er man låst i en evig runddans om stråmenn.

A: jeg snakker om høflig kontakt, og jeg forstår ikke hvorfor noen misliker det

A:Ok, men nå lurte jeg på hvorfor noen blir sint over et høflig hei?

A: Ok, jeg snakker litt til veggen her. Men jeg synes altså at det er ok å si hei til fremmede jenter, og forstår ikke at noen er så tverr etter et hei?

Det er vel også det at uhøflig kontakt smitter over på høflig kontakt. Når man har mange negative opplevelser med menn som ikke tar nei for et nei, blir det også ubehagelig når en høflig person tar kontakt på steder som parken, busstoppet etc. Siden man ikke vet hva man har med å gjøre (de fleste ekle er jo høflige til å begynne med, til de plutselig ikke er det lengre)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...