Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min tid på sjekkern er heldigvis forbi, men hva med skolebussen? Ikke lov å snakke med chrushet? Studenten til medstudinen på T-banen som startet det hele? 

Anonymkode: 7a91c...5aa

Du og klassevenninnen din har en relasjon fra før. Dere er ikke ukjente mennesker. 

Anonymkode: eab6b...3f3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Meget mulig. Men for kvinner generelt så er det nok slik at det som er hyggelig fra en attraktiv fremmed mann kan være creepy fra en mindre attraktiv fremmed mann.

Jeg bebreider dem ikke, det synes ganske menneskelig for meg.

Anonymkode: 5c827...88f

Du hadde for øvrig heller ikke blitt smigret av at en veldig stygg dame prøvde seg på deg. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må du gjerne gjøre, men ytringsfriheten omfatter altså ikke å kontakte randoms på gata.

Anonymkode: 1c41a...4c9

Muligens ikke. Men finnes det en lov som forbyr det da? Hvis ikke så må vi vel anta at det juridisk er greit.

https://www.hatogtrusler.no/bakgrunn-og-kunnskap/juridiske-rammer/

«Hensynsløs atferd

Dersom ytringer fremsettes på en skremmende, plagsom eller hensynsløs på annen måte kan straffelovens § 266 komme til anvendelse… Det er generelt en høy terskel for at denne bestemmelsen kommer til anvendelse. «

«Krenkelse av privatlivets fred

Dersom ytringer krenker privatlivets fred gjennom for eksempel verbale utsagn, meddelelser gjennom fotografier, andre bilder, film osv. kan straffelovens § 267 komme til anvendelse.»

En tolkning av 267:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-159-l-20202021/id2842654/?ch=3

»Straffansvar etter § 267 forutsetter at den offentlige meddelelsen «krenker privatlivets fred». Det innebærer at meddelelsen må inneholde «personlige opplysninger som objektivt sett har en viss grad av sensitivitet», og «kreves det etter dette at delingen har skjedd på en måte som er egnet til å nå mer enn 20 til 30 personer».

Disse to lovene synes ikke veldig relevant hvis jeg går bort til en jente på bussen og sier «hei, har du lyst til å slå av en prat?».

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du hadde for øvrig heller ikke blitt smigret av at en veldig stygg dame prøvde seg på deg. 

Jeg opplever stadig at damer på 80+ sier hei og snakker om været. Det synes jeg er bare hyggelig. Hvis en av dem spør om jeg har lyst til å gå på date så svarer jeg bare «nei». Ingen skade skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du og klassevenninnen din har en relasjon fra før. Dere er ikke ukjente mennesker. 

Det blir for enkelt. Hvordan mener du den relasjonen skal oppstå da? Det begrenser jo også til eget trinn/klasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Muligens ikke. Men finnes det en lov som forbyr det da? Hvis ikke så må vi vel anta at det juridisk er greit.

https://www.hatogtrusler.no/bakgrunn-og-kunnskap/juridiske-rammer/

«Hensynsløs atferd

Dersom ytringer fremsettes på en skremmende, plagsom eller hensynsløs på annen måte kan straffelovens § 266 komme til anvendelse… Det er generelt en høy terskel for at denne bestemmelsen kommer til anvendelse. «

«Krenkelse av privatlivets fred

Dersom ytringer krenker privatlivets fred gjennom for eksempel verbale utsagn, meddelelser gjennom fotografier, andre bilder, film osv. kan straffelovens § 267 komme til anvendelse.»

En tolkning av 267:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-159-l-20202021/id2842654/?ch=3

»Straffansvar etter § 267 forutsetter at den offentlige meddelelsen «krenker privatlivets fred». Det innebærer at meddelelsen må inneholde «personlige opplysninger som objektivt sett har en viss grad av sensitivitet», og «kreves det etter dette at delingen har skjedd på en måte som er egnet til å nå mer enn 20 til 30 personer».

Disse to lovene synes ikke veldig relevant hvis jeg går bort til en jente på bussen og sier «hei, har du lyst til å slå av en prat?».

Det finnes heller ingen lov mot å være utro mot partner, bryte avtaler med venner, snike i køen på matbutikken, glane stygt på folk og så videre. Bare fordi det ikke kan straffes ved lov, betyr ikke at det er greit eller burde praktiseres.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A new man skrev (9 minutter siden):

Det blir for enkelt. Hvordan mener du den relasjonen skal oppstå da? Det begrenser jo også til eget trinn/klasse

Dere har felles berøringspunkter. Dere har sett hverandre før. Dere er ikke totalt ukjente i omgivelser som kan medføre fare for henne. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg opplever stadig at damer på 80+ sier hei og snakker om været. Det synes jeg er bare hyggelig. Hvis en av dem spør om jeg har lyst til å gå på date så svarer jeg bare «nei». Ingen skade skjedd?

Tror du at disse damene prøver seg på deg? Litt søkt, er det ikke? Har du faktisk opplevd at ei dame på 80 inviterte deg på date?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å krangle på det at folk sier «hei» skygger fort over en langt viktigere norm som vi kanskje alle er mer enige om: gi deg når den andre avviser deg. Ikke ta på noen mot sin vilje. Ikke vær verbalt drittsekk.

Helt enig, og det maskerer også at så å si alle er enige om det viktige her, nemlig at dårlig oppførsel ikke er greit. 

Samtidig ser vi de (få) i tråden (kanskje også ts?) som også mener det å si hei og prate til fremmede ikke er greit. Jeg teor en skal vokte seg fra å gå i ledtog med disse om en ikke er enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Helt enig, og det maskerer også at så å si alle er enige om det viktige her, nemlig at dårlig oppførsel ikke er greit. 

Samtidig ser vi de (få) i tråden (kanskje også ts?) som også mener det å si hei og prate til fremmede ikke er greit. Jeg teor en skal vokte seg fra å gå i ledtog med disse om en ikke er enig. 

TS sitt poeng er at disse mennene ikke går bort til menn og prater. Kun til kvinner, gjerne pene kvinner. På samme måte som mange såkalt "taktile" menn tar på kvinner når de snakker, men gjør ikke det samme med menn. Hvorfor ikke, hvis det ikke er noe seksuelt involvert?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (13 minutter siden):

Det er jo mange steder vi blir kjennt med andre, familie, venner fra skolen, venner av venner, familie, hobbyer, naboer, jobben, andre sosiale møte punkt som fest. 

Føler ikke mitt sosiale liv brister og bærer utifra tilfeldige menn som syns jeg er fin på bussen akkurat.

Anonymkode: 00a7c...75b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange menn går med bul i den trange buksa og løse, korte shorts på sommeren, trange singlet og så videre. Opplever du ofte at damer stirrer deg i skrittet?

He he he. Artige klær du finner til meg.

Jeg prøvde en sykkelshorts i et prøverom en gang på 90-tallet. Det ble med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (2 minutter siden):

He he he. Artige klær du finner til meg.

Jeg prøvde en sykkelshorts i et prøverom en gang på 90-tallet. Det ble med det. 

Men mange menn i Norge sykler i slike trange shorts eller kondomdrakter, uten at de synes det blir for utfordrende/avslørende. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

TS sitt poeng er at disse mennene ikke går bort til menn og prater. Kun til kvinner, gjerne pene kvinner. På samme måte som mange såkalt "taktile" menn tar på kvinner når de snakker, men gjør ikke det samme med menn. Hvorfor ikke, hvis det ikke er noe seksuelt involvert?

Hvilke menn og hvordan vet TS det? Svaret er antagelig at det gjør hun ikke. Noen snakker også med andre menn, andre ikke. Tro det eller ei, men vi menn snakker faktisk også sammen. 

Videre; hva så? Noen ganger møter gutt jente, de prater dammen, blir kjent og det oppstår ‘søt musikk’. Andre ganger ikke. Problemet må jo være dårlig oppførsel, ikke om noen prater eller til og med håper det kan skapes en relasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Hvilke menn og hvordan vet TS det? Svaret er antagelig at det gjør hun ikke. Noen snakker også med andre menn, andre ikke. Tro det eller ei, men vi menn snakker faktisk også sammen. 

Videre; hva så? Noen ganger møter gutt jente, de prater dammen, blir kjent og det oppstår ‘søt musikk’. Andre ganger ikke. Problemet må jo være dårlig oppførsel, ikke om noen prater eller til og med håper det kan skapes en relasjon. 

Problemet er at gifte kvinner, som meg, ikke ønsker at det oppstår noe som helst søt musikk, i hvert fall ikke med GUTTER (det er vi for gamle til). Hvorfor skal jeg skape en relasjon til en random mann på gata, i butikken og så videre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dere har felles berøringspunkter. Dere har sett hverandre før. Dere er ikke totalt ukjente i omgivelser som kan medføre fare for henne. 

Dette gjelder i unge i dag. Det er ikke meg. 

Det er slik det har startet fra tidenes morgen. En legger merke til en annen. 

Berøringspunkter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

A new man skrev (Akkurat nå):

Berøringspunkter? 

Ja. Samme skole, samme universitet/studieretning - samme omgangskrets, område der dere bor, interesser, alder osv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men mange menn i Norge sykler i slike trange shorts eller kondomdrakter, uten at de synes det blir for utfordrende/avslørende. 

Det synes jeg også er ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (2 minutter siden):

Berøringspunkter? 

Altså sliter du litt sosialt eller? Det er jo ingen som blir sammen ved å sjekke opp totalt fremmede på butikken. Man møtes gjennom felles venner, jobb, skole, fritidsaktiviteter +++ (også kjent som berøringspunkter).

Anonymkode: 1c41a...4c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Samme skole, samme universitet/studieretning - samme omgangskrets, område der dere bor, interesser, alder osv.

Så psykologistudenten kan kontakte random studiner på banen til Blinderen? Eller må det være samme fakultet? 

Hva med de som går av på nasjonalteateret fordi de går på jussen? 

De grensene du setter er neppe alle enige i. Aldersforskjell, hvor går grensen da, gjelder den alle eller kan noen få bestemme dette selv? I så fall hvem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...