Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er dette egentlig et (stort) problem? 

Anonymkode: 62b66...7b0

  • Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent aldri opplevd dette, og jeg er en relativt pen dame. 

Anonymkode: a57dd...715

  • Liker 15
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er jo liksom dette som driver menneskeheten framover også da. Vi hadde neppe vært her om ikke dette aldri skjedde:) 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette egentlig et (stort) problem? 

Anonymkode: 62b66...7b0

Stort nok til at det går ut over livskvaliteten til mange damer i vårt land. Alt kan jo ikke bare være krig og velstand heller?

Anonymkode: dd7c2...50d

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har omtrent aldri opplevd dette, og jeg er en relativt pen dame. 

Anonymkode: a57dd...715

Så bra at vi folk er litt forskjellige her i verden da, jeg har mange venninner som får sånne opplevelser nesten hver uke.

Anonymkode: dd7c2...50d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (3 minutter siden):

Jo, men det er jo liksom dette som driver menneskeheten framover også da. Vi hadde neppe vært her om ikke dette aldri skjedde:) 

Vi hadde ikke vært her uten trakasering? Neivel deg om det?

Anonymkode: dd7c2...50d

  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La mennene bli krenka da, hvem bryr seg.

Endret av 17.11
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er et kjent problem i vårt samfunn at damer blir konfrontert av fremmede menn som "bare vil prate litt". Damene føler det som et problem og mennene blir krenka og sier at de ikke mente noe med det.

Javel? Hvorfor går aldri de mennene bort til andre menn for å "prate litt"? De vil altså bare "prate litt" med pene damer men aldri med stygge menn? Spar meg!

Ikke prøv å si at de ikke har baktanker, de er like lette å lese som en åpen bok......

Anonymkode: dd7c2...50d

Klart de har baktanker. Skulle bare mangle og..🤭..Du synes det er feil at menn vil ha kvinner?

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så ille at en mann ønsker å «prate litt?». Så lenge mannen ikke er trakasserende eller påtrengende, så ser jeg ikke problemet.

Ikke rart at menn ikke tørr å ta kontakt med kvinner, og ja jeg er kvinne selv. Har ingenting i mot av å slå av en fremmed mann, uansett hensikt. Ganske vanlig at menn ikke velger å ta kontakt med menn, hvis man ønsker seg en kvinnelig partner. Og hvor i huleste skal menn finne seg noen, hvis man ikke kan ta kontakt uten å bli beskyldt for å være trakasserende eller ha baktanker?

Anonymkode: ca25a...429

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er det virkelig så ille at en mann ønsker å «prate litt?». Så lenge mannen ikke er trakasserende eller påtrengende, så ser jeg ikke problemet.

Ikke rart at menn ikke tørr å ta kontakt med kvinner, og ja jeg er kvinne selv. Har ingenting i mot av å slå av en fremmed mann, uansett hensikt. Ganske vanlig at menn ikke velger å ta kontakt med menn, hvis man ønsker seg en kvinnelig partner. Og hvor i huleste skal menn finne seg noen, hvis man ikke kan ta kontakt uten å bli beskyldt for å være trakasserende eller ha baktanker?

Anonymkode: ca25a...429

Det er påtrengende når noen på busstoppet "bare vil prate litt". 

Mange er sikkert greie folk men det er så mange psychoer der ute som blir dritsur hvis du avviser de og kan ble helt stalkere. Har opplevd en god del uønska oppmerksomhet av denne typen opp gjennom årene. Noen helt ok, men andre som har forfulgt meg på arbeidsplassen og i nabolaget i ettertid og gjort livet mitt ganske ubehagelig. Siden det er umulig å vite hvem som er hva er det ganske ekkelt hver gang det kommer noen sånne "snakke litt" folk.

Det har heldigvis hjulpet å bli over 40 og prøve å være så lite attraktivt som mulig. Lenge siden sist jeg har opplevd det nå.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det virkelig så ille at en mann ønsker å «prate litt?». Så lenge mannen ikke er trakasserende eller påtrengende, så ser jeg ikke problemet.

Ikke rart at menn ikke tørr å ta kontakt med kvinner, og ja jeg er kvinne selv. Har ingenting i mot av å slå av en fremmed mann, uansett hensikt. Ganske vanlig at menn ikke velger å ta kontakt med menn, hvis man ønsker seg en kvinnelig partner. Og hvor i huleste skal menn finne seg noen, hvis man ikke kan ta kontakt uten å bli beskyldt for å være trakasserende eller ha baktanker?

Anonymkode: ca25a...429

Det kan oppleves som både upassende, grenseoverskridende og ubehagelig.

Som kvinne står man potensielt mellom to ubehagelige valg:

1.) Å måtte avvise en fremmed mann sitt ønske om kontakt, usikkert hvordan han håndterer dette og hva konsekvensen av dette blir,

eller

2.) Å høflig utsette seg selv for en samtale og relasjon man ikke ønsker å gå inn i av frykt for å avvise, med like stor usikkerhet rundt hva konsekvensen av det blir. (Vil den fremmede mannen tråkke over flere grenser?) 

- Så hva med å bare la være å sette fremmede kvinner i en slik situasjon? 

  • Liker 14
  • Nyttig 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det virkelig så ille at en mann ønsker å «prate litt?». Så lenge mannen ikke er trakasserende eller påtrengende, så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: ca25a...429

Jeg har heldigvis sluppet greit unna akkurat sånne situasjoner, så dette blir vel egentlig bare spekulasjoner fra min side. Inntrykket jeg får fra andre, er derimot at det er nettopp dette med påtrengende eller trakasserende som er problemet, der "men jeg ville jo bare prate litt" er en hersketeknikk for å bagatellisere oppførselen sin.

Akkurat som folk som sier noe sårende/frekt og forsvarer seg med "men herregud, du må jo tåle en spøk!" når de negative reaksjonene kommer. Sånne folk har jeg mer enn nok erfaring med, av begge kjønn. Disse har enten "bare" problemer med å erkjenne at de dreit seg ut og å tilpasse seg sitt publikum, eller så driter de i andres følelser og mener at det får andre bare finne seg i.

Anonymkode: c30a9...99d

  • Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt menn som prøver seg på damer etter kampanjene mot dette de siste årene da? Har ikke problemet blitt mindre i det minste?

Anonymkode: 7c5e7...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt over også. Og ikke bare angående menn som vil "prate litt", jeg har også blitt stoppet av ensomme mennesker som lurer på om jeg har tid til å prate, selgere, folk fra frivillige organisasjoner, tiggere og mormonere. Jeg satt på en benk og observerte noen fra en organisasjon i fjor sommer en gang, og det var påfallende mange menn (spesielt de over 50) som "slapp unna" henvendelser. Unge mennesker, og særlig kvinner, ble stoppet oftere.

Jeg er sikkert i overkant unnvikende, men jeg er fullstendig uinteressert i å snakke med fremmede mennesker, og opplever det som masete og slitsomt når noen tar kontakt (også når de ikke tigger penger). Som relativt ung kvinne med det som antakelig er en tilnærmelig fremtoning får jeg dessverre gå mindre i fred enn min bror på samme alder. Det er ikke et stort verdensproblem, men det er plagsomt. 

Anonymkode: 37141...8b4

  • Liker 7
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplever en del av "ville bare hjelpe litt". Enten er det å gestikulere hvor/hvordan jeg burde parkere, hvor/hvordan jeg burde gå når jeg er på fjelltur, eller hvor/hvordan jeg plasserer hender og føtter når jeg klatrer på klatresenteret. Jada, jada, jeg vet det baaare er for å være hjelpsom og hyggelig, men mannen min opplever null og niks av dette. Han blir litt sånn "hæ, er det mulig?" når jeg forteller hva som har skjedd.

Et eksempel fra nylig var da jeg gikk på skogstur. Gikk med vilje på skaren, og ikke på den tråkkede stien, for den tråkkede stien var jo helt hulter til bulter av snø og is og fotspor. Går forbi an mann som hogger ved, og når jeg har gått 10 meter forbi roper han et eller annet til meg. Jeg drar opp mobilen, stopper podcasten jeg hører på, tar ut en ørepropp og sier "HÆ?". "DU VET DU KAN GÅ PÅ STIEN, DET ER MYE BEDRE ENN Å GÅ VED SIDEN AV" roper han til meg. Jeg stirrer på ham, banner litt irritert inni meg, før jeg svarer så høflig som mulig: "Du, jeg klarer meg fint, jeg". Går videre og finner selvsagt ti andre svar som jeg heller skulle brukt. 

Og ja: han var 60+, akkurat den aldersgruppa som oftest skal "hjelpe en yngre kvinne i nød". 

Anonymkode: 8fd5d...fd0

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (2 timer siden):

Klart de har baktanker. Skulle bare mangle og..🤭..Du synes det er feil at menn vil ha kvinner?

Problemet er vel som oftest at en del menn blir (tilsynelatende?) urimelig sure/fornærmet/sinte av kvinnens avslag/manglende interesse. Klart det er kjipt å bli avvist, det anerkjenner jeg. Mange nok avvisninger går fort på selvfølelsen løs, uavhengig av kjønn.

Samtidig, hvor langt skal hun la det gå fordi mannen "bare ville" ...? Jeg opplevde en kollega et år, som "bare vil ha det litt moro etter julebord", og kunne ikke skjønne hvorfor jeg strittet sånn imot. (At jeg ikke ville ha sex var tydeligvis ikke god nok grunn.) Jeg skulle vel kanskje latt ham få "bare ha det litt moro" med kroppen min da, kanskje? Han mente jo ikke noe vondt med det, og hva er vel galt med at menn vil ha kvinner?

Anonymkode: c30a9...99d

  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det virkelig så ille at en mann ønsker å «prate litt?». Så lenge mannen ikke er trakasserende eller påtrengende, så ser jeg ikke problemet.

Ikke rart at menn ikke tørr å ta kontakt med kvinner, og ja jeg er kvinne selv. Har ingenting i mot av å slå av en fremmed mann, uansett hensikt. Ganske vanlig at menn ikke velger å ta kontakt med menn, hvis man ønsker seg en kvinnelig partner. Og hvor i huleste skal menn finne seg noen, hvis man ikke kan ta kontakt uten å bli beskyldt for å være trakasserende eller ha baktanker?

Anonymkode: ca25a...429

Problemet oppstår når den som «bare vil prate litt», ikke fanger opp signaler om at den de henvender seg til, ikke vil «prate litt». 

Anonymkode: 9a9c2...3fc

  • Liker 12
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Problemet er vel som oftest at en del menn blir (tilsynelatende?) urimelig sure/fornærmet/sinte av kvinnens avslag/manglende interesse. Klart det er kjipt å bli avvist, det anerkjenner jeg. Mange nok avvisninger går fort på selvfølelsen løs, uavhengig av kjønn.

Samtidig, hvor langt skal hun la det gå fordi mannen "bare ville" ...? Jeg opplevde en kollega et år, som "bare vil ha det litt moro etter julebord", og kunne ikke skjønne hvorfor jeg strittet sånn imot. (At jeg ikke ville ha sex var tydeligvis ikke god nok grunn.) Jeg skulle vel kanskje latt ham få "bare ha det litt moro" med kroppen min da, kanskje? Han mente jo ikke noe vondt med det, og hva er vel galt med at menn vil ha kvinner?

Anonymkode: c30a9...99d

ALT er galt med at en mann tror han har krav på sex med en tilfeldig kvinne.

Hvordan du klarte tolke meg dithen at en mann skal få ha det moro med kroppen din mot din vilje fatter ikke jeg? 🤔

Det jeg sier er at dere skal slutte å shame menn som prøver seg. Jeg har baller og er null redd for å prøve...Og jeg tåler fint å bli avvist og, no hard feelings.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...