Gå til innhold

Baby 9mnd sover ikke. Slitne foreldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
Baby har sovet godt siden han ble født. Plutselig samtidig som hun begynte å krabbe, gå og sitte har søvnen uteblitt. Vær så snill å se over dagsplanen og gi oss en pekepinn på hva vi gjør galt 😥
Dagen går slik:

04.00 våkner

06.00 står opp, drikker flaske med melk og får bleieskift/klesskift. 
06.30 spiser frokost (grøt eller skive), drikker vann. 

06.30-08.15 vi leker og underholder. Bleieskift før legging. 
 

08.15-09.15 sover sin første dupp.
 

09.30 drikker melk. 
 

10.00 spiser mellommåltid og skifter bleie. 
 

10.00-12.00 vi leker. 
 

12.00-13.30 vi triller tur og baby sover. 
 

14.00-16.00 spiser middag, drikker, leker og underholder. Fra kl 15.00 og utover er hun trøtt og sliten. Gråter regelmessig og er tydelig misfornøyd. 
 

17.30 gir kveldsmat og drikke. 
 

18.00 steller seg for natten. 
 

18.15 legger seg i seng. Vrir seg, røyser seg opp og gråter. Vi går inn hver gang og trygger. 
 

19.15 sovner. 
 

01.00 våkner og gråter. Vi går inn å trygger. 
 

03.00-04.00 våkner for dagen. 


Trenger sårt råd. Takk på forhånd. 

 

 

Anonymkode: ce105...e5b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å hold henne våken litt lenger på morgenen, da får du også forskjøvet ettermiddagsluren sånn at hun ikke blir så overtrøtt før kvelden.

men det kan være at dette bare er en fase som vil gå over om litt. Sover baby inne hos dere? Viss ikke, så kan det være greit å gjøre akkurat nå sånn at dere slipper å gå ut av sengen for å trøste.

Anonymkode: a42b3...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert dere gjør noe galt. Ikke alle unger sover godt. Kan være at barnet feks har split nights, noe som er helt vanlig historisk sett. Enten stå opp med barnet, eller så kan dere prøve å legge i vogna inne på deres rom og vippe på vogna med foten i halvsøvne.

Anonymkode: fa243...688

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt? Min var sånn fra starten. Sov ikke gjennom natten før han var 1,5 år. Først nå som han er 2 år sover han lengre enn til 4-5-tiden. Man må bare tå det som det kommer.

Anonymkode: baa78...8d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test ut om samsoving kan hjelpe. Vår kunne sikkert stått opp 4 om vi bare hadde gitt etter når hu setter seg opp i senga og begynner å skravle, men fordi vi ikke responderer (bare passer på at hu ikke krabber noe sted) og jeg feks legger henne på armen og koser så sovner hun igjen, da kan hun gjerne sove til 06.30-07.00

Dere MÅ dele på nettene, og i helga må dere stå opp annenhver dag slik at den andre får sove litt ekstra. 

Anonymkode: ee1bb...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beinhardt mens det står på, beste tipset er å akseptere at det er normalt og senke alle standarder og bare finne måter å få noe søvn på selv og dele jobben.

Rett og slett å prioritere egen søvn over unødvendig husarbeid og surfing.

Endret av Sunnfjording
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok ha forskjøvet den duppen rundt 12 en time til, men det er MEG og mitt barn. Min, som er halvåret eldre, ville ha vært overtrøtt og oppført seg ganske fjollete når han skulle legge seg hvis han skulle vært våken fra 1330-1915. Min vil ha 12-14 timer total søvn i løpet av en dag, fordelt på 3 timer på dag (har enda to blunder fordi han fikk ikke bhg plass) og 11 timer på natt. Men som det er nevnt av flere her.. det er helt normalt, baby sover jo ganske lenge alene for å våre 9 mnd syns jeg 😅😅

Endret av KaraThrace
Matte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som for lite søvn for babyen. Hvis hun våkner 03-04 og dere holder henne våken til 08. Har du prøvd:

1) En dupp til?

2) Slå sammen dupp?

Sover dere sammen, alle sammen? Du skriver slitne foreldre, men hvordan avlaster dere hverandre? 

Utover det ser det ut som en vanlig rutine. 

Anonymkode: 45b78...ead

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsoving ble løsningen her. Legger han i egen seng og tar han over i vår når han våkner på natta

Anonymkode: cb099...f2e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at dere også legger dere tidlig, og dropper de "voksentid" timene i sofaen før leggetid som normalt er 22-23 på kvelden. Legg dere klokka 20. Sov de timene til ungen våkner, og da har dere i det minste fått noen timers søvn. Om dere ikke gjør det hver dag, få det til annenhver dag, eller bytt på å legge dere to voksne tidlig. Den ene sovner fra kl 20 og den andre får unna noe husarbeid e.l. et par timer før leggetid, annenhver kveld.

Det er bare for en periode i barnets liv, så hold ut, og legg dere tidlig en stund. Få nok søvn.

Min egen sønn var også en tidlig våkner, som regel mellom 05 og 05.30. Han la seg imidlertid klokka 20. Normal lengde på natten for han var 10-11 timer bestandig. Sov aldri 12 timer.

Endret av Million
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk et par år før noen barn sov særlig mer enn 2-3 timer i strekk noensinne her i huset... 

Anonymkode: 06e76...924

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei. 
Baby har sovet godt siden han ble født. Plutselig samtidig som hun begynte å krabbe, gå og sitte har søvnen uteblitt. Vær så snill å se over dagsplanen og gi oss en pekepinn på hva vi gjør galt 😥
Dagen går slik:

04.00 våkner

06.00 står opp, drikker flaske med melk og får bleieskift/klesskift. 
06.30 spiser frokost (grøt eller skive), drikker vann. 

06.30-08.15 vi leker og underholder. Bleieskift før legging. 
 

08.15-09.15 sover sin første dupp.
 

09.30 drikker melk. 
 

10.00 spiser mellommåltid og skifter bleie. 
 

10.00-12.00 vi leker. 
 

12.00-13.30 vi triller tur og baby sover. 
 

14.00-16.00 spiser middag, drikker, leker og underholder. Fra kl 15.00 og utover er hun trøtt og sliten. Gråter regelmessig og er tydelig misfornøyd. 
 

17.30 gir kveldsmat og drikke. 
 

18.00 steller seg for natten. 
 

18.15 legger seg i seng. Vrir seg, røyser seg opp og gråter. Vi går inn hver gang og trygger. 
 

19.15 sovner. 
 

01.00 våkner og gråter. Vi går inn å trygger. 
 

03.00-04.00 våkner for dagen. 


Trenger sårt råd. Takk på forhånd. 

 

 

Anonymkode: ce105...e5b

For min eldste som ikke var glad i søvn så hjalp det med mer mat. Der ble det også kun en dubb per dag, ca 2 timer. 

Anonymkode: 8fb23...932

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på mine egne barn tenker jeg det siste våkenstrekket er for langt.

Anonymkode: a35c5...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok ikke unormalt, tvert imot er det ganske vanlig å ha en søvnregresjon rundt 9 månedersalderen. Men våkner himla tidlig da, kan dere ta babyen over til dere når hen våkner klokken 4 og sove videre? Vi gjorde det med eldste til han var nesten 2 år, da fikk vi sove til 8🥰

Anonymkode: 4276c...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er 11 mnd og sov 3 lurer frem til bare for noen uker siden. Vi trodde vi måtte gå over til to lurer mye tidligere enn dette, men det funka ikke. Hun var bare trøtt og grinete på ettermiddagen. Ofte fikk hun en times lur (vi vekte henne så hun ikke sov for lenge) en gang mellom kl 15-17, så la hun seg kl 19. Hun kuttet ned til to lurer av seg selv. Men nå har hun to lengre lurer og legger seg en time senere. Vi fulgte bare hennes behov. Var hun trøtt, fikk hun sove. Selv om det innebar en ekstra lur. Mange tror at det alltid hjelper å "slite ut" ungen til kvelden så hun blir trøtt. Men det fører bare til at hun blir overtrøtt og sover mer urolig.

Dette funka for oss hvertfall. Innimellom må hun ha en tredje lur nå også. F.eks fikk vi besøk forrige uke. Besøket kom midt i formiddagsluren og vekte babyen, som ikke ville sove igjen da det var spennende med besøk. Men derfor ble hun trøtt ved 17-tiden, så hun fikk en power-nap da før hun tok fatt på resten av kvelden. Det har ikke nødvendigvis med antall lurer å gjøre. Men hvor mye søvn de får ila dagen. Her må hun ha ca 3t ila dagen. Om det blir to 1,5 t lurer eller tre 1 t lurer er jo det samme.

Anonymkode: cbcc3...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at de sliter litt med søvn i den alderen, en kombinasjon av at man lærer mye motorisk, og gjerne holder på å få tenner og sånt. Hold ut! 

Vi brukte å gå etter hvor lenge hun hadde vært våken, heller enn faste tidspunkter til dupp. I den alderen var det maks 3-4 timer våkentid som gjaldt. Så jeg vil tro at hun blir overtrøtt på ettermiddagen, og det igjen går ut over natta. 

Det er også bedre å være overtrøtt til første dupp, enn til kvelden. Om hun skal sove bare to dupper, ville jeg forsøkt forskyve de senere, sånn at det blir ca 3-4 timer våkenstrekk, men ikke mer. Ellers burde hun kanskje få en kort dupp i tretida, og legge seg senere. 13:30 til 19 blir alt for lenge. 

Anonymkode: 93a7c...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt barn er 20 måneder nå men husker sånn cirka rutinen i den tiden.

La seg for natta rundt 20.30-22.30 sov til rundt 8 med tusenvis av oppvåkninger (ammer). Første lur 11.30-13-14 og lur nr 2 fra 16-17 cirka . Det var alltid behov for en lur nr 2 sent på ettermiddagen så det gjorde leggingen senere. Legging tok alltid minst 30 minutter men normalen var opp til 60 min.

Anonymkode: e8107...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sov 3 dupper helt frem til 1-årsalder. For lite søvn kan gi dårlig søvn. Forsøk å legg inn en dupp til på ettermiddag 😊

Anonymkode: ef0d6...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags melk er det snakk om og hvorfor drikker hun så mye av det?

Anonymkode: 1bd39...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...