Gå til innhold

Hard disk. Hva bør jeg se etter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har plutselig fått litt panikk for å miste tilgang til kamerarullen min og aldri få den tilbake igjen. Har skybaserte tjenester men skal vel ikke stole blindt på det. Vurderer derfor å skaffe meg en hard disk som jeg kan lagre alt på. Hva bør jeg se etter? Den bør tåle mye, alt fra vann til noen "slag" og egentlig helst brann... Men det er kanskje litt for mye forlangt. 

Noen som har konkrete forslag til bra produkter? Pris har ikke stor betydning. 

Anonymkode: ce86c...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt en ekstern harddisk tenker jeg. Selve disken kan ikke beskyttes mot brann, men man kan kjøpe et brannskap og ha den der eller kanskje kjøpe to disker og lagre den andre hos venner på jobb el. Mange løsninger og hvor komplisert man ønsker å gjøre det avhenger av hvor viktige dataene er. Ha i bakhodet at en disk ikke varer evig og bør byttes etter endel år. https://www.komplett.no/category/10098/datautstyr/lagring/harddisker/ssd/harddisk-ekstern
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekstern SSD er nok det mest praktiske. Ingen snurrende plater inni der, så de tåler overraskende mye. Hvordan skal maskinen din utsettes for vann? 

Ingenting slikt er brannsikkert, men et brannskap kan da være passende. Der kan man også plassere dyre smykker, pass og andre viktige papirer og gjenstander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekstern disk på kontoret/hos dine foreldre.

Prioriter dataene. De 100 viktigste bildene kan du kanskje skrive ut. De 10.000 minst interessante trenger du kanskje ikke 3 duplikater av raw-filene til.

Anonymkode: e73b2...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, newman01 said:

En ekstern SSD er nok det mest praktiske. Ingen snurrende plater inni der, så de tåler overraskende mye. Hvordan skal maskinen din utsettes for vann? 

Ingenting slikt er brannsikkert, men et brannskap kan da være passende. Der kan man også plassere dyre smykker, pass og andre viktige papirer og gjenstander

Hvordan skal maskinen utsettes for vann? Jeg har vel ingen planer om å utsette den for vann, men det kan vel skje? For et spørsmål?

Skal sjekke ut ekstern SSD. Er det et spesielt merke som er bedre enn de fleste?

Anonymkode: ce86c...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kjøper fra en anerkjent produsent bør du være rimelig trygg. Det vil ikke være særlig til bruk eller slitasje på chipene når disken bare skal brukes til backup. 

Her har du en som er IP65-klassifisert, så den vil tåle litt vann og støv

Samsung T7 Shield Ekstern SSD 1TB (blå) - SSD Ekstern - Komplett.no

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvordan skal maskinen utsettes for vann? Jeg har vel ingen planer om å utsette den for vann, men det kan vel skje? For et spørsmål?

Skal sjekke ut ekstern SSD. Er det et spesielt merke som er bedre enn de fleste?

Anonymkode: ce86c...811

Man kan velte et glass med brus, vann eller kaffe over den. Man kan miste den ute, glemme den et sted den blir utsatt for fukt, man kan få oversvømmelse i kjelleren. 

Anonymkode: 8adc5...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken HDD eller SSD er egnet for langtids lagring. Bruk og alder er begge ødeleggende overtid.

Det er ikke anbefalt å lagre ting på en SSD/HDD for så å plassere denne på et lager i årevis. Det skjer en kontinuerlig degradering av komponentene så før eller siden vil det oppstå korrumpering av data eller total feil av disken. 

Jeg bruker en NAS som fysisk står på en annen adressen, denne kan brukes over nett. Da har jeg en lokal lagring samt en NAS, som gir beskyttelse for en eventuelt disk feil.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...