AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #41 Del Skrevet 3. april 2024 Dere har glemt en vesentlig sak her, og det er at TS jobber 50%. Når arbeidstaker jobber deltid kan arbeidsgiver si nei så lenge de kan dokumentere vesentlig ulempe for bedriften. Lovfestet rett til ulønnet permisjon gjelder heltid. § 12-6.Delvis permisjon (1) Permisjon etter §§ 12-2, 12-4 og 12-5 første ledd kan tas ut som delvis permisjon. (2) Delvis permisjon baseres på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant. Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig Anonymkode: 03646...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 3. april 2024 #42 Del Skrevet 3. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Sakset fra Arbeidstilsynet: Arbeidsgiver må som regel innvilge permisjon dersom dette betyr mye for den enkelte arbeidstaker, og arbeidsgiver ikke får for store ulemper ved dette. Arbeidsgiver kan nekte arbeidstaker permisjon bare dersom arbeidsgiver har rimelig grunn for det. Hvis arbeidsgiver og arbeidstaker er uenige om permisjonen, kan tvisten bringes inn for Tvisteløsningsnemnda. Se hvordan dere går fram for å fremme en sak for Tvisteløsningsnemnda (nemdene.no). Anonymkode: b48d3...7d8 1 hour ago, AnonymBruker said: Arbeidsgiver mener jo de har saklig / rimelig grunn for det. Eneste ts kan gjøre er enten å ta det til tvist, eller planlegge ikke dukke opp på jobb; og finne seg ny jobb. Anonymkode: 1d3c2...a99 52 minutter siden, AnonymBruker said: Arbeidsgiver kan nekte ulønnet permisjon dersom de har vektige grunner til det. Send gratis klage til Tvisteløsningsnemda som håndterer slike saker, så gjør de en vurdering av hvilken ulempe det påfører deg å ikke få det, versus arbeidsgivers behov. Anonymkode: 4e355...091 18 minutter siden, AnonymBruker said: Du har krav på ulønnet permisjon, men mindre det er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. At bedriften ikke går rundt er en vesentlig ulempe. Så arbeidsgiver har sitt på det tørre. Ikke smart miljømessig, men fult lov å si nei når permisjonen går ut over bedriften eller andre ansatte. Anonymkode: 61b5c...9f8 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dere har glemt en vesentlig sak her, og det er at TS jobber 50%. Når arbeidstaker jobber deltid kan arbeidsgiver si nei så lenge de kan dokumentere vesentlig ulempe for bedriften. Lovfestet rett til ulønnet permisjon gjelder heltid. § 12-6.Delvis permisjon (1) Permisjon etter §§ 12-2, 12-4 og 12-5 første ledd kan tas ut som delvis permisjon. (2) Delvis permisjon baseres på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant. Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig Anonymkode: 03646...40b Dere snakker om feil type permisjon. Ts har full permisjon fra en deltidsstilling, hun har ikke delvis permisjon. Ts har rett på ulønnet foreldrepermisjon etter paragraf 12-5 andre ledd. Denne retten er ufravikelig og kan ikke tas fra ts selv om det er ulempe fra arbeidsgiver. Ulønnet foreldrepermisjon må IKKE blandes med ulønnet permisjon av andre sosiale årsaker. Ts, det er jo fint at du har dette skriftlig. Jeg ville svart sjefen og HR med henvisning til loven, foreklary at du har RETT på ulønnet permisjon iht 12-5 andre ledd og at denne retten er ufravikelig. Og forklart at dette må tas videre til Arbeidstilsynet hvis de ikke vil følge loven. Det er svært viktig at du ts kaller dette ulønnet foreldrepermisjon, så de ikke blander det med annen ulønnet permisjon. Arbeidsgiver vet tydeligvis ikke forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #43 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Grunnen til at jeg skal ulønnet er pga skole:) Anonymkode: 8627f...e59 Men dette endrer jo saken helt 😅 Arbeidgiver er ikke pålagt å gi deg ulønnet permisjon for å gå skole. Trodde det var for å være hjemme med barn. Anonymkode: ad59e...356 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 3. april 2024 #44 Del Skrevet 3. april 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men dette endrer jo saken helt 😅 Arbeidgiver er ikke pålagt å gi deg ulønnet permisjon for å gå skole. Trodde det var for å være hjemme med barn. Anonymkode: ad59e...356 Enig. Er det ulønnet foreldrepermisjon du ts skal ha, eller ikke? Jeg trodde også det var snakk om foreldrepermisjon her, men hvis det ikke er snakk om det kan du se helt bort fra innlegget mitt over. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #45 Del Skrevet 3. april 2024 issoras skrev (5 minutter siden): Enig. Er det ulønnet foreldrepermisjon du ts skal ha, eller ikke? Jeg trodde også det var snakk om foreldrepermisjon her, men hvis det ikke er snakk om det kan du se helt bort fra innlegget mitt over. 😅 Det er ulønnet foreldrepermisjon ja. Skal ta hjemmestudie og ha barnet hjemme. Anonymkode: 8627f...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #46 Del Skrevet 3. april 2024 issoras skrev (12 minutter siden): Dere snakker om feil type permisjon. Ts har full permisjon fra en deltidsstilling, hun har ikke delvis permisjon. Ts har rett på ulønnet foreldrepermisjon etter paragraf 12-5 andre ledd. Denne retten er ufravikelig og kan ikke tas fra ts selv om det er ulempe fra arbeidsgiver. Ulønnet foreldrepermisjon må IKKE blandes med ulønnet permisjon av andre sosiale årsaker. Ts, det er jo fint at du har dette skriftlig. Jeg ville svart sjefen og HR med henvisning til loven, foreklary at du har RETT på ulønnet permisjon iht 12-5 andre ledd og at denne retten er ufravikelig. Og forklart at dette må tas videre til Arbeidstilsynet hvis de ikke vil følge loven. Det er svært viktig at du ts kaller dette ulønnet foreldrepermisjon, så de ikke blander det med annen ulønnet permisjon. Arbeidsgiver vet tydeligvis ikke forskjellen. TS vet tydeligvis ikke forskjell. Hun søker om permisjon for å gå på skole, det er ikke noen noen har krav på. Anonymkode: 61b5c...9f8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #47 Del Skrevet 3. april 2024 41 minutter siden, AnonymBruker said: Grunnen til at jeg skal ulønnet er pga skole:) Anonymkode: 8627f...e59 Som sagt, det måtte være noe mer her. Hva har du egentlig søkt om fra arbeidsgiver? Anonymkode: 1d3c2...a99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 3. april 2024 #48 Del Skrevet 3. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Det er ulønnet foreldrepermisjon ja. Skal ta hjemmestudie og ha barnet hjemme. Anonymkode: 8627f...e59 Ja men da så. Ikke nevn for arbeidsgiver at du skal studere (ikke at det har noe å si men), og forklar som jeg beskrev over. Blir du sagt opp må du jo bare bestride. (men kanskje bruke tiden på å finne en bedre arbeidsgiver?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #49 Del Skrevet 3. april 2024 Just now, issoras said: Ja men da så. Ikke nevn for arbeidsgiver at du skal studere (ikke at det har noe å si men), og forklar som jeg beskrev over. Blir du sagt opp må du jo bare bestride. (men kanskje bruke tiden på å finne en bedre arbeidsgiver?) Hun har tydeligvis nevnt hun skal ha permisjon for å studere, og når hun ikke har fått det har hun begynt å blande inn barnet. Anonymkode: 1d3c2...a99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #50 Del Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er ulønnet foreldrepermisjon ja. Skal ta hjemmestudie og ha barnet hjemme. Anonymkode: 8627f...e59 Du burde kanskje ikke sagt til arbeidsgiver at det er snakk om studier, mulig det er årsaken til uviljen? Uansett har du rett på det for å være hjemme med barnet ditt, hva du styrer med ellers i ulønnet permisjon har ikke arbeidsgiver noe med Anonymkode: ad59e...356 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #51 Del Skrevet 3. april 2024 issoras skrev (29 minutter siden): Dere snakker om feil type permisjon. Ts har full permisjon fra en deltidsstilling, hun har ikke delvis permisjon. Ts har rett på ulønnet foreldrepermisjon etter paragraf 12-5 andre ledd. Denne retten er ufravikelig og kan ikke tas fra ts selv om det er ulempe fra arbeidsgiver. Ulønnet foreldrepermisjon må IKKE blandes med ulønnet permisjon av andre sosiale årsaker. Ts, det er jo fint at du har dette skriftlig. Jeg ville svart sjefen og HR med henvisning til loven, foreklary at du har RETT på ulønnet permisjon iht 12-5 andre ledd og at denne retten er ufravikelig. Og forklart at dette må tas videre til Arbeidstilsynet hvis de ikke vil følge loven. Det er svært viktig at du ts kaller dette ulønnet foreldrepermisjon, så de ikke blander det med annen ulønnet permisjon. Arbeidsgiver vet tydeligvis ikke forskjellen. Ville kontaktet en advokat for å få svar på dette. TS jobber ikke fulltid, hun jobber deltid. Jeg vil tro at tvisten er dreier seg om 2 dilemmaer; både at hun ikke er i en fulltidsstilling og det dermed blir et spørsmål om rettigheter med tanke på delvis permisjon og at TS blander studier inn i smørja. Anonymkode: 03646...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 3. april 2024 #52 Del Skrevet 3. april 2024 34 minutter siden, AnonymBruker said: Ville kontaktet en advokat for å få svar på dette. TS jobber ikke fulltid, hun jobber deltid. Jeg vil tro at tvisten er dreier seg om 2 dilemmaer; både at hun ikke er i en fulltidsstilling og det dermed blir et spørsmål om rettigheter med tanke på delvis permisjon og at TS blander studier inn i smørja. Anonymkode: 03646...40b Stillingsprosent har ingenting å si. Delvis permisjon er per definisjon når man både jobber og har permisjon, samtidig. Det har ikke ts, ergo, hun har full permisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #53 Del Skrevet 3. april 2024 2 hours ago, issoras said: Stillingsprosent har ingenting å si. Delvis permisjon er per definisjon når man både jobber og har permisjon, samtidig. Det har ikke ts, ergo, hun har full permisjon. Nettopp. Man har 100% permisjon i den prosenten man har jobb. Om den er 50%, er det fremdeles 100% permisjon fra den stillingsbrøken. Anonymkode: 1d3c2...a99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MamaShark Skrevet 7. april 2024 #54 Del Skrevet 7. april 2024 For all del ikke si opp stillingen din selv. Det kan påvirke dine rettigheter til f.eks dagpenger fra NAV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 8. april 2024 #55 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 23.07): Hei! Jeg er i mammaperm og sendte søknad om ulønnet permisjon for en god stund siden. Da ringte sjefen meg og sa at det kunne jeg dessverre ikke få. Etterpå snakket vi litt på mld der jeg sendte bilde av arbeidsmiljøloven der det står at jeg har KRAV på det. Jeg ble bedt om å levere oppsigelse om jeg ikke har tenkt å komme tilbake i Juni. Her er litt av mailen jeg fikk i dag «Slik situasjonen er nå med langtidssykemeldte, ansatte som er sykemeldt og kommer til å bli sykemeldt så sliter vi med å drifte butikken. Dette sliter på resterende arbeidsstokk og kan skape mer frafall.» jeg er dessverre ikke fagorganisert, så de kan ikke hjelpe meg med saken. Er det noen som vet om han faktisk kan nekte meg permisjon basert på at de har lite folk på jobb? Anonymkode: 8627f...e59 I utgangspunktet har du rett til ulønnet permisjon, men ikke hvis det er til vesentlig ulempe for bedriften i form av feks drift. Det ser ut til å være tilfellet her, så da får du det ikke innvilget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #56 Del Skrevet 8. april 2024 5 minutter siden, tussi84 said: I utgangspunktet har du rett til ulønnet permisjon, men ikke hvis det er til vesentlig ulempe for bedriften i form av feks drift. Det ser ut til å være tilfellet her, så da får du det ikke innvilget. Jeg tror som det er snakk om over her at det har blitt blandet inn permisjon for å studere og derfor ønsker ikke arbeidsgiver det. Ts! Hvordan går det? Anonymkode: 1d3c2...a99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 8. april 2024 #57 Del Skrevet 8. april 2024 38 minutter siden, tussi84 said: I utgangspunktet har du rett til ulønnet permisjon, men ikke hvis det er til vesentlig ulempe for bedriften i form av feks drift. Det ser ut til å være tilfellet her, så da får du det ikke innvilget. Ulønnet foreldrepermisjon har man rett på selv om det er til vesentlig ulempe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #58 Del Skrevet 9. april 2024 TS, søk på nytt om ulønnet foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven §12-5. (Det må du skrive i søknaden). Dersom du får avslag, så må du bringe saken inn for tvisteløsningsnemda innen 4 uker. https://www.nemndene.no/tvistelosningsnemnda/tvister-etter-arbeidsmiljoloven2/permisjoner/ Anonymkode: 1a195...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #59 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 7.12): Har sjefen din styringsrett hvis dette påviiker driften økonomisk eller på en annen måte skader bedriften. Så jeg forstår han veldig godt. Passer det deg ikke så bydt opp. Anonymkode: 60a2e...0fd Du virker som en skikkelig kjip sjef. Anonymkode: 70dfc...3ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå