Gå til innhold

Ungene spiser ikke hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Barna mine på syv og tre spiser veldig lite hjemme, men hos besteforeldre, i barnehagen, sfo og på besøk spiser de mye. 

Har lurt på om maten min er problemet, men ifølge familien er jeg veldig god til å lage mat. God blanding av hjemmelaget og "ferdigmat" som fiskegrateng eller en saus på glass i ny og ne. Yoghurt, frukt, .. generelt alt spiser de lite av. 

I ferien var vi på hytta hos besteforeldre spiste ungene mat som de aldri har spist før. Fikk en tallerken fra ei venninne og det ble spist opp (mat hun ikke er vant til). 

Jeg har laget mye forskjellig for å finne ut hvilken type mat de liker best. Vanlig husmannskost spiser de ikke om det inneholder potet eller saus. 

Hva kan være grunnen til at de ikke spiser min mat? Kan det være at de ikke liker maten ? Da er de isåfall de eneste da jeg har bedt de nærmeste om å være dønn ærlig, for jeg vil ikke servere kjip mat.. skjønner ikke.. jeg lager hjemmelaget brød flere ganger i uken, involverer dem i matlagingen, hva vi skal ha til middag og om de vil bli med å lage, men ingen interesse hos eldste i det hele tatt.. yngste blir med å lage, men spiser heller ingenting... 

 

Anonymkode: 41cd0...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje barna liker å spise med godt selskap rundt seg ? Ikke så unormalt for barn. 

Anonymkode: 43ec0...abc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje barna liker å spise med godt selskap rundt seg ? Ikke så unormalt for barn. 

Anonymkode: 43ec0...abc

Kan være..men det er jo bare meg hjemme, og prøver å gjøre det hyggelig rundt bordet med tente lys og hyggelig prat. Men de vil ikke . Kanskje de vil ha mer 😅

Anonymkode: 41cd0...5b8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var slik selv. Spiste mer hos mormor enn hjemme hos mor og far.  Var noe spesielt med brødet og syltetøyet mormor hadde laget selv❤️.

Har ikke svar,men følte alt smakte bedre borte av en eller annen grunn. 

Synes selvsmurt matpakke på jobb er mye 100 ganger bedre enn å spise brødskiver hjemme nå i dag. 

Noe annet som var godt,det var når mine eldre søsken ikke hadde spistopp matpakke på skolen,6 timer gammel svett nøkkelost var drømmen.

Har ikke svar,men mulig du får rike barn som spiser ute og tar deg med ut på søndagsmiddag på en flott og dyr restaurant🫠

Anonymkode: 55efa...14e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var slik selv. Spiste mer hos mormor enn hjemme hos mor og far.  Var noe spesielt med brødet og syltetøyet mormor hadde laget selv❤️.

Har ikke svar,men følte alt smakte bedre borte av en eller annen grunn. 

Synes selvsmurt matpakke på jobb er mye 100 ganger bedre enn å spise brødskiver hjemme nå i dag. 

Noe annet som var godt,det var når mine eldre søsken ikke hadde spistopp matpakke på skolen,6 timer gammel svett nøkkelost var drømmen.

Har ikke svar,men mulig du får rike barn som spiser ute og tar deg med ut på søndagsmiddag på en flott og dyr restaurant🫠

Anonymkode: 55efa...14e

Satser på at de tar med meg på restaurant ja 😂 

Kan være at de liker besteforeldrenes mat. Moren min lager også jordbærsyltetøy selv , og det vet jeg de liker begge to , så da spiser de ganske greit..

Anonymkode: 41cd0...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normalt ut, mine har alltid vært likedan, mat smaker best hos andre 

Anonymkode: 82373...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres helt normalt ut! Kanskje du ubevisst har sagt noe, som gjør at de prøver å gjøre det motsatte av det du vil. Hvis du sitter og kommenterer f.eks: «Nå må du smake på den deilige poteten.»Det er i hvert fall veldig typisk at barn vil gjøre noe annet enn foreldrene, og teste grensene. Mine barn gjør i hvert fall det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Satser på at de tar med meg på restaurant ja 😂 

Kan være at de liker besteforeldrenes mat. Moren min lager også jordbærsyltetøy selv , og det vet jeg de liker begge to , så da spiser de ganske greit..

Anonymkode: 41cd0...5b8

Rart med det. Far serverte rømme og tyttebær på brødskiva til gutten min,så var det bonski med kefir etterpå. Ikke rart han var mett. 

Anonymkode: 55efa...14e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Høres helt normalt ut, mine har alltid vært likedan, mat smaker best hos andre 

Anonymkode: 82373...489

Stemning og besøk kan vistnok forsterke smaksløkene dine slik at de blir overstimulert. Vet ikke om det stemmer men det er helt vanlig. Nieser og nevøer spiser som hester om de er på besøk hos Tante/onkel eller besteforeldre men spiser mindre hjemme og er mer kresne hjemme.

Anonymkode: 7d473...48e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På besøk blir som regel ikke barna mast på å spise, smake eller stresset av  foreldre som kanskje er sliten. 

Maten smaker altid bedre borte. Det er normalt 😊

Anonymkode: 12171...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du be besteforeldre om å snakke med barna om hvorfor de spiser mye der og ikke hjemme? Det er ikke alltid så lett å si sannheten til forelderen hvis det er noe negativt. Barna kan være redd for å såre deg.

Anonymkode: 9baa8...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig «vanlig husmannskost?»

Anonymkode: 4a6e8...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn som liten, jeg spiste de utroligste ting hos dagmamma og på besøk hos andre, hjemme kresen som få.  Det kom delvid av at jeg ikle stolte helt på maten hjemme, det var smør eller salt i og det får jeg den dag ikke i meg.  Andre steder fikk jeg ofte hjemmebakt brød og da er mye pålegg godt, mine foreldre har fortsatt tørt kneippbrød.  Det eneste jeg idag liker av middag som min mor serverer er julemiddagen. Alt annet smaker ikke godt (for salt, vasne og ovetsaltede grønnsaker, alt gjennomstekt til gummi i flere kg med smør… osv) 

Anonymkode: 814bf...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...