AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #21 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er faltisk ikke lov med genser under uniformen. Når du kommer i praksis på sykehuset vil du ikke få lov å gå sånn. Så best å bare hoppe i det frivillig. Anonymkode: 5f79a...f03 I teorien er det ikke lov, men når jeg var spl. student på sykehjem var det mange som hadde genser under uniform eller hadde fleece jakker på fordi de syntes det var kaldt å gå uten noe som dekket armene. Når jeg var på praksis på sykehus var jo såklart dette ikke lov. MEN, de hadde jo egne engangs, grønne "varmejakker" som man kunne ta på seg isteden. Man måtte ta de av hvis man skulle utføre visse prosedyrer såklart, men de aller fleste gikk i sånne grønne jakker. Anonymkode: 8a051...3ec
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #22 Skrevet 3. april 2024 Hvor tydelige er de? Har du mulighet til å legge ved bilde? Har en kollega som har noen synlige arr, men legger ikke så lett merke til det. De er dog en god del år gamle, så de har blitt bleke. Vi har vært i stell- og pasientsituasjoner sammen mange ganger og ingen har kommentert det når jeg har vært der iallfall. Kan hende noen har sagt noe til henne, men aner ikke. Si at du hadde en sint katt eller at du falt og slo deg, et eller annet. Jeg tenker det er det riktige. Å fortelle at det er selvskading syns jeg ikke man skal gjøre til eldre pasienter med demens. Anonymkode: 40eba...957
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #23 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor tydelige er de? Har du mulighet til å legge ved bilde? Har en kollega som har noen synlige arr, men legger ikke så lett merke til det. De er dog en god del år gamle, så de har blitt bleke. Vi har vært i stell- og pasientsituasjoner sammen mange ganger og ingen har kommentert det når jeg har vært der iallfall. Kan hende noen har sagt noe til henne, men aner ikke. Si at du hadde en sint katt eller at du falt og slo deg, et eller annet. Jeg tenker det er det riktige. Å fortelle at det er selvskading syns jeg ikke man skal gjøre til eldre pasienter med demens. Anonymkode: 40eba...957 Det er også fullt lov å si "det er privat". Enkelt og greit bare parkere samtalen om noen spør. Anonymkode: 40eba...957
Gjest Humlemor Skrevet 3. april 2024 #24 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Jeg er i praksis på sykehjem og har alltid gått i genser under uniformen grunnet usikkerhet ovenfor svært synlige selvskadingsarr. Disse arra er over 2 måneder gamle og helt healed. Jeg har manna meg opp og har lyst til å utfordre meg selv med å kun gå i uniformen. Det som stopper meg er at jeg er redd for hva jeg skal svare dersom pasientene spørr om arra. Pasienetene er demente og jeg ønsker ikke å si noe feil. Har noen med erfaring innafor feltet noen tips til hva som kan være hennsiktsmessig å svare? (vil ikke si at jeg hadde en tøff periode) Anonymkode: 51706...95a Om en av pasientene skulle spørre kan du f.eks svare kort "ung og dum" med et smil om munnen, og så begynne du å snakke om noe som ikke har med arrene å gjøre, kanskje stille noen spørsmål "så, har du sovet godt i natt da? I dag hørte jeg på radioen at det er meldt snø, og jeg som trodde vinteren var over" eller noe lignende, bare for å spore av for flere spørsmål om arrene. Tips: Hvis du synes det er ekkelt at arrene synes kan du jo prøve å skjule dem. Jeg pleide å bruke enten håndleddsbånd eller langermet t-skjorte / genser under, det skjulte godt. Jeg hadde noen arr på håndleddene før - ikke av selvskading - men de er i dag skjult med tatoveringer. Men for å være helt ærlig så hadde jeg ikke brydd meg hvis jeg var deg. Vis dem stolt frem og la folk bare tro og mene hva dem vil om deg! 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå