Gå til innhold

Arr og uniform HELST SVAR FORT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i praksis på sykehjem og har alltid gått i genser under uniformen grunnet usikkerhet ovenfor svært synlige selvskadingsarr. Disse arra er over 2 måneder gamle og helt healed. Jeg har manna meg opp og har lyst til å utfordre meg selv med å kun gå i uniformen. Det som stopper meg er at jeg er redd for hva jeg skal svare dersom pasientene spørr om arra. Pasienetene er demente og jeg ønsker ikke å si noe feil.  Har noen med erfaring innafor feltet noen tips til hva som kan være hennsiktsmessig å svare?

(vil ikke si at jeg hadde en tøff periode)

Anonymkode: 51706...95a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, jeg vet faktisk ikke. Er det en problemstilling du føler du kan ta opp med veileder eller praksislærer? ❤️

Anonymkode: 65ebc...a2a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare si du var i en ulykke eller har skada deg? Fælt å si det, men de vil vel glemme deg svaret du gir uansett.

Anonymkode: 4fc91...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert vet er det ingen nåde når du skal i sykehuspraksis i forhold til å ha bar hud fra albuene og ned, selv om de kan være litt slækk på dette i sykehjem. Du kommer nok til å få spørsmål både i sykehjem og sykehus, og må selv finne ut hva du vil svare, men du kan jo si "det vil jeg ikke snakke om" eller "det er privat". 

Anonymkode: 9b291...913

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På demensavdelingen faren min var på så var en sykepleier med gamle selvskading arr, de var mange og ordentlige arr, og vel siden det er demensavdeling så ble hun spurt hele tiden ja. Hun svarte alltid med et smil ting som "ja det er livet vet du" eller noe så var det alltid glemt like fort nesten. 

Jeg synes du bør prøve å gå uten genseren, det er en del av deg og jeg synes det vitner om stor styrke, en jævlig vanskelig ting en har overkommet. Bra jobbet. 

Anonymkode: ccff5...439

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du kan ikke bare si du var i en ulykke eller har skada deg? Fælt å si det, men de vil vel glemme deg svaret du gir uansett.

Anonymkode: 4fc91...c6a

Det er forsåvidt sant!! Det er jo glemt i neste øyeblikk så egentlig samme hva jeh velger å si!!

Anonymkode: 51706...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bekymret meg mer ovenfor kolleger og pårørende, enn de demente.

Jeg hadde arr selv, og uansett hvordan man ønsker å vinkle det til å ha overvunnet et eller annet så er det et minus for mange. Valgte å tatovere over mine, så slipper jeg. Ikke fordi jeg ikke greier å "stå stolt," osv, men jeg orket rett og slett ikke forholde meg til problemstillingen på daglig basis med nye pasienter og pårørende. Helsepersonell er like ille de også, ift å dømme.

Anonymkode: 7ec70...8fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

På demensavdelingen faren min var på så var en sykepleier med gamle selvskading arr, de var mange og ordentlige arr, og vel siden det er demensavdeling så ble hun spurt hele tiden ja. Hun svarte alltid med et smil ting som "ja det er livet vet du" eller noe så var det alltid glemt like fort nesten. 

Jeg synes du bør prøve å gå uten genseren, det er en del av deg og jeg synes det vitner om stor styrke, en jævlig vanskelig ting en har overkommet. Bra jobbet. 

Anonymkode: ccff5...439

Er veldig lett å glemme hvor mange som heier, tusen takk for at du sier det!! Betyr mye<3

Det var en veldig fin måte å håndtere det på av hun sykepleieren, og det er jo dessuten ikke så farlig med hva man svarer når det er glemt fort uansett! Jeg skal ta inspirasjon i det hun svarte!!

Anonymkode: 51706...95a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde bekymret meg mer ovenfor kolleger og pårørende, enn de demente.

Jeg hadde arr selv, og uansett hvordan man ønsker å vinkle det til å ha overvunnet et eller annet så er det et minus for mange. Valgte å tatovere over mine, så slipper jeg. Ikke fordi jeg ikke greier å "stå stolt," osv, men jeg orket rett og slett ikke forholde meg til problemstillingen på daglig basis med nye pasienter og pårørende. Helsepersonell er like ille de også, ift å dømme.

Anonymkode: 7ec70...8fa

Folk er alt for raske til å dømme, så kjipt som det er! Har også tenkt til å ta tatovering over mine en dag, ikke for å skjule de, men for å heller lage noe fint over de vonde minnene. Håper det at jeg faktisk tørr kan bidra til at noen andre også våger!
 

Anonymkode: 51706...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også arr etter selvskading. Har heldigvis ikke en jobb med uniform, men husker hvordan det var.

Anbefaler deg å "ha et svar klart" i hodet ditt. Ville vært mer bekymret for kolleger og pårørende. Om du jobber med demensyke, vil svaret bli glemt kjapt uansett 🙂

Anonymkode: 6d88f...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og arr, min opplevelse er at ingen tørr å spørre. Så kolleger ville jeg ikke bekymret meg for. Om noen av de demente spør ville jeg bare sagt det er fra en tidligere skade eller nie og så snakke om noe annet.

Anonymkode: e530a...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg er i praksis på sykehjem og har alltid gått i genser under uniformen grunnet usikkerhet ovenfor svært synlige selvskadingsarr. Disse arra er over 2 måneder gamle og helt healed. Jeg har manna meg opp og har lyst til å utfordre meg selv med å kun gå i uniformen. Det som stopper meg er at jeg er redd for hva jeg skal svare dersom pasientene spørr om arra. Pasienetene er demente og jeg ønsker ikke å si noe feil.  Har noen med erfaring innafor feltet noen tips til hva som kan være hennsiktsmessig å svare?

(vil ikke si at jeg hadde en tøff periode)

Anonymkode: 51706...95a

Trasig at du har hatt det så tøft❤️. Snakk med praksisveileder om dette. Det kan hende det vil skremme/provosere pasientene - så av hensyn til de så ville jeg tatt en prat med veileder. Det viser at du setter pasientenes ve og vel høyt. 

Bør ikke arrene uansett dekkes med silikontape for at de  skal gro penere?

Anonymkode: c9e26...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har og arr, min opplevelse er at ingen tørr å spørre. Så kolleger ville jeg ikke bekymret meg for. Om noen av de demente spør ville jeg bare sagt det er fra en tidligere skade eller nie og så snakke om noe annet.

Anonymkode: e530a...b7b

De som ikke tørr å spørre tenker de også. Og det gjør noe med måten de behandler deg på, og vurderer deg. Du kan si at du ikke bryr deg om det, og det er jo fint, men det påvirker ofte både kollegialt og karrieremessig dersom man blir vurdert negativt av omgivelsene sine. Dessverre. 

Anonymkode: 7ec70...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

De som ikke tørr å spørre tenker de også. Og det gjør noe med måten de behandler deg på, og vurderer deg. Du kan si at du ikke bryr deg om det, og det er jo fint, men det påvirker ofte både kollegialt og karrieremessig dersom man blir vurdert negativt av omgivelsene sine. Dessverre. 

Anonymkode: 7ec70...8fa

Andre kan tenke det de vil. Jeg har aldri opplevd å få kommentarer på det. Om andre velger å tenke noe om arrene mine står de fritt til det, men har ikke opplevd at det har påvirket hverken kollegialt eller karrieremessig. Jeg har en lederstilling nå.

Anonymkode: e530a...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Andre kan tenke det de vil. Jeg har aldri opplevd å få kommentarer på det. Om andre velger å tenke noe om arrene mine står de fritt til det, men har ikke opplevd at det har påvirket hverken kollegialt eller karrieremessig. Jeg har en lederstilling nå.

Anonymkode: e530a...b7b

Tusen takk!! Det hjelper mye å faktisk høre positive opplevelser<3

Anonymkode: 51706...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faltisk ikke lov med genser under uniformen. Når du kommer i praksis på sykehuset vil du ikke få lov å gå sånn. Så best å bare hoppe i det frivillig. 

Anonymkode: 5f79a...f03

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er faltisk ikke lov med genser under uniformen. Når du kommer i praksis på sykehuset vil du ikke få lov å gå sånn. Så best å bare hoppe i det frivillig. 

Anonymkode: 5f79a...f03

Går på vgs så kommer ikke i praksis på sykehus.

Anonymkode: 51706...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Går på vgs så kommer ikke i praksis på sykehus.

Anonymkode: 51706...95a

Vel, det er ikke lov i kommunehelsetjenesten heller. Selv om de er litt slappere. 

Anonymkode: 5f79a...f03

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er faltisk ikke lov med genser under uniformen. Når du kommer i praksis på sykehuset vil du ikke få lov å gå sånn. Så best å bare hoppe i det frivillig. 

Anonymkode: 5f79a...f03

Vi har lov på sykehuset. Så det er nok litt etter hvor du er gitt. 

Anonymkode: ec785...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobba med flere som har selvskadingsarr på hendene. Jeg har selvfølgelig aldri kommentert det hvis den personen selv ikke har snakket om det. Jeg skjønner at personen har hatt det vanskelig på et tidspunkt og synes de er tøffe som tørr å vise de. Så vis de frem og snakk om det hvis du er komfortabel med det. 

Anonymkode: 4fc91...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...