AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #1 Del Skrevet 2. april 2024 Jeg har 440.000 i aksjefond som jeg planlegger å bruke til boligkjøp snart. Vet ikke om jeg trenger å bruke hele beløpet, så jeg er usikker på om jeg skal la en del stå igjen i fondene. Vet ikke helt hvordan ting fungerer. Spørsmålet jeg har blir da; hvordan fungerer dette med beskatningen av aksjefond? Jeg har sikkert 10-12 forskjellige fond. Jeg har skjønt at man skatter ca 34 % av avkastningen, som for meg er ca 175.000 kroner. Da må jeg skatte 59.000 kroner. Vil jeg da få utbetalt hele beløpet og må selv passe på å betale skatten eller skjer det automatisk? Og hvis jeg velger å kun ta ut samme beløpet jeg har satt inn (altså ingenting av avkastningen) trenger jeg ikke skatte? For hva skjer hvis det kun er avkastningen som er igjen i fondene? Og hva er det lureste av meg å gjøre? Mange spørsmål, men håper noen eksperter kan gi meg svar. Det er vanskelig å finne tydelig informasjon om dette, syns jeg. Anonymkode: bde1c...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 2. april 2024 #2 Del Skrevet 2. april 2024 Når du tar ut pengene får du alle pengene og får krav om skatt på neste skatteoppgjør. Det skjer automatisk, det står på selvangivelsen hvor mye du har fått i avkastning og hvor mye skatt du må betale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #3 Del Skrevet 2. april 2024 Fountaine skrev (Akkurat nå): Når du tar ut pengene får du alle pengene og får krav om skatt på neste skatteoppgjør. Det skjer automatisk, det står på selvangivelsen hvor mye du har fått i avkastning og hvor mye skatt du må betale. Så da er det lurt av meg å sette av beløpet til skatt på egen konto. For å ha kontroll. Men hva om jeg kun tar ut beløpet jeg har satt inn? Da er jeg ikke skattepliktig før jeg tar ut avkastningen også? Anonymkode: bde1c...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 2. april 2024 #4 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så da er det lurt av meg å sette av beløpet til skatt på egen konto. For å ha kontroll. Men hva om jeg kun tar ut beløpet jeg har satt inn? Da er jeg ikke skattepliktig før jeg tar ut avkastningen også? Anonymkode: bde1c...f09 Ja jeg tror det er slik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 2. april 2024 #5 Del Skrevet 2. april 2024 Du glemte skjerming. Du får ta ut innskuddet pluss opparbeidet skjerming skattefri. Sjekk gjerne skatteoppgjøret fra i fjor for opparbeidet skjerming. Schnuhu 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #6 Del Skrevet 2. april 2024 På hver portefølje står det hvor mye du har å ta ut som er skattefritt. Sist jeg tok ut, flyttet jeg først alt jeg hadde som var skattefritt over på ASK, da aktiveres ikke skatteplikt. Valgte da å ikke ta ut hele beløpet, men kun det jeg trengte der og da, også kjøpte jeg nye fond av resten. Anonymkode: b3ed6...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #7 Del Skrevet 5. april 2024 Schmuhu skrev (På 2.4.2024 den 22.59): Du glemte skjerming. Du får ta ut innskuddet pluss opparbeidet skjerming skattefri. Sjekk gjerne skatteoppgjøret fra i fjor for opparbeidet skjerming. Schnuhu Dette kan jeg ikke noe om merker jeg. Litt usikker på hva jeg bør gjøre hvis jeg f.eks ikke trenger hele beløpet jeg har i aksjefond til boligkjøp. Hvis jeg tar ut det jeg har satt inn og ikke skal skatte, så må jeg jo skatte senere. Er det like greit å ta ut alt med en gang, og heller sette inn det man vil senere? Så har man i allefall betalt skatten og har kontroll på det. Anonymkode: bde1c...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. april 2024 #8 Del Skrevet 5. april 2024 Store fordelen med en ASK og slippe beskatning hver gang man gjør endringer i fondsammensetningen er utsatt skatt. Når man slipper å betale skatt på avkastning og kan reinvestere dette skaper det en stor rentesrenteeffekt. Banken du har fondene i kan hjelpe deg med å finne ut hvor mye du kan ta ut uten å havne i en skatteposisjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #9 Del Skrevet 5. april 2024 On 4/2/2024 at 8:19 PM, AnonymBruker said: Og hvis jeg velger å kun ta ut samme beløpet jeg har satt inn (altså ingenting av avkastningen) trenger jeg ikke skatte? For hva skjer hvis det kun er avkastningen som er igjen i fondene? Anonymkode: bde1c...f09 Det kommer an på om du har fondene på ASK eller ikke. Har du ASK, kan du ta ut inntil det samme beløpet som du har satt inn uten å skatte. Men står de ikke på ASK, skattes andel for andel med den andelens faktiske avkastning. Da må du betale skatt selv om du bare selger for 100 kroner. Anonymkode: fb54f...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det kommer an på om du har fondene på ASK eller ikke. Har du ASK, kan du ta ut inntil det samme beløpet som du har satt inn uten å skatte. Men står de ikke på ASK, skattes andel for andel med den andelens faktiske avkastning. Da må du betale skatt selv om du bare selger for 100 kroner. Anonymkode: fb54f...b7b Nesten alt jeg har er utenom aksjesparekonto.. Betyr det at jeg må betale mer skatt, da? Jeg skjønner ikke det her, og kommer ikke til å ta de ut før jeg forstår. Må kanskje kontakte banken. Anonymkode: bde1c...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. april 2024 #11 Del Skrevet 6. april 2024 Om det ikke står på ASK blir salg av fond beskattet ved salg. Da er hvert eneste fond en individuell investering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Del Skrevet 6. april 2024 Du betaler skatt av gevinsten, den skattlegges som utbytte. 22% av Gevinst * 1,72 Anonymkode: 2c3f6...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #13 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 9.02): Du betaler skatt av gevinsten, den skattlegges som utbytte. 22% av Gevinst * 1,72 Anonymkode: 2c3f6...d63 Jeg har lest at det er nærmere 38 % skatt. Anonymkode: bde1c...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #14 Del Skrevet 9. april 2024 Skatten må betales uansett. Skatter du nå, så slipper du dette senere. Anonymkode: e36fc...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #15 Del Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har lest at det er nærmere 38 % skatt. Anonymkode: bde1c...f09 Stemmer. Det er 37,84% skatt på gevinst av aksjefond. Anonymkode: bed36...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. april 2024 #16 Del Skrevet 9. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har lest at det er nærmere 38 % skatt. Anonymkode: bde1c...f09 Hva skjer når du ganger 22 med 1,72? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå