Gå til innhold

Lage småretter selv til 70 gjester?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei flotte folk! I vårt bryllup ønsker vi at gjestene skal få 3-retters servert ved bordet, men kunne godt tenke oss tapas- eller koldtbordretter. Derfor vurderer vi å legge opp ferdige tallerkner med småretter til forrett og hovedrett. Så er neste tanke om vi kunne ha spart noen kroner ved å enten lage alle rettene selv, eller lage en del selv og bestille noen retter fra catering. 
 

Rettene vi i utgangspunktet tenker er:

Forrett: foccacia, spekepølser og spekeskinke, melon og druer, eller asparges. 

Hovedrett: eggerøre, grønn salat, aioli, saltbakte poteter eller potetsalat, karbonade med løk, kjøttboller i tomatsaus, kyllinglår/spyd og eventuelt marinert scampi. 

Er det et hårete mål å lage tapas/koldtbord selv til 70 gjester, og er det uansett noe å vinne på prismessig? 
Har noen gjort noe liknende og vil dele erfaringer? 

Tar gjerne imot alle tanker og innspill 😊

Anonymkode: 72575...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere små barn?

Har dere mulighet til å få hjelp med å lage noen av rettene?

Hvis ja på første og nei på andre så ville jeg droppet det. Vi lagde all mat selv en gang og det ble veldig mye stress, i ettertid har vi i hvert fall innsett at vi ikke gjør det igjen.

Anonymkode: 5002c...89e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget all mat selv til ca 30, på det meste.

Det krever mye i logistikk og energi i forkant. Og ikke minst selve dagen. Og da du tror du er ferdig er det alltid noe... En er allergisk mot løk, hvitløk, selv stenfrukt har jeg fått beskjed om. Spiser ikke svin, og var visst svin i gelatin. en er vegetarianer, og har også tusen spørsmål, en pescetarianer, en vil ha mer asparges, hva er barnevennlig?, noen mister tallerkenen i gulvet, eller de som legger opp mister noe, og 100 ting til. 

Ville aldri stått som ansvarlig selv på en slik dag. 

Synes heller ikke rettene hørtes ut som festmat, eller tilpasset et bryllup, overhodet. Men det kommer jo an på hva dere har lagt opp til ellers. 

Anonymkode: dc34b...c10

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tid nok i forkant? Plass til å lage, oppbevare? Selv om det er kskt mat, er det begrenset hvor lenge i forkant det kan lages og legges opp. Det dere eventuelt kan spare i penger, vil dete sannsynligvis få i stress og arbeid i stedet.

Dessuten - kald tapas blir ikke en 3-retters middag selv om den serveres ved bordet i flere omganger...

Anonymkode: 4e06e...c55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Koldtbord/tapas uten å kunne forsyne seg selv? Det hadde ikke vært aktuelt. Det er jo gjester som ikke liker kjøttboller, men digger spekeskinke, eller som ikke liker eggerøre, men digger røkt laks. Hvordan skal dere få plass til alt og komponere dette på en tallerken? Hva med det som skal være varmt og det som skal serveres kaldt? Skal alt anrettes på asjetter dagen i forveien og puttes i kjøleskap? Eller skal dere styre med dette etter vielse og fotografering? 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Tapastallerken til forrett OG til «hovedrett»? Why? Nei, det går ikke. Skal du servere tapas så trenger du ikke forrett. 

Og hvorfor legge opp på tallerken? Kan dere ikke heller ha buffe eller såkalt «family style» hvor man settet fatene utover på bordet så folk kan forsyne seg selv? Mye bedre.

Å lage til mange er faktisk ikke så veldig mye mer jobb enn å lage til få. Jeg har laget til 100 uten problemer. Men! Da var det jo ikke jeg som var hovedpersonen. Å lage mat i sitt eget bryllup høres grusomt ut. Noe skal serveres varmt, det skal danderes, man blir kanskje stående til langt på natt kvelden før osv. Nei, unn deg å bestille mat.

 

Anonymkode: b8903...3b3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, så først nå dette med å servere det som treretters. Og legge opp i forkant. Svarte litt raskt - har selv laget tapas, og koldtbord. 

Nei, bare nei, og nei. Det blir en smørje av ting man ikke liker. Det blir kaldt. 

Og sammensetningen av mat? Karbonade og kjøttboller? Nå håper jeg dette bare er et dårlig forsøk på trolling. 

Anonymkode: dc34b...c10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H
 

Endret av Bridezilla101
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig ide. Betal catering eller kutt antall gjester. Eller lag mat som kan serveres en store gryter som alle serverer seg fra. 

Hilsen en som har erfaring med å lage mat til 100 stk i slengen, og som også har vært i et (katastrofalt) bryllup der brudepartet skulle stå for en atskilling mindre komplisert servering enn dere. 

Anonymkode: e0fd4...638

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette bør dere slå fra dere. Jeg lagde tapas til mitt eget 30-årslag. Vi var bare 15 stk, og jeg hadde hjelp av en venninne. Vi sto på føttene fra kl 8 om morgenen og praktisk talt helt til gjestene kom kl 18. Vi lagde mye fra bunn. Det var sykt mye jobb og jeg var gåen. Hadde aldri gjort det til eget bryllup. Forstår dere ville gjort det dagen før eller noe, men du kommer å ha nok å tenke på. 
 

Og dropp i allefall og legge det ferdig porsjonert på fat, det kommer til å bli enormt med svinn, og folk blir ikke mette. Fordi det er mange som ikke spiser alt, og da må ha mer av noe annet. Umulig å porsjonere riktig på forhånd. 

Anonymkode: 92683...2e0

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig tapas til forett og hovedrett blir litt merkelig. Hvorfor dele opp når alt kan serveres samtidig? Dere kan legge opp på tallerken, feks retter som koster litt mer og bør fordeles. Så kan dere ha saltbakte poteter, focaccia, aioli, grønn salat ol. stående i serveringsskåler på bordene. 

Eller så ville jeg servert en suppe til forrett og tapas til hovedrett. 

Men siden det er 70 gjester så er det non enklere å lage en forrett selv (som lages dagen før) og en gryte til hovedrett. Det kan serveres i skåler også kan dere ha godt brød med urtesmør på bordene, evt poteter som gjestene kan forsyne seg mer av. 

Anonymkode: 00c1f...86d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat til 70 personer lager man ikke selv... og absolutt ikke hvis man er opptatt av bryllup den dagen.

Anonymkode: 6fac6...9e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg tenker kan bli et problem er, oppbevaring av 140 ferdige tallerkener. Hvordan skal dere holde det som må serveres varmt, varmt? 
Har jobbet på koldtkjøkken i mine unge dager og å lage det du foreslår er en stor jobb! Ville aldri begitt meg ut på det uten at jeg hadde hatt mange gode hjelpere og et "hotellkjøkken" med stort kjølerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for engasjement og alle innspill!

Tanken var at kjøkkenhjelp varmer opp varmrettene på selve dagen, legger maten på tallerkner og serverer. Men skjønner at det hørtes bedre ut i mitt eget hode, så da blir det nok å bestille catering 😅

Anonymkode: 72575...4c2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ordnet mat selv i vårt bryllup. Vi var 65 gjester. Vi hadde salat med skalldyr til forrett , elgsteik,karbonader med tilbehør til hovedrett og moltekrem til dessert. Mye jobb. Men angrer ikke, hadde 4 stk Vi kjente si. Tok seg av å varme opp og serverte maten, og ordnet på kjøkkenet.

Alle barnedåpen, konfirmasjon har vi ordnet koldtbord selv

Hadde jeg vært dere hadde jeg nok da laget tapas som koldtbord 

Anonymkode: 57424...6a1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... På en sånn dag skal du være uthvilt og klar til en fin feiring, ikke sitte der og halvsove fordi du er kjempesliten.

Klart at dere bestiller mat, og får hjelp med alt dette. Er problemet at dere har dårlig råd, ville jeg ha ventet til den situasjonen bedret seg.

 

 

Anonymkode: a6a87...16a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...