AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #1 Skrevet 2. april 2024 Dere som har hatt dette- opplevde dere det som å ikke være dere selv? Og gå rundt i en døs og være litt forvirret frakobla urolig og med hjernetåke? Anonymkode: 94be2...54f 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #2 Skrevet 2. april 2024 Alt som måtte gjøres, gikk på autopilot. Veldig flat i følelsene, veldig mørke tanker. Gledet meg aldri over noe. Glemte ting hele tiden, klarte ikke å prosessere informasjon jeg ble gitt. Alt var et strev, bare det å børste håret kunne føles som en heldagsjobb. Krisemaksimerte alt i hodet mitt, og snakket med selv ned konstant. Og ble veldig selvsentrert, trodde at hele verden handlet om meg om mine behov. Anonymkode: df38f...806 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #3 Skrevet 2. april 2024 På mine verste dager lå jeg kun i sengen, sov nesten 20 timer av døgnet, og krabbet til toalettet om jeg måtte dit. Det var lite til ingen inntak av mat, og lite inntak av væske. Dette var i pandemien. Prøvde å gjøre slutt på livet, fikk panikk og spydde opp igjen de pillene jeg hadde svelget. Satt på hjemmekontor og stirret bare i skjermen, latet som alt var fint til mine nærmeste. Var veldig flat i humør, men gråt mye, veldig mye. Hadde ekstremt negativt tankesett, og så ikke ett eneste lyspunkt i livet. Anonymkode: e2f42...321 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #4 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På mine verste dager lå jeg kun i sengen, sov nesten 20 timer av døgnet, og krabbet til toalettet om jeg måtte dit. Det var lite til ingen inntak av mat, og lite inntak av væske. Dette var i pandemien. Prøvde å gjøre slutt på livet, fikk panikk og spydde opp igjen de pillene jeg hadde svelget. Satt på hjemmekontor og stirret bare i skjermen, latet som alt var fint til mine nærmeste. Var veldig flat i humør, men gråt mye, veldig mye. Hadde ekstremt negativt tankesett, og så ikke ett eneste lyspunkt i livet. Anonymkode: e2f42...321 Følte du deg ikke som deg selv? Anonymkode: 94be2...54f
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #5 Skrevet 2. april 2024 Føler meg egentlig mest som meg selv de periodene jeg er deprimert. Det er når jeg er bedre at jeg føler jeg bare later som og ikke er meg selv. Anonymkode: ac305...95c 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #6 Skrevet 2. april 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Følte du deg ikke som deg selv? Anonymkode: 94be2...54f Følte meg ikke som noe. Følte meg ikke en gang menneskelig. Anonymkode: e2f42...321 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #7 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På mine verste dager lå jeg kun i sengen, sov nesten 20 timer av døgnet, og krabbet til toalettet om jeg måtte dit. Det var lite til ingen inntak av mat, og lite inntak av væske. Dette var i pandemien. Prøvde å gjøre slutt på livet, fikk panikk og spydde opp igjen de pillene jeg hadde svelget. Satt på hjemmekontor og stirret bare i skjermen, latet som alt var fint til mine nærmeste. Var veldig flat i humør, men gråt mye, veldig mye. Hadde ekstremt negativt tankesett, og så ikke ett eneste lyspunkt i livet. Anonymkode: e2f42...321 Dette er alvorlig depresjon. Man mister mange av sine funksjoner, man klarer veldig lite. Er sengeliggende, klarer ikke spise osv. Da er det selvsagt vanskelig å føle seg som seg selv. Viktig å presisere hvor ille alvorlig depresjon er. Det er en grunn til at det heter alvorlig. Da er det så ille som det går an å bli. Har selv slitt med depresjon i over 15 år. Jeg kan telle på èn hånd hvor mange alvorlige perioder jeg har hatt, hvor jeg bare ligger i senga, ikke dusjer eller pusser tennene på mange dager og bare spiste tørre brødskiver annenhver dag. Følte jeg meg som meg selv? Nei, jeg følte veldig lite, alt var svart. En alvorlig deprimert person klarer ikke la ting gå på autopilot, klarer ikke gå på jobb. Det er ikke slik at jo verre tankene dine er jo mer deprimert er du, det er ikke slik diagnosen blir stilt. Syns dette er virkelig å presisere, depresjon er allerede stigmatisert og bagatellisert i samfunnet. Ikke utvann det å være alvorlig deprimert. De færreste er der, men mange er på mild/moderat stadiet - som kan være ganske ille det også. Anonymkode: 031bb...c80 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #8 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Følte meg ikke som noe. Følte meg ikke en gang menneskelig. Anonymkode: e2f42...321 Jeg går rundt og er nærmest forvirret og alt er uvirkelig. Klarer ikke prosessere inntrykk og alt er helt rart Husker ingenting og dagene er en grøt Anonymkode: 94be2...54f
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #9 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er alvorlig depresjon. Man mister mange av sine funksjoner, man klarer veldig lite. Er sengeliggende, klarer ikke spise osv. Da er det selvsagt vanskelig å føle seg som seg selv. Viktig å presisere hvor ille alvorlig depresjon er. Det er en grunn til at det heter alvorlig. Da er det så ille som det går an å bli. Har selv slitt med depresjon i over 15 år. Jeg kan telle på èn hånd hvor mange alvorlige perioder jeg har hatt, hvor jeg bare ligger i senga, ikke dusjer eller pusser tennene på mange dager og bare spiste tørre brødskiver annenhver dag. Følte jeg meg som meg selv? Nei, jeg følte veldig lite, alt var svart. En alvorlig deprimert person klarer ikke la ting gå på autopilot, klarer ikke gå på jobb. Det er ikke slik at jo verre tankene dine er jo mer deprimert er du, det er ikke slik diagnosen blir stilt. Syns dette er virkelig å presisere, depresjon er allerede stigmatisert og bagatellisert i samfunnet. Ikke utvann det å være alvorlig deprimert. De færreste er der, men mange er på mild/moderat stadiet - som kan være ganske ille det også. Anonymkode: 031bb...c80 Vet ikke helt om jeg er enig i det, jeg har vært suicidal og prøvd å ta livet mitt, men likevel vært på jobb samme dag. Tenker du jeg ikke var alvorlig deprimert da? Anonymkode: ac305...95c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #10 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke helt om jeg er enig i det, jeg har vært suicidal og prøvd å ta livet mitt, men likevel vært på jobb samme dag. Tenker du jeg ikke var alvorlig deprimert da? Anonymkode: ac305...95c Ikke meg du siterer. Tenker det kan ta ulike former jeg Kanskje det hen prøver å si er at det også kan ta form i form av «symptomer» som tapt funksjon Anonymkode: 94be2...54f 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #11 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er alvorlig depresjon. Man mister mange av sine funksjoner, man klarer veldig lite. Er sengeliggende, klarer ikke spise osv. Da er det selvsagt vanskelig å føle seg som seg selv. Viktig å presisere hvor ille alvorlig depresjon er. Det er en grunn til at det heter alvorlig. Da er det så ille som det går an å bli. Har selv slitt med depresjon i over 15 år. Jeg kan telle på èn hånd hvor mange alvorlige perioder jeg har hatt, hvor jeg bare ligger i senga, ikke dusjer eller pusser tennene på mange dager og bare spiste tørre brødskiver annenhver dag. Følte jeg meg som meg selv? Nei, jeg følte veldig lite, alt var svart. En alvorlig deprimert person klarer ikke la ting gå på autopilot, klarer ikke gå på jobb. Det er ikke slik at jo verre tankene dine er jo mer deprimert er du, det er ikke slik diagnosen blir stilt. Syns dette er virkelig å presisere, depresjon er allerede stigmatisert og bagatellisert i samfunnet. Ikke utvann det å være alvorlig deprimert. De færreste er der, men mange er på mild/moderat stadiet - som kan være ganske ille det også. Anonymkode: 031bb...c80 Jeg har liksom en intens følelse av å ikke være meg- har ikke noe kontskt med ro tilstedeværelse følelser bryr meg ikke interesserer meg ikke Og de vanlige tankene er ikke der er bare helt uvirkelig og fjernt og panisk på en måte Anonymkode: 94be2...54f
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #12 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har liksom en intens følelse av å ikke være meg- har ikke noe kontskt med ro tilstedeværelse følelser bryr meg ikke interesserer meg ikke Og de vanlige tankene er ikke der er bare helt uvirkelig og fjernt og panisk på en måte Anonymkode: 94be2...54f Man kan jo ha psykoser når man er deprimert for eksempel. Da er det jo ofte det at man føler at man ikke er seg selv, at man på en måte lever på utsiden av seg selv, som kan være en pekepinn. Anonymkode: df38f...806
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #13 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man kan jo ha psykoser når man er deprimert for eksempel. Da er det jo ofte det at man føler at man ikke er seg selv, at man på en måte lever på utsiden av seg selv, som kan være en pekepinn. Anonymkode: df38f...806 Har ikke psykose Kan vel ha dette uten at det er psykose? Anonymkode: 94be2...54f
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #14 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vet ikke helt om jeg er enig i det, jeg har vært suicidal og prøvd å ta livet mitt, men likevel vært på jobb samme dag. Tenker du jeg ikke var alvorlig deprimert da? Anonymkode: ac305...95c Hei, jeg er ikke psykolog, psykiater eller lege. Så det er ikke opp til meg å si hva slags diagnose du har eller hvilken bås du skal plasseres i. Det jeg prøvde å få frem med mitt innlegg er at alvorlig depresjon er en diagnose og det er visse kriterier som skal til for å oppfylle diagnosen. Det at man har vært på jobb samme dagen som man tar livet av seg er ikke et kriterium for alvorlig depresjon, det er mennesker som tar livet av seg som ikke er deprimerte. Som med mye annet er der mange nyanser til depresjon. Noen er "høytfungerende" til tross for store plager, men en person som står i arbeid, står opp hver morgen, dusjer, har hobbyer og generelt fungerer, vil ikke bli diagnosert med alvorlig depresjon, nettopp fordi tap av nødvendige funksjoner i hverdagen er et symptom på alvorlig depresjon. Helt greit at vi er uenige. Ingen intensjoner om å undergrave psykiske plager, jeg flisespikker bare litt og deler tanker og meninger. Ikke min plass å si hva som feiler folk. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har liksom en intens følelse av å ikke være meg- har ikke noe kontskt med ro tilstedeværelse følelser bryr meg ikke interesserer meg ikke Og de vanlige tankene er ikke der er bare helt uvirkelig og fjernt og panisk på en måte Anonymkode: 94be2...54f En tur til legen hadde ikke vært så dumt. Det har ingenting for seg å selvdiagnosere eller å tro man vet hva som feiler en, for det hjelper faktisk ikke så mye. Snakk med en profesjonell, lokaliser problemene, finn løsninger og se om det går. Anonymkode: 031bb...c80 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #15 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke psykose Kan vel ha dette uten at det er psykose? Anonymkode: 94be2...54f Jada. Psykose og å ikke føle seg som seg selv er ikke det samme. Anonymkode: 031bb...c80
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #16 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ikke meg du siterer. Tenker det kan ta ulike former jeg Kanskje det hen prøver å si er at det også kan ta form i form av «symptomer» som tapt funksjon Anonymkode: 94be2...54f Ja, er på en måte det jeg sier, men tap av èn funksjon er "bare minimum" når det kommer til alvorlig depresjon. Men igjen, psykiske lidelser har mange nyanser til seg. For å sette det i perspektiv, om en person som går på jobb og dusjer er alvorlig deprimert, hvordan kan det da sidestilles med personen som bokstavelig blir marinert i sin egen dritt fordi de er bundet til senga 24/7 uten evne til å ta vare på helt basale behov? Da må jo det være klassifisert som kritisk? Anonymkode: 031bb...c80
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #17 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, jeg er ikke psykolog, psykiater eller lege. Så det er ikke opp til meg å si hva slags diagnose du har eller hvilken bås du skal plasseres i. Det jeg prøvde å få frem med mitt innlegg er at alvorlig depresjon er en diagnose og det er visse kriterier som skal til for å oppfylle diagnosen. Det at man har vært på jobb samme dagen som man tar livet av seg er ikke et kriterium for alvorlig depresjon, det er mennesker som tar livet av seg som ikke er deprimerte. Som med mye annet er der mange nyanser til depresjon. Noen er "høytfungerende" til tross for store plager, men en person som står i arbeid, står opp hver morgen, dusjer, har hobbyer og generelt fungerer, vil ikke bli diagnosert med alvorlig depresjon, nettopp fordi tap av nødvendige funksjoner i hverdagen er et symptom på alvorlig depresjon. Helt greit at vi er uenige. Ingen intensjoner om å undergrave psykiske plager, jeg flisespikker bare litt og deler tanker og meninger. Ikke min plass å si hva som feiler folk. En tur til legen hadde ikke vært så dumt. Det har ingenting for seg å selvdiagnosere eller å tro man vet hva som feiler en, for det hjelper faktisk ikke så mye. Snakk med en profesjonell, lokaliser problemene, finn løsninger og se om det går. Anonymkode: 031bb...c80 Okei, jeg fikk diagnosen alvorlig depresjon og ble innlagt til tross for at jeg dusjet og dro på jobb. Det er helt greit at vi er uenige, og du skal selvsagt få ha din mening om saken, men jeg ville bare vært litt forsiktig med å være så bastant. Det er ikke sikkert du er det heller, du framstår bare sånn i innleggene dine Anonymkode: ac305...95c 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #18 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Okei, jeg fikk diagnosen alvorlig depresjon og ble innlagt til tross for at jeg dusjet og dro på jobb. Det er helt greit at vi er uenige, og du skal selvsagt få ha din mening om saken, men jeg ville bare vært litt forsiktig med å være så bastant. Det er ikke sikkert du er det heller, du framstår bare sånn i innleggene dine Anonymkode: ac305...95c Neida, jeg er ikke så bastant som det ser ut. Håper det går bedre med deg! Anonymkode: 031bb...c80
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #19 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Kan vel ha dette uten at det er psykose? Anonymkode: 94be2...54f Det kan man. Blir jo uansett veldig unyansert og litt gjettebasert dette her, siden vi ikke kjenner hverandre og situasjonen du er i. Håper du får hjelp uansett, er jo ikke sånn man skal ha det. Lykke til! Anonymkode: df38f...806
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #20 Skrevet 2. april 2024 Kan man føle seg forvirret og fjern? Og redd? Anonymkode: 94be2...54f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå