Gå til innhold

Hvorfor tror folk så mye rart om humanistisk forbund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En god start når man skal opplyse andre, er å vite hva man snakker om selv - humanisme og human-etisk er ikke det samme.

Jeg har to hovedproblemer med HEF og deres disipler. Det ene er at de innbiller seg at de er livssynsnøytrale, det andre redselen for religion - noen av dem får det nærmest til å høres ut som en smittsom sykdom det gjelder å ta grep for å utrydde.

Anonymkode: 7f0a9...783

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hva kjennetegner alle disse mytereligionene og hedningene fra førkristen tid? Jo at de hadde guder. Svaret ditt er så fullt av selvmotsigelser og paradokser at det ligner en borgesisk labyrint.

Anonymkode: be763...a98

Hva er det du ikke forstår? At de hadde guder, betyr ikke at ekteskapet var i disse gudenes navn. Her kan du f.eks lese deg opp på vikingenes giftermål: https://avaldsnes.info/viking/kjaerlighet-og-ekteskap/

«Ekteskap var, i alle fall blant de velstående, en familieaffære.  Ekteskap skulle skape bånd og allianser. Motivene kunne være praktiske, økonomiske eller politiske. Kjærlighet hadde lite med saken å gjøre.»

Anonymkode: d4885...b64

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke selvmotsigelser? Det er ingen som har påstått at førkristne kulturer ikke hadde guder? Men det er forskjell på kristendommens Gud, og de gudene man trodde på før kristendommen gjorde sitt inntog. Det kan godt hende at ekteskapsritualer var knyttet opp mot disse gudene, det vet jeg for lite om til å kunne uttale meg om det.

Anonymkode: 94cc8...19b

Men herregud menneske det har jo vært hele poenget med tiraden min! Det er jo eksakt det som er problemet mitt med human-etisk konfirmasjon, at de ikke har noen gud og derfor ikke trenger ekteskapet. Ikke at de ikke kristne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det du ikke forstår? At de hadde guder, betyr ikke at ekteskapet var i disse gudenes navn. Her kan du f.eks lese deg opp på vikingenes giftermål: https://avaldsnes.info/viking/kjaerlighet-og-ekteskap/

«Ekteskap var, i alle fall blant de velstående, en familieaffære.  Ekteskap skulle skape bånd og allianser. Motivene kunne være praktiske, økonomiske eller politiske. Kjærlighet hadde lite med saken å gjøre.»

Anonymkode: d4885...b64

Les Håvamål du, så skjønner du nok...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet. Jeg skal ha human-etisk navnefest for datteren min om en måneds tid, og jeg ser flere steder at folk mener vi gjør det kun for å få gaver.

Eller så er det kanskje fordi vi ønsker å feire datteren vår og samle familie (noe som gjøres for sjeldent), uten at vi er kristne og vil love å oppdra i den kristne tro

Anyways, vi gleder oss til en fin feiring :heiajente:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kjære deg, det er jo meningsløst å konfirmere seg og gifte seg human-etisk. Ekteskapet er en avtale med Gud det, hvis man ikke tror på hsm er det jo ingen grunn til å gifte seg, for man blir ikke noe mere kjærester av det. Dette er klassisk eksempel på "monkey see monkey doo" der man bare vil overta de kristne sine tradisjoner i en meningstom og uthulet form.

Ekteskapet er ikke en avtale med Gud. Det er en avtale mellom to mennesker. Det som står i ekteskapsloven er likt for alle uansett om de har giftet seg i kirken eller andre steder.

Når man gifter seg har man mennesker som vitner. Tror man på Gud er også han vitne, dermed har man en setning som heter "i Guds og vitners nærvær" eller noe sånt i kirkens liturgi, men det betyr ikke at man gjør en avtale med Gud.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

En god start når man skal opplyse andre, er å vite hva man snakker om selv - humanisme og human-etisk er ikke det samme.

Jeg har to hovedproblemer med HEF og deres disipler. Det ene er at de innbiller seg at de er livssynsnøytrale, det andre redselen for religion - noen av dem får det nærmest til å høres ut som en smittsom sykdom det gjelder å ta grep for å utrydde.

Dette er jeg enig med deg i. I tillegg har jeg nå problemer med at de går inn for f.eks å utvide abortgrensen til 22 uker. Jeg synes de godt kunne latt være å blande seg inn i politikk på den måten. Men kirken blander seg også inn i politikk på måter jeg ikke liker, så det er ikke så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men herregud menneske det har jo vært hele poenget med tiraden min! Det er jo eksakt det som er problemet mitt med human-etisk konfirmasjon, at de ikke har noen gud og derfor ikke trenger ekteskapet. Ikke at de ikke kristne....

Hva i alle dager har konfirmasjon og ekteskap med hverandre å gjøre? Og hvorfor mener du at ekteskap må være knyttet opp mot religion? Det er flere innlegg her som viser til at ekteskap i førkristen tid handlet mest om økonomiske, familiære og sosiale forhold. 

Anonymkode: 94cc8...19b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at folk må få lov til å gjøre det som gir mening for dem, enten det er kirkelig bryllup, HEF-bryllup, borgerlig bryllup, muslimsk bryllup eller ikke noe bryllup.

I utgangspunktet har jeg heller ikke noe i mot Humanetisk forbund.
Det som har blitt veldig vanskelig for meg, er hvordan HEF systematisk forfølger og forsøker å drive alle religiøse uttrykk ut av det offentlige rom. Selv har jeg merket det mest i skolesammenheng, hvor HEF systematisk arbeider for å avvikle ordninger med skolegudstjenester og redusere kristendomsundervisningen til nesten ingenting. Landet vårt er tross alt bygget på en kristen kultur gjennom hundrevis av år, og god kunnskap om kristendommen er viktig for å forstå mye av vår kultur. HEF har også klart å ta fra mange religiøse sin viktigste identitet ved at det ikke lenger er lov til å bære f.eks. et lite korssmykke rundt halsen om man er lærer på skolen, eller presenterer nyheter på TV. Dette må da stride mot en eller annen menneskerett at man ikke lenger kan vise offentlig hvilken religion man tilhører?

HEF har sin plass i det norske samfunnet, men de må slutte med å forfølge og jage all religiøsitet ut av det offentlige rom. Alle livssyn må få lov til å sameksistere og vi må ha respekt for hverandres livssyn. Som et eksempel, burde heller HEF tilby alle skoleelever et godt alternativ til skolegudstjenesten, slik at elever og foreldre kan velge, i stedet for å avskaffe skolegudstjenesten slik at denne valgmuligheten blir borte.

Anonymkode: 80899...738

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner meg ikke på Human-Etisk forbund av mange grunner. For det første, det er et helt misvisende navn. Human og etisk er de aller, aller fleste mennesker, og ikke bare noe man er hvis man er medlem i forbundet deres. 

For det andre, å si at blasfemi er greit, er for meg langt unna både humant og etisk.

("Retten til blasfemi står helt sentralt i det humanistiske livssynet. Vi mener at religionskritikk er nødvendig for et samfunn i stadig utvikling.

Vi forsvarer sterkt retten til blasfemi. Det er flere grunner til det." osv)

Greit at man er uenig i andres meninger og religioner, men man TRENGER da virkelig ikke gå rundt og åpent være blasfemiske.  Man kan og bør akseptere og respektere at andre har andre syn på livet enn seg selv. Jeg er selv hverken kristen eller har annen religion, men jeg respekterer jo at andre har det og aksepterer at deres livssyn er like viktig for dem som mitt er for meg.

Jeg har mange andre grunner til at jeg misliker Human-Etisk forbund, men jeg blir så irritert og oppjaget hver gang temaet kommer opp, at jeg lar det være med de to første grunnene jeg kom med. 😅

Anonymkode: 5facc...699

Retten til å kritisere religion er kjempeviktig! Det er slik man kan bekjempe kjønnslemlestelse, voldtekt og vold utført i religionens navn. Du tenker altfor snevert, at blasfemi er «religion er dust og du er teit som tror på det». Det er ikke det det handler om, det handler om at jenter ikke skal få skåret av klitoris, bli banket og voldtatt av sin egen ektemann eller far, eller at gutter ikke skal bli misbrukt av prester. Skal alle sitte der og beskytte religion og religiøse får vi aldri bukt med dritten - og da snakker jeg ikke om retten til å be til sin gud eller guder.

Anonymkode: 012e2...414

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har opplevd er virkelig ondsinnet fra kristene. Den gang jeg skulle stå konfirmant og leste meg ferdig gjennom gamle og nye testamentet. Sa jeg til mamma, beklager, jeg tror ikke på dette og vil ikke stå konfirmant. Så jeg stod ikke konfirmant. Men den rykte flommen om at jeg var satanisk , hedning og utfrysing av et samfunn. Bekreftet mer for meg enn noe annet at jeg tok det rette valget. Meldte meg ut av statskirken og er ikke medlem i noe annet enn samunnet. Vi hadde hjemme privat utrolig koselig overgang rituale der jeg fikk gode råd fra de eldre, visdom for framtiden og ikke minst at jeg fikk mer ansvar med forpliktelser slik det er meningen å tre inn i voksen livet. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men kjære deg, det er jo meningsløst å konfirmere seg og gifte seg human-etisk. Ekteskapet er en avtale med Gud det, hvis man ikke tror på hsm er det jo ingen grunn til å gifte seg, for man blir ikke noe mere kjærester av det. Dette er klassisk eksempel på "monkey see monkey doo" der man bare vil overta de kristne sine tradisjoner i en meningstom og uthulet form.

Fortell meg at du har null kunnskap om ekteskap og historie uten å si det rett ut.

Du vet vel at ekteskap eksisterte lenge før kristendommen? Ikke bare i Norge men i verden.

At ulike kulturer har hatt ulike varianter av formelle ekteskapsinngåelser omtrent siden tidenes morgen og at de langt unna alltid har handla om lover og normer i samfunnet som ikke har vært knytta til religion?

Samme greia gjelder varianter av konfirmasjon, da overgangsriter fra barn til voksen.

Kristne mennesker er så historieløse at det bare er morsomt.

Anonymkode: 6f3dc...5fa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekteskap  hlrer ikje kun til kristen tro.  Ekteskaps ritualer er gjort i tysenvis av år i mange varierte tros samfunn. Så å påstå at gud er en del av grunnen til å gifte seg er jo helt feil.

I bunn og grunn en feiring av å knytte to familier sammen. Og ved et bryllup så samler man to familier for å feire parets lovnader til hverandre  uavhengig av hvilken religion som ligger bak. 

Jeg mener homofile har like mye rett til dette og like mye rett til å  tro på gud  og evnt ikke. 

Anonymkode: afdf3...589

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fame skrev (9 minutter siden):

Hvem vet. Jeg skal ha human-etisk navnefest for datteren min om en måneds tid, og jeg ser flere steder at folk mener vi gjør det kun for å få gaver.

Eller så er det kanskje fordi vi ønsker å feire datteren vår og samle familie (noe som gjøres for sjeldent), uten at vi er kristne og vil love å oppdra i den kristne tro

Anyways, vi gleder oss til en fin feiring :heiajente:

Dere tar jo et verdi- og livssynsvalg nå også - HEF er ikke et nøytralt alternativ. Man kan samle familien og feire det nye livet uten seremoni, om det er det som er hovedpoenget.

Jeg har ingen problemer med at folk velger HEFs seremonier, men man skal være bevisst hva man velger - og at det er et valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at folk må få lov til å gjøre det som gir mening for dem, enten det er kirkelig bryllup, HEF-bryllup, borgerlig bryllup, muslimsk bryllup eller ikke noe bryllup.

I utgangspunktet har jeg heller ikke noe i mot Humanetisk forbund.
Det som har blitt veldig vanskelig for meg, er hvordan HEF systematisk forfølger og forsøker å drive alle religiøse uttrykk ut av det offentlige rom. Selv har jeg merket det mest i skolesammenheng, hvor HEF systematisk arbeider for å avvikle ordninger med skolegudstjenester og redusere kristendomsundervisningen til nesten ingenting. Landet vårt er tross alt bygget på en kristen kultur gjennom hundrevis av år, og god kunnskap om kristendommen er viktig for å forstå mye av vår kultur. HEF har også klart å ta fra mange religiøse sin viktigste identitet ved at det ikke lenger er lov til å bære f.eks. et lite korssmykke rundt halsen om man er lærer på skolen, eller presenterer nyheter på TV. Dette må da stride mot en eller annen menneskerett at man ikke lenger kan vise offentlig hvilken religion man tilhører?

HEF har sin plass i det norske samfunnet, men de må slutte med å forfølge og jage all religiøsitet ut av det offentlige rom. Alle livssyn må få lov til å sameksistere og vi må ha respekt for hverandres livssyn. Som et eksempel, burde heller HEF tilby alle skoleelever et godt alternativ til skolegudstjenesten, slik at elever og foreldre kan velge, i stedet for å avskaffe skolegudstjenesten slik at denne valgmuligheten blir borte.

Anonymkode: 80899...738

Jeg syntes det  var fint å være i kirken på skoleavslutning. Selv om jeg ikke var troende. Men jeg mener jo også sterkt at det ikke skal være en tvang. Om det bryter med egen tro og ikke tro. Det blir jo helt feil at en statelig instans sal bestemme at alle skal i kiren , moskeen osv. Derimot besøk for å bli kjent med  religionen er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Motstrømmen skrev (8 minutter siden):

Det eneste jeg har opplevd er virkelig ondsinnet fra kristene. Den gang jeg skulle stå konfirmant og leste meg ferdig gjennom gamle og nye testamentet. Sa jeg til mamma, beklager, jeg tror ikke på dette og vil ikke stå konfirmant. Så jeg stod ikke konfirmant. Men den rykte flommen om at jeg var satanisk , hedning og utfrysing av et samfunn. Bekreftet mer for meg enn noe annet at jeg tok det rette valget. Meldte meg ut av statskirken og er ikke medlem i noe annet enn samunnet. Vi hadde hjemme privat utrolig koselig overgang rituale der jeg fikk gode råd fra de eldre, visdom for framtiden og ikke minst at jeg fikk mer ansvar med forpliktelser slik det er meningen å tre inn i voksen livet. 

Tips. Da bør du sjekke om du er utmeldt. Jeg har meldt meg ut 10 ganger. Ute å ha meldt meg inn igjen. 

Så det er visst vanskelig å melde seg ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn sett er det vel ikke meningsløst, man får andre retter som gift visst en av partene dør. Man kan like godt skrive under på et papir, men folk liker vel det å ha en seremoni rundt det. 

Anonymkode: e679d...353

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ai, om du ikke ser mer fordeler med giftemål enn at man har en avtale med Gud, så er det rimelig trangsynt. Ulike kulturer har bryllup, det er ikke sånn at kristne oppfant det. Tror du bør lære deg litt mer hva et bryllup faktisk står for.

Anonymkode: 21914...d0d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tips. Da bør du sjekke om du er utmeldt. Jeg har meldt meg ut 10 ganger. Ute å ha meldt meg inn igjen. 

Så det er visst vanskelig å melde seg ut. 

Måtte inn å sjekk..er ikke medlem. Er medlem i coop da. 🤣 Trist at toleranse for både ikke religiøs og forskjellige religion er veldig lite til stede. Barna mine får vite om både gamle, enda eksisterende urbefolkning religion og de 4 store. Vi har gode prater,de lurer og undres mye. Jeg har sagt valge er deres. De har kristen far, budistisk støtte forelder så de får et godt syn på religion. Men at de blir påvirket av min slekt der ingen er religiøs, ja det er de nok. Forhåpentligvis blir de voksen  nok til å ta gode samfunn kritiske valg og ikke behov for å følge sauflokken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror mange så mye rart om humanistisk forbund. Eller borgerlig livs syn?

Når vi skulle gifte oss så valgte vi human etisk. Vi er ikke religiøse,  og føltes feil å stå i kirken å love hverandre i godt og vondt i guds hus. Konfirmasjon føltes også like feil. Ønsket vel egentlig borgerlig konfirmasjon,  men fikk ikke det som alternativ og lot meg lure av at noen påsto at heg ikke kunne gifte meg om jeg ikke var konfirmert. Dette var jo selvsagt en løgn. Mitt valg var egentlig borgerlig eller ingen konfirmasjon.  

Iallefall når vi skulle gifte oss valgte vi humanistisk , fordi jeg har sterk tro på at en verden blir bedre med menneskerettigheter i bunnen. Noe som står sterkt i humanistisk forbund.   Men vi ble spurt av folk jeg trodde var oppegående om vi hadde blitt satanister pga vårt valg. Altså.... hvor har de det fra lurer jeg på. Satanist står vel enda lengre unna meg enn kristendommen.   Og har vel ikke akkurat oppført meg på noen måte som skulle tilsi det.

Human-etisk konfirmasjon er jo bare en gimmick slik at ikke-troende tenåringer kan få masse penger og en dag med fokus på tenåringen. Konfirmasjon i kirken er konfirmasjon av dåp - altså, når man døpes, så har man enda ikke den bevisstheten man trenger for å ta stilling til troen. Konfirmasjon er på en måte "dåp nummer to", der man bekrefter ("konfirmerer") at man fortsatt ønsker å høre Gud til. Hva bekrefter du med human-etisk konfirmasjon, da? Ingenting?

Du må også huske at Human-etisk forbund fremmer et SYN. Det er ikke en organisasjon for "ikke-troende av alle slag". Synet heter humanisme: https://www.human.no/hva-er-humanisme Du er altså en humanist. Har du lest gjennom verdiene til forbundet og tatt stilling til at du ønsker å dele samtlige verdier?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...