Gå til innhold

Unaturlig redd for sjefen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er nå i min tredje jobb i arbeidslivet. Samme problem her som i de to forrige, at jeg er redd for leder/sjefen.

Hun er verdens hyggeligste person og jeg trives godt i jobben. Likevel synes jeg det er vanskelig å møte henne, blir skikkelig nervøs og mister munn og mæle. Blir skjelven i stemmen og stottrete. Egentlig skikkelig teit og det hemmer meg i å være mer frempå på jobb i situasjoner der avdelingsleder er involvert.

Jeg snakker godt med alle kollegaene mine. Leder må tro at jeg ikke liker henne fordi jeg er så tilbaketrukket i hennes nærvær.

Noen tips til hvordan bli kvitt denne autoritetsfrykten?

Anonymkode: 73fe3...a1c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er som deg, er redd for å bli dømt. 

Anonymkode: 21873...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe råd om hvordan bli kvitt denne frykten. Jeg synes likevel du kan ta det opp på medarbeidersamtale, også som.en forklaring på egen oppførsel, og for sammen finne måter å opptre på for å redusere problemet.

Anonymkode: c0804...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dette er en form for sosial angst. Eneste som hjelper er å faktisk snakke med personen, og oppdage at personen er helt ufarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut hva som er kilden til angsten for autoriteter.
Du finner svaret i barndommen eller ungdommen din, der du ikke kunne være deg selv uten å møte motstand fra noen du var avhengig av. Som foreldre, lærer, storesøsken e.l.
Hva er det verste som kan skje om du sier akkurat det du mener? Hvorfor skremmer svaret deg?
Har det egentlig noe å si om hun blir sint, skuffa, lei seg e.l.? Dine følelser og meninger er like gyldige som hennes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er fordi du vet at personen er leder som bestemmer. Jeg har samme type angst. Jeg snakker lite med lederen. Kun om ting som anngår jobben eller om været. Jeg er der for å jobbe uansett :) . Jeg er ikke der for å skaffe venner. Men ønsker å ha en god tone med sjefen og ansatte selvfølgelig. :). Ikke bry deg om hva sjefen måtte tro og tenke om deg. Sjefen kan få tro og tenke hva hun vil. Du er der for å gjøre en god jobb!. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjøre som hun sier

Anonymkode: 55850...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om redsel for autoriteter, ja. 

Jeg ville ikke tatt det opp med sjefen, tror det kan gjøre ting anspent mellom dere hvis lederen ikke helt forstår hvorfor du er redd. Ville heller jobbet med det på egenhånd.

Du må avlære hjernen din at en leder er farlig og skummel. Kan du sitte mer med sjefen i uformelle settinger som lunsjen? 

Anonymkode: 9fffb...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (3 timer siden):


Du finner svaret i barndommen eller ungdommen din, der du ikke kunne være deg selv uten å møte motstand fra noen du var avhengig av. Som foreldre, lærer, storesøsken e.l.

 

Tenk, så enkelt er det.. Hva skulle verden ha gjort uten så dyktige hobbypsykologer, som attpåtil fremstår så troverdige, uten det minste tegn til å vingle på konklusjonene. 

Hadde jeg hatt din kunnskap og visdom så hadde jeg meldt meg inn i Hjem - PsykologiforbundetPsykologiforbundet (psyfo.no) slik at de kunne ta lærdom av all den kunnskap du har. 

Anonymkode: f6165...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenk, så enkelt er det.. Hva skulle verden ha gjort uten så dyktige hobbypsykologer, som attpåtil fremstår så troverdige, uten det minste tegn til å vingle på konklusjonene. 

Hadde jeg hatt din kunnskap og visdom så hadde jeg meldt meg inn i Hjem - PsykologiforbundetPsykologiforbundet (psyfo.no) slik at de kunne ta lærdom av all den kunnskap du har. 

Anonymkode: f6165...4c4

:duskedame:🥱

Anonymkode: 460b6...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk, så enkelt er det.. Hva skulle verden ha gjort uten så dyktige hobbypsykologer, som attpåtil fremstår så troverdige, uten det minste tegn til å vingle på konklusjonene. 

Hadde jeg hatt din kunnskap og visdom så hadde jeg meldt meg inn i Hjem - PsykologiforbundetPsykologiforbundet (psyfo.no) slik at de kunne ta lærdom av all den kunnskap du har. 

Anonymkode: f6165...4c4

Det er ikke det minste enkelt. Det innebærer stort ubehag å gå inn i det. Angsten er en traumerespons.
Hvor andre er medlem eller hvilken utdanning de har; det bretter man ikke ut på KG.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for latterliggjøring. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 7.24):

Hei!

Er nå i min tredje jobb i arbeidslivet. Samme problem her som i de to forrige, at jeg er redd for leder/sjefen.

Hun er verdens hyggeligste person og jeg trives godt i jobben. Likevel synes jeg det er vanskelig å møte henne, blir skikkelig nervøs og mister munn og mæle. Blir skjelven i stemmen og stottrete. Egentlig skikkelig teit og det hemmer meg i å være mer frempå på jobb i situasjoner der avdelingsleder er involvert.

Jeg snakker godt med alle kollegaene mine. Leder må tro at jeg ikke liker henne fordi jeg er så tilbaketrukket i hennes nærvær.

Noen tips til hvordan bli kvitt denne autoritetsfrykten?

Anonymkode: 73fe3...a1c

Hvem lærte deg å være redd personer med et annet ansvar enn deg? Hadde du samme redsel for lærere etc? Og oppmuntret dine foreldre slik uønsket adferd?

Jeg tenker det ligger noe funky i bunnen her. I Norge har vi en flat struktur. Vi lærer våre barn at strukturen er flat. Å unnlate å lære egne barn at alle er likeverdige og at det dermed finnes mennesker som har ansvar i gitte situasjoner, og i gitte settinger innen loven gir instruksjoner, men at «autoritet» er noe som kun finnes i autoritære regimer er snodig langt over grensen til det dysfunksjonelle. 

Din leder er ikke en autoritet. Hun er en leder, på jobb. Innen lovverket dere arbeider under. Slutt å tenke på enkelte yrker som «autoriteter». Det er en fiktiv og irrasjonell ide.

Anonymkode: d0661...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...