Gå til innhold

Hva skjer med været? Elendig vår!

AntiBullshit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
NatNat skrev (På 2.4.2024 den 19.47):

ja visst, jeg bor på sør Norge ! Men det er forventet snø på torsdag ! vi har alle grunn til å klage 😔

Vi måkket snø i morges her i nord fordi det var kommet en hel del snø i natt. Helt normalt i april det, så vi klager ikke. Jeg kan til nøds finne på å klage hvis det fortsatt snør på 17.mai, noe som forøvrig sist skjedde i fjor.

Anonymkode: e0a82...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror det bare føles sånn fordi vinteren kom så tidlig. Jeg er dritt lei surt og kaldt vær, men været som er nå er ikke unormalt for tidlig april på sør- og Østlandet. 

Synes vi fortjener en varm og solfylt sommer nå!🤞🤞

Anonymkode: 0400f...c6c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AntiBullshit skrev (4 timer siden):

Jo men nå er det ikke snakk om skiftende vær. Det har vært kaldt, vått og surt siden oktober. Nå er vi i april, årets andre vårmåned, og det er ingen tegn til bedring. De siste 10 årene har det knapt vært snø å oppdrive på julaften, da er det naturlig at man reagerer på at vinter-været varer langt ut i våren i år.

Og utover det så har jeg bodd nærmere 20 år i Nord-Norge så diverse ufine og hovmodige kommentarer som går på «hvor pysete man er i sør» og «dette er helt vanlig» er totalt skivebom for store deler av Nord-Norge befinner seg per definisjon i arktisk klimasone, og Sørlandet er i en varm-temperert klimasone. Norge er et langt lang med store klimatiske forskjeller, så det som er normalt i nord er ikke nødvendigvis normalt i sør og visa versa, så kan man heller slutte å leke tøff bare fordi man har valgt å bosette seg her eller der. Om man er av en slik natur at man ikke lar seg affisere av været så er det fint og flott, men for de av oss som faktisk blir værsyk så hjelper det ingenting med moralske pekefingre og surmeggede kommentarer om å skjerpe seg bare fordi man i årets andre værmåned hadde sett for seg at det skulle være vårvær å oppdrive - en helt legitim og rimelig forventning

I Norge er det vel mest i teorien at mars er en faktisk vårmåned. Kanskje med unntak av Jæren. Den ordentlige våren kommer ikke før i april. 
Og har du i det hele tatt sett på Yr? Det blir varmt vær allerede til helga. 

Anonymkode: bd02b...e6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi måkket snø i morges her i nord fordi det var kommet en hel del snø i natt. Helt normalt i april det, så vi klager ikke. Jeg kan til nøds finne på å klage hvis det fortsatt snør på 17.mai, noe som forøvrig sist skjedde i fjor.

Anonymkode: e0a82...047

Det kan ikke sammenlignes. Det blir som at jeg sitter i Oslo og ler av de som bor i Roma om de har dårlig vær, for da skulle de ha prøvd det været vi har her i Oslo! 🙄

Vi bor i et langstrakt land, selv om alt heter Norge kan ikke samme vær forventes i Kristiansand og på Svalbard.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (9 timer siden):

Samme i Oslo. Mye dårligere vær på Østlandet og Sørlandet enn vanlig i 2024, mens det har vært bedre vær enn vanlig på Vestlandet. 🤷‍♀️

2023 var vel ikke bedre, snødde i tidlig mai i osloområdet da, kaldt og jævlig var det 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan komme snø i natt, men bakken er ikke frossen lenger så til kl 12 er alt vekk. Hva er det folk sutrer for? 

Anonymkode: fd711...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AntiBullshit skrev (På 2.4.2024 den 0.30):

Bor i Kristiansand og kan nesten ikke huske en så dårlig vår som det vi har i år. Ser at det stort sett er likt i resten av landet, kaldt, overskyet og mye regn i mars. Ser ikke ut som april blir noe bedre med det første heller. Kjenner jeg blir skikkelig værsyk og giddalaus

Vel, det blir 25 cm snø i morra. Og det er ikke rent sjeldent at det snør i april. I 2012 derimot husker jeg at det var 22-23 grader i mars, så vi kan få all slags vær om våren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan komme snø i natt, men bakken er ikke frossen lenger så til kl 12 er alt vekk. Hva er det folk sutrer for? 

Vet ikke hvor du bor, men her i sør skal det bli minusgrader i ett døgn og deretter 1-3 plussgrader det neste døgnet. Så det blir nok liggende noen dager.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DelvisPresley skrev (8 minutter siden):

Vet ikke hvor du bor, men her i sør skal det bli minusgrader i ett døgn og deretter 1-3 plussgrader det neste døgnet. Så det blir nok liggende noen dager.

På Østlandet og her er bakken ikke frossen. Det hjelper ikke at det blir noen minusgrader når det ikke fryser nede i bakken. Bare vent og se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

På Østlandet og her er bakken ikke frossen. Det hjelper ikke at det blir noen minusgrader når det ikke fryser nede i bakken. Bare vent og se. 

Men må jo bli plussgrader før 25 cm snø forsvinner uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AntiBullshit skrev (12 timer siden):

Jo fordi jeg de siste 10 årene har vært vant til at det i mars måned er rundt 10 grader og flest dager med sol/ikke tykt skydekke. Da sier det vel seg selv at man forventer at snøen og skydekket forsvinner innen april? Nå er det i tillegg meldt sludd i morgen, og jeg vet at jeg ikke er den eneste som stusser på dette. Bor man i Tromsø så forventer man selvsagt ikke vårvær i april, men i Norges sørligste byer er det ikke garantert at man har snø på julaften engang - da er det spesielt med vintervær helt ut i april. Takk

Jeg bor definitivt ikke i Tromsø (rett utenfor Oslo ), og har screenshot av snø dalende 25.april i fjor? Vær så snill....

Anonymkode: f5425...b75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg bor definitivt ikke i Tromsø (rett utenfor Oslo ), og har screenshot av snø dalende 25.april i fjor? Vær så snill....

Anonymkode: f5425...b75

Tok en titt i albumet på telefonen og det snødde her også 25.april i fjor. Hadde tatt bilde av snø på trappa. Bor rett utenfor Oslo jeg også. Snødde 1.mai og, men det tok jeg ikke noe bilde av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jukkapalme skrev (20 minutter siden):

Tok en titt i albumet på telefonen og det snødde her også 25.april i fjor. Hadde tatt bilde av snø på trappa. Bor rett utenfor Oslo jeg også. Snødde 1.mai og, men det tok jeg ikke noe bilde av. 

Men 2023 var jo heller ikke noen høydare i Oslo-området da. Juni var fin, resten var kaldt, grått og vått.

Har et barn født september 22 og siden hen ble født har det seriøst stort sett vært dårlig vær. Lengter fremdeles etter den dagen jeg bare kan gå ut og bare være ute hele dagen og nyte dagen med barnet.

Anonymkode: a8308...c3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men 2023 var jo heller ikke noen høydare i Oslo-området da. Juni var fin, resten var kaldt, grått og vått.

Har et barn født september 22 og siden hen ble født har det seriøst stort sett vært dårlig vær. Lengter fremdeles etter den dagen jeg bare kan gå ut og bare være ute hele dagen og nyte dagen med barnet.

Anonymkode: a8308...c3c

Jeg vet, det var dårlig i fjor og. Mai var vel ikke så ille, tror jeg. Men var mye regn i juli og august og mye regn på høsten og.

Men april er ennå ung og når den snøen som kommer i morgen og fredag blir borte igjen håper jeg det blir bra 😊 Våren er min favorittårstid, så synd Kong Vinter ofte spiser så mye av den. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor også i Kristiansand, og ser på bilder tatt 6. april 2022 at vi hadde snøfall da. Så det er ikke helt uvanlig at vi her helt sør får litt snø i april, men det kjennes kanskje ekstra tungt i år pga lang vinter. Vanligvis legger det seg jo ikke snø før i januar/februar, men denne vinteren fikk vi vel i oktober/november. 

Hva som er heeelt normalt kommer veldig an på hvor i Norge man bor. Vi som bor langs kysten på Sørlandet og Vestlandet har et helt annet klima enn innlandet og Nord-Norge. Bare å reise litt rundt i Norge ved de forskjellige årstidene, så ser man det raskt.

Anonymkode: 62e81...b15

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hender, sånn som i dag, at jeg lurer på hvorfor i alle dager Norge ble bosatt. Hvem i himmelens navn syntes det var en god ide å vandre så langt nord at det er kald, mørkt og snø nesten hele året? Kanskje vi er etterkommere etter de dummeste menneskene noen sinne. De kunne stoppet i Frankrike, de kunne stoppet i Tyskland, de kunne stoppet i Danmark. Men nei da, det skal være litt jævlig å leve, liksom...

Og til alle som tror på en god sommer, på grunn av en grusom vinter: Vinteren i fjor var også helt ekstrem, hvor det i perioder snødde så mye at det knapt var mulig å komme seg ut døra. Og våren kom unormalt sent. Fjorårets sommer varte 1-2 uker i juni, resten var en form for tidlig høst. Jeg og håper vettet av meg på ordentlig sommer, jeg føler at noen skylder meg en sommer etter i fjor, men jeg kan ikke si at jeg er veldig optimistisk, dessverre. 

Og ja da, hadde jeg kunnet hadde jeg flyttet til et sted med mer humant klima for lenge siden. Får jeg en relevant jobb et sted hvor jeg ikke risikerer å behøve undertrøye og langermet for å bevege meg utendørs midt på sommeren, så er jeg over alle hauger før meteorologene rekker å si snø.

Anonymkode: 56da4...490

• Liker 4
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det hender, sånn som i dag, at jeg lurer på hvorfor i alle dager Norge ble bosatt. Hvem i himmelens navn syntes det var en god ide å vandre så langt nord at det er kald, mørkt og snø nesten hele året? Kanskje vi er etterkommere etter de dummeste menneskene noen sinne. De kunne stoppet i Frankrike, de kunne stoppet i Tyskland, de kunne stoppet i Danmark. Men nei da, det skal være litt jævlig å leve, liksom...

Og til alle som tror på en god sommer, på grunn av en grusom vinter: Vinteren i fjor var også helt ekstrem, hvor det i perioder snødde så mye at det knapt var mulig å komme seg ut døra. Og våren kom unormalt sent. Fjorårets sommer varte 1-2 uker i juni, resten var en form for tidlig høst. Jeg og håper vettet av meg på ordentlig sommer, jeg føler at noen skylder meg en sommer etter i fjor, men jeg kan ikke si at jeg er veldig optimistisk, dessverre. 

Og ja da, hadde jeg kunnet hadde jeg flyttet til et sted med mer humant klima for lenge siden. Får jeg en relevant jobb et sted hvor jeg ikke risikerer å behøve undertrøye og langermet for å bevege meg utendørs midt på sommeren, så er jeg over alle hauger før meteorologene rekker å si snø.

Jeg husker at jeg spurte det samme til mannen etter et par år her. Hva tenkte de første Nordmenn ?? var de ikke helt gode i hode. Men jeg fikk som svar at Norge var varmere da. Og indeed :

The Medieval Warm Period (MWP) was a time of warm climate from about 900–1300 AD when global temperatures were somewhat warmer than at present.
https://www.fjordtours.com/inspiration/articles/medieval-warm-period-norway/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NatNat skrev (33 minutter siden):

Jeg husker at jeg spurte det samme til mannen etter et par år her. Hva tenkte de første Nordmenn ?? var de ikke helt gode i hode. Men jeg fikk som svar at Norge var varmere da. Og indeed :

The Medieval Warm Period (MWP) was a time of warm climate from about 900–1300 AD when global temperatures were somewhat warmer than at present.
https://www.fjordtours.com/inspiration/articles/medieval-warm-period-norway/

Men Norge var befolket lenge før middelalderen. Nå har jeg ikke tid til å undersøke om det stemmer, men jeg mener det har vært snakk om at det har vært folk i Norge i i alle fall 10 000-12 000 år. Og jeg tviler på at det var veldig varmt her på tampen av siste istid. Var sikkert mye mer human klima i flere andre land i Europa, så hvorfor de absolutt skulle kave seg så langt nord som mulig er for meg fortsatt helt uforståelig.

Men ja, middelalderen var varm. 1600-tallet var kaldt, og kalles av og til for den lille istid. Med tanke på været de siste på årene så begynner jeg å bekymre meg for at vi er på vei inn i en ny kald periode. Og i så fall er det ikke annet å gjøre enn å flytte utenlands. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå laver det ned snø her i Oslo. Trærne er hvite allerede. Jeg som trodde våren var kommet, helt bart på bakken og plussgrader for et par dager siden 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (4 minutter siden):

Nå laver det ned snø her i Oslo. Trærne er hvite allerede. Jeg som trodde våren var kommet, helt bart på bakken og plussgrader for et par dager siden 😆

Samme i Kristiansand nå. Kom plutselig akkurat på at jeg har glemt å ta inn putene fra sittegruppen i hagen😆

Anonymkode: 62e81...b15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...