Gå til innhold

Hva skal jeg studere? Samfunnsfaglig eller relatert til mennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å bestemme meg for hva jeg skal gjøre videre.

Jeg tar et årsstudie i pedagogikk og en mulighet er å gå videre med det, jeg liker faget og trives med det. Det jeg er usikker på er jobbmuligheter. 
 

I utgangspunktet tenker jeg det ikke er aktuelt å bli lærer, bhg-lærer, sykepleier o.l.

Kan nok i utgangspunktet tenke meg en type 8-4 jobb, gjerne litt fleksibel. Dette er dog ikke et must om jeg finner drømmejobben. 
 

Jeg har snitt på ca 4,5. 

Noen som har tips til meg? Hvis ikke noen kommer med noe smart går jeg nok videre med pedagogikken nå, men å skulle ta valget er skummelt🙈

Anonymkode: 758f9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger dette, er akkurat i samme situasjon med lik problemstilling. Er virkelig ikke lett å vite hva man skal bli når man blir «stor»…

Anonymkode: fba33...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Følger dette, er akkurat i samme situasjon med lik problemstilling. Er virkelig ikke lett å vite hva man skal bli når man blir «stor»…

Anonymkode: fba33...81d

Nei, jeg kjenner mange som sliter med å finne ut av det. Føler universitetene er veldig flinke på å snakke om hvor gøy utdanningen er og sånt, men jeg vil jo være rimelig sikker på å få jobb etterpå også😅

Anonymkode: 758f9...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for noe som høres jævla kjedelig ut. Lett å få jobb, og sannsynligvis er det ikke så kjedelig som det høres ut som. Når jeg studerte var det ingen som ville blir saksbehandler, men jeg koser meg i en offentlig saksbehandlerstilling nå 😅

Anonymkode: 2460b...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Gå for noe som høres jævla kjedelig ut. Lett å få jobb, og sannsynligvis er det ikke så kjedelig som det høres ut som. Når jeg studerte var det ingen som ville blir saksbehandler, men jeg koser meg i en offentlig saksbehandlerstilling nå 😅

Anonymkode: 2460b...172

Men hva studerer man da?🤪

Anonymkode: 758f9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type arbeidsoppgaver ønsker du i fremtiden da?

Anonymkode: 347bd...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men hva studerer man da?🤪

Anonymkode: 758f9...093

Hva som helst ;) Jeg har bachelor i ped og har en offentlig saksbehandlerstilling (kjedelig som fy) 

Anonymkode: 50acf...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva som helst ;) Jeg har bachelor i ped og har en offentlig saksbehandlerstilling (kjedelig som fy) 

Anonymkode: 50acf...e96

Okey, men da kan jeg bare ta ped da også blir jeg ferdig med dette for et par år iallfall😂

Anonymkode: 758f9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva slags type arbeidsoppgaver ønsker du i fremtiden da?

Anonymkode: 347bd...972

Nei det er det jeg ikke veit😂

Anonymkode: 758f9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for det som gir deg best lønn. Penger er undervurdert. 

Anonymkode: f8520...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva studerer man da?🤪

Anonymkode: 758f9...093

Naturforvaltning. Jobber innen byggesak

Anonymkode: 2460b...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, jeg kjenner mange som sliter med å finne ut av det. Føler universitetene er veldig flinke på å snakke om hvor gøy utdanningen er og sånt, men jeg vil jo være rimelig sikker på å få jobb etterpå også😅

Anonymkode: 758f9...093

Det er ikke så viktig hvor «gøy» utdanningen er, det som teller er om det gir jobbmuligheter etterpå… Synd universitetet holder på sånn, men bra du har gjennomskuet det. 
Hvis du skal gå i retning pedagogikk, må du i alle fall ga master! Er du forberedt på det? Andre muligheter er for eksempel folkehelsevitenskap, sosionom (kanskje??), eller bare en master i «et eller annet» som kvalifiserer for «en eller annen jobb i det offentlige»? 

Anonymkode: d95f7...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei det er det jeg ikke veit😂

Anonymkode: 758f9...093

Da bør du tenke over det veldig kjapt før 15. april, for det blir vanskelig å komme med forslag uten. Hvilke fagområder er du interessert i, da? Liker du realfag og matte? Hvor viktig er lønn for deg/hva ønsker du å tjene? Hvis du ønsker høy lønn, er vanligvis realfag og/eller jobber i privat næringsliv veien å gå. Lønn er viktig, til syvende og sist er det det som betaler regningene dine. Hvilken levestandard man ser for seg er viktig. Du bør også tenke på jobbmuligheter lokalt, evt om du er flyttbar. 

Anonymkode: d95f7...e67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så viktig hvor «gøy» utdanningen er, det som teller er om det gir jobbmuligheter etterpå… Synd universitetet holder på sånn, men bra du har gjennomskuet det. 
Hvis du skal gå i retning pedagogikk, må du i alle fall ga master! Er du forberedt på det? Andre muligheter er for eksempel folkehelsevitenskap, sosionom (kanskje??), eller bare en master i «et eller annet» som kvalifiserer for «en eller annen jobb i det offentlige»? 

Anonymkode: d95f7...e67

Man må nesten ha master uansett hva man studerer i dag hvis man skal ha en god jobb/lønn. En bachelor idag er som «kun vgs» og master er blitt som bachelor. Unntak er fortsatt noen ingeniørstillinger, sykepleier og andre yrker hvor bacheloren gir det et yrke typ toll og politi.. osv

ts du må nesten finne ut hva du syns er enkelt, morsomt og gir deg jobb. Enkelt fordi studiene og jobben blir enklere, morsomt fordi det er enklere å lære seg hvis man syns det er litt interessant og jobben blir mer hyggelig også, og du må ha en jobb til sist så du ikke ender opp som arbeidsledig. Hva er det du liker led pedagogikken? Kan jo begynne der… 

Anonymkode: e0bf1...5b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar her! Tror jeg starter med å ta bachelor i pedagogikk, og så evt gå videre på master. Hvis jeg derimot finner ut at pedagogikk ikke er noe for meg likevel, eller at jeg finner ut av jobbmuligheter osv blir tilnærmet umulig kan jeg heller gjøre noe annet etter den bacheloren (eller masteren forsåvidt) 

Skal spare på denne tråden også, for jeg likte innspillene! 
 

Ts

Anonymkode: 758f9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være forberedt på å ta master, men uansett så ville jeg heller ha tatt bachelor i spesialpedagogikk enn pedagogikk. Nærmere sagt umulig å få jobb med bare bachelor i pedagogikk, men har du spesped kan du få jobb i skolen som spesialpedagog. Men du må ha master, hvis du ønsker å jobbe i PPT.

Anonymkode: b5463...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for gode svar her! Tror jeg starter med å ta bachelor i pedagogikk, og så evt gå videre på master. Hvis jeg derimot finner ut at pedagogikk ikke er noe for meg likevel, eller at jeg finner ut av jobbmuligheter osv blir tilnærmet umulig kan jeg heller gjøre noe annet etter den bacheloren (eller masteren forsåvidt) 

Skal spare på denne tråden også, for jeg likte innspillene! 
 

Ts

Anonymkode: 758f9...093

Det vil være veldig vanskelig å få jobb med kun bachelor i pedagogikk. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du må være forberedt på å ta master, men uansett så ville jeg heller ha tatt bachelor i spesialpedagogikk enn pedagogikk. Nærmere sagt umulig å få jobb med bare bachelor i pedagogikk, men har du spesped kan du få jobb i skolen som spesialpedagog. Men du må ha master, hvis du ønsker å jobbe i PPT.

Anonymkode: b5463...99f

Enig. 

Anonymkode: d95f7...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det vil være veldig vanskelig å få jobb med kun bachelor i pedagogikk. 

Enig. 

Anonymkode: d95f7...e67

Hvis jeg vil gå videre med pedagogikken tar jeg master tenker jeg. Men om jeg heller vil noe annet så har man jo også muligheten til det, må ikke ta master i ped om jeg heller vil ta utdanning innen noe annet liksom😅

Anonymkode: 758f9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det vil være veldig vanskelig å få jobb med kun bachelor i pedagogikk. 

Enig. 

Anonymkode: d95f7...e67

Kjenner flere som har fått jobb med bare bachelor i ped. Trikset er å ha kontakter. Å søke på jobbannonser er egentlig bare lotto og ikke verdt tida.

Anonymkode: 6c943...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor starte på studier når du er så usikker på hva du trives med? Hvorfor ikke ta et jobbår og teste litt ulike yrker? I vikarbyrå får du prøvd litt forskjellig og det er enkelt å slutte om du ikke trives. Er dumt å bruke masse tid og penger på et studie som gir jobbmuligheter du ikke trives med. 

Anonymkode: 4915b...b68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...