AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #21 Skrevet 1. april 2024 Spiser dere poteter? Poteter er sunt og god vomfyll. Anonymkode: 353b6...f67 1
Lill3My Skrevet 1. april 2024 #22 Skrevet 1. april 2024 Hva spiser de resten av dagen? Kanskje kan det hjelpe å øke inntaket i de andre måltidene:)
Lizard Skrevet 1. april 2024 #23 Skrevet 1. april 2024 8 kjøttkaker og 4 laksefileter til middag? Det er jo helt vanvittig, med mindre de trener ekstremt mye eller driver med kroppsarbeid. 1 1
Tipaa Skrevet 1. april 2024 #24 Skrevet 1. april 2024 Jeg bruker selv å spe ut kjøttdeig med enten bønner eller linser. Finhakk eller mos det, bland inn i kjøttdeigen og ha tacokrydder på. Tipper at ingen blir å merke det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #25 Skrevet 1. april 2024 Spør du meg så er det temmelig vilt å begrense mengden fisk (!) og annen sunn mat en ungdom får spise. Gutten er jo ikke overvektig, han vokser bare mye og har behov for mat. Dersom han fortsatt er sulten etter å ha spist en porsjon som er tilpasset mors mage og aktivitetsnivå så ville jeg ha bekymret meg for hva han da spiser for å stagge sulten. Boller og potetgull på rommet? Hadde det ikke vært langt mer fornuftig å la guttungen spise laks, men ta en liten prat med han om hvor mye maten koster, slik at han kanskje forsøker å styre appetitten mer mot rimeligere tilbehør? Anonymkode: 3a8a4...51b 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. april 2024 #26 Skrevet 1. april 2024 Jeg synes 4 laksefileter eller 8 kjøttkaker til middag høres veldig mye ut, også for en tenåringsgutt. Ikke bra å venne seg til å spise sånne porsjoner. For et par generasjoner siden ville slike mengder vært helt uaktuelle å servere, men folk overlevde da også. Jeg synes det er helt greit å begrense mengden kjøtt/fisk, la tenåringen spise mer potet, ris, pasta, grønnsaker etc.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #27 Skrevet 1. april 2024 Jeg begrenser helt klart inntaket av kjøtt/fisk til måltidene. Det er ikke meningen at man skal skal spise seg mett på dette alene. vi har rikelig med mettningsgarnityr ved siden av. Matinntak er en innvestering for helsen på lang sikt, ikke bare her og nå. En ungdom i vekst, trenger noe mer, men ikke urimelige mengder. En dag slutter man å vokse i høyden og begynner å vokse i bredden, da blir det vanskelig når man har vent seg til å spise mer energi, enn kroppen trenger. Anonymkode: 3949e...17f 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #28 Skrevet 1. april 2024 Vera Vinge skrev (2 timer siden): Det er jo kjent at barn og ungdommer kan spise mye i perioder, særlig når de trener, uten at det handler om å pådra seg overvekt. Men alle har jo ikke råd til at hvert barn skal spise fire laksefileter feks. Eller man tenker at familien har godt av å kutte ned kjøttforbruket, og sper derfor ut kjøttdeigen med andre ting. Det er et valg foreldre kan ta, mener jeg. Men de må jo få spise seg mette, og da kan man ha en begrensning på kjøtt og fisk, men har mye poteter og/eller annet tilbehør. Trenger jo ikke være så firkantet at det er brødskiver hvis de ønsker mer enn en porsjon, det fins jo en mellomting mellom det og store mengder kjøtt og laks. 100% enig. Anonymkode: 6d00c...f38
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #29 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er jeg helt urimelig? Vi er en familie på 5. 9 mnd, 4 år, 17 år og så meg og pappaen. Vi er vel ganske storspiste fra før av men nå må jeg trekke i bremsen. 9 mnd og 4-åringen spiser jo ikke all verden så de «teller jeg ikke med» nå. Når vi feks skal ha taco går det med 800 gram kjøttdeig eller karbonadedeig (!). Ikke tomt hver gang, men ofte. Da har jeg sagt til mannen og sønnen min at de får spise brødskive hvis de er mer sulten. 3 personer skal da vel ikke spise mer enn 800 gram kjøttdeig. Jeg nekter å kjøpe en pakke til. (Linser, bønner etc som supplement har tenåringen bannlyst) Ta laksefilet også da. 2 pakker pleier jeg å kjøpe og da spiser jeg én, mannen 3 og tenåringen 4. Her blir det også uaktuelt med en pakke til. Kjøttkaker. Et voksent menneske skal vel bli mett på 3-4 kjøttkaker med digg tilbehør? Neida. De skal spise 3-4 kjøttkaker med tilbehør x2! 2 porsjoner der altså. Det er ikke en periode for sånn har det vært de siste 4 årene 😅 Så nå har jeg kjøpt Adams matkasse. 5 middager i uka for 4 personer. Tenåringen er sur for at det er altfor lite mat. Han er ikke overvektig eller spesielt aktiv og han er ferdigvokst (hvertfall i høyden med sine 1.95) Er jeg helt ute og sykler her? Skal de bare få spise ubegrenset? 👀 Hva gjør dere andre? Anonymkode: c4fa1...5f9 De spiser som voksne mannfolk i den alderen der. Når min sønn har med 3-4 kompiser hjem etter skolen er det som regel tomt for brød,melk,juice og pålegg. Noen av de spiser over et halvt brød hver om de ikke blir stoppet. Anonymkode: 259ec...c93
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #30 Skrevet 1. april 2024 Ser ikke helt vi bruker 900g kjøttdeig på 4 personer til Taco. Ikke mye igjen der etterpå. På fisk så går det fort 2kg fisk enda vi har potet til. Tenker ungdommen trenger de proteinene når de er så mye i aktivitet. Og her fikk vi nå beskjed det var bedre de spiste seg mette på proteiner fra fisk osv, en å gå å små spise ellers. Så lenge de var aktive og normal innen vekt Anonymkode: 3b6ee...e61
Thomasine Skrevet 1. april 2024 #31 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er jeg helt urimelig? Vi er en familie på 5. 9 mnd, 4 år, 17 år og så meg og pappaen. Vi er vel ganske storspiste fra før av men nå må jeg trekke i bremsen. 9 mnd og 4-åringen spiser jo ikke all verden så de «teller jeg ikke med» nå. Når vi feks skal ha taco går det med 800 gram kjøttdeig eller karbonadedeig (!). Ikke tomt hver gang, men ofte. Da har jeg sagt til mannen og sønnen min at de får spise brødskive hvis de er mer sulten. 3 personer skal da vel ikke spise mer enn 800 gram kjøttdeig. Jeg nekter å kjøpe en pakke til. (Linser, bønner etc som supplement har tenåringen bannlyst) Ta laksefilet også da. 2 pakker pleier jeg å kjøpe og da spiser jeg én, mannen 3 og tenåringen 4. Her blir det også uaktuelt med en pakke til. Kjøttkaker. Et voksent menneske skal vel bli mett på 3-4 kjøttkaker med digg tilbehør? Neida. De skal spise 3-4 kjøttkaker med tilbehør x2! 2 porsjoner der altså. Det er ikke en periode for sånn har det vært de siste 4 årene 😅 Så nå har jeg kjøpt Adams matkasse. 5 middager i uka for 4 personer. Tenåringen er sur for at det er altfor lite mat. Han er ikke overvektig eller spesielt aktiv og han er ferdigvokst (hvertfall i høyden med sine 1.95) Er jeg helt ute og sykler her? Skal de bare få spise ubegrenset? 👀 Hva gjør dere andre? Anonymkode: c4fa1...5f9 Jeg synes ikke du er urimelig! Samme greia her hjemme. I tillegg vil ikke mine spise brød - helst bare carnivore-dietten!🤪😂 Vær så god - bare å kjøpe seg det du vil, sier jeg da - med egne penger! Jeg serverer nok mat så alle skal bli mette, men middagsmat til alle måltider og bare kjøtt blir det ikke. Høres ut som om noen her i tråden mener du sulter barna dine - 800 gr. kjøttdeig skal holde lenge til 3 voksne og 2 små barn! I tillegg sier jeg til mine at om de er mere sultne etter noen timer er det brød og pålegg, nudler, havregrøt, toast eller annet til kveldsmat om de vil. 💪😄
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #32 Skrevet 1. april 2024 Jeg synes i grunn det er helt på sin plass å sette begrensninger på matinntak. Å skulle spise fire laksefilet til en middag er helt unødvendig. Vi er fem, to tenåringsgutter og ei tenåringsjente som alle trener mye. Til Taco har vi 600 g kjøtt, det holder fint. Da har vi alle sammen mye grønnsaker på i tillegg til kjøttet, så lefsene er gode og fulle. Har vi fisk, er det en filet til hver, og så har vi mye tilbehør. Vi har lite penger, så slik må det gjøres for å holde matbudsjettet, men vi beregnet samme mengde før når jeg hadde bedre råd også. Det er ikke anbefalt å spise så mye kjøtt heller. Hva slags matbudsjett har folk om ungdommene får lov å spise slike mengder? De har ikke vondt av å lære seg at man ikke fråtser slik.. Anonymkode: 93b55...41e 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #33 Skrevet 1. april 2024 Selvsagt skal tenåringen få spise seg mett, men han kan ikke stappe i seg sånne groteske mengder med kjøtt. Det er ekstremt dyrt og usunt! Han får tåle feks en blanding av kjøttdeig og bønner, spise ekstra grønnsaker osv. Det der hadde jeg aldri godtatt. Anonymkode: 2b6d8...a67 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #34 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt skal tenåringen få spise seg mett, men han kan ikke stappe i seg sånne groteske mengder med kjøtt. Det er ekstremt dyrt og usunt! Han får tåle feks en blanding av kjøttdeig og bønner, spise ekstra grønnsaker osv. Det der hadde jeg aldri godtatt. Anonymkode: 2b6d8...a67 Signerer denne. Han har "bannlyst linser og bønner"? Han alene kan da ikke spise kjøtt eller fisk for 150 kroner til hver eneste middag! Anonymkode: a3cdd...3c7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå